Sähkövuoto - eikö muilla ollut
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Kyselin joku viikko sitten mahdollisista kokemuksista siihen, että sähköt karkailee. Kukaan ei vastaillut. Syitä voi tietysti olla n-kpl. Mistä on voinut löytyä. Kuinka on onnistuttu jäljittämään.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Ehkä kannattais tutustua perus sähköoppeihin?
Mitä ns. karkailuna tarkoitat? Oikosulkua runkoon? Laitteesta irti piuha, sulake veke, akku irti. sulakkeen kumpikin napa runkoa vasten läpi mittari (ohmin lukemat ulos), jos tulee muutako ääretön lukema johdolla on oikotie miinukselle (rungolle joka on miinuksen johtimena). Tuossa kannattaa muistaa että laite kannattaa irroittaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasaj%C3%A4nnite
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yleismittari
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ohmin_laki
P.S.
Maayhteyttä ei autolla ole (kumirenkaat ei johda), eli on maasta eristetty tasajännite järjestelmä. On olemassa akun plus napa, ja miinus napa. Miinus/runko/massa samoja asioita.
P.P.S
Joo tuossa vähän valehtelin. Tuo mittaus ei toimi välttämättä koska ei tiedetä mitä kaikkea on kiinni tuossa sulakkeessa. Esim vaikka lamppu olisi rinnan, niin kyllä sieltä tulee muutakin arvoa. Täytyy tutkia piirikaavion.
Mitä ns. karkailuna tarkoitat? Oikosulkua runkoon? Laitteesta irti piuha, sulake veke, akku irti. sulakkeen kumpikin napa runkoa vasten läpi mittari (ohmin lukemat ulos), jos tulee muutako ääretön lukema johdolla on oikotie miinukselle (rungolle joka on miinuksen johtimena). Tuossa kannattaa muistaa että laite kannattaa irroittaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasaj%C3%A4nnite
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yleismittari
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ohmin_laki
P.S.
Maayhteyttä ei autolla ole (kumirenkaat ei johda), eli on maasta eristetty tasajännite järjestelmä. On olemassa akun plus napa, ja miinus napa. Miinus/runko/massa samoja asioita.
P.P.S
Joo tuossa vähän valehtelin. Tuo mittaus ei toimi välttämättä koska ei tiedetä mitä kaikkea on kiinni tuossa sulakkeessa. Esim vaikka lamppu olisi rinnan, niin kyllä sieltä tulee muutakin arvoa. Täytyy tutkia piirikaavion.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
jälkiasennussoitin vai orkkis?Peter Finn kirjoitti:Kyselin joku viikko sitten mahdollisista kokemuksista siihen, että sähköt karkailee. Kukaan ei vastaillut. Syitä voi tietysti olla n-kpl. Mistä on voinut löytyä. Kuinka on onnistuttu jäljittämään.
#2285
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Oletan että olet kysellyt tällä foorumilla asiasta pari viikkoa sitten, joten olisi tietenkin hyvä viitata kyseiseen ketjuun ja jopa jatkaa keskustelua siellä.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Kiitos Julle vinkistä, nyt mennään sääntöjen rajoissa ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Oletko mitannut paljonko kulkee virtaa varashälyttimen sulakkeen kautta, kun virrat ei ole päällä?Peter Finn kirjoitti:Kiusallinen juttu, autoa korjattiin merkkiliikkeessä pariinkiin otteeseen, "kaksi tietokonetta käytiin läpi", vikaa ei löytynyt. Olen kohta puoli vuotta ottanut aina yöksi varashälyttimen sulakkeen pois niin saa aamulla käyntiin. Varashälytin otettiin TECHillä pois muttei ollut vaikutusta. Onko viisaita neuvoja löytyvissä..?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Kiitokset vastauksista. Minulla oli jostakin sellainen (harha?)käsitys nettiketistä ettei omaa juttua saa "nostaa" esiin, tulipa uutta oppia. Akku on uudehko, alkuperäinen radio.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
En tekisi noin, ainakaan ennenkö olisin varmistanut vaikka vastuksen kanssa, ettei missään ole turhan järeitä häiriösuotokonkkia (tai vaikka sen hälärin sireenin vara-akkua) vielä varattuna. Muuten on vaara päästä lähtemään mittarikaupoille.Shadow_Fi kirjoitti:Laitteesta irti piuha, sulake veke, akku irti. sulakkeen kumpikin napa runkoa vasten läpi mittari (ohmin lukemat ulos)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Nyt en oikein ymmärrä. Resistanssimittauksessa mittarilla todella korkea resistanssi kahden piuhan välissä. Niin miten mittari voi mennä rikki? Eri asia virtamittauksessa voi olla ettei mittari kestä kovia virtoja.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Resistanssia mitatessa mittari syöttää sähköä mitattavan kohteen läpi ja mittaa kuinka hyvin sähkö virtaa, eli kuinka paljon mitattava kohde vastustaa. Jos kohteeksi lykkää jännitelähteen passiivisen, resistiivisen komponentin sijasta, voi etenkin halvasta ja suojaamattomasta/heikosti suojatusta mittarista nousta savu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Mikä toi sulakkeen numero on jonka otat pois? Moottoritilassa vai kojelaudan päässä?Poy kirjoitti:Oletko mitannut paljonko kulkee virtaa varashälyttimen sulakkeen kautta, kun virrat ei ole päällä?Peter Finn kirjoitti:Kiusallinen juttu, autoa korjattiin merkkiliikkeessä pariinkiin otteeseen, "kaksi tietokonetta käytiin läpi", vikaa ei löytynyt. Olen kohta puoli vuotta ottanut aina yöksi varashälyttimen sulakkeen pois niin saa aamulla käyntiin. Varashälytin otettiin TECHillä pois muttei ollut vaikutusta. Onko viisaita neuvoja löytyvissä..?
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Siis hukkavirrankulutuksia voi mitata sulake kerrallaan ottaen sulakkeen irti ja virtamittari siihen tilalle. Yleisin moka nuissa hommissa on sitten että sisävalot on päällä kun mennään mittailemaan -> tulee virhetulokset.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01