Otetaampas uudestaan häiriötä täälläkin ainakin joskus luetunymmärtämisessä. Platina ei ole etanoliyhteensopiva materiaali ja aiheuttaa missfirejä ajettaessa etanolilla. Platinoita EI tule käyttää etanolikäytössä.
Normitulppa etanolikäytössä ja tavan tulppien kestosta bensakäytössä niin itse ajoin vähän vahingossa tavan tulpilla 50tkm kun tuli lyhyeen aikaan paljon kilsoja eikä ollut mitään ongelmia.
"etanoli"tulpista, siis normitulpista juurikin tästä BCPR7ES-11 ei ole bensakäytössä mitään haittaa. Allekirjoittanut ajaa normitulpalla vaikka ajaa bensalla ja paremmin toimii, tosin alla on NG93.. Eli summasummarum:
- Platinoista on haittaa ja voi olla jopa merkittävää haittaa ajettaessa etanolilla.
- Perinteisistä kuparikärkitulpista ei ole haittaa ajettiin bensalla tai etanolilla.
Ehdottomasti siis normitulppa on paras valinta ajoi bensalla tai etanolilla.
Ainakin ng93:sen normi/etanolitulpassa on isompi kärkiväli. Onko näin myös femman tapauksessa? Isommasta kärkivälistähän seuraa isompi kipinä. Onko jollain käsitystä että onko tällä haettu parempaa etanolin syttymistä?
Vielä kysymys tulpista ,mitä eroa on BCPR7ES-11 ja BCPR6ES-11 tulpilla , sattunut
nimittäin varastoon jäämään noita kutosia satsi , että passaako niitä käyttää etanolin
kanssa, vai onko merkittävää eroo.
BCPR7ES-11 lienee varmin ja paras vaihtoehto tässäkin tapauksessa.
Vai onko parempi käyttää etanolin kanssa lämpimämpää tulppaa? Mutta kuten jo useampaan kertaan mainittu, BCPR7ES-11 on se varmin ja paras tulppa 99% tapauksista. Ei tarvitse murehtia tulpan sulamisesta etenkin jos vaihtaakin polttoaineen viinasta bensaan.
Ja minkäköhän tulppien sopimattomuutta mahdetaan seuraavaksi kysellä...
Pakari kirjoitti:Otetaampas uudestaan häiriötä täälläkin ainakin joskus luetunymmärtämisessä. Platina ei ole etanoliyhteensopiva materiaali ja aiheuttaa missfirejä ajettaessa etanolilla. Platinoita EI tule käyttää etanolikäytössä.
jcarlson kirjoitti:Seiskan tulpat etanolille. Kylmempi on parempi ja turvallisempi. Tulpan sulamisia on nähty etanolilla, ei kannata alkaa kikkailemaan kuumilla.
No olipa hyvä, että tämäkin tuli puheeksi. Omassa on erittäin todennäköisesti 180 tkm huollossa vaihdetut kalliit NGK PFR6H-10 platinatulpat. Pitää vaihtaa ensi tilassa tilalle kupariset NGK BCPR7ES-11 tulpat.
Ehkäpä tämä selittää myös sen, että miksi kesällä RE85 tankissa tuli aina mifiä kylmällä koneella, jos oli tyhjänkäynnillä. Kierroksilla mifejä (kylmälläkään koneella) ei tullut ja sitten kun moottori lämpeni n. "klo 8", mifit loppuivat kokonaan. Bensalla on tullut vain 1-2 mifiä ja nekin heti startissa.
Mertmi kirjoitti:Kierros tulppia maksaa noin 14euroa. Suunnittelee loppukuun ajot niin että tulee 100km säästöä matkoissa ja jäät tulppien oston jälkeenkin voitolle.
Tuo oli hyvä vinkki uusien tulppien rahoitukseen. Ihan oikeasti kun kävin nämä tulpat ostamassa, en muistanut ulkoa tuota C-kirjainta. Kotiin tultuani vertasin niitä tuohon oikeaan koodiin, jolloin ero minulle paljastui ja kinnostus tuon C-kirjaimen merkitykseen kovasti kasvoi. Kun selvisi, että kyse on isommasta avainvälistä,en tietenkään yrittänyt niitä sinne edes tarjota. Kävin ne vaihtamassa oikeisiin ja kaikki kunnossa. Lahden Kärkkäisen yhteydessä toimiva Varikko huolto ja varaosamyynti on jättänyt minulle hyvän kuvan. Huoltoa en ole käyttänyt, mutta kaikki nämä normaaliin hultoon liittyvät romppeet on hyvin aina löytynyt ja palvelu on tosi hyvää. No se siitä, tulihan tässä paljon muutakin infoa noista tulpista.
Nyt olisi ostettuna NGK BCPR 7ES-11 tulppasetti. Mites vakavasti pitäisi ottaa WIS:n ohjeistus, että tulppia vaihtaessa kierteisiin tai liitokseen tulisi lisätä jotain tahnaa. En muista koskaan laittaneeni tulppiin mitään tököttiä, mutta viime vaihtokerrasta (omakätisestä) onkin jo aikaa ja ne tuli tehtyä rutkuihin 70/80-luvun autoihin. Mitä tahnaa olette mahdollisesti laittaneet? Sitä WIS:n mainitsemaa SAAB GM -tahnaa ei varmaankaan monella ole autotallissaan.
Onko muuta huomioitavaa? Imurilla roskat ja kivensirut pois DI-kasetin alta ja tulppapoteroista, jottei mitään vaan tipu palotilaan.
Ite oon pitänyt huolta että kaikki pinnat on olleet puhtaat ja kuivat ja kiristänyt ohjearvoon niin hyvä on tullut.
Eli kattoo että jengat on puhtaat eikä tulpan potero ole täys muhjua. Näin on paineet pysyneet pytyissä ja tulppia vaihtaessa on auenneet ilman jatkovarsia ja korkanneita tulpan kierteitä.
joo mulle tehtiin etanolipäivitys reilu vuosi sitten (20tkm) ja vaihdettiin BCPR7ES-11 tulpat. Nyt ajoin tankillisella bensaa ja rupes tyhjäkäynnillä värähtelemään, korjautuuko tulppien vaihdolla (ja taas E85) vai kertooko jostain muusta?
peukalokeskellä kirjoitti:Nyt olisi ostettuna NGK BCPR 7ES-11 tulppasetti. Mites vakavasti pitäisi ottaa WIS:n ohjeistus, että tulppia vaihtaessa kierteisiin tai liitokseen tulisi lisätä jotain tahnaa. En muista koskaan laittaneeni tulppiin mitään tököttiä, mutta viime vaihtokerrasta (omakätisestä) onkin jo aikaa ja ne tuli tehtyä rutkuihin 70/80-luvun autoihin. Mitä tahnaa olette mahdollisesti laittaneet? Sitä WIS:n mainitsemaa SAAB GM -tahnaa ei varmaankaan monella ole autotallissaan.
Onko muuta huomioitavaa? Imurilla roskat ja kivensirut pois DI-kasetin alta ja tulppapoteroista, jottei mitään vaan tipu palotilaan.
Paineilmalla tulpan juuri puhtaaksi, ettei roskat tipu sylinteriin. Käsitiukkuuteen ja sen jälkeen avaimella puoli- 3/4 kierrosta kiinnipäin ja se on siinä.
Veketti kirjoitti:
Paineilmalla tulpan juuri puhtaaksi, ettei roskat tipu sylinteriin. Käsitiukkuuteen ja sen jälkeen avaimella puoli- 3/4 kierrosta kiinnipäin ja se on siinä.
Puoli 3/4 kierrosta? Vedin täydet 3/4 kierrosta. Liikakiristin?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866