P0171 & P0101

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
valtsu71
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 14:03
Paikkakunta: Joensuu

P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja valtsu71 »

Eilen töistä kotiin päin rajoitusten mukaan ajellessa syttyi CE-valo. Nopea vilkaisu SIDiin kertoi Amulin olevan tapissa, AD85 sekä Ca85 ~530, lambda seilasi 1000:n paremmalla puolella. Kotona vikakoodien luku, ja otsikon vikakoodit tuloksena. IMMun vaihto, ei vaikutusta, ykköslambdan vaihto, ei vaikutusta, tänään koestus vielä kolmannella IMMulla, ei vaikutusta. Jarrutehostin kunnossa, rikkinäinen letku läppäkotelolta rintapeltiin vaihdettu, ei vaikutusta. Polttoaineena RE85. Mistä seuraavaksi kannattaa vikaa metsästää? Polttoaineen paineet? PA-suodatin vaihdettu viime kesänä, pumppu originaali. Kaasuläppäkotelo?
9-5 2.3T AT STW -05 Stg1 BioPower
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Oliko varmasti P0171 vai P1171 ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
valtsu71
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 14:03
Paikkakunta: Joensuu

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja valtsu71 »

Jep, ensin P0171(System Too Lean (Bank 1)), ja myöhemmin P0101(Mass Air Flow (MAF) Circuit Range/Performance Problem). Vikakoodien nollaus tietysti nollasi adaptaationkin, ja IMMun vaihdon jälkeen käynnistettäessä Amul 0, ja lambda-arvo SIDistä kuikuiltuna heti 2500, testilenkin aikana(~10 km) Amul 2500, ja lambda välillä 1000-1500. Myöhemmin vielä uudelleen P0101 vaihdetulla IMMulla.
9-5 2.3T AT STW -05 Stg1 BioPower
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Jos SID info, niin katoitko seuraako immu pyyntiä ?

Imu/ilmavuotoja jossain ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja suapas »

Entäs se kuuluisa evapille lähtevä letku. Läppäkotelon alapuolella imusarjassa, lähtee rintapeltiin päin... Tai sit joku muu isohko vuoto :roll: Mulla oli taannoin toi poikki, niin ei käyny edes tyhjäkäyntiä kunnolla :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
valtsu71
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 14:03
Paikkakunta: Joensuu

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja valtsu71 »

Eli siis kuinka MAir seuraa MReq:a? En suuremmin, mutta töistä poispäin ajellessa voi tuonkin tarkistaa.

Imu/ilmavuotoja itsekin epäilen, mutta ns. helpot tapaukset on jo käyty läpi, kuten aloituksessa mainitsin. Adaptaation vetäminen noin jyrkästi yli kuulostaa ainakin minun korvaani keskivertoa suuremmalta ilmavuodolta, ja siksipä haluaisin tietää edes jonkinlaisen suuntiman, minne suuntaan huomiota kiinnittää. Tänään kuitenkin listalla starttipilotin kanssa pyöriminen, ja mahdollisesti painetesti, jos jostain löytyy kompura.

Tuo EVAP-letku tuli käsittääkseni tänään vaihdettua, joten senkään ei enää luulisi olevan ongelma.


Päivitystä: MAir seuraa MReq:a melko tarkasti, kiihdytyksessä nousee samaa tahtia, tasakaasulla tai moottorijarrutuksessa MAir on n. kymmenisen yksikköä suurempi.

EVAP-letkut on nyt kaikki vaihdettu, ei vaikutusta. Starttipilotin kanssa heiluttu, ei vaikutusta.

