Öljyproppu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Joo, on totta että melkein "auki" saa jättää. Olisko ollut 22 Nm ohjeen perusteella, että aika vähän on...

Silti se ei poista ton edellä esitetyn korvikkeen näppäryyttä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Hook »

sedaneiwagon kirjoitti:Sitä öljyproppua ei tarvitse vetää liian tiukalle, varmaankin sen takia siinä on 13mm.
kanta. eihän siihen kohdistu mitään vääntövoimaa. Uusi tiiviste ja "rannekääntö".
siinä EI ole sitä 13mm kantaa, kuten jo aikaisemmin kirjoitin! Älkää nyt hyvät ihmiset niitä sillä 13mm työkaluilla nylpätkö, ellei ole ihan pakko! :evil:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja HEV »

Helposti on auennut, kun olen ITSE momenttiavaimella kiristänyt - samoin on auennut käsinkiristetty öljynsuodatin.

nimim. "yhden öljypohjan korjaamolle haljenneen tilalle vienyt"
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja 3J »

Tuosta proppuventtiilistä tuli mieleen, että kun se proppu on enemmänkin vaakatasossa, ja se kun ruuvataan pois kokonaan niin litkut valuu pois ihan kierteeseen asti. Nyt jos siinä on tuo venttiili, niin jääkö sinne joku muutama millimetri enemmän vanhaa öljyä koneeseen, kun proppuventtiili on paikoillaan?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja sye »

Saabin moottoritekniikkaan vuosien varrella tekemä kehitystyö ei kaikiltaosiltaan ole onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla.
Kuitenkin tuo 1/2" kannalla oleva öljyproppu on sieltä parhaasta päästä.

edut:
- ei kuoleentuvaa jousta
- ei peltistä kahvaa joka tärinässä "kuluu", menettää pitonsa.
- ei löystyvää/vuotavaa palloa
- ei heikennetty porauksella
- yksinkiertainen
- huoltovapaa :wink:
haitta:
- hankittava sopiva avain
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Halvempi kuitenkin vaan hankkia se kunnon roppu, olikos se ny 22mm kannalla ja pitää järki päässä, kun valitsee työkalun ja siihen sopivan "hihamomentin".
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Fakiiri kirjoitti:Halvempi kuitenkin vaan hankkia se kunnon roppu, olikos se ny 22mm kannalla ja pitää järki päässä, kun valitsee työkalun ja siihen sopivan "hihamomentin".
eipä se ½" hylsykään kallis ole :D
#2285
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Niin kyllä se on 1/2" tuuman. Hyvällä Kuusikulmaisella 13mm hylsyllä kyllä aukeaa,
jos ei ole vedetty liian tiukkaan. Yleensä tämän kokoiset avaimet ovat lyhyt vartisia
ettei tulisi liikaa momenttia . vrt 22mm.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kyllä se aukeaa hallitun hienosti 13 millisellä hyvissä olosuhteissa kahdella kädellä vääntäen, mutta käytännössä kenttäolosuhteissa avain muljahtaa (eritoten hylsyllä auton alla ryömien yhdellä kädellä vetäen) varsin herkästi vinoon ja kanta nylppääntyy. Näin kun käy pari kertaa eikä suoremmassa linjassa oleva tieheä kulmainen lenkkikään enää kunnolla pidä, niin tulppa on "valmis".

Se puolen tuuman proppu kestäisi varmasti helposti koko auton eliniän (= 20..40 avaus kertaa) jos sitä aina 1/2 avaimella avaisi.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja oju »

Huvikseni tilasin tuollaisen letkunipalla olevan palloventtiilin. En laittanut autooni koska tuo avausnippa peltilipareella osoittaa paikalleen kiristetynä alaspäin.

Parillakympillä lähtee jos joku haluaa kokeilla :wink:
Kaupunkiolosuhteissa voi toimia noinkin, vaikka hieman epäilen mitä talven suolakylvyt ja lumikokkareet tuolle tekevät.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva
Vaihdoin juuri öljyn. Öljypropun avainväli on 13mm!!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Vaihdettu joku tarvikeproppu :lol:
Itse kun tein öljynvaihtoa, niin 1/2-tuuman hylsy kävi hyvin. Eikä ollut kantit kuluneet :)
No onpahan helpompi löytää käypänen avain, kun ei ole tuumakoko.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Epäilisin, että tuo kuvassa oleva proppu on originelli. Itse hommasin viime syksynä 1/2 tuuman hylsyn ja se istuu kyllä tosi tiukasti proppuun. Samalla tavalla tiukasti se istui myös hyllyssä olevaan pränikkään 13 mm pultinkantaan. Hylsy on mallia IKH ja tuolla olen öljyt vaihdellut. Olipa se kanta mikä vaan, pääasia että ote on jämäkkä.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja JuHem »

1/2"=12,7mm. Mahtaa mennä halppis työkalujen valmistustoleranssiin jo tuo 0,3mm :lol: Eiköhän se proppu aukea oikein hyvin 13mm avaimella jos vain kiristysmomentti on pidetty järkevänä. Jos ongelmia tulee, niin eiköhän ne ole saanu alkunsa huonolaatuiset työkalut/hampaat irvessä kiristys-yhdistelmästä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kuten aikaisemmin mainitsin, niin kyllähän se yleensä 13 millisellä aukeaa nätisti useita kertoja, jos pystyy suorassa pyörittämään...

Tuppaa vaan useimmat saapistit ryömimään auton alle ja yhdellä kädellä räikällä+ 13mm hylsyllä eli "pienellä jatkolla" varustetulla työkalulla vääntämään.. siis vetämään työkalun vartta hieman kannan linjan sivusta, jolloin hylsy herkästi kääntyy hieman sivuittain proppuun nähden ylimääräisen klapin ansiosta ja muljahtaa yli.. Jämpti hylsy ei käänny kannassaan niin paljoa. Ideaalisin on yhdellä kädellä vääntää kannan tasosta (suoralla lenkillä) tai sitten kahdella kädellä pitäen työkalun linjassa = hylsyn pohjassa.

Piste.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin