Ekan farkku femman ja ekan faceliftin takavalojen erot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Ekan farkku femman ja ekan faceliftin takavalojen erot

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Itsellä toi ekan faceliftin malli jossa pakki ja vilkku kirkkaat. Olen vanhemmissa nähnyt että ovat savunharmaat. Käykö valot päittäin ja jos käy haluaako joku vaihtaa ehjät ehjiin?
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Ekan farkku femman ja ekan faceliftin takavalojen erot

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

ruohonet80 kirjoitti:Itsellä toi ekan faceliftin malli jossa pakki ja vilkku kirkkaat. Olen vanhemmissa nähnyt että ovat savunharmaat. Käykö valot päittäin ja jos käy haluaako joku vaihtaa ehjät ehjiin?
Mulla on 2001 farkku jossa ne savun väriset valot ja oon suunnitellu siihen face-liftiä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
tuke_t
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Marras 15, 2010 12:17
Paikkakunta: Oulu

Re: Ekan farkku femman ja ekan faceliftin takavalojen erot

Viesti Kirjoittaja tuke_t »

Suoraa bolt-on muutosta noille ei saa tehtyä. Nimittäin vanhemmassa mallissa takavalo jatkuu nurkassa valojen alla olevan kulmapellin alle ja tämä pelti siis kiinnittyy takavaloon. Face-liftissä takapuskuri nousee suoraan takavaloon saakka, eikä siinä ole siis tuota peltistä kulmapalaa. Takavalojen kiinnitys on myös hieman erilainen.
Mutta kiinni nuo saa, mutta vaatii virittelyä. Vaihdoin vanhemman malliseen farkkuun uudemman mallisen valot ja hyödynsin paloittelemalla vanhoista valoista alaosan noiden kulmapeltien kiinnittämiseen ja senkin kiinnittämistä hieman joutuu soveltamaan.
Toinen ero on takaluukkuun uudemmassa mallissa tulevan välipaneelin kiinnityksessä ja lukossa (vanhemmassa ei ole välipaneelia ollenkaan). Ainakin vanhempaan sovitettaessa uuden mallin valoja tarvitaan tuo välissä oleva paneeli ja sen kiinnitykseen pitää porata luukkuun kaksi uutta reikää ja sovitella vanhemman mallin lukkoa sisäänpäin jotta lukon peitelätkän saa mahtumaan paikalleen.

Uudempaan malliin vanhemman mallisia valoja soviteltaessa joutuu ainakin joko valoista leikkaamaan alaosan pois sekä virittelemään kiinnitystä hieman tai vaihtamaan vanhemman mallin takapuskurin ja kulmapalat. Ja takaluukusta joutuu poistamaan sen välipaneelin ja sen alta voi löytyä yllätyksiä. Tämä on kyllä aikalailla harvinaisempi suunta valoswapille!

Elikkä ei siis käy päittäin ilman pientä jumppaamista, sen verran eri malliset ovat nuo uudemman mallin valot, puskuri, kulmapellit sekä takaluukun välipaneeli.

Nuo minun "vanhat valot" jäivät ylimääräisiksi ja niistä on tuo alaosa jo poistettu, joten tarjousta kehiin jos kiinnostaa! ;)
__________________________________________________________
Saab 9-3 SC Turbo X man. -08 VTuner Stage 2+
SAAB 900 Convertible -95 2,3 GT3071 RE85 "Italian Aero"
#4986
Vastaa Viestiin