Ongelmia ysivitosen kanssa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Jos ylävesiletkua pidentää niin että riittää oikealle puolelle? Kuulin, että tiettyjen japsien kanssa jotkut ovat näin toimineet..??
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Olet ilmeisesti sitä mieltä että kun kysytään, niin siihen ei tarvitse vastata, hmmm...hyvä idea :idea:
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Käytin Saabin katsastuksessa, pomppasi päästöistä.

Tyhjäkäynnillä:
CO% 0.3
CO2 14,4
HC ppm 117 (-)
O2 0.64

Kierroksilla:
CO% 0.38 (-)
CO2 14,4
HC ppm 32
O2 0.51
Lambda 1.01

Eli tyhjäkäynnillä pomppasi HC:sta ja kierroksilla CO%:sta.
Savutti jonkinverran mittauksessa.

Mistähän lähtisi vikaa nyt etsimään?
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Saab9-5V6 kirjoitti:Käytin Saabin katsastuksessa, pomppasi päästöistä.

Tyhjäkäynnillä:
CO% 0.3
CO2 14,4
HC ppm 117 (-)
O2 0.64

Kierroksilla:
CO% 0.38 (-)
CO2 14,4
HC ppm 32
O2 0.51
Lambda 1.01

Eli tyhjäkäynnillä pomppasi HC:sta ja kierroksilla CO%:sta.
Savutti jonkinverran mittauksessa.

Mistähän lähtisi vikaa nyt etsimään?
Ai sulla vai ei ole turboa. :D No ei sitten.
Viimeksi muokannut Shadow_Fi, Ti Marras 12, 2013 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Pee »

Kyseessä varmaankin tuo V6:nen saabi?
Edellistä autoni (V6:nen) kun kerkesin 2 kertaa käyttämään katsastuksessa, molemmilla kerroilla tuli mainintaa päästöistä.
En nyt muista mikä niissä oli rajojen yläpuolella.
Sen verran oli katsastusmies ajan tasalla/ystävällinen ensimmäisellä kertaa että ei heti pompauttanut päästöistä vaan antoi kunnolla kierroksia ja antoi rauhoittua hetken jolloin päästöt meni rajojen sisäpuolelle.
Toisella kertaa kerroin katsastajalle että noin teki viimeksikin ja taas saatiin päästöt laskemaan.

Voi toki häikkääkin olla. Eihän vain ole minun entinen auto kyseessä? :)
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Juu V6 on kyseessä.
Katsuri polki saabia n.3-5 min paikallaan, arvot tippu 0.45-0.38 mutta siitä alaspäin ei enää tippunut. Kovasti savutti vaan.
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Eikai noin pieni heitto vielä turboon viittaa? Rajasta jäätiin kuitenkin co%:sta 0.8?
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Pee »

Kyllähän siellä turbo on, astetta vittumaisemmassa paikassa.

En kyllä muista että omani olisi savuttanut tjms.
Ekalla kerralla kysyin katsastusmieheltä että mikä voisi aiheuttaa kyseisen arvojen heittelemisen niin veikkasi lambda anturia. En tehnyt asialle mitään.

Täällä varmaan jotkut viisaammat osaavat antaa parempaa diagnoosia.
Sitä odotellessa.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Joo turbo on ja pitäisi toimiakin ok. Mutta ei kai noin pieni heitto päästöissä vielä turbon toimimattomuuteen voi viitata?
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tossa syitä korkeaan hc-arvoon
http://bot.fi/be8
Toi co viittais paskaseen tai toimimattomaan kattiin, lambdakin voi olla syyllinen....
Esim. Subaruissa, mitä mulla on ollu, saa arvot kohilleen, ko käy tekemässä kunnon karstanpolttolenkin.
Pätee varmaan saappiinkin :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

suapas kirjoitti: Esim. Subaruissa, mitä mulla on ollu, saa arvot kohilleen, ko käy tekemässä kunnon karstanpolttolenkin.
Pätee varmaan saappiinkin :)
komppaan kyllä tätä! Kunnolla vaan autolle kenkää ennen leimalle menoa! :D ex-bemmin kanssa tuli huomattua kun pomppas liian suuresta arvosta (en muista mikä oli) niin puolituntia myöhemmin uusinta näytöstä läpi! :lol:
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja oju »

Eikös öljynvaihto ennen katsastusta ole myös toimiva keino vähentää päästöjä, ainakin jos ollaan ihan rajalla. Toinen on laittaa hieman E85:ttä tankkiin, niin ettei vikavalo vielä syty.
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Öljyt vaihdettu n. viikkoa ennen leimaa.
Katti voinut saada aiemmasta kolarista vähän siipeensä, täytyypä vilkasta jostain edullinen katti tuohon..
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Ongelmia jälleen:

Torstai aamuna starttasi hyvin, pari kilometriä ajoa -> Auton sammutus -> 5-10min uudelleen käynnistys -> Ei starttaa.. Startti yrityksiä reilusti mut ei startannut. Loppujenlopuksi akusta loppui potku ja kun sain lisävirtaa akkuun -> käynnistyi.

Ongelmattomia kilometrejä toista sataa kunnes seuraavana aamuna. Käynnistys aamulla taas ok, parin kilometrin ajon jälkeen piipahdin lähikaupassa jätin auton käymään -> oli sammunut kauppareissun aikana. Uudelleen starttaus ei ongelmia.

Tänään aamulla starttasi taas hyvin, ei ongelmia. Muutama kilometri ajoa, sammui valoihin. Uusi starttaus ei ongelmia. Nyt illalla piti taasen päästä lähtemään mutta yllätys yllätys, ei startannut. Lisävirtaa sain ja taas starttasi. Akku on aika sökö, sen tiedän, mutta akun varausta ollut joka kerta kuitenkin useampaan pitkään startti yritykseen joten akusta varsinainen vika varmastikaan ei ole? Voiko kampiakselin asentoanturi oireilla näin tai bensapumppu? Käydessä haisee öljy, ja nakuttaa. Savutus on kovaa, aiemmin kirotuista päästöistä pääsi rimaa hipoen läpi..
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Vähän kuulostaa kampuran asentotunnistimen vialta kyllä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin