Sähkövuoto - eikö muilla ollut

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Kyselin joku viikko sitten mahdollisista kokemuksista siihen, että sähköt karkailee. Kukaan ei vastaillut. Syitä voi tietysti olla n-kpl. Mistä on voinut löytyä. Kuinka on onnistuttu jäljittämään.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ehkä kannattais tutustua perus sähköoppeihin?

Mitä ns. karkailuna tarkoitat? Oikosulkua runkoon? Laitteesta irti piuha, sulake veke, akku irti. sulakkeen kumpikin napa runkoa vasten läpi mittari (ohmin lukemat ulos), jos tulee muutako ääretön lukema johdolla on oikotie miinukselle (rungolle joka on miinuksen johtimena). Tuossa kannattaa muistaa että laite kannattaa irroittaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasaj%C3%A4nnite
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yleismittari
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ohmin_laki

P.S.
Maayhteyttä ei autolla ole (kumirenkaat ei johda), eli on maasta eristetty tasajännite järjestelmä. On olemassa akun plus napa, ja miinus napa. Miinus/runko/massa samoja asioita.

P.P.S
Joo tuossa vähän valehtelin. Tuo mittaus ei toimi välttämättä koska ei tiedetä mitä kaikkea on kiinni tuossa sulakkeessa. Esim vaikka lamppu olisi rinnan, niin kyllä sieltä tulee muutakin arvoa. Täytyy tutkia piirikaavion.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Peter Finn kirjoitti:Kyselin joku viikko sitten mahdollisista kokemuksista siihen, että sähköt karkailee. Kukaan ei vastaillut. Syitä voi tietysti olla n-kpl. Mistä on voinut löytyä. Kuinka on onnistuttu jäljittämään.
jälkiasennussoitin vai orkkis?
#2285
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Julle »

Millainen akku?
9-5 Aero - 00
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Nxi »

ja mistä täällä ees keskustellaan?
* 9-5 Aero MY03 *
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Oletan että olet kysellyt tällä foorumilla asiasta pari viikkoa sitten, joten olisi tietenkin hyvä viitata kyseiseen ketjuun ja jopa jatkaa keskustelua siellä.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Julle »

9-5 Aero - 00
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Kiitos Julle vinkistä, nyt mennään sääntöjen rajoissa :)
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Poy »

Peter Finn kirjoitti:Kiusallinen juttu, autoa korjattiin merkkiliikkeessä pariinkiin otteeseen, "kaksi tietokonetta käytiin läpi", vikaa ei löytynyt. Olen kohta puoli vuotta ottanut aina yöksi varashälyttimen sulakkeen pois niin saa aamulla käyntiin. Varashälytin otettiin TECHillä pois muttei ollut vaikutusta. Onko viisaita neuvoja löytyvissä..?
Oletko mitannut paljonko kulkee virtaa varashälyttimen sulakkeen kautta, kun virrat ei ole päällä?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Kiitokset vastauksista. Minulla oli jostakin sellainen (harha?)käsitys nettiketistä ettei omaa juttua saa "nostaa" esiin, tulipa uutta oppia. Akku on uudehko, alkuperäinen radio.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja aero »

Shadow_Fi kirjoitti:Laitteesta irti piuha, sulake veke, akku irti. sulakkeen kumpikin napa runkoa vasten läpi mittari (ohmin lukemat ulos)
En tekisi noin, ainakaan ennenkö olisin varmistanut vaikka vastuksen kanssa, ettei missään ole turhan järeitä häiriösuotokonkkia (tai vaikka sen hälärin sireenin vara-akkua) vielä varattuna. Muuten on vaara päästä lähtemään mittarikaupoille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Nyt en oikein ymmärrä. Resistanssimittauksessa mittarilla todella korkea resistanssi kahden piuhan välissä. Niin miten mittari voi mennä rikki? Eri asia virtamittauksessa voi olla ettei mittari kestä kovia virtoja.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja aero »

Resistanssia mitatessa mittari syöttää sähköä mitattavan kohteen läpi ja mittaa kuinka hyvin sähkö virtaa, eli kuinka paljon mitattava kohde vastustaa. Jos kohteeksi lykkää jännitelähteen passiivisen, resistiivisen komponentin sijasta, voi etenkin halvasta ja suojaamattomasta/heikosti suojatusta mittarista nousta savu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja kallek »

Poy kirjoitti:
Peter Finn kirjoitti:Kiusallinen juttu, autoa korjattiin merkkiliikkeessä pariinkiin otteeseen, "kaksi tietokonetta käytiin läpi", vikaa ei löytynyt. Olen kohta puoli vuotta ottanut aina yöksi varashälyttimen sulakkeen pois niin saa aamulla käyntiin. Varashälytin otettiin TECHillä pois muttei ollut vaikutusta. Onko viisaita neuvoja löytyvissä..?
Oletko mitannut paljonko kulkee virtaa varashälyttimen sulakkeen kautta, kun virrat ei ole päällä?
Mikä toi sulakkeen numero on jonka otat pois? Moottoritilassa vai kojelaudan päässä?
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis hukkavirrankulutuksia voi mitata sulake kerrallaan ottaen sulakkeen irti ja virtamittari siihen tilalle. Yleisin moka nuissa hommissa on sitten että sisävalot on päällä kun mennään mittailemaan -> tulee virhetulokset.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin