9-5 2.3t tuli taloon...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

duster kirjoitti: Sen sijaan avaimesta oven lukko toimii. Avaimesta keskuslukitus menee lukkoon mutta ei auki, ja vain se kuskin ovi siis aukeaa avaimesta muut ovet ei.
Mistähän moinen johtuu.
Vaihdoin muuten patterin pari viikkoa sitten joten ei voi olla siitä.
Oven johdoissa voi olla vikaa tai sitten siinä kuskin oven lukkokoneistossa. Toimiiko takaluukun nappi ja bensaluukun nappi ovessa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myry
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 18:05

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja Myry »

Lainataanpas aihetta.

Tännekkin tuli juuri viime viikolla 9-5 2.3t (farmari, automaatti, -00) taloon. Ensimmäinen Saab. Pari kysymystä kuitenkin tullut nyt matkan varrella mieleen.

Öljynvaihto olisi ajankohtainen asia. Viime kerrasta huoltokirjan mukaan noin 11t km. Öljyjä tarkistaessa huomasin öljykorkin alla harmaata mömmöä (aika paksua). Kannattaako huolestua vai onko normaalia? Tikun perusteella mömmöä ei kuitenkaan ole öljytilassa, ainoastaan korkissa/juuri korkin alla.

Ensin oli ajatuksena päivittää heti auto biopoweriksi, mutta tuo öljypohjan aukaisu öljysihdin puhdistamiseksi näyttää sen verran isolta hommalta, että voi jäädä väliin. Pitää katsella, millaisiin lukemiin kulutus asettuu bensalla omalla ajolla ja suunnitella sitten uudestaan. Jospa sitä vain hommaisi stage1 bensasoftan. Vai onnistuisiko tuo koneen puhdistus jollakin aineella ilman pohjan avaamista?

Ohjauksessa tuntuu keskikohdassa olevan hyvin pieni "tyhjä pykälä". Helpoiten huomaa ehkäpä auto sammuksissa renkaat suorassa rattia kääntämällä. Keskikohdasta ehkä aavistuksen oikealle kääntäessä ensin on aivan aavistus tyhjää ja tämän jälkeen vasta rupeaa renkaat kääntymään. Ominaisuus vai jossain väljää?

e: Ainiin. Pitäisikö takakontin lukon avautua keskuslukon kanssa yhtäaikaa vai pelkästään avaimesta/sisältä nappia painamalla?
ex. Saab 9-5 2.3t Wagon 4v-automaatti, vm. 2000 Biopower
Honda Civic Type-R vm. 2003
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Myry kirjoitti:Öljyjä tarkistaessa huomasin öljykorkin alla harmaata mömmöä (aika paksua).

e: Ainiin. Pitäisikö takakontin lukon avautua keskuslukon kanssa yhtäaikaa vai pelkästään avaimesta/sisältä nappia painamalla?
1. Monessa automerkissä kertyy öljykorkin alle harmaata mömmöä jos ajot on pääasiassa pätkäajoja... Koittaa putsata ja kattoo kertyykö sitä vielä sillä omalla ajotyylillä.

2. Ei jos ei erikseen ole koodattu aukeamaan. Luukku menee erikseen lukkoon muistaakseni kun auton nopeus on 4 km/h.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Kyllä se etanoli on niin rasvatonta ainetta ,että ihan bensapumpun voitelun kannalta
käytän välillä, mutten ihan jatkuvasti. Tosin jos hinnan ero on alle 50cent.
kannattaa jo ajaa bensalla. 50/50 suhdetta ei kuulemma saisi käyttää ?
väittävät softan tekijät.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja 3J »

