AD85
Re: AD85
Mulla alko näyttämään liikaa kun bensapumppu rupes antautumaan, IMMu aiheuttaa myös laihalla käyntiä. Onko se sitten lambda kun noinpäin tekee...
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: AD85
Orastavaa vuotoa jossain päin...
Itsellä myös pikkuhiljaa prosentit hiipuneet alaspäin.
Vaihdoin kaikki pikkuletkut uusiin, ei vaikutusta.
Mutta sitten tein painetestin.
Elikkäs kumikärsä immulta irti ja tukkoon.
Ja myös huohottimen putki joka tulee imuputkeen myös tukkoon.
Siten mankkuventtiililtä c-letkuun (menee turbon kompuralle)
varovasti kompuralla painetta. Sitten kuulee vuodot.
Itsellä oli jarrutehostimen putki joka tulee imusarjaan punaiseen pikaliittimeen rikki.
Semmoinen kovamuoviputki.
Itsellä myös pikkuhiljaa prosentit hiipuneet alaspäin.
Vaihdoin kaikki pikkuletkut uusiin, ei vaikutusta.
Mutta sitten tein painetestin.
Elikkäs kumikärsä immulta irti ja tukkoon.
Ja myös huohottimen putki joka tulee imuputkeen myös tukkoon.
Siten mankkuventtiililtä c-letkuun (menee turbon kompuralle)
varovasti kompuralla painetta. Sitten kuulee vuodot.
Itsellä oli jarrutehostimen putki joka tulee imusarjaan punaiseen pikaliittimeen rikki.
Semmoinen kovamuoviputki.
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
Re: AD85
Mulla ei ole ad ollu vielä kertaakaan yli 75... Ei vuotoja ja immu sekä lammbda uudet.
Tällä hetkellä ad 72, vaikka viinalla ajeltu pitkään...
Toimii ihan normaalisti. Eli onko tolla ad.lla niin väliä
Tällä hetkellä ad 72, vaikka viinalla ajeltu pitkään...
Toimii ihan normaalisti. Eli onko tolla ad.lla niin väliä
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: AD85
Itellä oli yhdessä vaiheessa(pari päivää) ad 85. Tyhjäkäynti heittelehti ihan miten sattuu. No sitten kattelin vähän konepellin alle niin yks letku oli lähteny irti liitoskohdastaan. Se takas paikoilleen ni sen jälkeen ad on näyttänyt sitä "normaalia" 76:sta.
ABC:llä olen aina tankannut...
ABC:llä olen aina tankannut...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Re: AD85
Onko softa sellainen, että arvo saturoituu 85% eikä mene sitä ylemmäksi, vaikka joku vika aiheuttaisi laskennalisesti suuremman arvon? Ainakin näin oman havainnon perusteella.
Vai vaikuttaiskohan softa versio (uudempi toimii paremmin) tuohon tarkkuuteen, mulla ainakin lähes aina ollut 85, kun tankissa puhdasta e85:sta.
Vai vaikuttaiskohan softa versio (uudempi toimii paremmin) tuohon tarkkuuteen, mulla ainakin lähes aina ollut 85, kun tankissa puhdasta e85:sta.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: AD85
Omassa 9-5:ssa 84,8% etanolia eli aika tarkasti menee kohdalleen. Softapohjana 46S.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: AD85
Kyllä ainakin minulla on.Poy kirjoitti:Onko softa sellainen, että arvo saturoituu 85% eikä mene sitä ylemmäksi, vaikka joku vika aiheuttaisi laskennalisesti suuremman arvon? Ainakin näin oman havainnon perusteella.
T7 vm. 2001 9-3
Re: AD85
En itse kauheasti antaisi painoarvoa muutaman %:n etanolitunnistuksen heitoille. Esim. 1% Ad85 heittoa vastaa 0,4% multiplikatiivisen seoskorjauksen (Amul) heittoa, joten puhutaan varsin pienestä absoluuttisesta "virheestä" - lambda ja nämä adaptaatiot takaavat kuitenkin että seossuhde on aina haluttu, kunhan ei osuta maksimiarvoon (jolloin tulee jo vikakoodi), tai jokin epälineaarinen virhe sotke adaptaatiota (yleisempi ongelma jos esim. MAF rikki tai ilmavuoto). Tällaisia adaptaatiovaihteluja tulee jatkuvasti ehjälläkin autolla bensasoftalla mm. kelien vaihdellessa. Mitään käytännön merkitystä auton toiminnalle näillä heitoilla ei ole. Kun etanolipitoisuus on riittävän korkea (yli 60% tms.) on softan kannalta tankissa pelkkää etanolia. Kannattaa miettiä miksi Saab ei ole halunnut tuota tunnistettua pitoisuutta laittaa asiakkaille näkyviin, etenkään kun se on tehty lambda-anturilla jolloin se sisältää kaikki muutkin ilma/polttoaine-mittauksen heitot.
Ja tosiaan arvo saturoituu 85% kohdalla, loppu rikastustarve Amul:n piikkiin. Tietyllä algoritmilla osa korjauksesta menee aina sinne vaikka Ad85 ei olisi tapissa. Softaversioista .46T/.55P on hieman fiksumpi tunnistamaan pitoisuuden kuin vanha .46S (Ilman TCS/ESP aina .46S pohja).
Edelleen vielä jos autossa on muut kuin vakiosuuttimet tai selvästi vakiosta poikkeava pa-paine, ei suutinten linearisointikartat ole ikinä yhtä tarkkoja kuin tehtaan kalibraattorin testisellissä ajamat, joten myös Amul ja Ad85 heittelevät enemmän ja poikkeavat enemmän vakiosta. Yleensä heitot täysin hyväksyttäviä viritetylle autolle eivätkä näy kuitenkaan käyttäjälle muuten kuin ko. arvoja tuijottamalla. Trionic5 maailmassa adaptaatiot ovat MAP-pohjaisesta järjestelmästä johtuen jo ehjässä vakioautossakin usein prosenttikaupalla, viritetyissä jopa 10-20%-yksikköä, myös vanhemmissa laadukkaiksikin mielletyissä kalliissa virisoftissa joissa ei ole suutinparametreja tai polttoainekarttoja muokattu vaikka suuttimia tai pa-painetta on muutettu vakiosta.
Ja tosiaan arvo saturoituu 85% kohdalla, loppu rikastustarve Amul:n piikkiin. Tietyllä algoritmilla osa korjauksesta menee aina sinne vaikka Ad85 ei olisi tapissa. Softaversioista .46T/.55P on hieman fiksumpi tunnistamaan pitoisuuden kuin vanha .46S (Ilman TCS/ESP aina .46S pohja).
Edelleen vielä jos autossa on muut kuin vakiosuuttimet tai selvästi vakiosta poikkeava pa-paine, ei suutinten linearisointikartat ole ikinä yhtä tarkkoja kuin tehtaan kalibraattorin testisellissä ajamat, joten myös Amul ja Ad85 heittelevät enemmän ja poikkeavat enemmän vakiosta. Yleensä heitot täysin hyväksyttäviä viritetylle autolle eivätkä näy kuitenkaan käyttäjälle muuten kuin ko. arvoja tuijottamalla. Trionic5 maailmassa adaptaatiot ovat MAP-pohjaisesta järjestelmästä johtuen jo ehjässä vakioautossakin usein prosenttikaupalla, viritetyissä jopa 10-20%-yksikköä, myös vanhemmissa laadukkaiksikin mielletyissä kalliissa virisoftissa joissa ei ole suutinparametreja tai polttoainekarttoja muokattu vaikka suuttimia tai pa-painetta on muutettu vakiosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: AD85
Tuon softaversion näkee varmaanki tästä? http://oi43.tinypic.com/dff76w.jpgjcarlson kirjoitti:En itse kauheasti antaisi painoarvoa muutaman %:n etanolitunnistuksen heitoille. Esim. 1% Ad85 heittoa vastaa 0,4% multiplikatiivisen seoskorjauksen (Amul) heittoa, joten puhutaan varsin pienestä absoluuttisesta "virheestä" - lambda ja nämä adaptaatiot takaavat kuitenkin että seossuhde on aina haluttu, kunhan ei osuta maksimiarvoon (jolloin tulee jo vikakoodi), tai jokin epälineaarinen virhe sotke adaptaatiota (yleisempi ongelma jos esim. MAF rikki tai ilmavuoto). Tällaisia adaptaatiovaihteluja tulee jatkuvasti ehjälläkin autolla bensasoftalla mm. kelien vaihdellessa. Mitään käytännön merkitystä auton toiminnalle näillä heitoilla ei ole. Kun etanolipitoisuus on riittävän korkea (yli 60% tms.) on softan kannalta tankissa pelkkää etanolia. Kannattaa miettiä miksi Saab ei ole halunnut tuota tunnistettua pitoisuutta laittaa asiakkaille näkyviin, etenkään kun se on tehty lambda-anturilla jolloin se sisältää kaikki muutkin ilma/polttoaine-mittauksen heitot.
Ja tosiaan arvo saturoituu 85% kohdalla, loppu rikastustarve Amul:n piikkiin. Tietyllä algoritmilla osa korjauksesta menee aina sinne vaikka Ad85 ei olisi tapissa. Softaversioista .46T/.55P on hieman fiksumpi tunnistamaan pitoisuuden kuin vanha .46S (Ilman TCS/ESP aina .46S pohja).
Edelleen vielä jos autossa on muut kuin vakiosuuttimet tai selvästi vakiosta poikkeava pa-paine, ei suutinten linearisointikartat ole ikinä yhtä tarkkoja kuin tehtaan kalibraattorin testisellissä ajamat, joten myös Amul ja Ad85 heittelevät enemmän ja poikkeavat enemmän vakiosta. Yleensä heitot täysin hyväksyttäviä viritetylle autolle eivätkä näy kuitenkaan käyttäjälle muuten kuin ko. arvoja tuijottamalla. Trionic5 maailmassa adaptaatiot ovat MAP-pohjaisesta järjestelmästä johtuen jo ehjässä vakioautossakin usein prosenttikaupalla, viritetyissä jopa 10-20%-yksikköä, myös vanhemmissa laadukkaiksikin mielletyissä kalliissa virisoftissa joissa ei ole suutinparametreja tai polttoainekarttoja muokattu vaikka suuttimia tai pa-painetta on muutettu vakiosta.
Tässä tapauksessa .46S.