automaatti vai manueli?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jarde
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 13, 2011 14:20

automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja jarde »

Ois tarkoitus nyt syksynaikaan käydä Ruotsin puolelta hakeen tuorempi aero -06 Nyt hiukan mietityttää automaatti vai manuaali,lähinnä kuinka tuo automaatti toimii ja kestää.Oisko kellään kokemuksia airon automaatista,puolesta tai vastaan.Kohta tulis myyntiin manueeli airo -00 mallia.Menee ensin maanantaina turbo huoltoon.
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Makuasia, kumpi nyt enemmän itseäsi miellyttää - käyt Suomessa ensin koeajamassa molemmat versiot, niin sillähän se selviää.
-*-Elämä on-*-
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Itsellä ei ole aero, ja vanha automaatti (4 vaihteinen), mutta suosisin näin automaatin jälkeen manuaalin. Siihen on kolme syytä. Kesto, varsinkin kun ottaa autosta vähän enemmän vääntöä ulos, niin tomaatti on tiukassa. Sitten se ettei saa kunnolla itse päättää miten kiihtyy. Ja ärsyttävin asia itselle on se ettei ole ns. moottorijarrutus mahdollisuutta. Periaatteessa voin tehdä moottorijarrutuksen vaihtamalla vauhdista pienempään, silti tuo ei toimi silloin kun haluaa nopeasti vaikuttaa nopeuteen (vaihto viive, tehoton moottorijarrutus). Itse manuaalissa käytin sellaista moottorijarrutus/käyttöjarru tyyliä samanaikaisesti, ja siihen olen tottunut.

Ainut plussa on se että jos on jotain tekemistä oikealle kädelle niin joo, automaatti wins. Muutenkin jos on jotenkin laiskana ja väsynyt, onhan se kaupungin valoissa kätevä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Shadow_Fi kirjoitti:Itsellä ei ole aero, ja vanha automaatti (4 vaihteinen), mutta suosisin näin automaatin jälkeen manuaalin. Siihen on kolme syytä. Kesto, varsinkin kun ottaa autosta vähän enemmän vääntöä ulos, niin tomaatti on tiukassa. Sitten se ettei saa kunnolla itse päättää miten kiihtyy. Ja ärsyttävin asia itselle on se ettei ole ns. moottorijarrutus mahdollisuutta. Periaatteessa voin tehdä moottorijarrutuksen vaihtamalla vauhdista pienempään, silti tuo ei toimi silloin kun haluaa nopeasti vaikuttaa nopeuteen (vaihto viive, tehoton moottorijarrutus). Itse manuaalissa käytin sellaista moottorijarrutus/käyttöjarru tyyliä samanaikaisesti, ja siihen olen tottunut.

Ainut plussa on se että jos on jotain tekemistä oikealle kädelle niin joo, automaatti wins. Muutenkin jos on jotenkin laiskana ja väsynyt, onhan se kaupungin valoissa kätevä.
Eipä ainakaan 2.0t vakiokytkin kestä paremmin kuin 4-vaihteinen tomaatti. Tais olla jopa että vähemmän. 400nm mitä tästä 4-vaihteisesta ja 420nm 5-vaihteisesta varmasti riittää useimmille.

Itse en ainakaan enää automaatin jälkeen huolisi manuaalia. Erittäin helpot mäkilähdöt sekä automaatilla on erittäin nopea ja helppo lähteä paikaltaan. Eikä automaattiin tule kalliita kytkinremontteja. 8)
jarde
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 13, 2011 14:20

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja jarde »

onko tietoa miten 06 ssa aero mallissa keston kanssa ongelmia.Moni vaihteinen on aeron laatikko,ei vielä taida olla 6 vaihteinen.Itsellä ei mitään hajua 9-5 aeron automaatista,ainut kokemus on vävypojan- 08 9-3 aerosta jonka laatikko toimii tosi mukavasti on tosin 6vaihteinen.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Makuasiahan tuo on minkä haluaa. Itsellä on tällä hetkellä kaksi manuaalivaihteista ja yksi automaatti. Noista toisen manuaalin voisin vaihtaa milloin tahansa automaattiin ja tuon automaatin vaihtaisin erittäin mielelläni manuaaliin. Mikäli tuo automaatti kestäisi yli 400Nm vääntöjä saisi sekin olla ja pysyä automaattina.

