akun koko(teho)
akun koko(teho)
mulla meinaa olla ongelmia akunkans,mamma ajelee lyhyttä työmatkaa päivisin noin 5km siivu.Noin kuukausi sitten kun kävi hiukan pakkasella,lähdettinn kauppoihin, pekin lämmittimet ja tietenkin kaikkii muutkin sähkö laitteet päällä niin eipä ollutkaan enää kaupan pihallalta lähtiessä virtaa.-06aero Akku näyttää tosi siistiltä 70A.
Re: akun koko(teho)
Mikään akku ei kestä tuollaista ajelua ikuisesti. Akku kannattaa joskus ladata täyteen laturilla jos ajo on aina lyhyttä. Jos akkukaupoille meet, niin kannattanee laittaa siihen vähän enemmän rahaa kuin se halvin mahdollinen. Vaikka joku hyvä 80ah.
Saab 9-5 Aero -00
Re: akun koko(teho)
Jep. Tuollainen pätkäajo tuhoaa akun kuin akun varsin nopeasti etenkin talvisin. Osta hyvä akku, esim. Exide Premium 77Ah, ja kaveriksi joko Ctek-tyyppinen ylläpitolaturi jota pitää sitten muistaa käyttää viikottain (pikaliitin helpottaa käyttöä), tai laiskan miehen malli, eli esim. Defan ylläpitolaturi joka tulee lohkolämmittimen rinnalle ja lataa aina kun auto on lämpiämässä piuhan päässä. Selvästi kalliimpi, mutta eipähän tarvitse muistaa eikä kiinnitellä latauspiuhoja.
Viimeksi muokannut 3J, Pe Marras 01, 2013 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: akun koko(teho)
Akun automaattilaturiksi suosittelen EXIDE:n mallia.
Siinä ei tarvitse näppäillä mitään joka kerta, vaan kytket vain pistokkeen!
Se myös lataa enemmän kuin tavan ylläpito laturit. (ctek yms.)
Siinä ei tarvitse näppäillä mitään joka kerta, vaan kytket vain pistokkeen!
Se myös lataa enemmän kuin tavan ylläpito laturit. (ctek yms.)
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: akun koko(teho)
Link?
Ctek pitää asetuksensa ja ei tarvitse näppäilyä sähkökatkon jälkeen, päinvastoin kuin monet muut kopiot.
Samoin ctekiä on useita eri tehoversioita. Mihin vertaat?
Ctek pitää asetuksensa ja ei tarvitse näppäilyä sähkökatkon jälkeen, päinvastoin kuin monet muut kopiot.
Samoin ctekiä on useita eri tehoversioita. Mihin vertaat?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: akun koko(teho)
Lainataan, vaikkei suoraan tähän kuulukaan. Miten akut tykkää älylaturin käytöstä kahden tunnin tolpassa? Eikös niillä ole aina tietty ohjelma millä akun lataavat (latausta, purkua, ylläpitoa yms.) Ei varmaankaan kerkeä ainakaan kovilla pakkasilla ladata akkua täyteen kun ajetaan lyhyttä. Tekeekö enemmän hallaa kuin hyötyä?
2 x 9-5 Aero
Re: akun koko(teho)
Akku tykkää aina latauksesta, jos akkua kerran käytetään. Onhan päivänselvää, että kahteen tuntiin ei kerkee paljon latautumaan (riippuu tietenkin laturista), mutta seuraavalla kerralla sitten lisää jne... Hallaa ei tee missään tapauksessa, päinvastoin. Noista halpis "älylatureista" pysyisin kyllä kaukana. Niistä ei tiedä, vaikka hallaa tekisivätkin. Itsellä CTEK, jolla kahteen tuntiinkin kerkeää latautua jo mukavasti.jukjamse kirjoitti:Miten akut tykkää älylaturin käytöstä kahden tunnin tolpassa? Ei varmaankaan kerkeä ainakaan kovilla pakkasilla ladata akkua täyteen kun ajetaan lyhyttä. Tekeekö enemmän hallaa kuin hyötyä?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: akun koko(teho)
Mutta sitte taas kun alkaa olemaan yli 10 astetta pakkasta niin vähä huonosti vaan akku ottaa virtaa vastaan.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: akun koko(teho)
agm akku ottaa paremmin virtaa pakkasellakinHimo_kaappoo kirjoitti:Mutta sitte taas kun alkaa olemaan yli 10 astetta pakkasta niin vähä huonosti vaan akku ottaa virtaa vastaan.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
itellä punainen optima,TOIMII ja käynnistysvirtaa riittää todellakin!
lisänä calixin laturi
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#2285
Re: akun koko(teho)
Optimat on tietty erikseen, mutta itsellä Vartan AGM on ollut suuri pettymys. Toimi hyvin noin vuoden, jonka jälkeen alkoi hiipumaan ja nyt alkaa olla jo tiukkaa -5 asteessa. Pätkäajoa paljon ja Ctekillä latailtu täyteen säännöllisesti.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: akun koko(teho)
Loistavasti jätit sen tärkeimmän kysymyksen pois lainauksestasi. Tottakai akku tykkää latauksesa, mutta miten älylaturin kanssa, jos/kun se ei kerkeä vetää ohjelmia läpi? Siitähän se ÄLYlaturin nimi tulee. Ctekejä saa jo hyvinkin edukkaasti, niin ei tulisi mieleenkään ostaa mitään 20 rimpulaabaasenar kirjoitti:Akku tykkää aina latauksesta, jos akkua kerran käytetään. Onhan päivänselvää, että kahteen tuntiin ei kerkee paljon latautumaan (riippuu tietenkin laturista), mutta seuraavalla kerralla sitten lisää jne... Hallaa ei tee missään tapauksessa, päinvastoin. Noista halpis "älylatureista" pysyisin kyllä kaukana. Niistä ei tiedä, vaikka hallaa tekisivätkin. Itsellä CTEK, jolla kahteen tuntiinkin kerkeää latautua jo mukavasti.jukjamse kirjoitti:Miten akut tykkää älylaturin käytöstä kahden tunnin tolpassa? Ei varmaankaan kerkeä ainakaan kovilla pakkasilla ladata akkua täyteen kun ajetaan lyhyttä. Tekeekö enemmän hallaa kuin hyötyä?
2 x 9-5 Aero
Re: akun koko(teho)
Jos unohdetaan älylaturin recond ohjelmat, niin se äly tarkoittaa sitä, että ladataan ilmoitetulla vakoovirralla, kunnes 14,4v jännite saavutetaan, jonka jälkeen lataus vakiojännitteellä. Taisi sitten virran laskettua tarpeeksi pieneksi ruveta pitämään taukoja.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: akun koko(teho)
Jos unohdetaan älylaturin recond ohjelmat, niin se äly tarkoittaa sitä, että ladataan ilmoitetulla vakoovirralla, kunnes 14,4v jännite saavutetaan, jonka jälkeen lataus vakiojännitteellä. Taisi sitten virran laskettua tarpeeksi pieneksi ruveta pitämään taukoja.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: akun koko(teho)
Exide lataa kylmässä parhaiten. googleta laturitesti.
2 tunnin lataus kylmässä "lämmittää" akkua.
2 tunnin lataus kylmässä "lämmittää" akkua.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%