Uusi turbo - Mikä ja mistä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hydrauliikkaliikkeestä ostin ne banjopultit. Kun kysyin leveämpiä prikkoja ne ihmetteli sitä ja sanoivat että meillä on vain näitä. Ei edes tienneet että olisi erilaisia. No niitä sitten ja hyvin onnistui. :-)

Niin vesikierron puolta se homma koskee. Ne vaan on Garretilla halunneet erilaiset, kuin Mitsulla. Onneksi noin päin kokoero. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Meinaatko siis että öljyputki on ihan yhteensopiva, ja tuo prikkamodaus koskee vain vesipuolta?

Minua eniten nyt pelottaa tuo takuu. 2 vuoden takuu, jos turbo on asennettu oikein. Voiko sitten joku alkaa kitissä että mitä ihmeen prikkoja jne. tässä on.

Toki toivon turbon kestävän yli takuuajan mutta toisaalta sitä ei koskaan tiedä...

Niin ja kertokaa minkälaiset na banjot pitää olla. Pitääkö niissä tietää pituus, halkaisija, reikien kokoa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Öljypuoli on sama, vesikierrossa ero. Ihan perus standardikamaa ne banjopultit minusta on. Asennus oikein käsittää että laitetaan öljyä turboon öljykanavasta ennen öljylinjan asennusta, jotta ahdin ei pyörähdä kuiviltaan kun eka startti tehdään. Suodatin ja uudet öljyt tietenkin samalla. Voisiko tuossa olla muuta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Griippi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 10, 2013 08:48

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Griippi »

Osaattekos sanoa mikä ahdin tuossa 1,9 TiDssä on? Voi olla, että olen vainoharhainen mutta tietyllä kierrosalueella kiihdyttäessä kuuluu ikäänkuin metallinen rohina ja lakkaa yhtäkkiä. Autolla on ajettu jo 274tkm, joten huolestuttaa hiukan. Paljonko muilla on turbot kestäny näissä?
Kolmen OG900sen jälkeen nyt alla 9-3 TTiD Linear A6 vm.-09.
Perheessä ja myynnissä myös 9-5 1,9TiD Vector A5 vm.-06.
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Mertmi kirjoitti: jotta ahdin ei pyörähdä kuiviltaan kun eka startti tehdään.
ekalla startilla kannattaa pyörittää konetta kaasupedaali pohjaan painettuna (flood katkaisee sytytyksen sekä bensan syötön) kunnes öljyvalo sammuu. Älä tapa starttia vaan 2-3 starttausta taukojen kanssa. Itse nostin ko. tavalla öljyn paineet koneeseen.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mulla on kans rojektin ekastartti ehkä ens viikolla. Turboon laitoin öljyt ja konetta meinaan pyörittää ilman tulppia niinkauan ko öpvalo sammuu. Pumpun sulake irti tieteski.
Sitten lämpöanturi (vanhasta koneesta) kuumaan veteen, ettei käynnisty "ryyppy" päällä... :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

suapas kirjoitti:Mulla on kans rojektin ekastartti ehkä ens viikolla. Turboon laitoin öljyt ja konetta meinaan pyörittää ilman tulppia niinkauan ko öpvalo sammuu. Pumpun sulake irti tieteski.
Sitten lämpöanturi (vanhasta koneesta) kuumaan veteen, ettei käynnisty "ryyppy" päällä... :)
Onkohan kyseessä kenties sarkasmi?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ei vaan perfektionismi.... :wink: Oikeesti konehan on uusi ja ollu varastossa ainakin kolme vuotta. Ei uskalla ottaa riskiä, et heti kilahtaa voitelun puutteeseen....
Pelkän turbon vaihtoon riittää öljy ahtimen voitelukanavaan :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Venäläiset tuttavat (Saab harrastajat) sanovat että olette hulluja, ja että teidän pitäisi pysyä kaukana Saabistani jos kerta ehdottelette jotain prikkamodausta ja epäsopivan kobran rälläköintiä paikalle. :lol: :lol: :lol:

Hitto en kyllä haluais pilata 600 euron turboa prikoilla, mutta kaitpa teillä tuo modaus toimii hyvin?

Onko monikin näin tehnyt?

Niin ja sitten en oikein hoksaa, montako rautaputkea menee turboon. Eikö niitä ole 4? 2 vesi, syöttö ja paluu, sitten öljy, syöttö ja paluu..? Eikö?

Ja oliko tosiaan niin että öljyputkilla sopivan kokoiset banjot. Vain vesiputkilla heittoa? Onko muuten kuinka iso kokoero?

Tiedän että kuullostan jo hullulta kun kysenalaistan kaiken minkä voi, toisaalta köyhällä ei ole varaa tehdä oppivirheitä :lol: :lol:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Edelleen. Öljyputket sopii suoraan. Vesipuolen banjot vaatii sisäreiältään pienemmät eli leveämmät kuparitiivisteet. Paksuudella ei väliä. Kyllä sen startin jälkeen näkee kuseeko öljyä tai vettä karveista.
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käsittääkseni tuon garretin putkilla asennuksen on tehnyt aika moni. Ei mitään rakettitiedettä ja kun kyseessä on jäähdytysvesiputket, niin kyllä sen huomaa jos ne vuotaa. Öljylinjaan en ite tekis mitään tommosta juttua. Jos herra Shadow_Fi ei uskalla noin tehdä, niin sehän on ihan järkevää. Pitää käyttää omaa harkintaansa asioiden hoidossa. Jos nyt ei mikään antamamme vihje tunnu järkeen käyvältä, niin älä usko ja tee eri tavalla. :) Tosiasia kuitenkin on että tuskinpa saat puhuttua ketään ympäri muuttamaan käsitystään "oikeasta" tavasta tehdä. Eli tee kuten parhaaksi näet ja katsotaan miten käy. Tajusin juuri että niihän muuten taisitkin tehdä aiemmin kun ostit käytetyn Garretin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mertmi kirjoitti:Käsittääkseni tuon garretin putkilla asennuksen on tehnyt aika moni. Ei mitään rakettitiedettä ja kun kyseessä on jäähdytysvesiputket, niin kyllä sen huomaa jos ne vuotaa. Öljylinjaan en ite tekis mitään tommosta juttua. Jos herra Shadow_Fi ei uskalla noin tehdä, niin sehän on ihan järkevää. Pitää käyttää omaa harkintaansa asioiden hoidossa. Jos nyt ei mikään antamamme vihje tunnu järkeen käyvältä, niin älä usko ja tee eri tavalla. :) Tosiasia kuitenkin on että tuskinpa saat puhuttua ketään ympäri muuttamaan käsitystään "oikeasta" tavasta tehdä. Eli tee kuten parhaaksi näet ja katsotaan miten käy. Tajusin juuri että niihän muuten taisitkin tehdä aiemmin kun ostit käytetyn Garretin...
Aika hyvin sanottu :lol:

En kyselisi mitään miltään foorumilta jos tekisin niinkuin itse parhaaksi näen... Se että ostin käytetyn garretin, siinä oli taas rahapula ja halpa garretti (150 euroa). Sillä garretilla ajoin noin 25tkm. Toivoin tietty ajavan enemmän (ja niin olisi varmaan käynyt jos en olisi alkanut leikkimään kaasupolkimella)..

Täytyy nyt jostain löytää nuo banjot ja prikat.

Toivottavasti kobra rälläköinnillä istuu paikalle. Miten muuten se huohotusputki mikä tulee kobraan? Miten hirveästi sitä joutuu taittamaan? Entä se kumitötterö immun ja kobran välissä, yltääkö hyvin?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Ei cobraa tarvitse laikata. Cobran kiinnitys rautaa modata tai sitten teet uuden. Itse leikkasin raudasta palan pois että sain cobran istumaan turboon. Cobra tulee pikkuisen lähemmäksi moottoria johtuen turbon hukkiksen kiinnityksestä. Tapoja on varmaan muitakin ja parempia mutta itse tein noin. Hyvin on pelannu.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Onko banjopulteille tarkempaa tietoa kuin m12? Onko tietoa mitä originaalit maksaa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Banjoruuvit maksoi 3.5€ kpl ja 12x18x1.5 kupariprikat 0.5€/kpl eli yhteensä 9€
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Vastaa Viestiin