Automaatin käyttäytyminen?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Rompsi
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 06:45
Paikkakunta: Kuusankoski

Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja Rompsi »

Eli 9-5 2.3T farkku vm.2007, vakiosoftalla.

Kun kiihdyttää ajaessa D asennolla reilummin niin kierrokset hyppää n.1500rpm -> 3000rpm ja nopeusmittari alkaa nousemaan vasta 2500rpm kieppeillä, eli luistattaa.

Sport asennossa hieman lievempi tuo luistutus mutta selvästi havaittavissa

M asennossa taas reagoi heti kaasuun eikä luistuta.

Onko tämä normaali automaatin käytöstä? jos on auttaako virisofta tohon?

laatikko öljyt vaihdettu 100 000km, nyt ajettu karvan alle 160 000km. parin viikon päästä öljynvaihto
-07 9-5 farmari 2.3T automaatti
Exi:ä
-97 9000 CD 2.0t manuaali
-89 900i 16v
Rompsi
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 06:45
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja Rompsi »

Vai tapahtuukohan tuossa kierrosten pomppaamisessa vaihteen vaihto alemmaksi, kuitenkin helvetin ärsyttävää, kun alle puolella kaasulla vaihtaa jo pienempää.
-07 9-5 farmari 2.3T automaatti
Exi:ä
-97 9000 CD 2.0t manuaali
-89 900i 16v
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tolleen se mullakin toimii. Pedaalia kun painaa reilummin, nii kiekat hyppää melkeen tappiin. Mutta kyllä liikaahtaakin laittomille nopeuksille aika nopiaan.... :mrgreen:
Softana biopower, n.280/260 ja 420 nm. 3" dp. 8)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja karg »

Joo se vaihtaa pienempää pykälää, kun tuumii ettei vääntö riitä nykyisellä vaihteella. Virisoftalla voi laatikon käytös muuttua jonkin verran.
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Kyllä omani (Aero) käyttäytyy juurikin noin, perusvika näissä. Laatikko vaihtaa pienempään aivan liian herkästi. Tulee eteen myös ajettaessa mäkistä tietä vakionopeudensäätimellä, jolloin vaihtaa aivan liian herkästi pienempää silmään, vaikka vääntöä on vaikka muille jakaa. Moottori ja laatikko on huonosti sovitettu yhteen, eikä ainakaan itselläni moottorin softalla tähän mitään tai max nimellinen vaikutus.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Semmoinen se Saabin automaatti on femmoissa. ECU softa vaikuttaa vain minimaalisesti asiaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja TTH »

Minkäslainen systeemi näissä Saabin laatikoissa on, pääseekö jostain huoltopistokkeesta käsiksi laatikon softaan? Mersuissa ainakin pääsee (pääsikö jopa WinOlssilla) ja tuo Itä-Suomen mersutohtori taikoo niihin uusia ohjelmia joilla laatikko hyödyntää paremmin vääntöä..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Noilla läpysköjä kun käyttää, niin ei turhaan vaihtele pienemmälle.... :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei pääse laatikon softaan 4-vaihteisessa käsiksi väylän kautta. 5-vaihteiseen pääsee TECH2:lla lukemaan ja kirjoittamaan, mutta ko. laatikkoon ei tietääkseni ole kukaan selvittänyt edes checksum algoritmeja saati sitten karttojen sijaintia yms. Volvoissa ja ranskalaisissa on samaa laatikkoa, mutta ei tule mieleen että olisin nähnyt kenenkään niihinkään muutoksia tehneen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja arto »

Just ni, sentronic laatikon kanssa normiajot menee hyvin D:llä ja sit kun haluaa oikeasti ajaa ni siirtyy M-puolelle =)
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja YoC »

Tuli muuten yllätyksenä M:ästä puheen ollen vm. 2002 aero 5v automaatilla missä ei ole rattivaihteita 8O Onko yleistä?

Pakolla saa kolmosesta ylöspäin...
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

-02 ainoa 5v automaatti jossa ei ole rattivaihteita
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja YoC »

No ilmankos.

Ihan mielenkiinnosta, saako jälkiasennettua järkevästi?
m.k.a.
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja m.k.a. »

99 GL kirjoitti:-02 ainoa 5v automaatti jossa ei ole rattivaihteita
Väärän tiedon levittäminen on säännöissä kielletty.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=50&t=110893
#4481
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Automaatin käyttäytyminen?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Käsittääkseni 03 alkaen Aerossa on rattiläpyskät. Korjaa toki jos ei olekkaan
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin