Kylmäkäynnistys ongelmia!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Olen jo kysellyt tästä asiasta, mutta meni niin pahasti ohi kyseisen ketjun aiheen että jatkan täällä...

Elikkäs kun auto on aivan kylmä esim. työpäivän tai yön jälkeen niin käynnistyminen on todella hankalaa. Ja kun kone käynnistyy niin tuntuu että se jotenkin "pätkii" ja kierrokset heittelehtii. Tuota kestää n.10 sekkaa. Varsinkin kun kaasuttelee vähän enemmän niin kone "pätkii" myös enemmän. Samalla tulee sisälle bensan hajua. Kun koneen käynti tasoittuu niin kierrokset jää vähäksi aikaa johonkin yli 2000 ja sitten aika nopeesti 5-10s. kierrokset laskee normi tasolle. Sitten täytyy antaa auton käydä n.2-3min. niin voi lähtee ajamaan. Jos lähtee heti niin kone taas "pätkii" pienen hetken.
Niin ja auto näyttää etanoli pitoisuudeksi 74% vaikka nyt tankki on täynä E5:sta.

Sitten jos autossa on edes hieman lämpöä jäljellä(vaikka reilut 2 tuntia parkissa) niin auto lähtee ilman ongelmia käyntiin.

Tuntuu myös että tehoja olisi kateissa...


Joku epäili että se valkoinen takaiskuventtiili olisi ollut hajalla. No se on nyt vaihdettu uuteen(Motonet). Eikä mitään vaikutusta käyntiin.
Huomasin sitten myös että yksi tummansininen takiskuventtiili oli mennyt poikki siitä kohtaa mistä letku lähtee. Tähän takaiskuun letku tuli jostain vähän alempaa jossa se oli kiinni t-haarassa. Tuohon t-haaraan menee yksi letku ainakin siitä "mukista" joka on koneen kyljessä kuskin puolella, siinä taitaa lukea pierburg. Tosin siihenkin vaihdoin uuden takaiskun, mutta ei vaikutusta. Tosin tuon takaiskuventtiilin laitossa oli aika paljon ongelmia kun ei meinannut millään mahtua letkuun, eli sen tiiveydestä en voi olla 100% varma.

Tuolla myös joku kehoitti tukkimaan EVAP:n. Tosin tunnen auton moottoria niin huonosti että toi on mulle aika hankalaa ilman todella hyviä ohjeita! :D
Se on hankalaa kun ei tiedä että mikä on r-letku tai magneettiventtiili.... mut kaipa sitä oppii kun yrittää :)

Kiitän jo etukäteen neuvoista ja niitä myös jotka ovat yrittäneet neuvoa minua sielä toisessa topicissa.
:saab:
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja suapas »

Lainaus täältä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=110721

"Kylmästartit on etanolilla hyvin usein epämääräisiä kun lämpötila on nollan tuntumassa, tiukemmilla pakkasilla ja yli +10C toimii paljon paremmin. Johtuu siitä että näillä välikeleillä etanolin höyrystymisessä tulee isoja muutoksia pienistäkin lämpötilaeroista, kosteudesta, polttoaineen koostumuksesta jne. riippuen. Talvella RE85 on seostettu butaanilla ja muilla helpommin höyrystyvillä lisäaineilla, ja koska tiedetään että etanoli ei kunnon pakkasilla kylmästartin aikana höyrysty käytännössä lainkaan niin startit on johdonmukaisia (=parempia). 4-vaihteinen automaatti on yleensä herkin oireilemaan näillä keleillä, mahdollisesti ko. vaihteisto ottaa kylmillä öljyillä eniten tehoa eri voimansiirtovaihtoehdoista."
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Jeps. Mut nyt mulla on tankki täynä 98:a.
Eilen tuli huomattua että riittää että moottorin lämpötila on 20 astetta niin lähtee ihan hyvin käyntiin.

Se nyt tietty vähän ihmetyttää kun auto toimii lämpimänä täydellisesti... 8O
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Onkos muuten niitä takaiskuventtilejä enempää kuin kolme? Ellei niin kaipa voisin sen yhdenkin vielä vaihtaa!??!
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No se että auto näyttää etanolipitoisuudeksi 74% on jo outoa. Mistä muuten tuon totesit? Ettei vaan ollut Ad85 74? Silloin se kyllä on 7,4% joka vastaa jo 98:sia.

Missä kunnossa on alipaineletkut? Se että tulee sisälle bensan haju, niin ettei vaan se bensahaju tule takapenkin alta? Vähän irti paineletku bensapumpun ämpärissä? Toinen paikka bensan hajulle, on polttoaineraili, siinä kun on se bensapaineen säädin. Se säädin voi vuotaa, raili voi vuotaa.. Toisaalta nuihin ei lämpötilan pitäisi vaikuttaa.. Luulisin.....

Sitten toki on yksi vikapaikka bensapumppu / bensasuodatin. Bensapumppu voi alkaa värkkäämään matalissa lämpötiloissa. Se selittäis nuinkin pitkän pätkimisen. Se voi polttaa männät laihan seoksen ansiosta.

Mitä arvoja antaa Mifi, MISS, Lamd, Amul, Knc1-4... mReq ja mAir aina samoja lukemia?

KnC1-4 löytyy mode 5 alta, mifit mode 0, mreq ja mair, mode 7 alta..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Tuon 74% Katsoin siitä CA=74%. Tuo tulee joka kerta näytölle kun auton käynnistää..

Tässä ois vähän niitä lukemia,
Mifi=0
Miss=0
Lamd=-250 (lukema heitteli koko ajan, välillä oli jossain nollan pinnassa)
Amul=0
Knc1=7
Knc2=11
Knc3=3
Knc4=1
mReq ja mAir näyttivät samoja lukemia. Nuo kaikki lukemat on otettu tyhjäkäynnillä jos sillä nyt mitään merkitystä on.
Miltäs noi lukemat näyttää?

Tällä kertaa ei sitten tietenkään tullut mitään bensan hajua kun testailin. Kiitän todella paljon avusta. Ei viittis maksaa itteään kipeeks jos on pienikin mahis et ite pystyy korjaamaan....
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mikä toi CA85 muuten on? Voiko joku valaista? Mulla se on monesti tyhjäkäynnillä 0, ja kiihdytyksessä nousee. Ad85 on stabiili lukema joka ei nuin vaan vaihtele ja minusta kertoo etanolipitoisuuden tankissa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmavuoto jossain (voi olla myös esim. jarrutehostimessa) jos bensalla starttiruutu näyttää 74% (Ad85 740).
CA85 on hetkellinen laskettu e85 arvo, seuraa käytännössä lambdakorjausta ja kuuluukin vaihdella koko ajan. AD85 on tietyn ajan sisältä ja tietyillä suodattimilla integroitu arvo tästä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

jcarlson kirjoitti:Ilmavuoto jossain (voi olla myös esim. jarrutehostimessa) jos bensalla starttiruutu näyttää 74% (Ad85 740).
CA85 on hetkellinen laskettu e85 arvo, seuraa käytännössä lambdakorjausta ja kuuluukin vaihdella koko ajan. AD85 on tietyn ajan sisältä ja tietyillä suodattimilla integroitu arvo tästä.
Aiheuttaako tuo ilmavuoto jarrutehostimessa myös noita kylmäkäynnistys ongelmia? Ad85 näytti mulla juurikin tuon 740.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Heitäppä akun irti, tai polttoaineeseen liittyvän sulakkeen (Fuel jotakin...) veke viideksi minuutiksi. Nollaantuu adaptaatio, ja ajele rauhassa vähintään 5km. Katso uudestaan Ad85.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos ad85 on pielessä niin kylmäkäynnistykset on huonoja riippumatta siitä mikä vika sen aiheuttaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Shadow_Fi kirjoitti:Heitäppä akun irti, tai polttoaineeseen liittyvän sulakkeen (Fuel jotakin...) veke viideksi minuutiksi. Nollaantuu adaptaatio, ja ajele rauhassa vähintään 5km. Katso uudestaan Ad85.
Otin akun irti viideksi minuutiksi ja kävin heittämässä vajaan 10km lenkin. Sen jälkeen Ad85 oli laskenut 635:een. No aamulla sen näkee että onko mikään muuttunut.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Nyt aamulla kun tulin töihin niin auto kyllä käynnistyi selkeästi paremmin kuin viimeaikoina. Ja nyt tuo ad85 näytti olevan 635.
Kannattaisikohan mun ottaa akku uudestaan irti?

Katselin tuossa äsken ajon aikana tuota CA85 lukemaa, se oli suurimman osan matkasta 635 mutta välillä se laski hiljalleen aina johonkin reilu sataan ja siitä sitten yht`äkkiä nousi takaísin tuohon 635:een
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sataan tipahtaminen oli normaalia toimintaa, ylös 635 nousu viite jostain viasta (vuoto, paikalleen jämähtävä lambda, pätkivä lambdan signaalijohto, tms. syy joka laihentaa tai saa Trionicin luulemaan että seos on laiha).

Ei akunkengän irtikäyttö auta tässä mitään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Jaahas... Vaihdoin kesällä koko pakoputken. Eli onkos nyt voinut käydä niin että Jompikumpi lambdoista on vioittunut tuolloin? Olen ajanut koko kesän etanolilla ja nyt kun vaihdoin 98:iin niin tulivat nämä kylmäkäynnistys ongelmat. Täytyy kyllä katsoa vielä noi lambdojen piuhat että miltä näyttää...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Vastaa Viestiin