Olen siis automaatin kannalla. Vaivaton käytössä, nykyiset automaattilaatikot ovat kestäviä kunhan ei ihan hulvattomia vääntöjä (~450+ Nm) haluta. Kestoonhan tosin vaikuttaa käyttö ja huolto (öljynvaihto). Mikäli kuitenkin Aeroon haluaa isompaa ahdinta, putkistoa ja suuttimia niin siinä tapauksessa manuaali.

Edit. Ko. Aerossa sama 5-pykäläinen automaatti kuin muissakin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jarde
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 13, 2011 14:20

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja jarde »

tarkoitus ei ole mitään virihommia laittaa,ikää jo sen verran :lol: eli siis normaali ajossa aeron laatikko kestää kunhan muistaa vaihdattaa öljyt, 100000 väleinkö?Mukavuus tekijää tässä mietin,lähinnä.Nykyiseen aeroo piti kytkin vaihdattaa viime syksynä.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Minä ottaisin automaatin, ja kaipa nuo uudemmat 5-vaihteisetkin toimii, itsellä on tosin ollut 04-mallinen, jonka laatikko oikutteli. Öljyjä vaihtamalla pariin otteeseen tilanne parani selvästi. Valmistajan ohje v.2004 oli 150000km! 4-vaihteiset on toimineet loistavasti. Käytännön suorituskyky varmasti riittävä ihan vakiona, ja ainakin meikäläinen on hidas vaihtaja, joten automaatilla tulee kiihdyteltyä paljon nopeammin. Moottorijarrutus on makuasia, tykkään enemmän kun auto rullaa kevyesti tyhjäkäynti kulutuksella pitkiäkin matkoja.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja Raser »

jarde kirjoitti:Ois tarkoitus nyt syksynaikaan käydä Ruotsin puolelta hakeen tuorempi aero -06 Nyt hiukan mietityttää automaatti vai manuaali,.
Verot tulee mm. CO2 päästöarvon mukaan, mikä automaatissa on isompi. Taisi olla 238 g/km vs. 214 g/km.

Ruotsi on kallis suunta kruunun nykykurssilla muutenkin. Ja kruunujen vaihto maksaa sekin tai siis minulle maksoi kun oli pakko maksaa käteisellä euroilla.

Miten helppo muuten on etukäteen Suomessa käydä testaamassa vm. 2006 saab 9-5 aero manuaalina ja automaattina? Itse en Lahden talousalueelta löytänyt yhtään aeroa koeajoon keväällä. Itse asiassa karvalakki facelift -06 mallin löytäminenkin oli työn ja tuskan takana.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Raser kirjoitti: Ruotsi on kallis suunta kruunun nykykurssilla muutenkin. Ja kruunujen vaihto maksaa sekin tai siis minulle maksoi kun oli pakko maksaa käteisellä euroilla.
.
Osuuspankis 6€ :mrgreen:
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
jarde
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 13, 2011 14:20

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja jarde »

sama homma täällä Oulun alueella ei paljon testaus mahdollisuuksia löydy.Ruotsista se melkeen pakko käydä hakeen kun ei täällä Suomessa ole edes myytävänä,jos löytyy niin hinta on tosi muhkea ja kilometrit reilusti enemmän mitä Ruotsin puolella on tarjolla.Niin ja siellä asuneena on helppoa kun kieli ei ole hirveesti esteenä.(Trolhättanissa,ja arvatkaa missä olin töissä :D )
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja Raser »

Himo_kaappoo kirjoitti:
Raser kirjoitti: Ruotsi on kallis suunta kruunun nykykurssilla muutenkin. Ja kruunujen vaihto maksaa sekin tai siis minulle maksoi kun oli pakko maksaa käteisellä euroilla.
.
Osuuspankis 6€ :mrgreen:
Ei ollu Osuuspankki auki Ruotsin Tukholmassa lauantaina iltapäivällä, valitettavasti.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Itseltä löytyy -00 Aero piristettynä Nordic stage 2:lla. Auto on automaatti; 260 hv ja 380 Nm.

Valitsisin vaihteiston ajotavan perusteella:
- Mikäli tykkää sprottisemmasta, räväkämmästä ja paremmasta vaihdetuntumasta => manuaali
- Jos taas meno on enemmän rauhallisemapaa, eikä tarvitse ottaa koneesta tehoja irti joka kiihdytyksessä => automaatti.

Oma laatikko irtisanoi itsensä vajaan 200 tkm:n jälkeen niin, ettei etupyörätkään enää pyörineet. Ruotsista käytetty "uusi" laatikko (147 tkm) vaihtotöineen maksoi 2750€.

Itse ottaisin manuaalin. Manuaalilla saa paremman ajotuntuman. Kun saat itse päättää vaihteen, veto lähtee heti kun kytkimen nostaa, eikä auto ala siinä vaiheessa vaihtamaan. Parhaiten tämän huomaa risteyksessä: risteykseen tullessa annetaan rullata ja jarrutetaan, käännetään ja annetaan kaasua, jolloin on ärsyttävä tauko koneen vaihtaessa pienemmälle ennen kuin veto alkaa. Ja koska ajotyylini taitaa olla vähän räväkämmän puoleinen avaan kaasun tietysti mutkan alussa. Automaatti varmasti toimii ihan ok, jos on tapana rullata risteys läpi ja painaa kaasua vasta auton ollessa taas suorassa.

Myöskin välillä riittäisi saman vaihteen käyttö. Kun haluaa nopeutta vähän lisää ja painaa kaasua, niin konehan tulkitsee tämän, että halutaan kiihdyttää ja vaihtaa pienemmälle. Kaasupolkimen syvällä ollessa ja vaihteen vaihtuessa pienemmälle on edessä nykäisy ja koska halusit vain vähän vauhtia lisää, joudut nostamaan jalan kaasulta saman tien.

Onhan automaatti tietysti helppo ajaa mutta se tuntuma, se tuntuma. Ja kyllähän automaatti huokkaa osan tehostakin kiihdytyksessä.

"Makuasia!": Sanoi koira, kun pallejansa nuoli.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Ei isommin valittamista '07-mallisen Aeron automaattilaatikosta. Joskus nykäisee N->D mutta muuten on toiminut ok. Suorituskyky on riittänyt - 530d-bemari tuntuu todella laiskalta Aeroon verrattuna (tehoeroa paperilla 1 kW). Manuaali ei ole vastaus - manuaali on kysymys ja EI on vastaus. ;-)

Rattinapeilla voi vielä vaihtaa "manuaalisesti" jos haluaa (onnistuu mm. moottorijarrutus ihan niin tehokkaasti kuin haluaa).

Saa nähdä, joutuuko tuon Aeron myymään, kun ei ole tallitilaa kaikille kulkimille :-(
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: automaatti vai manueli?

Viesti Kirjoittaja HEV »

Oman kokemuksen mukaan 5-vaihteinen hyödyntää vääntöä paremmin (?) eikä vaihda niin herkästi pienemmälle kuin tuo (kolkin) 4-vaihteinen. Vaikutusta on varmaan silläkin, että tuossa omassa 4-vaihteisessa on aika tuikat vääntörajat (vain nelosella täydet - mitä lienevät) - pitäisi varmaan nostaa.

Pientä nykimistä oli 5-vaihteisessa 3->2 ja 2->1 90tkm paikkeilla, mutta uusilla öljyillä lieveni pois eikä ole palannut näiden 60tkm aikana ja nyt pitäisi taas vaihtaa.

Saabilla v:sta -85 ja ainoastaan automaateilla (7 kpl) -97:stä alkaen, mutta kukin tavallaan :)
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin