Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Hei Kaikille,
Hommasin juuri ekan saabin -04 9-5 2.0t manuaali jolla ajettu ~120k km ja auto ei ole kerennyt olemaan viikkoakaan, kun laatikon kanssa ongelma. Ykkönen ja peruutusvaihde menee tosi huonosti päälle. Pakki mennessään päälle rusahtaa. Ykkönen ei meinaa mennä kunnolla aina, vaan joutuu käyttämään esim. kolmosella ja nytkäyttämään hieman niin sitten menee. Harmittaa, kun tätä ei esiintynyt koeajolla. Lisäksi kylmänä konehuoneesta alkanut kuulumaan sirkutusta, kuin käyttöhihna luistaisi. Liekkö näillä kahdella asialla mitään yhteistä?
Ajattelin ensi töikseni vaihtaa laatikkoöljyt ja katsoa onko tästä apua. Osaatteko kertoa, onko tämä:
http://shop.motonet.fi/fi/tuote/590044/ ... 8293165290
Samaa ainetta, kun MTF 0063?
Ainakin tämän:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=224957
mukaan olisi samaa ainetta.
Auttakee, mikä tuota vaivaa?
Hommasin juuri ekan saabin -04 9-5 2.0t manuaali jolla ajettu ~120k km ja auto ei ole kerennyt olemaan viikkoakaan, kun laatikon kanssa ongelma. Ykkönen ja peruutusvaihde menee tosi huonosti päälle. Pakki mennessään päälle rusahtaa. Ykkönen ei meinaa mennä kunnolla aina, vaan joutuu käyttämään esim. kolmosella ja nytkäyttämään hieman niin sitten menee. Harmittaa, kun tätä ei esiintynyt koeajolla. Lisäksi kylmänä konehuoneesta alkanut kuulumaan sirkutusta, kuin käyttöhihna luistaisi. Liekkö näillä kahdella asialla mitään yhteistä?
Ajattelin ensi töikseni vaihtaa laatikkoöljyt ja katsoa onko tästä apua. Osaatteko kertoa, onko tämä:
http://shop.motonet.fi/fi/tuote/590044/ ... 8293165290
Samaa ainetta, kun MTF 0063?
Ainakin tämän:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=224957
mukaan olisi samaa ainetta.
Auttakee, mikä tuota vaivaa?
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Tuo motonetin linkissä oleva on juuri oikeaa saabin lootaan.
T7 vm. 2001 9-3
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
kuulostaisi vähän kytkimen oirehtimiselta..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Todennäköisesti kytkin ei irroita kunnolla, ja siihen ei uudet öljyt auta. Jos auto on liikkeestä ostettu, niin yhteys sinne.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Vaihtelin laatikkoöljyt kolmeen kertaan tämän ohjeen:
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
mukaan ja laatikon toiminta on nyt paljon parempi. Ykkönen menee päälle kunnolla, ja pakkikaan ei enää rusahtele, mutta voimaa joutuu käyttämään huomattavasti enemmän, kuin muilla vaihteilla. Ikäänkuin siinä olisi jokin kynnys, minkä yli ei meinaa helposti mennä. Nyt vaikea sanoa, mikä on tuolle normaalia.
Sirkutusta kuuluu edelleenkin vaihtelevasti ja se vaikuttaisi kuuluvan moottorin etupuolelta ja mahdollisesti turbosta. Stetoskoopilla kuunnellessa turbon keskeltä kuuluu metallinen kilkatus, mutta ääni ei pahene kierroksilla. Käynnistettäessä ei tupsauta minkäänlaista savua. En ole kuunnellut muita turboja, eli en osaa sanoa, onko tuo normaali ääni. Vesipumppu laatikko ja moottorin lohko kuulostaa ihan normaaleilta, ilman rahinoita/korinoita. Jos se olisi ketju, niin luulisi kuulevan kilkatusta moottorilohkosta?
Olisko ketään SAAB tietäjää riksu - hyvinkää tietämillä, jolta saisi kuulla mielipiteen, onko nuo kaksi juttua normaalia vai ei?
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
mukaan ja laatikon toiminta on nyt paljon parempi. Ykkönen menee päälle kunnolla, ja pakkikaan ei enää rusahtele, mutta voimaa joutuu käyttämään huomattavasti enemmän, kuin muilla vaihteilla. Ikäänkuin siinä olisi jokin kynnys, minkä yli ei meinaa helposti mennä. Nyt vaikea sanoa, mikä on tuolle normaalia.
Sirkutusta kuuluu edelleenkin vaihtelevasti ja se vaikuttaisi kuuluvan moottorin etupuolelta ja mahdollisesti turbosta. Stetoskoopilla kuunnellessa turbon keskeltä kuuluu metallinen kilkatus, mutta ääni ei pahene kierroksilla. Käynnistettäessä ei tupsauta minkäänlaista savua. En ole kuunnellut muita turboja, eli en osaa sanoa, onko tuo normaali ääni. Vesipumppu laatikko ja moottorin lohko kuulostaa ihan normaaleilta, ilman rahinoita/korinoita. Jos se olisi ketju, niin luulisi kuulevan kilkatusta moottorilohkosta?
