Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Voisko Tech2:lla nähdä jotain? Mistä ja miten kattoa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Entä paskaiset suuttimet? Voivatko aiheuttaa moista ongelmaa? Entä paska bensapumppu (huom. bilteeman pumppu sisällä)? Entä halppis bensasuodatin?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Ennen kuin mittaat sen kululuksen lennossa matkanopeudella, ei kukaan osaa ottaa kantaa siihen onko se paljon vai vähän.
Itse en ole automaattisaabilla päässyt juuri koskaan kaupungissa* alle 15 litran sataa kilometriä, oli tankissa sitten bensaa tai etanolia.
*lyhyttä työmatkaa pk-seudulla
Itse en ole automaattisaabilla päässyt juuri koskaan kaupungissa* alle 15 litran sataa kilometriä, oli tankissa sitten bensaa tai etanolia.
*lyhyttä työmatkaa pk-seudulla
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
No miten niin? Vertailuksi kait joku saappiveli heittaa omat lukemat samasta nopeudesta, siinnäs se on. Hyvä ois joku tomaattivertailu.
Mutta onhan tuo 13 niin iso että harvoin sellaista talvellakaan näin, samalla työmatkalla. Nyt kesällä, ja tuollainen lukema. Jotain on pielessä.
Toissavuonna kun mökillä kävin, 80km/h lappimaantietä, kulutus ekalla orkkisgarretilla 6,5 litraa, Kemi - Kolari väli. Kemin keskustasta mökin pihalle.
Sellaisia lukemia sen jälkeen en ole nähnyt. Toisaalta silloin ajelin vain 98:lla. Varmaan vuoden rullasin 98:lla.
P.S.
Niin ja ne letkut. Voiko alipainejärjestelmä tehdä hassuja, että kulutus olisi kohtuuton?
P.P.S
Miten dumppibypass venttiilin voi testata ettei valuu sen läpi? Silloin kun pesin putket brake cleanerilla en hokannut ottaa bypass venttiilin pois. No puhalsin sieltä kliinerit pois ja toivon ettei se sulaisi läpi. Miten sen toimintaa voi tarkistaa?
Mutta onhan tuo 13 niin iso että harvoin sellaista talvellakaan näin, samalla työmatkalla. Nyt kesällä, ja tuollainen lukema. Jotain on pielessä.
Toissavuonna kun mökillä kävin, 80km/h lappimaantietä, kulutus ekalla orkkisgarretilla 6,5 litraa, Kemi - Kolari väli. Kemin keskustasta mökin pihalle.
Sellaisia lukemia sen jälkeen en ole nähnyt. Toisaalta silloin ajelin vain 98:lla. Varmaan vuoden rullasin 98:lla.
P.S.
Niin ja ne letkut. Voiko alipainejärjestelmä tehdä hassuja, että kulutus olisi kohtuuton?
P.P.S
Miten dumppibypass venttiilin voi testata ettei valuu sen läpi? Silloin kun pesin putket brake cleanerilla en hokannut ottaa bypass venttiilin pois. No puhalsin sieltä kliinerit pois ja toivon ettei se sulaisi läpi. Miten sen toimintaa voi tarkistaa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Jos joku letku vuotaa tai peräti kokonaan irti, niin kyllä se voi käydä rikkaalla. Tuliko siihen edelliseen turboon muuten täystuho? jos tuli, niin oletko muuten kattia puhdistanut?Shadow_Fi kirjoitti: P.S.
Niin ja ne letkut. Voiko alipainejärjestelmä tehdä hassuja, että kulutus olisi kohtuuton?
Täällä sama turbo ja etanolilla menee nurkka-ajossa 12,5l/100km. Laatikkona tosin manuaali.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
kaupuniajo on mielestäni aika yksilöllistä sikäli, että kemin kaupuniajo on erilaista kuin esimerkiksi helsingin, jatkuvat valot, ruuhkat, pysähdykset suojateille yms. keskinopeus voi olla sama mutta pidemmässä juoksussa se ero tulee.. ja taitaa tehdaskin ilmoitella korkeammat lukemat mitä sid antaa?
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Omia kokemuksia -01 2.0 automaatin kulutuksesta: Vakio softa kesäkelillä, 200 kilometrin maantie pätkä 7,7 litraa satasella, stage1:sen asennuksen jälkeen sama pätkä samana päivänä 8,4 litraa.
Kaupunki ajossa ennen softausta n.11 ja nyt n.12 litraa. Tämä siis bensalla, sidin ja laskemalla saatu tulos 1 desin tarkkuudella sama.
Tuo automaatti on vähän epätaloudellinen auto kaupunkiajossa.
Oli tuo kaasuläppäkotelo irti turbon vaihdon yhteydessä, siellä on sellainen o-renkaan tapainen ohut onneton tiiviste imusarjaan menevän ritilän laipan ja läppäkotelon pohjan välissä, se on mulla kuoleutunut ja en ihmettele jos vuotaisi.
Viisaammat osaa sanoa mihin vuoto tuossa välissä vaikuttaa.
Uusi tiiviste on ollut ja pari kuukautta hanskalokerossa pitäis vaan saada konepellin alle.
Kaupunki ajossa ennen softausta n.11 ja nyt n.12 litraa. Tämä siis bensalla, sidin ja laskemalla saatu tulos 1 desin tarkkuudella sama.
Tuo automaatti on vähän epätaloudellinen auto kaupunkiajossa.
Oli tuo kaasuläppäkotelo irti turbon vaihdon yhteydessä, siellä on sellainen o-renkaan tapainen ohut onneton tiiviste imusarjaan menevän ritilän laipan ja läppäkotelon pohjan välissä, se on mulla kuoleutunut ja en ihmettele jos vuotaisi.
Viisaammat osaa sanoa mihin vuoto tuossa välissä vaikuttaa.
Uusi tiiviste on ollut ja pari kuukautta hanskalokerossa pitäis vaan saada konepellin alle.
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Itsellä tuo allekirjoituksen automaagi ottaa parin kilsan työmatka-ajolla sen 20l/100. Puhtaassa maantieajossa pääsee 10/l sadalla. Nämä siis retanoolilla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Ei edelliseen, eikä sitä edelliseen turboon tullut täystuho. Väljyyttä ja öljykulutusta.
Olen pitkään tosin ihmetellyt kun pakokuptken kromipää mustuu alhaalta. Joko katista paskaa pääsee liikkeelle, tai öljyrenkaat/rengas vähän jo jumittunut. Olisi aika jees jossakin mitata peruspaineet. Mutta en kyllä mitään traagista öljynkulutusta ole huomaannut. Syöhän se sitä jonkin verran. Max viivasta keskelle, viime turbon vaihdosta, josta on se pari tonnia kilometreja. Eikös se MAX ja MIN väli ole 0.5 litraa? Eli puoli litraa 4 tonnille noin. Saa nähdä loppuuko kulutus kun vaihdan öljylaadun tuohon 0w-40:seen.
Olen pitkään tosin ihmetellyt kun pakokuptken kromipää mustuu alhaalta. Joko katista paskaa pääsee liikkeelle, tai öljyrenkaat/rengas vähän jo jumittunut. Olisi aika jees jossakin mitata peruspaineet. Mutta en kyllä mitään traagista öljynkulutusta ole huomaannut. Syöhän se sitä jonkin verran. Max viivasta keskelle, viime turbon vaihdosta, josta on se pari tonnia kilometreja. Eikös se MAX ja MIN väli ole 0.5 litraa? Eli puoli litraa 4 tonnille noin. Saa nähdä loppuuko kulutus kun vaihdan öljylaadun tuohon 0w-40:seen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Entä lämpötila-anturit? Eikö nekin voi valehdella? Esim. pesin brake cleanerilla öljyisen ahtoilma lämpöanturan. En tiedä pelaako se. Näkeekö jostain?
En miten varmistaa että t7 näkee moottorin lämpötiloja oikein?
Ja onko 4 vaihteisessa tomaatissa normaalia ettei OpenSID osaa kertoa laatikon lämpötilaa? Näyttää -40 astetta.
En miten varmistaa että t7 näkee moottorin lämpötiloja oikein?
Ja onko 4 vaihteisessa tomaatissa normaalia ettei OpenSID osaa kertoa laatikon lämpötilaa? Näyttää -40 astetta.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Siis tarkoitatko sylinterien puristuksia vai ahtimen peruspainetta? Puristuspainemittarin taitaa saada parilla kympillä tai vähän yli, ahtimen peruspaineet voi tutkia itse ilmaiseksi.Shadow_Fi kirjoitti: Olisi aika jees jossakin mitata peruspaineet. Mutta en kyllä mitään traagista öljynkulutusta ole huomaannut. Syöhän se sitä jonkin verran. Max viivasta keskelle, viime turbon vaihdosta, josta on se pari tonnia kilometreja. Eikös se MAX ja MIN väli ole 0.5 litraa? Eli puoli litraa 4 tonnille noin. Saa nähdä loppuuko kulutus kun vaihdan öljylaadun tuohon 0w-40:seen.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Oho, puristuspainetta meinasin kyllä. ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Näkee esim. mode 7 paikoista 4 ja 5:Shadow_Fi kirjoitti:Entä lämpötila-anturit? Eikö nekin voi valehdella? Esim. pesin brake cleanerilla öljyisen ahtoilma lämpöanturan. En tiedä pelaako se. Näkeekö jostain?
https://www.dropbox.com/s/aco8qhj9uxof0um/TengTair.jpg
Tair = ahtoilman lämpötila
Teng = moottorin lämpötila
Jos Tair näyttää liian paljon mitä oikeasti on, niin eikö T7 rikasta?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Kova kulutus - Missä mahdollinen vika?
Mitsullisen automaagin viiden viime tankkauksen kulutuksia: 11,62l/100km, 12,67l/100km, 12,27l/100km, 12,33l/100km, 12,88l/100km. Softattu etanolille 07/2012. Suurin osa ajosta työmatkaa(~22 km valtatietä, loput liikennevaloja), matalemmat kulutuslukemat pitävät sisällään pidempiä mökkisiivuja. Varsinkin kaupungilla valoissa pyöriessä lukemat karkaavat, joten kannattaa välttää mahdollisuuksien mukaan.
9-5 2.3T AT STW -05 Stg1 BioPower