Tulppien koodeista?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
paljtu-3
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 18:50

Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja paljtu-3 »

Tiedän, että oikea tulppa 2,3T koneella ja viinasoftalla on tuo BCPR7-ES11. Tallin nurkista löytyi uudet BPR7-ES11. Mitä tuon C kirjaimen puuttuminen tarkoittaa ja voisko vai eikö missään nimessä saa käyttää. 13 saabia kokeneena, ymmärrätte varmaan, että rahaa ei ole päässyt kertymään ja köyhyyttäni kyselen. Merkkiä en kuitenkaan vaihda.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
paljtu-3
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 18:50

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja paljtu-3 »

Kiitokset nopeasta vastauksesta. On hyvä ja selkeä taulukko, mutta tuon C kirjaimen tarkoitus ei minulle siitä auennut (välttämättä ei ole taulukon vika). Olisiko jollakin siihen selkeä selitys?
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Tuossahan se näkyy heti ensimmäisessä lokerikossa, kuusikulmion koko on eri. B:ssä 20,8mm ja BC:ssä 16,0. Kierteen koko kuitenkin sama.
SAAB 9-5 Aero -05
paljtu-3
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 18:50

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja paljtu-3 »

Ei se muuten siitä näy. Se kertoo tuon ensimmäisen kirjaimen merkityksen, mutta ei tuon toisen, elikkä C:een. Tulpathan olivat BCPR7-ES-11 ja BPR 7-ES-11. Eli mitä eroa näillä tulpilla on?
FinRipper
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 12:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja FinRipper »

paljtu-3 kirjoitti:Ei se muuten siitä näy. Se kertoo tuon ensimmäisen kirjaimen merkityksen, mutta ei tuon toisen, elikkä C:een. Tulpathan olivat BCPR7-ES-11 ja BPR 7-ES-11. Eli mitä eroa näillä tulpilla on?
siinä taulukossa on ensimmäisessä kentässä eri vaihtoehtoja, joko yksi kirjain tai kaksi...

pelkkä B 14mm kierre / kuusikolmion koko 20,8mm
BC 14mm / kuusikolmion koko 16mm
Viimeksi muokannut FinRipper, To Syys 12, 2013 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
paljtu-3
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 18:50

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja paljtu-3 »

No siitähän se näkyy. Ikäni olen saanut lukihäiriötäni hävetä.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Eli älä laita missään nimessä noita BPR tulppia 16 venttiiliseen kanteen, tulee pirun ahdasta ja parhaassa tapauksessa et saa tulppia enää irti telomatta kantta. Olen kuullut tarinan kun nuukuuksissa on pistetty "melkein sopivat tulpat" ja ei ihan hyvin mennyt...

Saabin tapauksessa BPR tulpat on tarkoitettu siis 8 venttiiliseen kanteen jossa tulppien potero on selkeästi avarampi.

BCPR tulpat 16 venttiiliseen kanteen.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kierros tulppia maksaa noin 14euroa. Suunnittelee loppukuun ajot niin että tulee 100km säästöä matkoissa ja jäät tulppien oston jälkeenkin voitolle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja 3J »

Samaa mieltä. Etanolikäytössä joku noin 15 euroa per 10tkm on niin pieni investointi kaiken muun ohessa, että ei kyllä kannata sopimattomilla tulpilla riskeerata.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Miten näiden tulppien kanssa tulisi toimia, jos bensa ja RE85 ajelut menevät ristiin. Eli ajelen edelleen aika paljon 98E:llä, vaikka tuota RE85:stakin on tullut käytettyä.

Tulpat on tällä hetkellä ne vakiot Aero-koneen platinatulpat eli ilmeisesti väärät etanoliajeluita silmällä pitäen. Mitä haittaa on normi platinatulpista RE85 käytettäessä? Entäpä sitten, jos on etanolitulpat ja ajetaan bensalla.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

BCPR7ES-11 oikea tulppa polttonesteestä riippumatta
Viimeksi muokannut Jyrchi, Pe Syys 13, 2013 08:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-5 Aero -05
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Ok. Mihin tämä perustuu, koska mielestäni käyttöohjekirjassa mainitaan jokin muu tulppatyyppi B235R-moottorille.
Viimeksi muokannut peukalokeskellä, Pe Syys 13, 2013 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Platinoilla haettu pitempää vaihtoväliä, olikohan 60tkm.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Tobbana kirjoitti:Platinoilla haettu pitempää vaihtoväliä, olikohan 60tkm.
Eli mitä tarkoittaa alla olevien kysymysten osalta?
Mitä haittaa on normi platinatulpista RE85 käytettäessä? Entäpä sitten, jos on etanolitulpat ja ajetaan bensalla.
Vastaa Viestiin