Automaatin käyttäytyminen?
Automaatin käyttäytyminen?
Eli 9-5 2.3T farkku vm.2007, vakiosoftalla.
Kun kiihdyttää ajaessa D asennolla reilummin niin kierrokset hyppää n.1500rpm -> 3000rpm ja nopeusmittari alkaa nousemaan vasta 2500rpm kieppeillä, eli luistattaa.
Sport asennossa hieman lievempi tuo luistutus mutta selvästi havaittavissa
M asennossa taas reagoi heti kaasuun eikä luistuta.
Onko tämä normaali automaatin käytöstä? jos on auttaako virisofta tohon?
laatikko öljyt vaihdettu 100 000km, nyt ajettu karvan alle 160 000km. parin viikon päästä öljynvaihto
Kun kiihdyttää ajaessa D asennolla reilummin niin kierrokset hyppää n.1500rpm -> 3000rpm ja nopeusmittari alkaa nousemaan vasta 2500rpm kieppeillä, eli luistattaa.
Sport asennossa hieman lievempi tuo luistutus mutta selvästi havaittavissa
M asennossa taas reagoi heti kaasuun eikä luistuta.
Onko tämä normaali automaatin käytöstä? jos on auttaako virisofta tohon?
laatikko öljyt vaihdettu 100 000km, nyt ajettu karvan alle 160 000km. parin viikon päästä öljynvaihto
-07 9-5 farmari 2.3T automaatti
Exi:ä
-97 9000 CD 2.0t manuaali
-89 900i 16v
Exi:ä
-97 9000 CD 2.0t manuaali
-89 900i 16v
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Vai tapahtuukohan tuossa kierrosten pomppaamisessa vaihteen vaihto alemmaksi, kuitenkin helvetin ärsyttävää, kun alle puolella kaasulla vaihtaa jo pienempää.
-07 9-5 farmari 2.3T automaatti
Exi:ä
-97 9000 CD 2.0t manuaali
-89 900i 16v
Exi:ä
-97 9000 CD 2.0t manuaali
-89 900i 16v
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Tolleen se mullakin toimii. Pedaalia kun painaa reilummin, nii kiekat hyppää melkeen tappiin. Mutta kyllä liikaahtaakin laittomille nopeuksille aika nopiaan....
Softana biopower, n.280/260 ja 420 nm. 3" dp.![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Softana biopower, n.280/260 ja 420 nm. 3" dp.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Joo se vaihtaa pienempää pykälää, kun tuumii ettei vääntö riitä nykyisellä vaihteella. Virisoftalla voi laatikon käytös muuttua jonkin verran.
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Kyllä omani (Aero) käyttäytyy juurikin noin, perusvika näissä. Laatikko vaihtaa pienempään aivan liian herkästi. Tulee eteen myös ajettaessa mäkistä tietä vakionopeudensäätimellä, jolloin vaihtaa aivan liian herkästi pienempää silmään, vaikka vääntöä on vaikka muille jakaa. Moottori ja laatikko on huonosti sovitettu yhteen, eikä ainakaan itselläni moottorin softalla tähän mitään tai max nimellinen vaikutus.
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Semmoinen se Saabin automaatti on femmoissa. ECU softa vaikuttaa vain minimaalisesti asiaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Minkäslainen systeemi näissä Saabin laatikoissa on, pääseekö jostain huoltopistokkeesta käsiksi laatikon softaan? Mersuissa ainakin pääsee (pääsikö jopa WinOlssilla) ja tuo Itä-Suomen mersutohtori taikoo niihin uusia ohjelmia joilla laatikko hyödyntää paremmin vääntöä..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Noilla läpysköjä kun käyttää, niin ei turhaan vaihtele pienemmälle.... ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Ei pääse laatikon softaan 4-vaihteisessa käsiksi väylän kautta. 5-vaihteiseen pääsee TECH2:lla lukemaan ja kirjoittamaan, mutta ko. laatikkoon ei tietääkseni ole kukaan selvittänyt edes checksum algoritmeja saati sitten karttojen sijaintia yms. Volvoissa ja ranskalaisissa on samaa laatikkoa, mutta ei tule mieleen että olisin nähnyt kenenkään niihinkään muutoksia tehneen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Just ni, sentronic laatikon kanssa normiajot menee hyvin D:llä ja sit kun haluaa oikeasti ajaa ni siirtyy M-puolelle =)
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Tuli muuten yllätyksenä M:ästä puheen ollen vm. 2002 aero 5v automaatilla missä ei ole rattivaihteita
Onko yleistä?
Pakolla saa kolmosesta ylöspäin...
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Pakolla saa kolmosesta ylöspäin...
Re: Automaatin käyttäytyminen?
-02 ainoa 5v automaatti jossa ei ole rattivaihteita
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Automaatin käyttäytyminen?
No ilmankos.
Ihan mielenkiinnosta, saako jälkiasennettua järkevästi?
Ihan mielenkiinnosta, saako jälkiasennettua järkevästi?
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Väärän tiedon levittäminen on säännöissä kielletty.99 GL kirjoitti:-02 ainoa 5v automaatti jossa ei ole rattivaihteita
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=50&t=110893
#4481
Re: Automaatin käyttäytyminen?
Käsittääkseni 03 alkaen Aerossa on rattiläpyskät. Korjaa toki jos ei olekkaan
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11