Auto on 9-5 -97 2.3 aj 265t on re-päivitys tehty(maltillinen omasta toivomuksestani) vuosi ajettu Re:llä ja hyvin on toiminut, tosin nyt on 95 tankissa. Auto on toiminut tähän asti hyvin.
Keväällä auto teki ensimmäisen kerran tyhjäkäynnillä rykäsyn ja Check engine syttyi.
Koodiksi paljastui P1161 ja 1171, no se nollattiin ja seurailtiin tilannetta vika uusiutui samalla tavalla, tyhjäkäynnillä. Vaihdoin Lamban nyt ei enään tule 1161 ainoastaan 1171 eli vika ei ole täysin korjaantunnut.
Samalla olen joutunut tilanteeseen kun ajan lyhyen matkan noin 5 min/5 km ja sammutan auton käyn esim. kaupassa ja tulen takaisin käynnistys ei onnistu. Moottori sahaa mutta ei hörähdä, sid näyttää 10 rpm eli ilmeisesti asentoanturi toimii.
Auto on lähtenyt joka kerta käyntiin kun on odotellut noin 5-10 minuttia ja yrittänyt käynistää kerran minuutissa. Mikäli ajan 10 min ja 10 km moottori lähtee käyntiin normaalisti sammuttamisen jälkeen....Bensapumppu pitää ääntä normaalisti ja paine tuntuisi olevan varmaankin ok kun lähtee normaalisti käyntiin silloin kun moottori on kylmä tai tosi kuuma. Tuntuisi, että moottorin lämpö jotenkin korreloi käynnistymistä (lyhyt ajo ei ole hyvästä haalea moottori). Tämän tempun auto on tehnyt jo useita kertoja (5-10).
Seurailin sid:iä (normaalisti en katsele sitä) Pinl 1900 ja mAir 1000 talla pohjassa eli ilmeisesti vähän alakantissa. Imuvuoto jossaikin siis... EVAP on käyty läpi useaan kertaan siellä ei pitäisi olla vikaa. Bypass venttiiliin puhallettu -> toimii. Cobraan puhallettu -> ei vuoto sihinöitä. Kaikki letkut Bypass:ltä on vaihdettu silikoonisiin. Muutenkin ahto putket käyty läpi ja vuotoja kohtia ei ole löytynyt. Auton sammuttamisen jälkeen olen pumpannut jarrua ja se on pehmeä sen 4-6 painallusta, eli tehostinkaa ei vuoda. Huohotin putket testattu paineilmalla, että ovat auki (ja ovatkin).
Tänään aloin taas etsimään imuvuotoa ja ei löydy..
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Ilmamassa mittarin arvot Mreg ja Mair seuraavat toisiaan hyvin, Lamda toimii, sidi laskee oikein Etanooli pitoisuuden.
Tässä kuvaukseni autostani, nyt alkaa loppua ideat mistä etsiä vikaa. Voisiko jollain olla kokemusta vastaavasta? Tai ajatusta mistä jatkaa vian etsimistä.
Terveisin Kohta Epätoivoinen Saabin Omistaja (KESO)