Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja vjo »

Shadow_Fi kirjoitti:Kotiin alvit, ja muutenkin rahat vaan jää. Sekin vaan hyvä juttu.
Kotiinhan ne rahat jää kun tilaat suoraan sieltä mistä välikädetkin.
Ja mikä parasta, ne jää ihan omaan kotiin eikä sen välittäjän kotiin.
Saab 9-5 2004 Aero
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JKen »

Hieman karkaa keskustelu, mutta asiaan:

Vaihtaessa sitten vain yksi letkun pää kerrallaan irti ja letkua seuraten uusi paikalleen.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Siis, osa niistä rahoista jääpi välittäjän palkaksi kotimaahan. Eikä tosiaan 2.5€ vaan enempi, koska hän luultavasti tilasi sen letkun noin 0.5€ metri, koska tilasi kinkistä suoraan, ja kilsan verran.

Joten Ebaysta ostaminen on väärin. Sillä piste. Näytinv vain miten ei saa tehdä. :D

Mutta tosiaan asiaan. Se letku kerrallaan juu, mutta ihmetyttää tuo 3 metrin nyrkkisääntö. Mihin te sitä 2.5 metriä kulutatte? Teette rinkuloita? :D
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja 3J »

No jopas leimahti kun Suomesta tilasin. No minulla on sellainen henkilökohtainen periaate, että jos pikkusummalla pystyn työllistämään vaikka suomalaista kauppiasta niin sen teen. Ymmärrän aivan hyvin jos joku ei niin halua tehdä. Ei se kiinasta tai ebaystä tilaaminen ole sen enempää väärin. Jollekin se pari euroa voi olla iso raha eikä muutaman päivän lisäodotus tunnu missään.

Ja joo, 3 metriä on varmaan hieman yläkanttiin, mutta onpahan vähän varaa harjoitella, ja parempi metri liikaa kuin sentti liian vähän. Mutta jos tuosta meinaat puolella metrillä selvitä niin aika fakiiri oot. :D

http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=217962
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Niitä letkunpätkiä taitaa löytyä lähes kymmenen kun alkaa vaihtamaan.
Älä sitten menetä hermoja jos on samanlaista kuin mulla oli: Siellä rintapellin alaosassa
olevat letkun pätkät oli jotenkin liimaantunut niihin nippoihin kiinni, ei mahdu kunnolla kädet sinne eikä uskalla repiä ettei nipat irtoa.
Siinä alko rauhallisemmallakin näprääjällä lämmöt sen verran nousemaan että piti jatkaa hommaa seuraavana päivänä :lol:
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Aika pitkä ketju suhhtkoht helposta asiasta.
9-5 Aero - 00
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja 3J »

No 1 sivu ja vähän päälle ei ole kyllä vielä kovinkaan pitkä ketju. Ja ainahan siitä saa pidemmän raportoimalla kuinka pitkä se kulloinkin on. :D

Joku on jopa videonkin juutuubiin laittanut aiheesta:
http://www.youtube.com/watch?v=-lxAJb-Flik
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Jatketaan nyt että saadaan 2 sivua täyteen :lol: :lol:
Löytyy netistä lähes kaikkiin saabin vaivoihin videon pätkä tai kuvalliset ohjeet jos vaan viittii etsiä.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Jatketaan vaan 8)

Itsekkin olin erilainen keski ikää lähenevä, ja tilasin silikoonit doc powerilta.
Samalla tuli tehtyä tuo T7-FastResponse modi.
Lähteeköhän aamulla lapasesta kun peruuttaa tallista pihahalle :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Itse laitoin motonetin 4mm alipaineletkut ja ostin vielä metalliset t-liittimet muovisten tilalle. Letkua meni 2.5metriä.

Vanhat olivat huonossa kunnossa ja ehkä liian isotkin,koko tais olla 4.5mm vanhoissa.

Olen käyttänyt länsiautossa viimeisen vuoden aikana autoa huollossa ce-valon ja painevikakoodin vuoksi useita kertoja. Rahaa mennyt satoja euroja osiin ja testaamiseen, mutta noita letjuja eivät olleet vaihtaneet! Sanoivat aina että hyvät ne on.

Nyt kuitenkin auto toimii paremmin kuin koskaan ja en ole ikinä ennen päässyt näin pitkää matkaa ilman vikakoodia. Kiihtyykin ihan eri malliin.
nimismies
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 11:09
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja nimismies »

Tilasin tuota sinistä letkua kanssa 3 metriä. Pari helpointa letkua jo sain vaihdettua mutta siellä ihan takana on yksi letku tosi tiukassa, joka liittyy siihen muoviseen T-haaraan. Muut letkut irtosivat helposti vetämällä, mutta tuo ei meinaa lähteä millään vaikka kuinka kiertää ja vetää. Pitääköhän sille näyttää mattopuukkoa, että irtoaa...
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin, eilen laiskana en vaihtanut ihan kaikkia 4mm letkuja, enkä jaksanut ottaa EVAPin pois, mutta silti vaihdoin suurimman osan 4mm letkuista.. Olin muutenkin hirveän skeptinen niiden vaikutukseen....

Mutta. Tänään ajelin töihin ja huomasin että kaasupolkimen ja kaasuläpän/moottorin välinen keskustelu ihan eri luokkaa. Minusta jopa kiihdytyksessä moottoriääni pehmeni (perskuulomututuntuma)... Aamulla minusta kierrokset laskivat pehmeämmin.

Eli, hyötyä on. Ja yllättävän paljon. Vaikkei niissä reikiä päältäpäin näkyny, ja jotkut näytti kohtuu siisteiltä... Ei ne ehjänä tullu irti, vaan menivät naps poikki, ja kun niitä puristeli olivat aika huonossa kunnossa. Varsin surkea oli se pikkupätkä paineensäätimessä siinä polttoainerailin takana.

Kiitos Faakiirille kahveista, kakusta sekä avusta. :D
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Eikai kukaan oikeesti tartte mitään kirjallisia ohjeita alipaineletkujen vaihtoon? :lol:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja novice »

http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 58115.html

Näitä saa sitten PCS:ltä jos katkeaa kuten itsellä kävi letkuja vaihtaessa :lol:
Volvo V60 D4 -14
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Alipaineletkujen vaihtovinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

99 GL kirjoitti:Eikai kukaan oikeesti tartte mitään kirjallisia ohjeita alipaineletkujen vaihtoon? :lol:
Onhan täälä semmosiakin topicceja missä neuvotaan kiristämään pyöränpultitkin , joten kyllä se on hyvä olla tällainen letkuletkukin :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin