Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Eli tuli tuossa ostettua 9-5 2.3t aero 02 vuosimallia 163tkm ajettu, mihin oli laitettu steg 3 softa, jt:n 3" putkisto, bensapaineen säädin + vapari. tehoja pitäisi olla siellä 300 paikkeilla, mutta ei ainenkaan noin isossa autossa tunnu siltä.
Autossa on muutama asia mikä herättää ihmetystä ja toivoisin saavani siihen apua täältä.
1. Paikoiltaan lähtiessä tuntuu kuin välillä joku vähän "naputtaisi" tämä saattaa myös tapahtua hiljalleen kääntyessä. Kannattaisikohan katsoa raidetangonpäät, vai voiko aiheuttajia olla muitakin ?
2. Huomasin että kun kiihdyttää tai höllää kaasua, niin vaihdekeppi liikkuu mukana, eli siinä on sellaista pientä edestakaisin liikettä. Mistä "vikaa" lähtisi etsimään ?
3. 2 vaihdeella otin kovan kiihdytyksen, ja kun vaihdoin 3 vaihteen tupaan, kuului sellainen kova "pamaus"/"tumahdus", tämä olisi kiva myös selvittää.
4. Autossa palaa moottorinvikavalo välillä, mutta myyjä sanoi että johtuu siitä kun on laitettu 3" jt:n putkisto ja lambda "kenkkuilee" tai saa jotain omaa tietoa tai vastaavaa. Autossa on Open sid, ja antaa vikakoodiksi juuri tuon downpipen ensimmäisen lambdan. Auto kuitenkin ilmeisesti toimii täysin normaalisti, eli tuo vikakoodi ei mitenkään lyö autoa lukkoon tai vaikuta auton toimintaa. vikavalo saattaa sammua jos autolle antaa "kunnolla" runtua. Tämä vika valo on siis tuo lämpömittarin alapuolella oleva keltainen, eli ilmeisesti check-engine. Ei siis mitään kolmioita/huutomerkkejä, tai vilkkumisia.
Autossa on muutama asia mikä herättää ihmetystä ja toivoisin saavani siihen apua täältä.
1. Paikoiltaan lähtiessä tuntuu kuin välillä joku vähän "naputtaisi" tämä saattaa myös tapahtua hiljalleen kääntyessä. Kannattaisikohan katsoa raidetangonpäät, vai voiko aiheuttajia olla muitakin ?
2. Huomasin että kun kiihdyttää tai höllää kaasua, niin vaihdekeppi liikkuu mukana, eli siinä on sellaista pientä edestakaisin liikettä. Mistä "vikaa" lähtisi etsimään ?
3. 2 vaihdeella otin kovan kiihdytyksen, ja kun vaihdoin 3 vaihteen tupaan, kuului sellainen kova "pamaus"/"tumahdus", tämä olisi kiva myös selvittää.
4. Autossa palaa moottorinvikavalo välillä, mutta myyjä sanoi että johtuu siitä kun on laitettu 3" jt:n putkisto ja lambda "kenkkuilee" tai saa jotain omaa tietoa tai vastaavaa. Autossa on Open sid, ja antaa vikakoodiksi juuri tuon downpipen ensimmäisen lambdan. Auto kuitenkin ilmeisesti toimii täysin normaalisti, eli tuo vikakoodi ei mitenkään lyö autoa lukkoon tai vaikuta auton toimintaa. vikavalo saattaa sammua jos autolle antaa "kunnolla" runtua. Tämä vika valo on siis tuo lämpömittarin alapuolella oleva keltainen, eli ilmeisesti check-engine. Ei siis mitään kolmioita/huutomerkkejä, tai vilkkumisia.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
1. Vetonivelet pitää ääntä käännettäessä, jos kuluneet
2. Veikkaisin vaihteiston takatukea, tai muita koneen kannakkeita.
3. Liittyy edelliseen, jos koko paketti heilahtaa rajusti
4. Uusi lambda
2. Veikkaisin vaihteiston takatukea, tai muita koneen kannakkeita.
3. Liittyy edelliseen, jos koko paketti heilahtaa rajusti
4. Uusi lambda
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Kiitos pikaisesta vastauksesta. Vien huomenna auton huoltoon että saa nosturille ja saavat huollossa katsoa sitten tuon vaihteiston takatuen ja muut koneen kannakkeet.
