Jos lähetään paikaltaan niin tehokas etuveto + manuaali on erittäin hankala lähteä ripeästi. Pitää oikeesti olla osaava kuski että lähtee ripeämmin kuin automaatti.Saabanisti kirjoitti:Itseltä löytyy -00 Aero piristettynä Nordic stage 2:lla. Auto on automaatti; 260 hv ja 380 Nm.
Valitsisin vaihteiston ajotavan perusteella:
- Mikäli tykkää sprottisemmasta, räväkämmästä ja paremmasta vaihdetuntumasta => manuaali
- Jos taas meno on enemmän rauhallisemapaa, eikä tarvitse ottaa koneesta tehoja irti joka kiihdytyksessä => automaatti.
Oma laatikko irtisanoi itsensä vajaan 200 tkm:n jälkeen niin, ettei etupyörätkään enää pyörineet. Ruotsista käytetty "uusi" laatikko (147 tkm) vaihtotöineen maksoi 2750€.
Itse ottaisin manuaalin. Manuaalilla saa paremman ajotuntuman. Kun saat itse päättää vaihteen, veto lähtee heti kun kytkimen nostaa, eikä auto ala siinä vaiheessa vaihtamaan. Parhaiten tämän huomaa risteyksessä: risteykseen tullessa annetaan rullata ja jarrutetaan, käännetään ja annetaan kaasua, jolloin on ärsyttävä tauko koneen vaihtaessa pienemmälle ennen kuin veto alkaa. Ja koska ajotyylini taitaa olla vähän räväkämmän puoleinen avaan kaasun tietysti mutkan alussa. Automaatti varmasti toimii ihan ok, jos on tapana rullata risteys läpi ja painaa kaasua vasta auton ollessa taas suorassa.
Myöskin välillä riittäisi saman vaihteen käyttö. Kun haluaa nopeutta vähän lisää ja painaa kaasua, niin konehan tulkitsee tämän, että halutaan kiihdyttää ja vaihtaa pienemmälle. Kaasupolkimen syvällä ollessa ja vaihteen vaihtuessa pienemmälle on edessä nykäisy ja koska halusit vain vähän vauhtia lisää, joudut nostamaan jalan kaasulta saman tien.
Onhan automaatti tietysti helppo ajaa mutta se tuntuma, se tuntuma. Ja kyllähän automaatti huokkaa osan tehostakin kiihdytyksessä.
"Makuasia!": Sanoi koira, kun pallejansa nuoli.
automaatti vai manueli?
-
- "Viggen"
Re: automaatti vai manueli?
Itsellä ei ole aeroa vaan mopo 1,9TiD. Tuossa tuo 5-vaihteinen automaatti toimii kuitenkin todella mukavasti näin 275tkm kohdallakin. Vaihtaa nopeasti ja pehmeästi, valoissa kun ennakoi ja ottaa polkimen "tuntumaan" niin pääsee kyllä aivan riittävän rivakasti liikkeelle.
Kolmen OG900sen jälkeen nyt alla 9-3 TTiD Linear A6 vm.-09.
Perheessä ja myynnissä myös 9-5 1,9TiD Vector A5 vm.-06.
Perheessä ja myynnissä myös 9-5 1,9TiD Vector A5 vm.-06.
Mulla oli ennen 9-5 Aero automaatti ja nykyään vastaava Aero manuaalina, näistä kahdesta jos pitää valita niin automaatti ehdottomasti. Se vaan on niin paljon mukavampi ja vaivattomampi. Käytetyissä autoissa kun ei vaan itse voi päättää mikä laatikko siellä on.. Ehkä parempi tuuri enskerralla 

