9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
Kyselläänpäs suoraan tässä, kun tuolla hakutoiminnon tuottamilla vastauksilla menee nuppi entistä enemmän sekaisin...
Eli autona on tuo 2.3t vuodelta 98, mittarissa 320tkm ja ahdin vaihdettu reilu vuosi sitten edellisen omistajan toimesta valitettavasti tuohon vakio garrettiin.
taustoja:ylä huohotinletku lähti kannesta irti, jonka seurauksena vaihdoin hapertuneet huohotin letkut ja kaikki alipaine letkut uusiin,myös bypass venttiilin uusin kun vanhasta näytti olevan kalvo entinen. tuo irtoaminenhan jo sotki yläkerran aika tehokkaasti öljyyn, remontin jälkeen lisäsin moottoriin öljyä, vanhojen litkujen väri aivan normaali. koeajolla ei mitään merkkejä mistään poikkeavasta, paitsi auton huomattavasti ripeämpi käyttäytyminen noiden vuotavien alipaineletkujen vaihdon ansiosta,lämmöt täysin normaalit, yhdessä ripeässä kiihdytyksessä pölläytti hieman sinertävän pilven mutta tästä en vielä huolestunut, koska varsinkin kylmällä koneella on tuon tehnyt aikaisemminkin ja ajattelin tuon johtuvan huohotuksesta.
Kotiin palattua auto pihalle parkkiin, sisältä kahvikuppi kouraan ja ulos tupakille, joka suusta tipahtikin kun huomasin auton alla öljylätäkön...koneen etuosa ja koko alusta aivan öljyssä,ahdin aivan märkä, ja bypass venttiili täynnä öljyä. öljykorkki täynnä smetanaa, tuota ei ole ollut koskaan aikaisemmin, ja öljyt tippuneet alarajaan.tuosta mittatikusta ei oikein saa selville öljyn väriä kun smetanaa on niin pirusti,alle tippuva on ainakin mielestäni normaalin väristä.
Mistäköhän tuota nyt sitten alkaisi aloittelemaan,on niin monenlaisia tarinoita kampiakselin stefoista aina irronneisiin kansiin, eniten huolestuttaa tuo ahtoputkissa oleva voiteluaine,tyhjäkäynnillä ei kuitenkaan savuta sinistä.
tietenkin täysi koneremontti mukaan lukien uusi mitsun mutka olisi se luultavasti paras vaihtoehto jos tuolla meinaa vielä pitkään ajella, ei vaan se halvin.
edit. nyt kun tarkemmin tyhjäkäyntiä kuuntelin, niin jakopäästä kuuluu varsinkin kylmänä melkoinen rohina, tuo nyt ainakin menee kokonaisuudessaan vaihtoon.
-mika-
Eli autona on tuo 2.3t vuodelta 98, mittarissa 320tkm ja ahdin vaihdettu reilu vuosi sitten edellisen omistajan toimesta valitettavasti tuohon vakio garrettiin.
taustoja:ylä huohotinletku lähti kannesta irti, jonka seurauksena vaihdoin hapertuneet huohotin letkut ja kaikki alipaine letkut uusiin,myös bypass venttiilin uusin kun vanhasta näytti olevan kalvo entinen. tuo irtoaminenhan jo sotki yläkerran aika tehokkaasti öljyyn, remontin jälkeen lisäsin moottoriin öljyä, vanhojen litkujen väri aivan normaali. koeajolla ei mitään merkkejä mistään poikkeavasta, paitsi auton huomattavasti ripeämpi käyttäytyminen noiden vuotavien alipaineletkujen vaihdon ansiosta,lämmöt täysin normaalit, yhdessä ripeässä kiihdytyksessä pölläytti hieman sinertävän pilven mutta tästä en vielä huolestunut, koska varsinkin kylmällä koneella on tuon tehnyt aikaisemminkin ja ajattelin tuon johtuvan huohotuksesta.
Kotiin palattua auto pihalle parkkiin, sisältä kahvikuppi kouraan ja ulos tupakille, joka suusta tipahtikin kun huomasin auton alla öljylätäkön...koneen etuosa ja koko alusta aivan öljyssä,ahdin aivan märkä, ja bypass venttiili täynnä öljyä. öljykorkki täynnä smetanaa, tuota ei ole ollut koskaan aikaisemmin, ja öljyt tippuneet alarajaan.tuosta mittatikusta ei oikein saa selville öljyn väriä kun smetanaa on niin pirusti,alle tippuva on ainakin mielestäni normaalin väristä.
Mistäköhän tuota nyt sitten alkaisi aloittelemaan,on niin monenlaisia tarinoita kampiakselin stefoista aina irronneisiin kansiin, eniten huolestuttaa tuo ahtoputkissa oleva voiteluaine,tyhjäkäynnillä ei kuitenkaan savuta sinistä.
tietenkin täysi koneremontti mukaan lukien uusi mitsun mutka olisi se luultavasti paras vaihtoehto jos tuolla meinaa vielä pitkään ajella, ei vaan se halvin.
edit. nyt kun tarkemmin tyhjäkäyntiä kuuntelin, niin jakopäästä kuuluu varsinkin kylmänä melkoinen rohina, tuo nyt ainakin menee kokonaisuudessaan vaihtoon.
-mika-
saab 9-5 2.3t, opel vectra b2 2.0, opel omega mv6 3.0
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
Tulihan rahina jakopäästä, eikä korkanneesta öljypumpun kannesta, jonka on rikkonut irronneet kampuran hihnapyörän pultit?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
mielestäni ääni kuului jakopäästä,hiljeni kyllä kun oli käynyt jonkun aikaa tyhjäkäyntiä.
tarvinnee napata jakopää auki, ja irroittaa ainakin tuo ahdin että näkee mistä tuo öljy on ahtoputkistossa peräisin.
ei oikein tekisi mieli alkaa nostaa tuota konetta ylös suurempaa remonttia varten kun sen kustannuksissa puhutaan kuitenkin useammasta tonnista...
tarvinnee napata jakopää auki, ja irroittaa ainakin tuo ahdin että näkee mistä tuo öljy on ahtoputkistossa peräisin.
ei oikein tekisi mieli alkaa nostaa tuota konetta ylös suurempaa remonttia varten kun sen kustannuksissa puhutaan kuitenkin useammasta tonnista...
saab 9-5 2.3t, opel vectra b2 2.0, opel omega mv6 3.0
Re: 9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
Hmm sieltä kannen huohotusreiästä ei pitäs kyllä öljyä tulla, ainakaan solkenaan. En oo kyllä se avoinna ajellu tyhjäkäynnillä on tullu testailtua huohotus höyryjen määrää. onhan sieltä ajossa toki reilummin puhallusta, mutta on siellä silti se kammio hässäkkä edessä.
Tuntus että jotain on mäntien suunnalla pielessä jos kovin räkii sieltä ulos. Sieltähän se sitte imee kobraan turboon bypassiin yms. öljyt jos loukko täyttyy.
Onkohan se huohotin systeemi varmasti oikein ollu? ettei paineet päässy jostain syystä mihinkään.
Nii mistä ne siis tällä viimosella kerralla tuli ne öljyt ulos?
Tuntus että jotain on mäntien suunnalla pielessä jos kovin räkii sieltä ulos. Sieltähän se sitte imee kobraan turboon bypassiin yms. öljyt jos loukko täyttyy.
Onkohan se huohotin systeemi varmasti oikein ollu? ettei paineet päässy jostain syystä mihinkään.
Nii mistä ne siis tällä viimosella kerralla tuli ne öljyt ulos?
* 9-5 Aero MY03 *
Re: 9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
siitä huohotusreiästä sotki yläkerran, kun letku oli menny juuresta poikki ja vaimo tuolla moottoritiellä työmatkojaan ajelee, ei sitä tavaraa nyt solkenaan tullut, mutta sen verran nyt kuitenkin että siivoamista oli. Tyhjäkäynnillä ei öljyä tuosta tule,puhaltaa kaasuja kyllä jonkun verran ulos...pitää ostaa puristuspaine mittari ja mitata paineet niin näkee onko eroja sylintereiden välillä. Tuo huohotin virityshän tuossa on se vakio,pitää päivittää tuokin nyt kun auton sain jo tallille,sen verran ehdin tutkia että irroitin tuon huohotin putken tosta kobran juuresta ja melkoisen öljyinen näytti olevan,eiköhän se tavara ahtoputkissa ole tuolta kotoisin. Ulkopuolen vuotoja en ehtinyt vielä katsomaan,ahtimen seutu nyt ainakin on aika märkä ja jakopään alapuolelle se lätäkkö livahti,selvinnee kun puran jakopään esille vaihtoa varten.
saab 9-5 2.3t, opel vectra b2 2.0, opel omega mv6 3.0
Re: 9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
mäntä (männät) halki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
Ois kyl saavutus saada gt17sel männät halki....TURBOapc kirjoitti:mäntä (männät) halki
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
eihä se ahtimesta oo kiinni. jos se vaan toimii. eli ahtaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
Eihän se olekaan mutta ei Gt17sel sellaisia sylinteripaineita saavuteta että saatais männät halkiTURBOapc kirjoitti:eihä se ahtimesta oo kiinni. jos se vaan toimii. eli ahtaa
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
Sainpas viimeinkin tallista tuon toisen ruotsalaismerkin edustajan jaloista pois, ja saabin tilalle, puristuspaineet mittasin heti: 1syl-13bar, 2syl-9bar, 3syl-9.5bar, 4syl-9.5bar...ilmeisesti tuossa on tuo huohotin systeemi porsinut kunnolla, koska öljyt ovat livahtaneet imuun tuon kautta,taidan silti nostaa koneen ylös ja ainakin yläkerta lähtee varmuudeksi koneistamoon, hieman kiinnostaisi kyllä vaihtaa nuo t5 männät ja veivitkin samalla vaivalla, varsinkin kun tuohon on tulossa huomattavasti tuota vakiota järeämpi ahdin.
saab 9-5 2.3t, opel vectra b2 2.0, opel omega mv6 3.0
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-5 2.3t -98 öljyt pihalla
Pakkohan ne männät on vaihtaa jos huomattavasti järeempää ahdinta olet laittamas. ellet sit peruspaineil ajele...mikatoro kirjoitti:Sainpas viimeinkin tallista tuon toisen ruotsalaismerkin edustajan jaloista pois, ja saabin tilalle, puristuspaineet mittasin heti: 1syl-13bar, 2syl-9bar, 3syl-9.5bar, 4syl-9.5bar...ilmeisesti tuossa on tuo huohotin systeemi porsinut kunnolla, koska öljyt ovat livahtaneet imuun tuon kautta,taidan silti nostaa koneen ylös ja ainakin yläkerta lähtee varmuudeksi koneistamoon, hieman kiinnostaisi kyllä vaihtaa nuo t5 männät ja veivitkin samalla vaivalla, varsinkin kun tuohon on tulossa huomattavasti tuota vakiota järeämpi ahdin.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