Itsellä kun ei ole paikkaa noita ruveta laittamaan, niin huollossahan sen joutuisi tehdä/jonkun foorumilaisen luona, niin mikähän mahtaisi olla hintaarvio tälläisissä tapauksissa, jos sinne noita jotain huollossa vaihdellaan?
Ainiin, tarkoitit noilla tuennoilla varmaankin joitain puslia mitä sieltä löytyy ? niinkuin nuo koneen kumiset?
Itsellä kun ei ole paikkaa noita ruveta laittamaan, niin huollossahan sen joutuisi tehdä/jonkun foorumilaisen luona, niin mikähän mahtaisi olla hintaarvio tälläisissä tapauksissa, jos sinne noita jotain huollossa vaihdellaan?
Ainiin, tarkoitit noilla tuennoilla varmaankin joitain puslia mitä sieltä löytyy ? niinkuin nuo koneen kumiset?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Vapari pois.
Isot pojat sanoo et ei tee mitään, ennen ku jossain 500hp...
Saattaa olla tosta vaparista johtuen ilmamassamittari paskana, ja sen takia tuntuu laiskalta.
Puslat uretaania!
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 6-221.html
Isot pojat sanoo et ei tee mitään, ennen ku jossain 500hp...
Saattaa olla tosta vaparista johtuen ilmamassamittari paskana, ja sen takia tuntuu laiskalta.
Puslat uretaania!
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 6-221.html
#4531
9000 CS 2.3T -94
Ex: 9-5 wagon 2.0T hirsch -03, 9-5 sedan 2.0T -07, 9000 CD 2.0T -88, 9-5 wagon 2.3t -06
9000 CS 2.3T -94
Ex: 9-5 wagon 2.0T hirsch -03, 9-5 sedan 2.0T -07, 9000 CD 2.0T -88, 9-5 wagon 2.3t -06
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
jone2.3t kirjoitti:Vapari pois.
Isot pojat sanoo et ei tee mitään, ennen ku jossain 500hp...
Saattaa olla tosta vaparista johtuen ilmamassamittari paskana, ja sen takia tuntuu laiskalta.
Puslat uretaania!
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 6-221.html
En kyllä ole katsonut onko siellä edes vaparia, kun näyttää olevan tuolla piilossa tässä 9-5. Kokemusta kun on vain 9000. Ei se välttämättä nyt niin laiskalta tuntunut tänään testaillessa Mihinköhän asti tuon orkkis ahtopainemittarin tulisi mennä stage 3:lla ? menee "melkein" punaisen puoleenväliin, ei ihan.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Eipä mene itsellänikään paljoa pidemmälle täyskaasulla, mutta tuotahan pystyy softasta/Techillä säätämään kai femmallakin?
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
T7 turbomittari voi näyttää virisoftilla ihan mitä vaan riippuen mikä skaalaus sinne on laitettu. Ei siitä voi päätellä oikein mitään tai vertailla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Juu eihän se edes ole ahtopainemittari kun ei se näytä ahtopainetta. Turbomittari on paljon parempi nimitys. Jos sulla on Open SID niin sieltä näet ahtopaineet.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Open sid löytyy, mutta mikähän noista mahtaa olla ahtopaineiden luku ?
Autoa käytin tänään korjaamolla, eikä näkynyt/tuntunut mitään väljää missään etu tai takapäässä. Korjaajan mielipide tuohon napsumiseen, mikä ei sellaista sarjamaista kuitenkaan vielä ole kääntyessä, oli että oikeanpuolen ulompi vetonivel.. että voisi olla siinä alkavaa kulumista, mutta ei kuulemma kannata tehdä vielä mitään, että kyllä huomaa kun alkaa kunnolla oireilla.. ? kaikki puslat,koiranluut,raidetangonpäät yms oli ilmeisemmin täysin kunnossa. Mulla on kyllä sellainen tunne, että siellä voisi olla iskarin yläpää/yläpäät paskana vaikka molemmilta puolilta, tai vaan toiselta. Pitää sellaista klonks ääntä kääntäessä ja tuntuu ratissakin ja välillä ihan matka-ajossakin saattaa sellaisa klonks ääntä kuulua, ikäänkuin se jousi siellä "paukkuisi". Mitenköhän nuo iskarin yläpäät voisi tarkistaa, että saisi varmuuden, tai pois suljettua tuon vaihtoehdon?. Jostain luin, että keula ylös ja apumies kääntelee rattia ja toinen pitää jousesta kiinne, niin pitäisi tuntua sitä "pauketta" jos on vikaa.