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Isännällä on 9-3ss 5v automaagilla , en ole itse femman 5v automaagilla ajanut, mutta jos lähellekkään samanlainen kuin tuossa ng kolkissa , niin automaagi ilmanmuuta...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Automaatti.
Itselläni 3.0 v6 Griffin jossa max. vääntö on 2500rpm niin eipä paljon tarvitse painella kaasua kun luistonesto jo pätkii. Siis 225/55 kumeilla kuivalla asvaltilla.
Manuaalin vispaamisesta en saa oikeen mitään enää irti. Onhan tuossa "Sport" asentokin laatikossa mutta se lähtee liian räväkästi mun mieleen. Kaupungissa aika vaikee pitää etäisyyttä
Itse laatikko on toiminut hienosti, ei mitään moitittavaa. Tietty jos "virittelee" lisää tehoi/vääntöi eikä ota huomioon laatikon rajoituksia ollenkaan niin varmasti joku paikka repeää.
Vähän puolueellinen lausunto mutta työkseni ajan noita 13 litrasia ahdettuja vehkeitä ja niissä on aina automaatti. Kepistä voi vain ehdotella seuraavaa pykälää. Suoralla manuaalivaihteistolla varmasti saan kardaanin napsahtamaan poikki.
Itselläni 3.0 v6 Griffin jossa max. vääntö on 2500rpm niin eipä paljon tarvitse painella kaasua kun luistonesto jo pätkii. Siis 225/55 kumeilla kuivalla asvaltilla.
Manuaalin vispaamisesta en saa oikeen mitään enää irti. Onhan tuossa "Sport" asentokin laatikossa mutta se lähtee liian räväkästi mun mieleen. Kaupungissa aika vaikee pitää etäisyyttä

Itse laatikko on toiminut hienosti, ei mitään moitittavaa. Tietty jos "virittelee" lisää tehoi/vääntöi eikä ota huomioon laatikon rajoituksia ollenkaan niin varmasti joku paikka repeää.
Vähän puolueellinen lausunto mutta työkseni ajan noita 13 litrasia ahdettuja vehkeitä ja niissä on aina automaatti. Kepistä voi vain ehdotella seuraavaa pykälää. Suoralla manuaalivaihteistolla varmasti saan kardaanin napsahtamaan poikki.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
-
- "Aero"
- Viesti:
Automaatin omistajana suosittelen manuaalia. Katson olevani varsin taitava manuaalilaatikon käsittelijä ja kyytihän on mitä miellyttävintä manuaalilla. Automaatti rynkyttää aina samalla tavalla, eikä kunnollista moottorijarrutusta ole. En tosin ole koskaan ollut automaatin ystävä. Tämähän on todella mitä suuremmissa määrin makuasia.
Automaatti on kaupunkipyörittelyssä oikein näppärä. Maantiellä tykkäisin, että tomaatti hyödyntäisi vähän rohkeammin vääntöjä, jottei alasvaihtoja tulisi kiihdytyksessä niin herkästi.
Kulutuseroista en osaa sanoa, kun en ole Femmaa manuskalla omistanut mutta ainakin omalla 5-v Aisin-Warnerilla varustetulla Femmalla menee parin kilsan työmatka-ajoa tehdessä etanolilla hulppeat 20l/100km.
Kulutuseroista en osaa sanoa, kun en ole Femmaa manuskalla omistanut mutta ainakin omalla 5-v Aisin-Warnerilla varustetulla Femmalla menee parin kilsan työmatka-ajoa tehdessä etanolilla hulppeat 20l/100km.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
Itse suosittelen kummankin omistamista.
Wagon automaatilla perheajeluun ja sedan manuaalilla omaan käyttöön. Mulla on ollut 4-5 lovista automaattia virillä ja ilman, V6:sta ja Aeroa. 5 lovisen olen rikkonut.
Manuaalissa vaihteenvalitsin on tyypillinen Saabin ranetus. Keppi heiluu ja on epätarkka. Uudemmissa on valitsimen osia korvattu muovisilla rimpuloilla, joten jos manuaalin ostat niin kannattaa tarkistaa paljonko kepissä on klappia. Osaa vaihtamalla tuon toki saa kuntoon.
Mikäli tyytyy Aeron tehoihin, niin kyllä ainakin PK kaupungin ruuhkissa automaatti on ihan ehdoton. Ratin nappivaihteilla ei tee yhtään mitään.

Manuaalissa vaihteenvalitsin on tyypillinen Saabin ranetus. Keppi heiluu ja on epätarkka. Uudemmissa on valitsimen osia korvattu muovisilla rimpuloilla, joten jos manuaalin ostat niin kannattaa tarkistaa paljonko kepissä on klappia. Osaa vaihtamalla tuon toki saa kuntoon.
Mikäli tyytyy Aeron tehoihin, niin kyllä ainakin PK kaupungin ruuhkissa automaatti on ihan ehdoton. Ratin nappivaihteilla ei tee yhtään mitään.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Aero"
Kyllä se automaatti on vaan mukavampi sopivalla teholla(n.185-240hv.)
Ja on helpompi vaikka naisenkin ajaa pinta kaasulla yli 200hv. tehoilla.
Moottori jarrutuksen puute alle 70km/h säästää polttoainetta!
Manuaalin ottaisin vain alle 150hv. tai yli 300hv.
Ja on helpompi vaikka naisenkin ajaa pinta kaasulla yli 200hv. tehoilla.
Moottori jarrutuksen puute alle 70km/h säästää polttoainetta!
Manuaalin ottaisin vain alle 150hv. tai yli 300hv.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Kyllä tomaatti vie voiton manuaalista. Nyt kun olen päässy naatiskelemaan muutaman viikon, paluuta entiseen ei ole. On nii lepposaa menemistä ja penkkikin voi olla taaempana, kun ei tartte kytkintä...
Ajelin vkl.na tolla manuskalla, niin ikävä tuli heti tomaatin puikkoihin.
Mutta se on makuasia

Ajelin vkl.na tolla manuskalla, niin ikävä tuli heti tomaatin puikkoihin.
Mutta se on makuasia

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Manuaalilla ajaminen ei ole mitenkään hankalaa. Plussaa Aeron mukavasta kytkimestä ja hyvästä alaväännöstä (ero valtava verrattuna raskaaseen OG9-3 viggen kytkimeen). Bensalla ajaessa polttoaineenkulutus ei ole oikeastaan koskaan mennyt yli 10l/100km, kun ajetaan kaupungissa.
Taas joudut polkemaan jarrua, kun et voi tehdä moottorijarrutusta. Voisin melkein veikata että kaupunkiajossa tomaattikuski polkee enemmän jarrua kuin manuaali kuski kytkintä.On nii lepposaa menemistä ja penkkikin voi olla taaempana, kun ei tartte kytkintä...
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Eikai sillä väliä vaikka jarrua joutuu polkemaan. Jarruosat on näihin niin halpoja ja helppoja vaihtaa
^Pointti olikin varmaan se, että joutuu niitä jalkoja käyttämään automaatissakin.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
Jarrupoljin on vaan huomattavasti kevyempi ja harvoin sitä pohjaan asti poljetaan..
Itsekkin ajelen manuaalilla nykyään mutta automaatti on silti mun suosikki
Itsekkin ajelen manuaalilla nykyään mutta automaatti on silti mun suosikki
Aika vähillä jarruilla pääsee, kun ennakoi. Mulla kun on se ralli-ikä jo ohi...
Ja tartteehan sitä jarrua manuaalissakin, varsinkin kaupunkiajossa. Tai no jos ei paina kytkintä, niin pysyy paikallaan, tosin taitaa sammua konekin...
Ja tomaatilla pärjää yhdellä jalalla, eli vasuri saa huilata, ja kerätä voimia muihin koitoksiin...
No täähän rupee olemaan ko "öljykeskustelu"

Ja tartteehan sitä jarrua manuaalissakin, varsinkin kaupunkiajossa. Tai no jos ei paina kytkintä, niin pysyy paikallaan, tosin taitaa sammua konekin...

Ja tomaatilla pärjää yhdellä jalalla, eli vasuri saa huilata, ja kerätä voimia muihin koitoksiin...

No täähän rupee olemaan ko "öljykeskustelu"

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333