Käynti ongelmia (V6)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Join1
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 19:39

Käynti ongelmia (V6)

Viesti Kirjoittaja Join1 »

Hei,

missähän voisi olla vika?

9-5 bensa 3.0 V6 vm.-99 alkoi täristää ja pakoputken päässä "röpöttämään". Kulutus myös nousi n. 1-1,5 l/100km. Moottori tärisee ja heiluu selvästi normaalia enemmän. Tärinä tuntuu selvästi sisätiloissa.

Valoihin pysähtyessä tuntuu kuin auto meinaisi sammua eli käy huonosti (kolmella pytyllä?). Kiihdyttäessä täristää enemmän ja tietyillä nopeuksilla. Löytyy muutama nopeus jolloin tärinä on hyvin pientä sekä kun jalan nostaa kaasulta. Usein kiihdyttäessä tärinä kovenee hyvin rajusti, jolloin on löysättävä kaasu kokonaan ja tärinä lähes loppuu, kun taas uudelleen kaasuttaessa tärinä taas kasvaa.

Ei savuta, ei sammu, ei hukkaa nesteitä. Pystyy ajamaan lähes normaalisti, ei kuitenkaan uskalla kunnolla kiihdyttää tai ajaa ihan moottoritie nopeutta.

Pari kertaa pitemmän ajon aikana tärinä loppunut kokonaan ja auto pelannut täysin normaalisti. Oireet jatkuvat kuitenkin taas heti seuraavan kerran käynnistäessä.

Pidempään jo käynnistynyt huonosti pitkän ajon jälkeen pysähdyttyä hetkeksi eli ekalla startilla yleensä sammuu ja toisella jää käyntiin. Liittyykö kenties näihin uusiin oireisiin?

Löytyisikö keneltäkään Techiä Mäntsälästä?
Jusu+
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Marras 02, 2012 08:57

Re: Käynti ongelmia (V6)

Viesti Kirjoittaja Jusu+ »

Toinen DI-kasetti saattaa pikkuhiljaa tulla tiensä päähän.
Poistui samankaltaiset ongelmat kasetin vaihdolla.
9-5 v6t -99 ex.
#5730
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käynti ongelmia (V6)

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Di kasetti on hyvinkin mahdollinen ja helppo testata. Ota kasetti irti tulpista, mutta älä johdotuksesta. Asenna irtonaiset tulpat kasettiin ja vedä esim. kupari- tai rautalanka tulppien kierteen ympäri ja kytke tämä näin saadun maadoitusjohdon pää jonnekin sopivaan paikkaan vaikkapa jonkin ruuvin alle. Kannattaa myös irrottaa ruiskutuspumpun sulake. Seuraavaksi apukuski starttaamaan ja katse kipinöihin. Minulla oli toisen kasetin keskimmäinen aivan pimeänä ja tulppia vaihtamalla selvisi, että kyseessä oli nimenomaan kasetti.

Huom! Myös yhdessä Bilteman myymässä tulppamerkissä on ollut sellaista ongelmaa, että tulpan posliinieriste tipahtaa irti paikaltaan eristeeksi estämään kipinän muodostumisen siellä missä sen pitäisi oikeasti tapahtua! Auto kävi, mutta kipinä löi vähän milloin ja missä sattui ja käynti oli silloinkin hyvin kuvatun mukaista!
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Join1
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 19:39

Re: Käynti ongelmia (V6)

Viesti Kirjoittaja Join1 »

Kiitos avusta molemmille sekä yv:nä vastanneille.

Tuota sytytyskasettia on moni tässä arvellutkin syypääksi mutta eilen vihdoin sain Saabin Techin päähän Vantaalla ja yllättäen varsinaisia vikakoodeja ei löytynyt. Arvot kuitenkin viittasivat ilmamassamittariin ja se menee nyt ensimmäiseksi vaihtoon. Onneksi sattuu olemaan tuo kampanja päällä ja uuden saa merkkiliikkeestä 150e.
Join1
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 19:39

Re: Käynti ongelmia (V6)

Viesti Kirjoittaja Join1 »

Eipä ollutkaan immu vikana, vaan samat oireet jatkuvat. Täytynee kokeilla seuraavaksi uutta sytkäkasettia.

Jos jollakin nurkista ylimääräinen löytyy, niin saa tarjota ;)
Vastaa Viestiin