Myös se, kun sanoin että nopeammalla/kovemmalla vaihdolla kuuluu pamaus vaihdelaatikon kohdalta, niin voisi nyt mitä ilmeisemmin johtua siitä, että tuo pakoputki pamahtaa tuolla takana johonkin tukirautaan, ja ääni vain kuuluisi siinä vaihdelaatikon kohdalla..? molemmat moottorin "kumityynyt" ilmeisesti on ihan kunnossa, mutta oli hieman paha nähdä sitä "takimmaista" kun on kaikkea siinä edessä.
Jos joillain tulee mieleen jotain näihin asioihin liittyen, niin otan vapaasti ideoita vastaan mitä voin tarkistaa. Kävi myös mielessä katsoa että nuo vanteiden keskipultit ovat kiinne, kun joillain on ollut löysällä ja aiheuttanut tuollaista.. ?
Autoa käytin tänään korjaamolla, eikä näkynyt/tuntunut mitään väljää missään etu tai takapäässä. Korjaajan mielipide tuohon napsumiseen, mikä ei sellaista sarjamaista kuitenkaan vielä ole kääntyessä, oli että oikeanpuolen ulompi vetonivel.. että voisi olla siinä alkavaa kulumista, mutta ei kuulemma kannata tehdä vielä mitään, että kyllä huomaa kun alkaa kunnolla oireilla.. ? kaikki puslat,koiranluut,raidetangonpäät yms oli ilmeisemmin täysin kunnossa. Mulla on kyllä sellainen tunne, että siellä voisi olla iskarin yläpää/yläpäät paskana vaikka molemmilta puolilta, tai vaan toiselta. Pitää sellaista klonks ääntä kääntäessä ja tuntuu ratissakin ja välillä ihan matka-ajossakin saattaa sellaisa klonks ääntä kuulua, ikäänkuin se jousi siellä "paukkuisi". Mitenköhän nuo iskarin yläpäät voisi tarkistaa, että saisi varmuuden, tai pois suljettua tuon vaihtoehdon?. Jostain luin, että keula ylös ja apumies kääntelee rattia ja toinen pitää jousesta kiinne, niin pitäisi tuntua sitä "pauketta" jos on vikaa.
Myös se, kun sanoin että nopeammalla/kovemmalla vaihdolla kuuluu pamaus vaihdelaatikon kohdalta, niin voisi nyt mitä ilmeisemmin johtua siitä, että tuo pakoputki pamahtaa tuolla takana johonkin tukirautaan, ja ääni vain kuuluisi siinä vaihdelaatikon kohdalla..? molemmat moottorin "kumityynyt" ilmeisesti on ihan kunnossa, mutta oli hieman paha nähdä sitä "takimmaista" kun on kaikkea siinä edessä.
Jos joillain tulee mieleen jotain näihin asioihin liittyen, niin otan vapaasti ideoita vastaan mitä voin tarkistaa. Kävi myös mielessä katsoa että nuo vanteiden keskipultit ovat kiinne, kun joillain on ollut löysällä ja aiheuttanut tuollaista.. ?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Iskarin yläpään laakereointia ei pysty tarkastamaan kuin purkamalla etutolpat. Samalla kannattaa ne laakerit uusia oli niissä vikaa tai ei. Kannattaa tehdä pikimmiten ellei halua uusia kohta jousiakin, koska menevät helposti poikki kun laakeri on jumissa ja jousi pääsee kääntyilemään miten sattuu.
OpenSIDissä on: Pinl, imusarjan paine (Pressure inlet). Eli tuosta näkee ahtopaineen, kunhan huomioi sen että luku 1000 on 1atm painetta. Eli esim. luku 2000 on sitten 1bar. ylipainetta..
