Öljyproppu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Öljyproppu
Joo, on totta että melkein "auki" saa jättää. Olisko ollut 22 Nm ohjeen perusteella, että aika vähän on...
Silti se ei poista ton edellä esitetyn korvikkeen näppäryyttä.
Silti se ei poista ton edellä esitetyn korvikkeen näppäryyttä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Öljyproppu
siinä EI ole sitä 13mm kantaa, kuten jo aikaisemmin kirjoitin! Älkää nyt hyvät ihmiset niitä sillä 13mm työkaluilla nylpätkö, ellei ole ihan pakko!sedaneiwagon kirjoitti:Sitä öljyproppua ei tarvitse vetää liian tiukalle, varmaankin sen takia siinä on 13mm.
kanta. eihän siihen kohdistu mitään vääntövoimaa. Uusi tiiviste ja "rannekääntö".
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Öljyproppu
Helposti on auennut, kun olen ITSE momenttiavaimella kiristänyt - samoin on auennut käsinkiristetty öljynsuodatin.
nimim. "yhden öljypohjan korjaamolle haljenneen tilalle vienyt"
nimim. "yhden öljypohjan korjaamolle haljenneen tilalle vienyt"
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Öljyproppu
Tuosta proppuventtiilistä tuli mieleen, että kun se proppu on enemmänkin vaakatasossa, ja se kun ruuvataan pois kokonaan niin litkut valuu pois ihan kierteeseen asti. Nyt jos siinä on tuo venttiili, niin jääkö sinne joku muutama millimetri enemmän vanhaa öljyä koneeseen, kun proppuventtiili on paikoillaan?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Öljyproppu
Saabin moottoritekniikkaan vuosien varrella tekemä kehitystyö ei kaikiltaosiltaan ole onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla.
Kuitenkin tuo 1/2" kannalla oleva öljyproppu on sieltä parhaasta päästä.
edut:
- ei kuoleentuvaa jousta
- ei peltistä kahvaa joka tärinässä "kuluu", menettää pitonsa.
- ei löystyvää/vuotavaa palloa
- ei heikennetty porauksella
- yksinkiertainen
- huoltovapaa
haitta:
- hankittava sopiva avain
Kuitenkin tuo 1/2" kannalla oleva öljyproppu on sieltä parhaasta päästä.
edut:
- ei kuoleentuvaa jousta
- ei peltistä kahvaa joka tärinässä "kuluu", menettää pitonsa.
- ei löystyvää/vuotavaa palloa
- ei heikennetty porauksella
- yksinkiertainen
- huoltovapaa
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
haitta:
- hankittava sopiva avain
Re: Öljyproppu
Halvempi kuitenkin vaan hankkia se kunnon roppu, olikos se ny 22mm kannalla ja pitää järki päässä, kun valitsee työkalun ja siihen sopivan "hihamomentin".
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Öljyproppu
eipä se ½" hylsykään kallis oleFakiiri kirjoitti:Halvempi kuitenkin vaan hankkia se kunnon roppu, olikos se ny 22mm kannalla ja pitää järki päässä, kun valitsee työkalun ja siihen sopivan "hihamomentin".
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#2285
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Öljyproppu
Niin kyllä se on 1/2" tuuman. Hyvällä Kuusikulmaisella 13mm hylsyllä kyllä aukeaa,
jos ei ole vedetty liian tiukkaan. Yleensä tämän kokoiset avaimet ovat lyhyt vartisia
ettei tulisi liikaa momenttia . vrt 22mm.
jos ei ole vedetty liian tiukkaan. Yleensä tämän kokoiset avaimet ovat lyhyt vartisia
ettei tulisi liikaa momenttia . vrt 22mm.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Öljyproppu
Kyllä se aukeaa hallitun hienosti 13 millisellä hyvissä olosuhteissa kahdella kädellä vääntäen, mutta käytännössä kenttäolosuhteissa avain muljahtaa (eritoten hylsyllä auton alla ryömien yhdellä kädellä vetäen) varsin herkästi vinoon ja kanta nylppääntyy. Näin kun käy pari kertaa eikä suoremmassa linjassa oleva tieheä kulmainen lenkkikään enää kunnolla pidä, niin tulppa on "valmis".
Se puolen tuuman proppu kestäisi varmasti helposti koko auton eliniän (= 20..40 avaus kertaa) jos sitä aina 1/2 avaimella avaisi.
Se puolen tuuman proppu kestäisi varmasti helposti koko auton eliniän (= 20..40 avaus kertaa) jos sitä aina 1/2 avaimella avaisi.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Öljyproppu
Huvikseni tilasin tuollaisen letkunipalla olevan palloventtiilin. En laittanut autooni koska tuo avausnippa peltilipareella osoittaa paikalleen kiristetynä alaspäin.
Parillakympillä lähtee jos joku haluaa kokeilla
Kaupunkiolosuhteissa voi toimia noinkin, vaikka hieman epäilen mitä talven suolakylvyt ja lumikokkareet tuolle tekevät.
Parillakympillä lähtee jos joku haluaa kokeilla
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kaupunkiolosuhteissa voi toimia noinkin, vaikka hieman epäilen mitä talven suolakylvyt ja lumikokkareet tuolle tekevät.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Öljyproppu
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Öljyproppu
Vaihdettu joku tarvikeproppu
Itse kun tein öljynvaihtoa, niin 1/2-tuuman hylsy kävi hyvin. Eikä ollut kantit kuluneet![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
No onpahan helpompi löytää käypänen avain, kun ei ole tuumakoko.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Itse kun tein öljynvaihtoa, niin 1/2-tuuman hylsy kävi hyvin. Eikä ollut kantit kuluneet
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
No onpahan helpompi löytää käypänen avain, kun ei ole tuumakoko.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Öljyproppu
Epäilisin, että tuo kuvassa oleva proppu on originelli. Itse hommasin viime syksynä 1/2 tuuman hylsyn ja se istuu kyllä tosi tiukasti proppuun. Samalla tavalla tiukasti se istui myös hyllyssä olevaan pränikkään 13 mm pultinkantaan. Hylsy on mallia IKH ja tuolla olen öljyt vaihdellut. Olipa se kanta mikä vaan, pääasia että ote on jämäkkä.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Öljyproppu
1/2"=12,7mm. Mahtaa mennä halppis työkalujen valmistustoleranssiin jo tuo 0,3mm
Eiköhän se proppu aukea oikein hyvin 13mm avaimella jos vain kiristysmomentti on pidetty järkevänä. Jos ongelmia tulee, niin eiköhän ne ole saanu alkunsa huonolaatuiset työkalut/hampaat irvessä kiristys-yhdistelmästä.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Öljyproppu
Kuten aikaisemmin mainitsin, niin kyllähän se yleensä 13 millisellä aukeaa nätisti useita kertoja, jos pystyy suorassa pyörittämään...
Tuppaa vaan useimmat saapistit ryömimään auton alle ja yhdellä kädellä räikällä+ 13mm hylsyllä eli "pienellä jatkolla" varustetulla työkalulla vääntämään.. siis vetämään työkalun vartta hieman kannan linjan sivusta, jolloin hylsy herkästi kääntyy hieman sivuittain proppuun nähden ylimääräisen klapin ansiosta ja muljahtaa yli.. Jämpti hylsy ei käänny kannassaan niin paljoa. Ideaalisin on yhdellä kädellä vääntää kannan tasosta (suoralla lenkillä) tai sitten kahdella kädellä pitäen työkalun linjassa = hylsyn pohjassa.
Piste.
Tuppaa vaan useimmat saapistit ryömimään auton alle ja yhdellä kädellä räikällä+ 13mm hylsyllä eli "pienellä jatkolla" varustetulla työkalulla vääntämään.. siis vetämään työkalun vartta hieman kannan linjan sivusta, jolloin hylsy herkästi kääntyy hieman sivuittain proppuun nähden ylimääräisen klapin ansiosta ja muljahtaa yli.. Jämpti hylsy ei käänny kannassaan niin paljoa. Ideaalisin on yhdellä kädellä vääntää kannan tasosta (suoralla lenkillä) tai sitten kahdella kädellä pitäen työkalun linjassa = hylsyn pohjassa.
Piste.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.