Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Hei Kaikille,

Hommasin juuri ekan saabin -04 9-5 2.0t manuaali jolla ajettu ~120k km ja auto ei ole kerennyt olemaan viikkoakaan, kun laatikon kanssa ongelma. Ykkönen ja peruutusvaihde menee tosi huonosti päälle. Pakki mennessään päälle rusahtaa. Ykkönen ei meinaa mennä kunnolla aina, vaan joutuu käyttämään esim. kolmosella ja nytkäyttämään hieman niin sitten menee. Harmittaa, kun tätä ei esiintynyt koeajolla. Lisäksi kylmänä konehuoneesta alkanut kuulumaan sirkutusta, kuin käyttöhihna luistaisi. Liekkö näillä kahdella asialla mitään yhteistä?

Ajattelin ensi töikseni vaihtaa laatikkoöljyt ja katsoa onko tästä apua. Osaatteko kertoa, onko tämä:
http://shop.motonet.fi/fi/tuote/590044/ ... 8293165290
Samaa ainetta, kun MTF 0063?
Ainakin tämän:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=224957
mukaan olisi samaa ainetta.

Auttakee, mikä tuota vaivaa?
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Tuo motonetin linkissä oleva on juuri oikeaa saabin lootaan.
T7 vm. 2001 9-3
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kuulostaisi vähän kytkimen oirehtimiselta..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja suapas »

Todennäköisesti kytkin ei irroita kunnolla, ja siihen ei uudet öljyt auta. Jos auto on liikkeestä ostettu, niin yhteys sinne.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja sasu »

9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Vaihtelin laatikkoöljyt kolmeen kertaan tämän ohjeen:
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
mukaan ja laatikon toiminta on nyt paljon parempi. Ykkönen menee päälle kunnolla, ja pakkikaan ei enää rusahtele, mutta voimaa joutuu käyttämään huomattavasti enemmän, kuin muilla vaihteilla. Ikäänkuin siinä olisi jokin kynnys, minkä yli ei meinaa helposti mennä. Nyt vaikea sanoa, mikä on tuolle normaalia.

Sirkutusta kuuluu edelleenkin vaihtelevasti ja se vaikuttaisi kuuluvan moottorin etupuolelta ja mahdollisesti turbosta. Stetoskoopilla kuunnellessa turbon keskeltä kuuluu metallinen kilkatus, mutta ääni ei pahene kierroksilla. Käynnistettäessä ei tupsauta minkäänlaista savua. En ole kuunnellut muita turboja, eli en osaa sanoa, onko tuo normaali ääni. Vesipumppu laatikko ja moottorin lohko kuulostaa ihan normaaleilta, ilman rahinoita/korinoita. Jos se olisi ketju, niin luulisi kuulevan kilkatusta moottorilohkosta?

Olisko ketään SAAB tietäjää riksu - hyvinkää tietämillä, jolta saisi kuulla mielipiteen, onko nuo kaksi juttua normaalia vai ei?
RR69
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 05, 2010 08:39

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja RR69 »

Tarkistappa ohjaustehostimen pumppu
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Olisikohan tuo öljynvaihto hetkellinen apu. Muutama vuosi sitten tehtiin täysi kytkinremppa -01 2.3t femmaan juuri tuon pakin ja ykkösen ongelmien takia. Kilometrejä oli joku 150-170tkm. Mutta tuon jälkeen kaikki pelasi niinkuin piti.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja Veketti »

RR69 kirjoitti:Tarkistappa ohjaustehostimen pumppu
Ohjaustehostimen pumppu kuulostaa hyvältä.

Vaihtoehdot vähissä, turboko se sitten olisi. Välykset voisi tarkistaa. Riittääkö irroittaa bypass putki ja cobran panta turbosta, niin saa akselista kiinni? Vai onko helpompi pakopuolelta?

Sitten ihmettelen seuraavaa, speksien mukaan 1800 rpm alkaen käytettävissä pitäisi olla 240Nm. Ei kyllä siltä tunnu, vaan ~3500rpm kohdalta alkaa vasta kunnolla vetämään. Jostain lueskelin, että jonkun mankun jumi saattaisi tehdä myös vastaavaa. Onko hajua, mistä lähtee tutkimaan? Olisi kyllä enemmän kuin tervetullutta, jos joku lähiseudulta kehtaisi käydä koeajamassa tuon, joka tietää miten B205E koneen pitäisi käyttäytyä, niin ei tarttis arvailla mikä on normaalia.. :roll:
mikko-83-lpr
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja mikko-83-lpr »

tuntuu tuo pakin rusahtelu olevan vähän tyyppivika.. aerossa vajaa kymppitonnin ajettu kytkin ni rusahtelee pakki jos vetäsee suoraa kytkimen painamisen jälkee päälle.. sit ei rusaha jos pysäyttää kytkinakselin käyttämällä jonku synkronoidun vaihteen päällä..
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Veketti kirjoitti:...Sitten ihmettelen seuraavaa, speksien mukaan 1800 rpm alkaen käytettävissä pitäisi olla 240Nm. Ei kyllä siltä tunnu, vaan ~3500rpm kohdalta alkaa vasta kunnolla vetämään. Jostain lueskelin, että jonkun mankun jumi saattaisi tehdä myös vastaavaa. ...
Itse itseäni lainaten, kokeilin hukkaportin toimintaa ja se oli juuttunut auki asentoon. CRC:tä vipuihin ja edestakas nitkuttelua, niin nyt palauttaa jousivoimalla. Ahtopainemittari olisi kyllä hyvä, mutta mihinkäs porukka on ne kytkenyt?

Sitten ajattelin vaihtaa nuo R-putken takaiskut (kutsutaanko sitä r-putkeksi edes?), niin onko kokemuksia näistä:
http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... -valve-kit
Oliko niin, että vakio ahdoilla näiden epäkuntoa ei huomaa?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos ahtopaine mittaria on jostain syystä oikeasti tarve kytkeä, niin kuskin puolelta imusarjasta löytyy "torni", jossa kaksi lähtöä eteenpäin. Näistä ylemmästä lähtee letku tulipellissä olevalle venttiilille. Tähän letkuun t-haara.

Sid infosta näkee ahdot ja sen tusinan muuta hyödyllistä parametria, joten erillinen ahtopaine mittari on melkolailla turhake käytännössä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Päivitystä tuohon vaikeasti kytkeytyvään pakkiin.. Öljyjen vaihto lootaan ei tainnut ollakaan se ratkaisu. Ongelmia esiintyy siis vieläkin, mutta erikoista on se, että takkuilu on ajoittaista. Yhtenä päivänä pelaa hyvin ja toisena taas ei. Mikä siinä kytkimessä aiheuttaa tuota takkuilua? Yhdessä paikkaa epäiltiin, että pooriakseli olisi ruosteinen tai vastaavaa, että kytkinasetelma ei liukuisi kunnolla ja näin irroittaisi.

Kiitoksia jälleen avusta
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja suapas »

Esim. hiukan ilmaa järjestelmässä tai jopa vettä... Kytkinesteet vaihtoon ja oikeaoppinen ilmaus.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki

Viesti Kirjoittaja Hook »

Törmäsin yhteen 9-5:sen kytkimeen, jossa levy oli kulunut hieman enemmän sisälaidalta toiselta puolen ja ulkolaidalta toiselta puolen, eli levy oli kupera eikä irroittanut kunnolla. Levyn&paineastelman vaihto auttoi. Kannattaa tutkia että irroittaako kytkin kunnolla, vai jääkö levy pyörimään kytkin painettuna.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin