Huomasin tuossa tankatessa, että reijästä johon tankkaus"pistooli" laitetaan tankatessa on se läppä irronnut ja pudonnut täyttöputkeen. Eli se osa joka peittää tuon tankkauspistoolin reijän kun ei tankkaus ole käynnissä. Ymmärsiköhän kukaan tuota sepustusta
Kysymys kuuluukin, että päätyvätkö nuo osat bensatankkiin asti vai jäävätkö tuohon täyttöputkeen jumiin? Eli onko siellä jokin verkko/suodatin tms. joka estää esim letkun syöttämisen tankkin asti?
Onkohan tuon osan irtoamisesta jotain haittaa, joka ei nyt omaan pieneen mieleen tule?
Onko kukaan törmännyt samaan?
rimpula kirjoitti:
Kysymys kuuluukin, että päätyvätkö nuo osat bensatankkiin asti vai jäävätkö tuohon täyttöputkeen jumiin? Eli onko siellä jokin verkko/suodatin tms. joka estää esim letkun syöttämisen tankkin asti?
Saabista ei tietoa, mutta jossain automerkeissä on ihan polttoaineen varastamisen ehkäisemiseksi laitettu "joku" suodatinverkko tms. putkeen.
...kuulopuheiden mukaan ro..., siis ammattimaiset rosvot tietävät ko. merkit ja mallit ja lyövät meisselin bensatankin pohjaan kun letkulla ei onnistu.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme). Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Pitänee kilautella jollekin ammattilaiselle
Omien tutkimisten ja hutkimisten jälkeen ilmeisesti myös Saabissa on tuollainen suodatinverkko tms. Autoa kun silleen sopivasti repii ja heiluttelee, niin kolina kuuluu täyttöputkesta arviolta n. 20cm päässä suuaukosta. Eli siihen ilmeisesti tyssäsi läpän matka.
Ilmeisesti tuota täyttöletkua ei saa purettua lainkaan? Lähinnä meinasin, että onkohan tuossa liitoskohtaa tuon täyttöpistoolin suukappaleen osalle tai sen jälkeen. Saattaa pitää ajossa kolinaa tuolla täyttöputkessa nuo läpän hilut..
Topperharleylle. "Kuseeko" kintuille helpommin kun tankkaa? Mä nimittäin huomasin tuon läpän katoamisen jerry kannua auton tankkin tyhjentäessäni. Eli täytyykö tästä lähtien mennä tankkaamaan kalastussaappaissa
rimpula kirjoitti:
Topperharleylle. "Kuseeko" kintuille helpommin kun tankkaa? Mä nimittäin huomasin tuon läpän katoamisen jerry kannua auton tankkin tyhjentäessäni. Eli täytyykö tästä lähtien mennä tankkaamaan kalastussaappaissa
Sen määää huomasin että kehitys on kehittynyt ysiviitosessa verrattuna tonnariin tankkausaukon suunnittelussa siinä mielessä, että tonnarissa tankkauspistooli piti työntää ikään kuin huulille, muuten se aina napsahti "poikki", eli bensa lakkasi tulemasta, meinaan jos työnsi pistoolin putkea liian syvälle. Lisäksi vaarana oli että samalla ruiskaisi kintuille.
Edellisestä johtuen tankkausasentoni tonnaria tankattaessa oli varmaankin melko koominen, toisin sanoen sellainen linkkuveitsimäinen etunoja jossa jalkoja pyrittiin pitämään kaukana tankkausaukosta.
Ysivitosessa en vielä ole kokeillut työntää tankkauspistoolia pohjaan asti, mutta sen verran olen tehnyt huomioita että tankatessa bensantulo ei katkea vaikka letkusta valuttaisi vähän nopeamminkin menovettä tankkiin.
Täytyisikin testata seuraavaksi voiko ysivitosessa työntää tankkauspistoolin niin pitkälle kuin se menee ja voiko kahvan vetää pohjaan saakka ilman että "katkoo" tai ruiskii...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme). Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Raser kirjoitti:
Täytyisikin testata seuraavaksi voiko ysivitosessa työntää tankkauspistoolin niin pitkälle kuin se menee ja voiko kahvan vetää pohjaan saakka ilman että "katkoo" tai ruiskii...
Kunhan pistooli vaan on suorassa, niin pohjalle vaan. Sitten pätkii, jos pistooli on vinossa täyttöputkeen nähden ja ainetta tulee takaisin putken seinämästä. Bensamittareissa on aina niin hitaat pumput (40-60 l/min), että ei niillä kintuillensa tankkaa, jos pistoolin vaan voi lykätä pohjille asti.
Kamalin yhdistelmä mitä olen tankannut, on Vito ja isopistoolinen naftamittari. Tankkaus onnistuu kyllä suurtehomittaristakin (120 l/min), kunhan vaan osaa, mutta äkkinäinen sotkee kyllä itsensä ja puolet autosta.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
9-5 -98:ssa ei ainakaan ole mitään estettä täyttöputkessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lainataan ketjua,
Tässä kerrotaan että tankkaus onnistuu hyvin, mutta missä vika kun ei mun vm2000 2.3t sedanille maistu polttoaine? pätkii parin litran välein.
Ei vaikutusta miten pistoolia pitää, mutta vähän roiskii jos kovin ulkona on. Ekat 5litraa menee suht normaalisti, pitempi tauko auttaa myös.
Kaverin 9-5 sedanissa oli kuulemma sama ongelma, mutta entinen 9-5wagon oli paljon helpompi tankata...
nimimerkillä monta minuuttia tankilla/viikko
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Bensatankissahan tuo läppä kuuluu liikkuvan.
Pitää bensapumpun vaihdon yhteydessä koittaa noukkia pois kolisemasta.
Tosin ei tuota pumpunvaihtoakaan ole suunniteltu ollenkaan, mutta kohta 10 vuotta tuo vanha pumppu on toiminut, joten eiköhän se kohta ole valmis..