Kobran päältä, magneettiventtiilin yläpuolelta lähtevä letku, joka menee imusarjan alle öljyloukolle, ja jossa on takaisku on kuitenkin rikki. Otin letkun irti kobran päästä, puhalsin, ja kas kummaa, ilma kulkee läpi. Olen siinä uskossa, että ilman pitäisi virrata öljyloukolta päin imusarjaan, jotta huurut saadaan kiertoon. Olisikohan tuo syypää?
9-5 2.3T AT STW -05 Stg1 BioPower
valtsu71
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 14:03
Paikkakunta: Joensuu

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja valtsu71 »

Jep, ongelma on ainakin osittain poistunut. Rakentelin uuden letkun takaiskuineen korvaamaan imukobralle tulevan letkun, ja nyt Amul on ~750. Testilenkillä Pinl oli osapuilleen sama kuin Pbef, maksimi ~1950, Mair ja Mreq jäivät valitettavasti huomiotta. Jotain pientä hämärää tuossa vielä on, mutta saa odottaa viikonloppuun, säät eivät ole suosineet ulkosalla remontointia. Tarinan opetus ainakin itselleni on, että ensin letkut ja takaiskut kuntoon, vasta sitten kalliimmat osat.
9-5 2.3T AT STW -05 Stg1 BioPower
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja nugge »

valtsu71 kirjoitti:Jep, ongelma on ainakin osittain poistunut. Rakentelin uuden letkun takaiskuineen korvaamaan imukobralle tulevan letkun, ja nyt Amul on ~750. Testilenkillä Pinl oli osapuilleen sama kuin Pbef, maksimi ~1950, Mair ja Mreq jäivät valitettavasti huomiotta. Jotain pientä hämärää tuossa vielä on, mutta saa odottaa viikonloppuun, säät eivät ole suosineet ulkosalla remontointia. Tarinan opetus ainakin itselleni on, että ensin letkut ja takaiskut kuntoon, vasta sitten kalliimmat osat.
pBef on paine ennen kaasuläppää
pInl on paine Imusarjassa.

Joten täyskaasu kiihdytyksessä ne ovat lähes tulkoon samat. (Ellei antureissa häikkää)

Mielenkiintoisemmat arvot olisi mAir vs pInl ja mReq vs mAir/pInl.

mReq siis pyydetty ilmamäärä.
mAir mitattu ilmamäärä. Huom Mitattu. Eli jos esim MAF paskana niin heittää erittäin todennäköisesti laihalle koska jää mittaamatta ilmaa mutta Trionic yrittää saavuttaa sen mReqin jolloin menee ahdot liian ylös ja ilmaa menee koneen läpi enemmän kuin pitäis ja käy laihal.
Viimeksi muokannut nugge, Ma Loka 28, 2013 08:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Mulla oli keväällä samat vikakoodit ja vikana oli ilmamassamittari sekä läppäkotelolta lähtevä evap takaisku sökönä. Laitoin uuden immun ja tulppasin evapin. Evap odottelee vielä inspiraatiota korjausta varten, nyt läppäkotelolta lähtevässä letkussa on pultti :idea:
XC70 D5 -11
valtsu71
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 14:03
Paikkakunta: Joensuu

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja valtsu71 »

nugge kirjoitti:Mielenkiintoisemmat arvot olisi mAir vs pAir ja mReq vs mAir/pAir.
mReq 1350, mAir 1330 yhdellä testivedoista tuon takaiskukorjauksen jälkeen. Pitäisi olla melkein kamera, jolla saisi nuo arvot kuvattua vedon aikana.
9-5 2.3T AT STW -05 Stg1 BioPower
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja CDTA »

nugge kirjoitti: pAir on ahtonepaine Imusarjassa.
Täh??
Eikös Pinl ole imusarjan ilmanpaine ja tuo Pair taas vallitseva ilmanpaine :?:
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Jep, siihenhän tuo nimikin jo viittaa. Pinl eli pressure inlet
SAAB 9-5 Aero -05
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: P0171 & P0101

Viesti Kirjoittaja nugge »

CDTA kirjoitti:
nugge kirjoitti: pAir on ahtonepaine Imusarjassa.
Täh??
Eikös Pinl ole imusarjan ilmanpaine ja tuo Pair taas vallitseva ilmanpaine :?:

Juuu näinhä se on... Tiedä mitä olennsekoillu tos.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin