Kampikammion huohotin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Kampikammion huohotin

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Saabilla näköjään otettu ihan (ainakin) kuuteen kertaan tuo huohottimen suunnittelu ja liekkö se viimeisinkään loppupeleistä toimiva. Jos kuvitellaan, että joku haluaisi tehdä semmoisen laittoman virityksen, että tulppaisi huohotinletkun kannesta ja laittaisi kanteen vaikka tälläisen tilalle:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... tin-32327/
, kuten ennen kaikki huohotukset oli toteutettu niin toimiiko?

Huohotuksen toimivuutta ei ainakaan tarvitsisi arvailla. Jos ei pelaisi niin miksi ei tai miten vastaava pitäisi toteuttaa?
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kampikammion huohotin

Viesti Kirjoittaja blair »

Tätä minäkin olen mettinyt... Joku viisas kertonee kohta miksi näin ei tehdä, koska olisi varmaan tehty jos...

-b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Kampikammion huohotin

Viesti Kirjoittaja CDTA »

...iliman pil*uu olis hyvästä. Noin niinku savolaisittain ilimastuna :P
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Kampikammion huohotin

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kuten siellä Bilteman sivulla lukeekin, on kyseisen härpäkkeen käyttö sallittu vain kisa- ja näyttelykäytössä. Eli kampikammion tuuletuskaasut sisältävät niin paljon haitallisia aineita, ettei niitä saa päästää suoraan ilmakehään.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kampikammion huohotin

Viesti Kirjoittaja blair »

Pekka,

Ei tätä maantiekäytössä tietysti käytettäisikään, vaan juuri radalla, näyttelyissä jne.

Lain kirjoittajan mielipide on siis tiedossa, palikan käytännön toimivuus ei - tähän ehkä muut osaavat kommentoida?
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kampikammion huohotin

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Kaverilla oli monet vuodet Mazdassa tuollainen. Oli todella ylpeä siitä ja kehui jokaiselle. Se tosiaan piti sitä ympärivuoden (jopa katsastuksessa). No problem.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Kampikammion huohotin

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Itse itselleni vastaten. Löysin mitt egetin sivuilta tuon huohottimen kaavion ja hommahan on selviö. Mitään toiminnallisia ongelmia ei mielestäni voi tulla esittämälläni tavalla (paitsi, että ei hyvä idea päästää höyryjä konehuoneeseen, kun saattavat tulla kabiiniin huolimatta tiivisteistä).

En kyllä voi käsittää miksi Saab on lähtenyt rakentamaan tätä huohotinjärjestelmää näin monimutkaisesti ja onnettoman pienillä putkilla. Muut valmistajat vetävät vapareissa huohotinputken suoraan suodatinkotelon puhtaalle puolelle ja ahdetuissa turbon imupuolelle. Saabin ratkaisussa näköjään yritetään palauttaa tuota huohotuskuraa takaisin öljykiertoon, kun muut sen kokonaisuudessaan polttavat sylinterissä. Tästä voisi äkkinäinen vetää johtopäätöksen, että ei ainakaan edesauta öljyjen puhtaanapysymiseen.

Niin ja tämä oli vain tämmöistä teoreettista höpinää. Tämmöset muutoksethan ei käy päinsä ja katsastussetä/täti antaa hylsyn jos huomaa.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Kampikammion huohotin

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Heh, ööö, joo... Olet ilmiselvää insinööriainesta :!:

Mutta, minkähän vuosisadan vehkeisiin tämä vertailu on tehty?
Vastaa Viestiin