Myry kirjoitti:Öljyjä tarkistaessa huomasin öljykorkin alla harmaata mömmöä (aika paksua). Kannattaako huolestua vai onko normaalia? Tikun perusteella mömmöä ei kuitenkaan ole öljytilassa, ainoastaan korkissa/juuri korkin alla.
Smetanaa? Putsaa pois ja jos tulee takaisin niin sitten hieman huolestuisin. Katso onko huohotinpäivitys asennettu ja jos ei ole niin asenna/asennuta ensitöikseen.
Myry kirjoitti:Ensin oli ajatuksena päivittää heti auto biopoweriksi, mutta tuo öljypohjan aukaisu öljysihdin puhdistamiseksi näyttää sen verran isolta hommalta, että voi jäädä väliin. Pitää katsella, millaisiin lukemiin kulutus asettuu bensalla omalla ajolla ja suunnitella sitten uudestaan. Jospa sitä vain hommaisi stage1 bensasoftan. Vai onnistuisiko tuo koneen puhdistus jollakin aineella ilman pohjan avaamista?
Ikäisessäsi autossa öljypohja ja imusihti kannattaa putsata joka tapauksessa, ellei ole tehty aikaisemmin. Sihdin kuntoa kun ei näe mitenkään paitsi avaamalla sen öljypohjan. Eikä se juurikaan varoittele ennen kuin on liian myöhäistä. Oikotietä onneen ei ole, satunnaiset puhdistusaineet saa sen pahimmassa tapauksessa vaan enemmän tukkoon. Toki voi vetää ns. riskillä, on niitä paljon yksilöitä joissa ei ole ongelmaa, mutta jos haluat yhden huolen vähemmän niin putsaa/putsauta se.

Niin ja jos softaa olet hommaamassa, niin hommaa samantien se Biopower softa joltain palstan gurulta. Eihän sillä etanolilla ole pakko ajaa vaikka softa sen sallisikin, ja eipähän tartte päivittää kohta uudestaan. :)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
duster
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 20:20

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja duster »

Mertmi kirjoitti:
duster kirjoitti: Sen sijaan avaimesta oven lukko toimii. Avaimesta keskuslukitus menee lukkoon mutta ei auki, ja vain se kuskin ovi siis aukeaa avaimesta muut ovet ei.
Mistähän moinen johtuu.
Vaihdoin muuten patterin pari viikkoa sitten joten ei voi olla siitä.
Oven johdoissa voi olla vikaa tai sitten siinä kuskin oven lukkokoneistossa. Toimiiko takaluukun nappi ja bensaluukun nappi ovessa?
Kyllä toimii takaluukku ja bensaluukku. Eli siis lukkokoneistossa jotakin häikkää? Se kyllä jotenkuten toimii, kuten sanoin niin keskuslukitus toimii siitä avaimella lukkoon mutta ei auki.
Tuohon öljykorkissa olevaan harmaaseen mömmöön, huohotuksesta johtuu. Vanhoja autoja omistaneena näin on, varsinkin kun lämpötilat laskee lähelle nollaa ja on pätkäajoa niin tämä ilmiö tapahtuu, oli yhden auton öljytikkukin ihan valkosessa kermassa.
Omasta femmasta nuo mömmöt hävisi eikä tulleet takaisin kun huohotinpäivitys asennettiin.
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Nyt on Biopower -ohjelma autossa, kiitokset Vesalle. Autohan suorastaan heräsi nyt eloon! Seuraavaksi tulpat vaihtoon, sitten kuljettajan puolen lämmönsäätö kuntoon.

Kohta varmaan porsii bensapumppu ja sytkäkasetti, kun mittari lähestyy maagista 250 000 km rajapyykkiä. :D
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja oju »

Jos T7-moottorin huohotus toimii ei öljytikun päähän tule smetanaa, muiden merkkien ongelmat eivät liity tähän. Kannattaa tarkistaa huohottimen letkut ja takaiskuventtiilit, samoin kuin se että uusin huohotinpäivitys on asennettu.
Myry
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 18:05

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja Myry »

Kuva
(Klikkaamalla suurenee.)

Tuossa olisi kuva öljykorkin ympäristöstä. Tuossa ainakin edellisen omistajan mukaan on huohotinpäivitys asennettu. Mitä sanovat foorumin tietäjät, pitääkö puheet paikkansa? Yritin etsiä kuvia viimeisestä päivityksestä, mutta en silti itse ole varma.

Vanhat smetanat pyyhin pois korkista ja öljyt on vaihdettu tämän viikon maanantaina. Pieni vaalea kerros näytti olevan tullut korkkiin taas, ei lähellekkään yhtä pahan näköinen kuin aikaisemmin sentään.

Tuli juuri laitettua keulaan ja kontinluukkuun uudet eBaysta tilatut Saabin merkit mustalla pohjalla. Kohenipas helposti yleisilme, kun sai vanhat, aivan värittömät merkit pois :).

E: Sattuuko paikalla olemaan Etelä-Karjalan/Lappeenrannan alueella ketään, kuka olisi halukas tekemään BioPower päivityksen tähän, maksua vastaan tietysti? YV:llä voi ottaa yhteyttä.
Viimeksi muokannut Myry, La Marras 09, 2013 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. Saab 9-5 2.3t Wagon 4v-automaatti, vm. 2000 Biopower
Honda Civic Type-R vm. 2003
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Näyttäs olevan päivitetty
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja suapas »

sedaneiwagon kirjoitti: 50/50 suhdetta ei kuulemma saisi käyttää ?
väittävät softan tekijät.
Mihin tämä perustuu?

Lainaus wissistä: " Moottoria on voitava käyttää kaikilla seoksilla puhtaasta bensiinistä puhtaaseen E85 saakka "
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tuohon huohotukseen liittyen, ottaisin kannen kopan auki ja ne pillit rassaisin vaijerilla auki. Aika varmasti tukossa. Sitten toi takaisku joka menee tuosta huohotusletkusta kaasuläpälle, aika varmasti rikki. Täytyy olla estämässä ahtopaineiden karkaavan hohotusjärjestelmään.

Jos otat kopan irti, osta uusi tiivistesarja (oliko 20€), ja paksua vaseliiniä, sillä kun tiivisten laitat paikoilleen, se huohosti siinä pysyy ja meinaa tipahdella.

Toisaalta kun kuvaa katsoo tarkasti, niin tuolla kaasuläpällä se huohotusletkun ympäristo (heti siitä ylempi vesilinja, tai sen banjo ruskea) on öljyinen. Letku irti / murtunut / huohottaa rajusti sen kautta?

Mulla oli vähän tukossa tuo kobralle menevä huohotusputki (se rautainen), sen kun käytti irti ja break cleaneria kunnolla sisälle, niin johan tuli paskaa ulos.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Matkamittaria vilkaistessa kohta on tullut 20 000 kilometriä otsikon auton kanssa, eli yhteensä nyt 264 000. Vaihdettu / korjattu seuraavat:

- bensapumppu (alkuperäinen piti kovaa ääntä, vaihdettiin muuten toimivana)
- takaoven lukko
- lasinnostimien kytkinpaneeli
- pusla takaa
- Mitsun turbo ja "cobra"
- kuskin penkki (vanhassa oli reikä 8O )
- jarrupalat
- ilmamassamittari
- takaluukun johtosarja korjattu (tinattu)

Alusta on hieman pehmeä, mutta muuten varsin toimiva käyttöpeli. Hinnalle vastinetta. SIDin mukaan kulutus omalla ajolla etanolilla 10.6 - näyttää ehkä hieman alakanttiin?
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja Lossi »

99 GL kirjoitti:Näyttäs olevan päivitetty
Tyhmä kysyy jotta mistäs tämän nyt sitten tuosta näkee?
Jotta voi tarkastaa omasta miten on..
Auto tuli hankittua huhtikuussa mutta ajoon se tulee ensimmäistä kertaa seuraavan viikon aikana kun männänrengasjumppa on hoidettu..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2.3t tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja 3J »

Lossi kirjoitti:
99 GL kirjoitti:Näyttäs olevan päivitetty
Tyhmä kysyy jotta mistäs tämän nyt sitten tuosta näkee?
Ylemmässä kuvassa öljykorkista vasemmalle on T-liitos takaiskuineen valkoisilla nuolilla. Öljykorkista oikealle taas tuo kuvan autossa öljyinen putki on foamilla ja nippusiteillä niputettu läppäkotelolle tulevien letkujen viereen.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin