Ja kyllä korskeaa oria hävettää kun ei ruis ranteessa riitäkkään avaamaan kiinni hirttäneitä bultteja 30cm pitkällä avaimella..3J kirjoitti:Siinä kun 50-kiloinen minihamoinen tyllerö kyykkii renkaan kimpussa tien poskessa niin voit laskea sekunteja kuinka kauan menee kun joku korskea ori pysähtyy lihaksikasta apuaan tarjoamaan. Eli ei mitään ongelmaa.
Pyöränpultit oikeaan momenttiin
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
jaa, että motarilla, sateessa ja pimeessä ja 50- kymppinen..sanattomaksi vetää tuo lihan mahti siinä tapauksessa ... mutta ei ratkaise ongelmaa kaikkien suhteen
------------
------------
3J kirjoitti:Siinä kun 50-kiloinen minihamoinen tyllerö kyykkii renkaan kimpussa tien poskessa niin voit laskea sekunteja kuinka kauan menee kun joku korskea ori pysähtyy lihaksikasta apuaan tarjoamaan. Eli ei mitään ongelmaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
Olipa vaan kolkissa etupyörän pultit kiinni. Ei kompuralla eikä ihan kunnollisella ilmapyssyllä mihinkään. Lopulta paikalliseen rengasliikkeeseen ja raskaankaluston puolelle missä eturenkaat saatiin irti...
Syy, korjaamolla oli varmaan ammuttu ilman minkäänlaista momenttitankoa pultit kiinni.
Että näin..!
Syy, korjaamolla oli varmaan ammuttu ilman minkäänlaista momenttitankoa pultit kiinni.
Että näin..!
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
ihmetyttää tosiaan miten jotkut rengasliikkeet vielä ilman momenttitankoa voivat elää. nyt ei vissiin auta muu kuin hommata minihame ja korkkarit takabaksiin tiukan paikan varalle..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
Se ohjeellinen 110 Nm kiristysmomentti meinaa muuten sitten n. 37 kilon painoa sen 30 sentin vipuvarren päähän. Eli kun kiristelette käsin pultteja ristikkoavaimella, ei ihan tarvitse seistä sen päällä, jos on aikuinen mies
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
110Nm ja pulttitervaa, niin saa vielä aukikin.
Jos sesonkiaikana vaihdattaa alan liikkeessä, tarvitaan todella järeät konstit ainakin yhden pyörän pulttien irrotukseen!
Jos sesonkiaikana vaihdattaa alan liikkeessä, tarvitaan todella järeät konstit ainakin yhden pyörän pulttien irrotukseen!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
voi pyhä inttämis- ( lue:: yksin)kertaisuus:::
sen varren pituus on 28 cmja keskelle kämmentä siis 25 cm
MUTTA:: kyse ei ny ole kiinnipanosta, koska varmaan yli 80% kansasta panettaa ne kiinni, kyse on avaamisen ongelmasta.
kun ne ryytyy niin avausmomenttia tarvii varmaan tuplasti eli noin olettaen yli 80 (>>100) kiloo tuolla 25 cm varrella. MOT
mittasin 2:lla eri momenttiavaimella noi liikkeessä keväällä kiinni väännetyt orkkisalut, paljon vaihteli kireys, kirein ei ihan auennut 200 kNm ( n. 20 kpm) momentilla, ja lähes siinä maisemissa kuitenkin oli melkein puolet pulteista.
Kyllä siinä vakiokansalaisella tyrät rytkyy tai jalkapohjan kalvojänne herkästi repeää jne yms mukavaa tolla vakiopulikalla äheltäessä ..
Pitänee jotain tervaa kokeilla ens kerralla
PS. ristikkoavaimella ei voi/ kuulu seistä paitti kun se kellottaa maassa
--------------------------------------
sen varren pituus on 28 cmja keskelle kämmentä siis 25 cm
MUTTA:: kyse ei ny ole kiinnipanosta, koska varmaan yli 80% kansasta panettaa ne kiinni, kyse on avaamisen ongelmasta.
kun ne ryytyy niin avausmomenttia tarvii varmaan tuplasti eli noin olettaen yli 80 (>>100) kiloo tuolla 25 cm varrella. MOT
mittasin 2:lla eri momenttiavaimella noi liikkeessä keväällä kiinni väännetyt orkkisalut, paljon vaihteli kireys, kirein ei ihan auennut 200 kNm ( n. 20 kpm) momentilla, ja lähes siinä maisemissa kuitenkin oli melkein puolet pulteista.
Kyllä siinä vakiokansalaisella tyrät rytkyy tai jalkapohjan kalvojänne herkästi repeää jne yms mukavaa tolla vakiopulikalla äheltäessä ..
Pitänee jotain tervaa kokeilla ens kerralla
PS. ristikkoavaimella ei voi/ kuulu seistä paitti kun se kellottaa maassa
--------------------------------------
AZP kirjoitti:Se ohjeellinen 110 Nm kiristysmomentti meinaa muuten sitten n. 37 kilon painoa sen 30 sentin vipuvarren päähän. Eli kun kiristelette käsin pultteja ristikkoavaimella, ei ihan tarvitse seistä sen päällä, jos on aikuinen mies
Viimeksi muokannut stara, Ke Loka 23, 2013 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
mie hämmästyin ku rupesin suvikumeja irrottamaan ni pultit läks luottoristikkoavaimella kevyellä rannelyönnillä auki. toki kyseessä peltivanteet.
ei kai tuollaisia 17mm kannalla olevia uskalla kauheen lujaa laittaa kiinni.
ei kai tuollaisia 17mm kannalla olevia uskalla kauheen lujaa laittaa kiinni.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
Onpa, lue ketjun otsikko.stara kirjoitti: kyse ei ny ole kiinnipanosta
Minä voin, ja olen seissytkin En tosin pultteja kiristäessä.stara kirjoitti:PS. ristikkoavaimella ei voi seistä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
En tiedä miten kahdeksaakymmentä prosenttia kansasta panettaa, mutta jos pultti väännetään 110Nm momenttiin kiinni, niin sen avaamisvoimakin on aikalailla liki 110Nm.
jeeeeeee!
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
Jos alkuun otat ja vaihdat puljua, jossa renkaat vaihdatatstara kirjoitti:voi pyhä inttämis- ( lue:: yksin)kertaisuus:::
sen varren pituus on 28 cmja keskelle kämmentä siis 25 cm
MUTTA:: kyse ei ny ole kiinnipanosta, koska varmaan yli 80% kansasta panettaa ne kiinni, kyse on avaamisen ongelmasta.
kun ne ryytyy niin avausmomenttia tarvii varmaan tuplasti eli noin olettaen yli 80 (>>100) kiloo tuolla 25 cm varrella. MOT
mittasin 2:lla eri momenttiavaimella noi liikkeessä keväällä kiinni väännetyt orkkisalut, paljon vaihteli kireys, kirein ei ihan auennut 200 kNm ( n. 20 kpm) momentilla, ja lähes siinä maisemissa kuitenkin oli melkein puolet pulteista.
Kyllä siinä vakiokansalaisella tyrät rytkyy tai jalkapohjan kalvojänne herkästi repeää jne yms mukavaa tolla vakiopulikalla äheltäessä ..
Pitänee jotain tervaa kokeilla ens kerralla
PS. ristikkoavaimella ei voi/ kuulu seistä paitti kun se kellottaa maassa
--------------------------------------AZP kirjoitti:Se ohjeellinen 110 Nm kiristysmomentti meinaa muuten sitten n. 37 kilon painoa sen 30 sentin vipuvarren päähän. Eli kun kiristelette käsin pultteja ristikkoavaimella, ei ihan tarvitse seistä sen päällä, jos on aikuinen mies
Eivät selkeästikään osaa hommiaan kunnolla tehdä. Tuollainen 90% heitto oikeasta momentista on aika paljon..
Omasta mielestäni noi ristikkoavaimet on sieltä ja syvältä. Paremmin/kestävämmin on toiminut oman kokemuksen mukaan autojen omat rengasavaimet.
Tähän asti on riittänyt Saabin oma rengasavain n.95kg painoa ja numeron 43 kengän kevyehkö polkaisu pulttien aukaisuun. Käsin pistän kyllä pultit kiinni, pitääpä huvikseen tarkistaa kun talvirinkulat alle laittaa, että missä momentissa aukeavat ja mikä on momentti mihin ne "näppi tuntumalla" kiristelen. Toistaiseksi on kaikissa pyörissä ollut aina 5 pulttia tallellakin renkaita vaihtaessa
Saab 9-5 Aero
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
Se 110Nm on aika "löysän" tuntuinen kireys etenkin jos momenttiavaimella vääntää. Monikin on voinut kokea kuinka pyöränpultit löystyvät ja alkaa kolina tuollaisen kiristyksen jälkeen. Siitä eteenpäin sitten kiristetty hampaat irvessä. Tärkeä asia olisikin käyttää oikeaa kiristysmomenttia ja kiristää pultit uudelleen 500-1000km ajon jälkeen. Toinen tärkeä juttu on laittaa vaseliinia pulttien kieteisiin, mutta ei kartioihin. Kolmas tärkeä asia on laittaa sipaus rasvaa napaan jotta vanne menee pohjaan ja myöskin irtoaa etenkin jos kesä- ja talvipyörät ovat alumiinivanteilla. Neljäs asia on pyöränpultit ja niiden kunto. Vuosikaudet peltivanteiden kanssa käytössä olleet pultit kuluvat kartiosta karkeiksi ja sellainen oikein puree kiinni aluvanteet kartioon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pyöränpultit oikeaan momenttiin
tuossapa olikin hyviä faktoja, ei mitään mutua vaan laatufaktaa kuten mertmiltä aina.
Tuo ruostuva/ karheneva kartiosovitteen osa taitaa tosiaan selittää takertumisen aluihin, koska minun autossani edelleenkin talvikiekot peltivantein ( peltivanteethan siis eivät ongelmia tuota).
----------------------
Tuo ruostuva/ karheneva kartiosovitteen osa taitaa tosiaan selittää takertumisen aluihin, koska minun autossani edelleenkin talvikiekot peltivantein ( peltivanteethan siis eivät ongelmia tuota).
----------------------
Mertmi kirjoitti:Se 110Nm on aika "löysän" tuntuinen kireys etenkin jos momenttiavaimella vääntää. Monikin on voinut kokea kuinka pyöränpultit löystyvät ja alkaa kolina tuollaisen kiristyksen jälkeen. Siitä eteenpäin sitten kiristetty hampaat irvessä. Tärkeä asia olisikin käyttää oikeaa kiristysmomenttia ja kiristää pultit uudelleen 500-1000km ajon jälkeen. Toinen tärkeä juttu on laittaa vaseliinia pulttien kieteisiin, mutta ei kartioihin. Kolmas tärkeä asia on laittaa sipaus rasvaa napaan jotta vanne menee pohjaan ja myöskin irtoaa etenkin jos kesä- ja talvipyörät ovat alumiinivanteilla. Neljäs asia on pyöränpultit ja niiden kunto. Vuosikaudet peltivanteiden kanssa käytössä olleet pultit kuluvat kartiosta karkeiksi ja sellainen oikein puree kiinni aluvanteet kartioon.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00