OpenSIDissä on: Pinl, imusarjan paine (Pressure inlet). Eli tuosta näkee ahtopaineen, kunhan huomioi sen että luku 1000 on 1atm painetta. Eli esim. luku 2000 on sitten 1bar. ylipainetta..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Kiitos vastauksesta. Pitää ottaa viikonloppuna tolpat irti, ja katsoa nuo laakerit. Noihin voi ilmeisesti vaihtaa nuo laakerit, että ei tarvitse ostaa uusia yläpäitä N.60e kpl ? motonetissä näytti olevan laakeria 15e kpl. Saako tämän laakerin ihan kotikonstein irti, ja takaisin uuden siihen ? olen katsellut tuota pinl, ja kyllä se yli 2000 menee, mutta katsonpa tänään uudestaan täydellä vedolla. Mitähän tuon stage 3 tulisi nyt tässä aerossa ahtaa ? eli mitä pinl lukua nyt kannattaa lähtä "hakemaan". Käsitinkö oikein, että esimerkiksi 2000 pinl tarkoittaa 1 bar ahtoja ?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Open SID symbolit löytyy tuosta lopusta:
http://www.datorkungen.se/T7/guide_saab ... id_eng.pdf
(Jos ei näy koko rivit, niin copy-pasteta jonnekin muualle, itsellä jää ainakin tuolta sivulta loppurivin teksti jostain syystä piiloon...)
Tuossa suomeksi muutama tärkein arvo selitettynä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=87456
http://www.datorkungen.se/T7/guide_saab ... id_eng.pdf
(Jos ei näy koko rivit, niin copy-pasteta jonnekin muualle, itsellä jää ainakin tuolta sivulta loppurivin teksti jostain syystä piiloon...)
Tuossa suomeksi muutama tärkein arvo selitettynä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=87456
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Käsitit aivan oikein Painetta en osaa sanoa, mutta olisko 1,2 bar
Tossa muuten immutesti, lainattu jostain....Ala Vesa67
Tällää opensid näytölle yläriville Pinl ja lukitse rivi painamalla SET. Kelaa alariville mAir.
Testiajo: vedätä kolmosella tai isommalla vaihteella mAir riville 1000, jolloin Pinl tulee olla 1800 paikkeilla, jopa allekin viileellä kelillä ja uudella immulla.
Jos ahtopaine on selvästi suurempi niin immu on hapan.
Tossa muuten immutesti, lainattu jostain....Ala Vesa67
Tällää opensid näytölle yläriville Pinl ja lukitse rivi painamalla SET. Kelaa alariville mAir.
Testiajo: vedätä kolmosella tai isommalla vaihteella mAir riville 1000, jolloin Pinl tulee olla 1800 paikkeilla, jopa allekin viileellä kelillä ja uudella immulla.
Jos ahtopaine on selvästi suurempi niin immu on hapan.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Mode 5:sta löytyy myös Pdif joka näyttää ahtopaineen suoraan.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Tulipas ostettua 9-5 2.3 aero. Muutama kysymys ja vikavalo
Kiitoksia taas vastauksista. Huomenna aijon mennä näyttämään autoa toiselle korjaamolle, jos siellä voitaisiin katsoa vähän tarkemmin. Ärsyttää kun tuntuu kääntyilessä ja liikkeelle lähdössä sellaista väljää/lonksumista, esimerkiksi jos rattia kääntelee puolelta toiselle ajossa niin tuntuu lonksuminen, ja jos kunnolla heittelee puolelta toiselle, niin pauketta. Pakoputki ilmeisesti pääsee kolisemaan pohjaan peränläheeltä, mikä aiheuttaisi paukkumista, mutta kun itse tunnen pamauksen suoraan vaihdekepin alapuolella. Ei ole kiva ajella jos saa pelätä että nytkö tippuu vaihdelaatikko, vai mikä helvetti siellä pamahtaa. Varmasti jos veisin laakkoselle merkkiliikkeen huoltoon, niin löytyisikin yllättäen ties kuinkamonta korjattavaa.. ei vaan huvita käyttää autoa tarkastuksessa ja maksaa siitä 70 euroa. Jos ei toisella korjaamolla huomenna saa selviteltyä, niin sitten on mentävä maksamaan se 70 euroa.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.