Tulpat momenttiin?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Mitenkä onko joku vaivautunut tulppia kiristämään momenttiin?

Onko vaivan arvoista?

http://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityi ... smomentit/
-*-Elämä on-*-
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Olen. Eivät kiristyneet oikein. Ilmeisesti liian paskaiset kierteet eikä mitään tahnaa niissä, joten kitka oli liian suuri. Seuraavan kerran kun vaihdoin, niin olivat miltei auki. En enää koskaa vanhassa autossa käytä momenttiavainta. Se minusta toimii vain täydellisissä olosuhteissa. Esim. öljyropun voi vielä sillä kiristää, koska on voideltu kierre... ;)

Olen vetänyt omat sormiin kiinni, ja melkein 3/4 kierrosta isolla räikällä lopuksi... Ei hajuakaan ovatko momentissa, mutta ovatpahan kiinni.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

seuraavan kerran ku vaihtaa tulpat voi verrata miten prikka painunu kasaan uusiin verrattuna jos ei ole painunu ovat tulpat olleet löysällä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Tehtaan linja. Aina omiin ja muille kun asentanu niin momenttiin 27Nm.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Itse on tullut käytettyä sitä NGK:n kaulustulpan paketissa olevaa ohjetta, eli "sormimomentti" ja 2/3-kierrosta.
SAAB 9-5 Aero -05
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja oju »

Shadow_Fi kirjoitti:Seuraavan kerran kun vaihdoin, niin olivat miltei auki.
Mielenkiintoista, olen käyttänyt WISsin 28Nm momenttia ja yleensä rupeaa hirvittämään juuri ennen avaimen napsahdusta. Ovat siis melko tiukasti kiinni.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

oju kirjoitti:
Shadow_Fi kirjoitti:Seuraavan kerran kun vaihdoin, niin olivat miltei auki.
Mielenkiintoista, olen käyttänyt WISsin 28Nm momenttia ja yleensä rupeaa hirvittämään juuri ennen avaimen napsahdusta. Ovat siis melko tiukasti kiinni.
Hmm, enpä tiedä. Mulla ainakin napsahtaa melko pian. En vain muista momenttia. Olikohon sitten väärä mömentti.. Tai avain mulla surkea (ostettu lidlistä, ja käytetty ehkä viidesti). No kokeilin viimeksi taas tällä momenttiavaimella, ja sitten normaali räikällä tarkistin mihin alkaa toppaa, niin sai vielä 2/4 kierrosta noin aikaseksi, ennen kuin totesi ettei tämä enempää mene.

3/4 kierrosta (varmaan 2/3 olisi parempi) on toiminut. Vähän ennen 3/4 tulpat toppaa (eli varmaan juurikin tuon 2/3 kohilla). Tuo tuntui paremmalta säännöltä, kuin momenttiavain.

Joskus yritin kiristää aluvanteita momenttiavaimella, siitähän ei kans tullut mitään. Sitten kun kokeili normiavaimella huomasi niiden olevan melkein auki, ja vielä puoli kierrosta sai lisää kiinni.

Joten ei minusta ole tullut momenttiavaimen ystävä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja tosu »

Ilmeisesti se Lidlin momenttiavain ei sitten ole ihan kunnossa jos ei edes pyöränpultteja/muttereita saa sellaiseen kireyteen kuin pitäisi. Minusta taasen on tullut momenttiavaimen ystävä sen jälkeen kun ostin Biltemasta sellaisen ja vielä melko edullisen (TM testivoittaja). Sillä menee niin tulpat kuin pyöränpultit kiinni nykyään vaivatta ja oikeaan momenttiin. Aiemmin tuli laitettua nuo ihan käsituntumalla kiinni.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja HEV »

Sama täällä. Momenttiavaimen käyttöönoton jälkeen pyöränpultit ovat lähteneet auki ilman erityisjärjestelyjä ja jotenkin tuntuu, ettei enää uskaltaisi jättää ihan käsituntumalla kiristetyksi. Tulpista nyt puhumattakaan. Pulttipyssyn momenttivarsi (liekö huonolaatuinen) jättää pyöränmutterit vähän vajaakireyteen eli sen jälkeenkin tulee vielä tarkistettua momenttiavaimella.

Samoin on öljyproppu lähtenyt helposti auki omilta jäljiltä toisin kuin tuolla muutamissa ketjuissa ja silti ovat öljyt pysyneet sisällä. Kovasti ihmettelen, että (entisen) merkkihuollon jäljiltäkin on saanut käyttää jatkovartta aukaisuun ja yksi öljypohjakin on väännetty siellä halki. Tämä lienee se 'ammattimainen työn jälki' niinkuin rakennusalallakin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

HEV kirjoitti:Tämä lienee se 'ammattimainen työn jälki' niinkuin rakennusalallakin.
:lol: :lol:

Mitä tulppiin tulee, niin käsivaralta olen laittanut. 3/8 " räikällä peukkua vasten ranteella käännän ja aina ovat kiinni olleet, kun olen seuraavat vaihtanut. Pyörän pultit on sitten momenttiavaimen jäljiltä...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Joo voi hyvinkin olla surkea avain. Täytyy verrata johonkin kalliimpaan, ja jos ovat eri mieltä momenteista, niin hommahan on selvä.

Laittakaas joku vielä oftopikilla aluvanteiden kiristysmomentti.

Niin ja onko tää se mömmö mitä niihin tulppiin on hyvä laittaa? http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... hna-36910/

Entä pyöränpultteihin? Mitäs mömmöä sinne kannattaa tyrkyttää? Ja kannattaako? Aika huonosti ne aukeavat joka kerta.. :D Saa hampaat irvissä nostella autoa ilmaan.

Niin ja mistä halvalla uudet pultit? ;)

Eiköhän tarpeeksi offtopikkia tällä kertaa..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Shadow_Fi kirjoitti:Joo voi hyvinkin olla surkea avain. Täytyy verrata johonkin kalliimpaan, ja jos ovat eri mieltä momenteista, niin hommahan on selvä.

Laittakaas joku vielä oftopikilla aluvanteiden kiristysmomentti.

Niin ja onko tää se mömmö mitä niihin tulppiin on hyvä laittaa? http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... hna-36910/

Entä pyöränpultteihin? Mitäs mömmöä sinne kannattaa tyrkyttää? Ja kannattaako? Aika huonosti ne aukeavat joka kerta.. :D Saa hampaat irvissä nostella autoa ilmaan.

Niin ja mistä halvalla uudet pultit? ;)

Eiköhän tarpeeksi offtopikkia tällä kertaa..
Pyöränpultteihin mutteritervaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Mutulla muistelen että aluvanteiden kiristysmomentti olisi ollut niinkin alhainen kuin 120nm... tosin itse laitan varmuudenvuoksi 140nm, ja jälkikiristys kunhan muistaa :mrgreen:

Ja jos jotain laitan ppultteihin niin tervaa kuten nuggekin jo ohjeisti. Pultit aukeaa ja tuoksuu hyvältä vielä keväälläkin :wink:

Tulppiin en kyllä itse laittasi mitään ylimääräisiä rasvoja, vaan pikemminkin pitäisin paikat puhtaana kaikesta ylimääräisestä...

Pyöränpultit ostin viimmeksi KM-Däckiltä haaparuotsista...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Pyöränpulttien kiristysmomentti 110 Nm + jälkikiristys, kierteisiin olen laittanut kuparitahnaa.

Sytytystulppien kiristysmomentti 28 Nm.

Tulppien kiristämisestä ja rasvaamisesta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=141286
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Tulpat momenttiin?

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Vanha ja helppo konsti:

Öljytikusta moottoriöljyä n. 1 tippa yhtä tulppaa kohden kierteisiin...
-*-Elämä on-*-
Vastaa Viestiin