Lämppärin sulake

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Lämppärin sulake

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Vaihdettiin uusi lämmittimen moottori. Polttaa 40 A:n sulaketta. Asioista perillä oleva kaveri sanoi, että ohjausyksikköön menee vain miinusvirtaa eikä vika voisi olla siellä. Oisko mitään neuvoja..?
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Lämppärin sulake

Viesti Kirjoittaja Julle »

Jossain oikosulku, kysyppä tietävältä kaverilta mitä on miinusvirta.
9-5 Aero - 00
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Lämppärin sulake

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Kyseessä on perus oikosulku luultavasti. Eli jotakuta kautta virta oikaisee vastuksen (joka on esim. se moottori, joka tässä tapauksessa on virtaa rajoittava tekijä) ja esim. rungon kautta palaa takaisin, jolloin resistanssi on mitättömän pieni, ja virta kasvaa todella suureksi.

Virta on Jännite jaettuna Resistanssilla. Jännite on tässä tapauksessa 12VDC.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Lämppärin sulake

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Taas avattiin, eikä saatu korjattua. Miihin muualle sulakkeesta moottoriin menevä +sähkö ohjautuu, tai meneekö muualle. Ohjauslaite säätää vain -sähköä, maata. Suoraan menee 8 A, sulakkeesta 18 A. Tuleeko mitään mieleen, olisiko kytkentäkaavaa löytyvillä..?
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Lämppärin sulake

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No nyt ymmärrän vielä vähemmän. Sulakkeesta jos menee 18A niin ei kait 40A sulake pala. Se mihin sulla karkaa sähköä, on eri juttu.

Kaavio kylläkin auttais aika paljon.

Se että joku ohjauslaite säätää maata, on ihan sama, kummalla puollella moottoria on säätövastus, summavirta / resistanssi siitä ei muutu. Joten en oikein ymmärrä miksi edes mainitset.

Selvä on että jossakin on vuoto runkoon. Minusta ei muuta järkevää selitystä ole, ennen kuin saan kaavion jostain.

Varmaan kokeilisin, irroittaa akun navat, ja moottorista piuhat irti. Sitten sulake pois, ja kumpikin sulakepohjan pinni runkoa vasten Ohmi aluella lukemat ulos. Kerta kun en tiedä kaaviota, luulis arvojen normaali tilassa olevan äärettömiä. Jos antaa lukemia, niin on piuhalla yhteys runkoon.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Lämppärin sulake

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Palaako se sulake silloin kun puhallinmoottorin piuhat on irti liittimestä? Jos ei, niin oikari syntyy moottorin kautta. Jos palaa, niin sitten säädin irti jne.... mutta skemat olis kivat.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Lämppärin sulake

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Mistähän sen kaavion voisi saada. Koetin googlettaa saab 95 ac blower circuit diagram
mutten löytänyt mitään.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Vastaa Viestiin