akun koko(teho)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jarde
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 13, 2011 14:20

akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja jarde »

mulla meinaa olla ongelmia akunkans,mamma ajelee lyhyttä työmatkaa päivisin noin 5km siivu.Noin kuukausi sitten kun kävi hiukan pakkasella,lähdettinn kauppoihin, pekin lämmittimet ja tietenkin kaikkii muutkin sähkö laitteet päällä niin eipä ollutkaan enää kaupan pihallalta lähtiessä virtaa.-06aero Akku näyttää tosi siistiltä 70A.
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja Tero »

Mikään akku ei kestä tuollaista ajelua ikuisesti. Akku kannattaa joskus ladata täyteen laturilla jos ajo on aina lyhyttä. Jos akkukaupoille meet, niin kannattanee laittaa siihen vähän enemmän rahaa kuin se halvin mahdollinen. Vaikka joku hyvä 80ah.
Saab 9-5 Aero -00
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja 3J »

Jep. Tuollainen pätkäajo tuhoaa akun kuin akun varsin nopeasti etenkin talvisin. Osta hyvä akku, esim. Exide Premium 77Ah, ja kaveriksi joko Ctek-tyyppinen ylläpitolaturi jota pitää sitten muistaa käyttää viikottain (pikaliitin helpottaa käyttöä), tai laiskan miehen malli, eli esim. Defan ylläpitolaturi joka tulee lohkolämmittimen rinnalle ja lataa aina kun auto on lämpiämässä piuhan päässä. Selvästi kalliimpi, mutta eipähän tarvitse muistaa eikä kiinnitellä latauspiuhoja.
Viimeksi muokannut 3J, Pe Marras 01, 2013 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Akun automaattilaturiksi suosittelen EXIDE:n mallia.
Siinä ei tarvitse näppäillä mitään joka kerta, vaan kytket vain pistokkeen!
Se myös lataa enemmän kuin tavan ylläpito laturit. (ctek yms.)
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja Hook »

Link?
Ctek pitää asetuksensa ja ei tarvitse näppäilyä sähkökatkon jälkeen, päinvastoin kuin monet muut kopiot.
Samoin ctekiä on useita eri tehoversioita. Mihin vertaat?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Mitä tässä tarkoittaa "lataa enemmän"?
SAAB 9-5 Aero -05
jukjamse
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 21:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja jukjamse »

Lainataan, vaikkei suoraan tähän kuulukaan. Miten akut tykkää älylaturin käytöstä kahden tunnin tolpassa? Eikös niillä ole aina tietty ohjelma millä akun lataavat (latausta, purkua, ylläpitoa yms.) Ei varmaankaan kerkeä ainakaan kovilla pakkasilla ladata akkua täyteen kun ajetaan lyhyttä. Tekeekö enemmän hallaa kuin hyötyä?
2 x 9-5 Aero
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jukjamse kirjoitti:Miten akut tykkää älylaturin käytöstä kahden tunnin tolpassa? Ei varmaankaan kerkeä ainakaan kovilla pakkasilla ladata akkua täyteen kun ajetaan lyhyttä. Tekeekö enemmän hallaa kuin hyötyä?
Akku tykkää aina latauksesta, jos akkua kerran käytetään. Onhan päivänselvää, että kahteen tuntiin ei kerkee paljon latautumaan (riippuu tietenkin laturista), mutta seuraavalla kerralla sitten lisää jne... Hallaa ei tee missään tapauksessa, päinvastoin. Noista halpis "älylatureista" pysyisin kyllä kaukana. Niistä ei tiedä, vaikka hallaa tekisivätkin. Itsellä CTEK, jolla kahteen tuntiinkin kerkeää latautua jo mukavasti.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Mutta sitte taas kun alkaa olemaan yli 10 astetta pakkasta niin vähä huonosti vaan akku ottaa virtaa vastaan.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Himo_kaappoo kirjoitti:Mutta sitte taas kun alkaa olemaan yli 10 astetta pakkasta niin vähä huonosti vaan akku ottaa virtaa vastaan.
agm akku ottaa paremmin virtaa pakkasellakin :D .
itellä punainen optima,TOIMII ja käynnistysvirtaa riittää todellakin!
lisänä calixin laturi :D
#2285
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja 3J »

Optimat on tietty erikseen, mutta itsellä Vartan AGM on ollut suuri pettymys. Toimi hyvin noin vuoden, jonka jälkeen alkoi hiipumaan ja nyt alkaa olla jo tiukkaa -5 asteessa. Pätkäajoa paljon ja Ctekillä latailtu täyteen säännöllisesti.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
jukjamse
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 21:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja jukjamse »

baasenar kirjoitti:
jukjamse kirjoitti:Miten akut tykkää älylaturin käytöstä kahden tunnin tolpassa? Ei varmaankaan kerkeä ainakaan kovilla pakkasilla ladata akkua täyteen kun ajetaan lyhyttä. Tekeekö enemmän hallaa kuin hyötyä?
Akku tykkää aina latauksesta, jos akkua kerran käytetään. Onhan päivänselvää, että kahteen tuntiin ei kerkee paljon latautumaan (riippuu tietenkin laturista), mutta seuraavalla kerralla sitten lisää jne... Hallaa ei tee missään tapauksessa, päinvastoin. Noista halpis "älylatureista" pysyisin kyllä kaukana. Niistä ei tiedä, vaikka hallaa tekisivätkin. Itsellä CTEK, jolla kahteen tuntiinkin kerkeää latautua jo mukavasti.
Loistavasti jätit sen tärkeimmän kysymyksen pois lainauksestasi. Tottakai akku tykkää latauksesa, mutta miten älylaturin kanssa, jos/kun se ei kerkeä vetää ohjelmia läpi? Siitähän se ÄLYlaturin nimi tulee. Ctekejä saa jo hyvinkin edukkaasti, niin ei tulisi mieleenkään ostaa mitään 20 rimpulaa
2 x 9-5 Aero
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos unohdetaan älylaturin recond ohjelmat, niin se äly tarkoittaa sitä, että ladataan ilmoitetulla vakoovirralla, kunnes 14,4v jännite saavutetaan, jonka jälkeen lataus vakiojännitteellä. Taisi sitten virran laskettua tarpeeksi pieneksi ruveta pitämään taukoja.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos unohdetaan älylaturin recond ohjelmat, niin se äly tarkoittaa sitä, että ladataan ilmoitetulla vakoovirralla, kunnes 14,4v jännite saavutetaan, jonka jälkeen lataus vakiojännitteellä. Taisi sitten virran laskettua tarpeeksi pieneksi ruveta pitämään taukoja.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: akun koko(teho)

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Exide lataa kylmässä parhaiten. googleta laturitesti.
2 tunnin lataus kylmässä "lämmittää" akkua.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Vastaa Viestiin