vaihteiston vaihtoo..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja booster »

menee aika tuumailuun niin pakko kysyä vinkkejä. eli vaihteiston vaihto menossa ja samalla pistän uuttavetaria ja urepuslaa tarvittaviin paikkoihin. 5 gear manual transmission

1. oikean vetarin irroitukseen täytyy myös väli akseli irroitta ja sen kannake joka vaatii taas sen että apulaite hihna täytyy irroittaa. mitä kautta kiristimeen pääsee käsiksi? erittäin ahdasta on. ylhäätä vauhtipyörän puolelta en ole purkanut mitään.
EDIT: huomasinkin nyt miten tuo kiristin toimii..!

2. kun vetari on pöydällä miten todeta sen kuluneisuus
3. alapallonivel on pöydällä miten todeta kuluneisuu
4. raidetangon pää on pöydällä miten todeta kuluneisuus
5. minkähintaisia vetoakselin öljytiivisteet keskimäärin on, kestääkö tarvike osa? hyvinki tärkeä vaihtaa aina?
6. apurunkoa en vielä ole irroittanut mutta onko hyviä kokemuksia urepuslista siellä?

varmaan tulee lisää ? kun homma etenee..
9-5
Ford F250
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja suapas »

2. Jos se ei ajossa naputa, niin se on kunnossa. Kumi kantsii tsekata, ettei ole hiushalkeamia, tai jopa rikki. Jos kumi on ehjä,on todennäköisesti nivelkin.
3. Ei saa heilua, kuin lerppa ..lli . Ehjä kumi.
4. ------- II ---------
5. Manuaaliin 10 eken luokkaa kpl. Marmorilta ja kannattaa vaihtaa.
6. ????
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

6. Itselle viime viikonloppu vaihdettiin apurunkoon
uretaanit. Ei voi kuin kehua. Entiset oli ihan finaalissa.
Takimmaiset lähti melkein sormellä tökkäämällä irti.
Tuli melko paljon jämäkämpi ajaa.
Ja ainakaan mitään ylimääräisiä värinöitä en ole huomannut.
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja booster »

:oops: taas näitä tyhmiä kysymyksiä..

niin taas kerkes auton alle. eli apurunko olis melkein valmis tiputettavaksi mutta ylitsepääsemätön ongelma tuli vastaan. eli irroitin hammastangon kiinnitys pultit apurungosta, mutta sitten on tämä hammastangon päällä oleva moottorin takimmainen kiinnike, joka on 3 pultilla kiinni apurungossa. siis apurunkohan ei voi tiputtaa jos tuota tukea ei irroita koska hammastanko on välissä?
mutta en millää keksi miten sais ne pultit auki kun ei avain mahdu. yhden näkyvissä oleva pultin sai helposti mut sit ne muut :cry:
9-5
Ford F250
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Muistaakseni kerroinkin että sinne pääsee 3/8" nivelhylsyllä yläkautta avaamaan ne pultit. Ainakin ikh myy hylsysarjaa jossa on tarvittava koko.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

Ne onkin se homman haastavin osuus. Muistaakseni ylhäältä saatii ainakin osa auki. Ja apurunkoa hieman alemmaksi ja sieltä välistä nivelletyllä räikkälenkillä nitkutettiin auki.
Mut oli tosiaan ahdasta :D
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja booster »

kiitokset jälleen
9-5
Ford F250
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Mulla oli toi vaihteisto veks , ja meni koneen kera suht hyvin takaisinkin , vaan nyt ei
ei pelaa vaihteet täydellisesti ? Eli useampaan kertaan 5 mm "työkaluilla" keppi keskitetty . Jos moottorijarrutuksessa 3 pelaa hyvin , 5 ei mene kunnolla , ja jos 5 pelaa hyvin 3 ei ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Olen ruukannut pudottaa hammastangon apurungon matkassa, ei tarvi säätää sen moottorin takatuen kanssa. Riittää kun irroittaa kabiinin puolelta rattiakselin yhden pultin. Toki tulee muuta mukavaa hommaa kun tehostimen letkut on seurana.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja booster »

vähän hidasta on ollut eteneminen. mutta siis laatikko on irti. ja sitten täytyis tuohon uuskäytettyyn laatikkoon vaihtaa varmuuden vuokksi vetarin öljy tiivisteet. harjoittelin tuota hommaa sökö laatikkoon ja sainkin irtine tiivisteet mutta jäi aika ikävät jäljet. joku niksi pirkka kiitos tuohon että sais vioittamatta uutta laatikkoa nuo tiivisteet irti.
9-5
Ford F250
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mie kampesin sorkkaraudalla vanhat pois. Vähän fylliä väliin, niin ei jää lootan kuoreen jälkiä, jos niitä tarkoitit. Ja sorkan terällä varovasti kampeemalla , vanhan tiivisteen sisäpuolelta, niin ettei terä osu itte lootan.
Toi oli helppo homma, mutta uusien takaisin laitto ei niinkään. Kun ei ollu sopivaa tuurnaa... :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja booster »

ja hidas tahti jatkuu..
öljystefat on nyt vaihdettu ja seuraavaksi pitäis mennä vaihteistoa sovitteleen paikallee mutta kytkin täytyy ilmatata ensin mikä on ilmeisesti epämukava homma..?
ja kuinka olette irroittaneet apurungon puslat?
9-5
Ford F250
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja suapas »

Kytkimen ilmaus on helppo nakki, kun tekee sen alipaineella. Eli ilmaruuvista imulla ja säiliöön nestettä lisäillen. Sit pitäis homma vielä viimeistellä niin, että nestesäiliö tartteis alipaineistaa pariksi minuutiksi, tai siksi aikaa ettei kuplia enää tuu,jotta viimeisetkin ilmat lähtee veke.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja booster »

joo menee hermot ton työsylinterin esi ilmauksen kanssa. miten se menee niin että idiootikin ymmärtäis? käytössä läpinäkyvää letkua ja pyörän pumppu
9-5
Ford F250
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: vaihteiston vaihtoo..

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ole kertaakaan tarvinnu esi-ilmata.
Vaihteisto paikalleen ja kytkinletku kiinni, yläsäiliö tyhjäksi, ilmausnippa auki letkuliittimestä ja isolla lääkeruiskulla ainakin desilitra nestettä siitä sisään. Oikein kuulee kun yläsäiliöön tulee kuplia.
Useimmiten joutuu toistamaan saman täyttöoperaation toisella desilitralla jos ekan täytön jälkeen kokeilee niin voi olla vielä tyhjää polkimen liikeradassa liikaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin