9femman valot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: 9femman valot

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Mertmi kirjoitti:Meidän femma ainakin on ollut kova syömään lähivalon H7-polttimoita. Ostin lopultakin Osramin longlife polttimon kolmen vuoden takuulla. Kohta vuoden ollut. Toiselle puolelle on jo pari kertaa uusittu tavallinen samalla aikaa. :-)
Starttaa parkit päällä,tollai itellä oo menny kertaakaan h7:t
rikki parin vuoden aikana...tosin ny ihan eri polttimot lähi ja kaukovaloissa :).
#2285
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9femman valot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitoksia vastauksista.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: 9femman valot

Viesti Kirjoittaja Palju »

Mertmi kirjoitti:Meidän femma ainakin on ollut kova syömään lähivalon H7-polttimoita. Ostin lopultakin Osramin longlife polttimon kolmen vuoden takuulla. Kohta vuoden ollut. Toiselle puolelle on jo pari kertaa uusittu tavallinen samalla aikaa. :-)
Mulla kesti Osramin Silver Star polttimot lähivaloissa melkein 3 vuotta ennen kuin toinen pimeni. Silloin ei ollut vielä edes päivävaloja asennettuna autossa. Valoteho noilla SilverStareilla oli kyllä todella hyvä.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9femman valot

Viesti Kirjoittaja 3J »

Termos kirjoitti:
3J kirjoitti:Nopea yhteenveto:

Ensimmäinen Saab 9-5:nen oli parhaat valot, siis se jossa oli vielä lasiumpiot. Pitkät yli 230m vakio halogeeneilla. (TM 1/98)
Muistaakseni vielä 2010 - luvulla TM mainitsi jossain jutussa, että ko. valot olivat edelleen parhaat koskaan mitatut valot heidän testeissään. Mutua, mutta itse luettua sellaista :wink:
Kylläpä se näin taitaa edelleen olla eikä nykykehitys siltä näytä että tuo olisi menossa rikki. Itseasiassa kaksoisxenonit halogeeniapukaukovaloilla on ehkä paras ratkaisu, on sekä leveyttä että pituutta kuviossa. Mutta kuinka ollakaan uusista malleista tuntuu tippuneen ne halogeeniapukaukovalot pois, ja takapakkia on tullut.

H7 kestävyydestä omakohtaiset kokemukset on, että vaihtoehtona on joko peruskeltainen valo ja hyvä polttimon kesto, tai sitten valkoisempi ja kirkkaampi halogeeni mutta surkea polttimon kesto. Tai sitten voi venyttää lakia sen verran että käyttää 65W off-road polttimoita, jolloin näkyvyys on samaa luokkaa kuin valkoisemmalla halogeenilla, hieman jopa parempikin, mutta kestävyys on samaa luokkaa kuin perus keltaisella halogeenilla. En koe tuota kovinkaan pahaksi laittomuudeksi, koska saman valotehon saa noilla "hypersuperxenon" halogeeneillakin. Mutta laki on laki. 8)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin