Tulppien koodeista?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Otetaampas uudestaan häiriötä täälläkin ainakin joskus luetunymmärtämisessä. Platina ei ole etanoliyhteensopiva materiaali ja aiheuttaa missfirejä ajettaessa etanolilla. Platinoita EI tule käyttää etanolikäytössä.

Normitulppa etanolikäytössä ja tavan tulppien kestosta bensakäytössä niin itse ajoin vähän vahingossa tavan tulpilla 50tkm kun tuli lyhyeen aikaan paljon kilsoja eikä ollut mitään ongelmia.
Tobbana kirjoitti:Platinoilla haettu pitempää vaihtoväliä, olikohan 60tkm.

-Sami
Onko femman platintulpissa muka vain 60tkm vaihtoväli? Koska esim. ng93sen platinoiden vaihtoväli on 120tkm...

Edittinä: Korjattu luetunymmärryserhe. :roll:
Viimeksi muokannut Pakari, Pe Syys 13, 2013 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tällainen vahvahko muistikuva on. Ei ole tässä toimistolla WIS käsillä, niin en pääse varmistamaan.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

"etanoli"tulpista, siis normitulpista juurikin tästä BCPR7ES-11 ei ole bensakäytössä mitään haittaa. Allekirjoittanut ajaa normitulpalla vaikka ajaa bensalla ja paremmin toimii, tosin alla on NG93.. Eli summasummarum:

- Platinoista on haittaa ja voi olla jopa merkittävää haittaa ajettaessa etanolilla.
- Perinteisistä kuparikärkitulpista ei ole haittaa ajettiin bensalla tai etanolilla.

Ehdottomasti siis normitulppa on paras valinta ajoi bensalla tai etanolilla.

Ainakin ng93:sen normi/etanolitulpassa on isompi kärkiväli. Onko näin myös femman tapauksessa? Isommasta kärkivälistähän seuraa isompi kipinä. Onko jollain käsitystä että onko tällä haettu parempaa etanolin syttymistä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
marabou
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Loka 21, 2009 16:09
Paikkakunta: FRS

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja marabou »

Vielä kysymys tulpista ,mitä eroa on BCPR7ES-11 ja BCPR6ES-11 tulpilla , sattunut
nimittäin varastoon jäämään noita kutosia satsi , että passaako niitä käyttää etanolin
kanssa, vai onko merkittävää eroo.
# 4407
Saab 9-5 2.0t Wagon -03 Biopower
MB W124 300TE-24
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

http://www.ngk.de/fileadmin/templates/D ... zen_fi.pdf
Muuten sama tulppa mutta 6 on lämpimämpi.

http://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityi ... empoearvo/

BCPR7ES-11 lienee varmin ja paras vaihtoehto tässäkin tapauksessa.

Vai onko parempi käyttää etanolin kanssa lämpimämpää tulppaa? Mutta kuten jo useampaan kertaan mainittu, BCPR7ES-11 on se varmin ja paras tulppa 99% tapauksista. Ei tarvitse murehtia tulpan sulamisesta etenkin jos vaihtaakin polttoaineen viinasta bensaan.

Ja minkäköhän tulppien sopimattomuutta mahdetaan seuraavaksi kysellä...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Seiskan tulpat etanolille. Kylmempi on parempi ja turvallisempi. Tulpan sulamisia on nähty etanolilla, ei kannata alkaa kikkailemaan kuumilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Pakari kirjoitti:Otetaampas uudestaan häiriötä täälläkin ainakin joskus luetunymmärtämisessä. Platina ei ole etanoliyhteensopiva materiaali ja aiheuttaa missfirejä ajettaessa etanolilla. Platinoita EI tule käyttää etanolikäytössä.
jcarlson kirjoitti:Seiskan tulpat etanolille. Kylmempi on parempi ja turvallisempi. Tulpan sulamisia on nähty etanolilla, ei kannata alkaa kikkailemaan kuumilla.
No olipa hyvä, että tämäkin tuli puheeksi. Omassa on erittäin todennäköisesti 180 tkm huollossa vaihdetut kalliit NGK PFR6H-10 platinatulpat. Pitää vaihtaa ensi tilassa tilalle kupariset NGK BCPR7ES-11 tulpat.

Ehkäpä tämä selittää myös sen, että miksi kesällä RE85 tankissa tuli aina mifiä kylmällä koneella, jos oli tyhjänkäynnillä. Kierroksilla mifejä (kylmälläkään koneella) ei tullut ja sitten kun moottori lämpeni n. "klo 8", mifit loppuivat kokonaan. Bensalla on tullut vain 1-2 mifiä ja nekin heti startissa.
paljtu-3
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 18:50

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja paljtu-3 »

Mertmi kirjoitti:Kierros tulppia maksaa noin 14euroa. Suunnittelee loppukuun ajot niin että tulee 100km säästöä matkoissa ja jäät tulppien oston jälkeenkin voitolle.
Tuo oli hyvä vinkki uusien tulppien rahoitukseen. Ihan oikeasti kun kävin nämä tulpat ostamassa, en muistanut ulkoa tuota C-kirjainta. Kotiin tultuani vertasin niitä tuohon oikeaan koodiin, jolloin ero minulle paljastui ja kinnostus tuon C-kirjaimen merkitykseen kovasti kasvoi. Kun selvisi, että kyse on isommasta avainvälistä,en tietenkään yrittänyt niitä sinne edes tarjota. Kävin ne vaihtamassa oikeisiin ja kaikki kunnossa. Lahden Kärkkäisen yhteydessä toimiva Varikko huolto ja varaosamyynti on jättänyt minulle hyvän kuvan. Huoltoa en ole käyttänyt, mutta kaikki nämä normaaliin hultoon liittyvät romppeet on hyvin aina löytynyt ja palvelu on tosi hyvää. No se siitä, tulihan tässä paljon muutakin infoa noista tulpista.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Nyt olisi ostettuna NGK BCPR 7ES-11 tulppasetti. Mites vakavasti pitäisi ottaa WIS:n ohjeistus, että tulppia vaihtaessa kierteisiin tai liitokseen tulisi lisätä jotain tahnaa. En muista koskaan laittaneeni tulppiin mitään tököttiä, mutta viime vaihtokerrasta (omakätisestä) onkin jo aikaa ja ne tuli tehtyä rutkuihin 70/80-luvun autoihin. Mitä tahnaa olette mahdollisesti laittaneet? Sitä WIS:n mainitsemaa SAAB GM -tahnaa ei varmaankaan monella ole autotallissaan.

Onko muuta huomioitavaa? Imurilla roskat ja kivensirut pois DI-kasetin alta ja tulppapoteroista, jottei mitään vaan tipu palotilaan.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ite oon pitänyt huolta että kaikki pinnat on olleet puhtaat ja kuivat ja kiristänyt ohjearvoon niin hyvä on tullut.

Eli kattoo että jengat on puhtaat eikä tulpan potero ole täys muhjua. Näin on paineet pysyneet pytyissä ja tulppia vaihtaessa on auenneet ilman jatkovarsia ja korkanneita tulpan kierteitä.
404jocke
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 10:20
Paikkakunta: Turku

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja 404jocke »

joo mulle tehtiin etanolipäivitys reilu vuosi sitten (20tkm) ja vaihdettiin BCPR7ES-11 tulpat. Nyt ajoin tankillisella bensaa ja rupes tyhjäkäynnillä värähtelemään, korjautuuko tulppien vaihdolla (ja taas E85) vai kertooko jostain muusta?
9-5 wagon 2,0t 2004, nyt BP 230 hv/370Nm
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Itselläni 20tkm on aivan liikaa tulppien vaihtoväli. Yleensä alkaa oirehtimaan 8-10tkm välein, että on aika vaihtaa.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Joo, kyllä E85:llä ajaessa tulpat kannattaa vaihtaa 10 tkm:n välein. Tyyppi mainittiin jo aiemmin.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja Veketti »

peukalokeskellä kirjoitti:Nyt olisi ostettuna NGK BCPR 7ES-11 tulppasetti. Mites vakavasti pitäisi ottaa WIS:n ohjeistus, että tulppia vaihtaessa kierteisiin tai liitokseen tulisi lisätä jotain tahnaa. En muista koskaan laittaneeni tulppiin mitään tököttiä, mutta viime vaihtokerrasta (omakätisestä) onkin jo aikaa ja ne tuli tehtyä rutkuihin 70/80-luvun autoihin. Mitä tahnaa olette mahdollisesti laittaneet? Sitä WIS:n mainitsemaa SAAB GM -tahnaa ei varmaankaan monella ole autotallissaan.

Onko muuta huomioitavaa? Imurilla roskat ja kivensirut pois DI-kasetin alta ja tulppapoteroista, jottei mitään vaan tipu palotilaan.
Ei mitään tahnaa. Jos lontoo taipuu, niin tästä saa faktaa, jos ei usko:
http://www.ngksparkplugs.com/pdf/tb-063 ... isieze.pdf

Paineilmalla tulpan juuri puhtaaksi, ettei roskat tipu sylinteriin. Käsitiukkuuteen ja sen jälkeen avaimella puoli- 3/4 kierrosta kiinnipäin ja se on siinä.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Tulppien koodeista?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Veketti kirjoitti: Paineilmalla tulpan juuri puhtaaksi, ettei roskat tipu sylinteriin. Käsitiukkuuteen ja sen jälkeen avaimella puoli- 3/4 kierrosta kiinnipäin ja se on siinä.
Puoli 3/4 kierrosta? Vedin täydet 3/4 kierrosta. Liikakiristin?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin