-98 9-5 2.0t ostamassa,ostettu-> tärinää rutinaa ja kolinaa.
-98 9-5 2.0t ostamassa,ostettu-> tärinää rutinaa ja kolinaa.
Kaipaisin vinkkejä uuden tulokkaan ostamiseen. En ainakaan pikaisesti löytänyt mitään FAQ tyyppistä osiota.
Kyseessä on siis otsikon mukainen auto, manuaali, kilometrejä 268tkm, italian tuonti.
Mihin näissä kannattaa kiinnittää ostotilanteessa huomiota/vikapaikat? Kaikki vinkit on erittäin tervetulleita.
Terv aloitteleva saabisti.
Kyseessä on siis otsikon mukainen auto, manuaali, kilometrejä 268tkm, italian tuonti.
Mihin näissä kannattaa kiinnittää ostotilanteessa huomiota/vikapaikat? Kaikki vinkit on erittäin tervetulleita.
Terv aloitteleva saabisti.
Viimeksi muokannut duster, Su Syys 29, 2013 10:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa!
Huohotinpäivitys tehtynä & turbon kunto.
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa!
Turbo on vaihdettu pari vuotta sitten, josta on kuitti olemassa. Jokin moottorinohjausyksikköön liittyvä kuitti myös löytyy ja todella kallis ilmastointiremonttikuitti.Markkanenn kirjoitti:Huohotinpäivitys tehtynä & turbon kunto.
Miten voi todeta tuon huohotinpäivityksen, tehty vai ei? Millainen toimenpide jos ei tehty?
Omistaja ei tiennyt koska auto ei ole hänellä kauaa ollut.
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa!
Huohotinpäivityksestä löytyy runsaasti tarinaa etsi:llä. Tässä yksi kuva:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ys#p903719
Eikä ole paha rasti asentaa jos ei ole jo tehtynä:
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... erkit.html
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ys#p903719
Eikä ole paha rasti asentaa jos ei ole jo tehtynä:
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... erkit.html
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa!
Kiitos vastauksista. Painetaan kuva mieleen ja katsotaan miltä näyttää, ei tosiaan vaikuta pahalta hommalta vaihtaa jos ei ole tehtynä.3J kirjoitti:Huohotinpäivityksestä löytyy runsaasti tarinaa etsi:llä. Tässä yksi kuva:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ys#p903719
Eikä ole paha rasti asentaa jos ei ole jo tehtynä:
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... erkit.html
Tietääkö joku, mitkä ovat setistä puuttuvien osien osanumerot, siis mitkä ei tule mukana tuossa alemmassa linkissä olevaan settiin, olivat lueteltuna siellä erikseen mutta vahvasti suositeltiin vaihtamaan myös ne.
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa!
Tässä puuttuvien letkujen numerot:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3167
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3167
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa!
Tuhannet kiitokset. Palataan asiaan lauantaina, jos ja kun auto on saatu kotiin asti.3J kirjoitti:Tässä puuttuvien letkujen numerot:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3167
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 14:58
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa!
Itsekin mahdollisesti ostamassa 9-5:sta.
Onko 265 tkm liian paljon ajettu?
Onko 265 tkm liian paljon ajettu?
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa!
Vaikea sanoa, sen verran monta muuttujaa näissä autoissa.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa!
Kunto ratkaisee, ei kilsat.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa, ostettu, pari kysymystä
Noniin auto tuli haettua. Auto on hyvätuntuinen muuten, paitsi pari pientä seikkaa oli huonoa.
-Täristää aika rajusti kiihdyttäessä isommissa nopeuksissa, kun höllää kaasun tai pitää tasan niin loppu/rauhoittuu.
Myöhemmin huomasin että oikealta edestä kuuluu rutinaa myös kääntäessä, ja aina kun kytkimen nostaa niin että tulee veto päälle niin kuuluu pieni kolahdus. Vetonivel vai mikä?
-Vaihdekepissä todella paljon "tyhjää liikettä", eli vaihde silmässä liikkuu keppi tyhjää varmaan 10cm edestakaisin, mistä johtuu?
-Ajotietokoneella, vai onko se nimeltään SID, näkyy viesti kun auton käynnistää että tail light failure, vaikka kaikki on kunnossa?
-Alkuperäinen soitin oli heitetty mäkeen, ja aika avuton viritelmä siinä oli. Onko kallis esim käytetty alkuperäinen soitin?
Sitä huohotinpäivitystä ei oltu tehty, mutta se selvitettiinkin tuossa aikaisemmin mitä osia pitää ostaa jotta kaikki tarvittava tulee hankittua.
Kivantuntuinen auto ajaa ja ihan kivasti vääntävä kone on, vaikka vaan 150hv. Tuntui olevan tekniikaltaan kunnossa ja meni tosi pienellä bensalla.
Tästä se lähtee![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-Täristää aika rajusti kiihdyttäessä isommissa nopeuksissa, kun höllää kaasun tai pitää tasan niin loppu/rauhoittuu.
Myöhemmin huomasin että oikealta edestä kuuluu rutinaa myös kääntäessä, ja aina kun kytkimen nostaa niin että tulee veto päälle niin kuuluu pieni kolahdus. Vetonivel vai mikä?
-Vaihdekepissä todella paljon "tyhjää liikettä", eli vaihde silmässä liikkuu keppi tyhjää varmaan 10cm edestakaisin, mistä johtuu?
-Ajotietokoneella, vai onko se nimeltään SID, näkyy viesti kun auton käynnistää että tail light failure, vaikka kaikki on kunnossa?
-Alkuperäinen soitin oli heitetty mäkeen, ja aika avuton viritelmä siinä oli. Onko kallis esim käytetty alkuperäinen soitin?
Sitä huohotinpäivitystä ei oltu tehty, mutta se selvitettiinkin tuossa aikaisemmin mitä osia pitää ostaa jotta kaikki tarvittava tulee hankittua.
Kivantuntuinen auto ajaa ja ihan kivasti vääntävä kone on, vaikka vaan 150hv. Tuntui olevan tekniikaltaan kunnossa ja meni tosi pienellä bensalla.
Tästä se lähtee
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa, ostettu, pari kysymystä
Kuluneet sisemmät vetonivelet ruukaapi vauhissa täryyttää, kääntö rutinat taas ulommista.
Kolahdus varmaan apurungon puslista joista on viestiketjuja. Ei oo mikään pikku seikka vaihtaa
Tai sitte laatikon vääntötuki tosi kuluneena?
Vaihdekepin välys johtuu ainakin minulla siitä että kepin muovinen pidike missä kuula liikkuu on irronnu, varmaan joillain kynsillä kiinni jotka on poikki.. tätä voi tutkia kun käyttää kepin juuresta suojanahkat pois. Korjausta en oo vielä joutanu tutkiin että miten hoitus.. Purkamista pisaa tässäkin..
Onhan myös rekisterikilven valot ehjät?
Orkkis soitinkaan ei häävi oo.. kaikki ratti toiminnot yms. kyllä saa muihinkin.
Kolahdus varmaan apurungon puslista joista on viestiketjuja. Ei oo mikään pikku seikka vaihtaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vaihdekepin välys johtuu ainakin minulla siitä että kepin muovinen pidike missä kuula liikkuu on irronnu, varmaan joillain kynsillä kiinni jotka on poikki.. tätä voi tutkia kun käyttää kepin juuresta suojanahkat pois. Korjausta en oo vielä joutanu tutkiin että miten hoitus.. Purkamista pisaa tässäkin..
Onhan myös rekisterikilven valot ehjät?
Orkkis soitinkaan ei häävi oo.. kaikki ratti toiminnot yms. kyllä saa muihinkin.
* 9-5 Aero MY03 *
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa, ostettu, pari kysymystä
Siis se pieni kolahdus mikä tulee kun veto päälle, kuuluu sieltä oikealta edestä mistä myös se rutina kuuluu käännettäessä.Nxi kirjoitti:Kuluneet sisemmät vetonivelet ruukaapi vauhissa täryyttää, kääntö rutinat taas ulommista.
Kolahdus varmaan apurungon puslista joista on viestiketjuja. Ei oo mikään pikku seikka vaihtaaTai sitte laatikon vääntötuki tosi kuluneena?
Vaihdekepin välys johtuu ainakin minulla siitä että kepin muovinen pidike missä kuula liikkuu on irronnu, varmaan joillain kynsillä kiinni jotka on poikki.. tätä voi tutkia kun käyttää kepin juuresta suojanahkat pois. Korjausta en oo vielä joutanu tutkiin että miten hoitus.. Purkamista pisaa tässäkin..
Onhan myös rekisterikilven valot ehjät?
Orkkis soitinkaan ei häävi oo.. kaikki ratti toiminnot yms. kyllä saa muihinkin.
Aika outoa että olis sisempi, ulompi vetonivel tai puslat tai tuo vääntötuki sökö kun auto on rekisteröintikatsastettu viikko sitten? Voihan niitä tietysti jäädä huomaamatta leimallakin. Vetoniveltä itse kyllä veikkaisin mutta veikkaus se vain onkin.
Selviää varmaan yksinkertaisimmin kun vien auton öljynvaihto yms huoltoon, niin sanon korjaajalle että tutkii vähän mistä johtuu.
Pitää koittaa vaihdekepin suojanahka ottaa pois ja perehtyä asiaan. Eihän se toimintaan vaikuta, mutta ei se ole kiva että vaihdekeppi heiluu kuin hullun m..... ja mielellään se olisi vähän täsmällisempää se kepin liike.
Lähinnä tuon ulkonäön takia olisin sen alkuperäsen soittimen siihen mielellään laittanut, helvatin ruma 1 din soitin ja joku vanerinpala viritys sen alla peitteenä. Mulle riittää kun sieltä radio vain kuuluu, ei tarvi mitään hifi huippua olla.
Pitää tarkistaa kilven valot, ei tullutkaan kiinnitettyä huomiota päivänvalossa.
Re: -98 9-5 2.0t ostamassa, ostettu, pari kysymystä
Sinne eteenhän ne apurungon pusla viat koluuttaa ja aivan helposti nuo kaikki sökönä vaikka ois katsastettu. Vetonivelistähän ne ei kato ku kumit ja mitempä kattoiskaan. Vääntötukikaan tuskin kiinnostaa. Apurungon puslatki on sen verran piilossa eikä niitä kangella väännellä ja autoki nostetaan yleensä apurungosta nii ei sekään roiku. Eikä vähästä heilu. Mutta niin kunhan ehdottelin yleisiä vikoja kun kyselitduster kirjoitti: Siis se pieni kolahdus mikä tulee kun veto päälle, kuuluu sieltä oikealta edestä mistä myös se rutina kuuluu käännettäessä.
Aika outoa että olis sisempi, ulompi vetonivel tai puslat tai tuo vääntötuki sökö kun auto on rekisteröintikatsastettu viikko sitten? Voihan niitä tietysti jäädä huomaamatta leimallakin. Vetoniveltä itse kyllä veikkaisin mutta veikkaus se vain onkin.
Selviää varmaan yksinkertaisimmin kun vien auton öljynvaihto yms huoltoon, niin sanon korjaajalle että tutkii vähän mistä johtuu.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
* 9-5 Aero MY03 *