Olisko ketään SAAB tietäjää riksu - hyvinkää tietämillä, jolta saisi kuulla mielipiteen, onko nuo kaksi juttua normaalia vai ei?
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Tarkistappa ohjaustehostimen pumppu
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Olisikohan tuo öljynvaihto hetkellinen apu. Muutama vuosi sitten tehtiin täysi kytkinremppa -01 2.3t femmaan juuri tuon pakin ja ykkösen ongelmien takia. Kilometrejä oli joku 150-170tkm. Mutta tuon jälkeen kaikki pelasi niinkuin piti.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Ohjaustehostimen pumppu kuulostaa hyvältä.RR69 kirjoitti:Tarkistappa ohjaustehostimen pumppu
Vaihtoehdot vähissä, turboko se sitten olisi. Välykset voisi tarkistaa. Riittääkö irroittaa bypass putki ja cobran panta turbosta, niin saa akselista kiinni? Vai onko helpompi pakopuolelta?
Sitten ihmettelen seuraavaa, speksien mukaan 1800 rpm alkaen käytettävissä pitäisi olla 240Nm. Ei kyllä siltä tunnu, vaan ~3500rpm kohdalta alkaa vasta kunnolla vetämään. Jostain lueskelin, että jonkun mankun jumi saattaisi tehdä myös vastaavaa. Onko hajua, mistä lähtee tutkimaan? Olisi kyllä enemmän kuin tervetullutta, jos joku lähiseudulta kehtaisi käydä koeajamassa tuon, joka tietää miten B205E koneen pitäisi käyttäytyä, niin ei tarttis arvailla mikä on normaalia..
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
tuntuu tuo pakin rusahtelu olevan vähän tyyppivika.. aerossa vajaa kymppitonnin ajettu kytkin ni rusahtelee pakki jos vetäsee suoraa kytkimen painamisen jälkee päälle.. sit ei rusaha jos pysäyttää kytkinakselin käyttämällä jonku synkronoidun vaihteen päällä..
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Itse itseäni lainaten, kokeilin hukkaportin toimintaa ja se oli juuttunut auki asentoon. CRC:tä vipuihin ja edestakas nitkuttelua, niin nyt palauttaa jousivoimalla. Ahtopainemittari olisi kyllä hyvä, mutta mihinkäs porukka on ne kytkenyt?Veketti kirjoitti:...Sitten ihmettelen seuraavaa, speksien mukaan 1800 rpm alkaen käytettävissä pitäisi olla 240Nm. Ei kyllä siltä tunnu, vaan ~3500rpm kohdalta alkaa vasta kunnolla vetämään. Jostain lueskelin, että jonkun mankun jumi saattaisi tehdä myös vastaavaa. ...
Sitten ajattelin vaihtaa nuo R-putken takaiskut (kutsutaanko sitä r-putkeksi edes?), niin onko kokemuksia näistä:
http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... -valve-kit
Oliko niin, että vakio ahdoilla näiden epäkuntoa ei huomaa?
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Jos ahtopaine mittaria on jostain syystä oikeasti tarve kytkeä, niin kuskin puolelta imusarjasta löytyy "torni", jossa kaksi lähtöä eteenpäin. Näistä ylemmästä lähtee letku tulipellissä olevalle venttiilille. Tähän letkuun t-haara.
Sid infosta näkee ahdot ja sen tusinan muuta hyödyllistä parametria, joten erillinen ahtopaine mittari on melkolailla turhake käytännössä.
Sid infosta näkee ahdot ja sen tusinan muuta hyödyllistä parametria, joten erillinen ahtopaine mittari on melkolailla turhake käytännössä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Päivitystä tuohon vaikeasti kytkeytyvään pakkiin.. Öljyjen vaihto lootaan ei tainnut ollakaan se ratkaisu. Ongelmia esiintyy siis vieläkin, mutta erikoista on se, että takkuilu on ajoittaista. Yhtenä päivänä pelaa hyvin ja toisena taas ei. Mikä siinä kytkimessä aiheuttaa tuota takkuilua? Yhdessä paikkaa epäiltiin, että pooriakseli olisi ruosteinen tai vastaavaa, että kytkinasetelma ei liukuisi kunnolla ja näin irroittaisi.
Kiitoksia jälleen avusta
Kiitoksia jälleen avusta
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Esim. hiukan ilmaa järjestelmässä tai jopa vettä... Kytkinesteet vaihtoon ja oikeaoppinen ilmaus.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Vaikeasti kytkeytyvä ykkönen ja pakki
Törmäsin yhteen 9-5:sen kytkimeen, jossa levy oli kulunut hieman enemmän sisälaidalta toiselta puolen ja ulkolaidalta toiselta puolen, eli levy oli kupera eikä irroittanut kunnolla. Levyn&paineastelman vaihto auttoi. Kannattaa tutkia että irroittaako kytkin kunnolla, vai jääkö levy pyörimään kytkin painettuna.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.