Infoa tulevalle Saabistille?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Oman mielipiteeni on että noilla 150-200tkm mittarilukemilla saa varautua laittamaan vähän yhtä sun toista. Itsekin ostin femman 155tkm ajettuna ja nyt 230 mennessä on laitettuna turboa, jakopäätä, jouset, iskarit,alustan puslat, jarrut ja vähän vaihdelootaa,kytkintä, immua ja niin edelleen. No, alkaapahan olemaan kohta se kierros tehtynä mitä noista menee ja sittenhän sillä taas tovin ajaa. Innolla odotan milloin polttoainepumppu porsii... :)

Se että auto menee leimasta läpi ei kyllä anna takuita että alusta olisi kunnossa. Oman auton etuiskareita katsuri kehui oikein kovasti ja kun seuraavana päivänä otti ne pöydälle niin nehän olivat ihan lopussa... Tietty jotain suuntaahan se antaa ja eipähän suurempia välyksiä pitäisi olla, mutta nyt puolta vuotta myöhemmin alustan puslat aivan lopussa ja niiden vaihto menossa.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Tää oli kyllä tiedostettu. Nykyisessä s40t5 2006 160tkm mennessä kuitteja on kertynyt useiden tonnien edestä, mutta jotenkin järkeilin itselleni, että mielummin 150 kuin 250 tkm ajettu. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta :)

Mites toi automaatti, vaihdetaanko öljythuuhtelemalla ja onko jotain suositusta vaihtoväliksi. Laatikon öljyt ajattelin vaihtaa nyt samantien
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Saabi 9-5 2.3t vector wagon 2003 lähti kaupoilta mukaan ja 100km perusteella aivan fantastinen valinta. Penkit parhaimmat mitã olen omistanut. Auto lähtee ensimmäisenä Laakkoselle vis (?) Näytön vaihtoon ja jakopää menee todennäköisesti vaihtoon myös rahinan takia. Ilmamäärämittari oli uusi, alusta kolinaton ja auto tosi siisti muutenkin. Turbo oli hiljanen ja aski vaihtaa napeista ja muutenkin pehmeästi.
Saabi tuntuu vaan n. 100hp ja 100nm tehokkaamman pikkuvolvon jäljiltä aikas mopolta, joten kai se on softaa lähettävä etsimään kunhan huollot on ensin tehty.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja -pete »

Arto Soikkeli kirjoitti:Auto lähtee ensimmäisenä Laakkoselle vis (?) Näytön vaihtoon...
Tarkoitat ilmeisesti näytöllä SIDiä (Saab Information Display). Jos näytön vaihtaminen oli sovittu jo kaupanteon yhteydessä, niin ei sitten mitään. Mutta jos ei ollut, niin jätä Laakkonen väliin ja säästä rahaa. Simon nimittäin korjaa niitä todennäköisesti halvemmalla ja antaa työlleen myös elinikäisen takuun. Katso http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/default.html

Paikkakunta kannattaa lisätä omiin tietoihin, niin voidaan neuvoa sinulle lähin osaava softaaja.

Joka tapauksessa onnittelut Saabin hankinnasta!
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Roswald kirjoitti:Katsastaa lupasivat auton ensi viikolla kun asiasta huomautin. Mutta ilmeisesti 9-5 Saabi ei ole parhaimpia vaihtoehtoa, kun tässä lukee foorumia ja jos käytettynä luonnehditaan aikapommiksi? Ilmeisesti näissä on ollut jotain vikaa kiertokangen laakereiden kanssa?
Itsellä on 212tkm ajettu sigun 9-5:nen eli siis kaikkien juttujen perusteella huohotinongelmaisten moottoreiden malliesimerkki!

Oon nyt omistanut auton 4,5 vuotta ja kilometrejä tuona aikana on tullut n. 100tkm.

Ja on siis huohotin päivitys tehty, josta löytyy kuitti todistuksena. Vaihdettu merkkiliikkeessä ja ns. ajallaan.

Onhan tohon joutunut tekemään remppaa. Tais olla viime talvena toi takavalon poltin.
Joo ja kesällä joutui vaihtamaan jarrupalat eteen sekä bensapumpun. Molemmat oli aivan hirveitä urakoita, meni noin tunti per työ. :-)

Ai niin ja alkuperäisellä puhaltimella mennään ja biopower softa ollut sisällä n. 1,5 vuotta.
kauhee vikapesäke. :-D

Varsinkin kun vertaa esim. työkaverin farkku pösöön, joka ripuloi milloin mistäkin. Kytkin, jäähdyttäjän fletti simahtaa yllättäen kesäkuumalla, anturivikaa siellä sun täällä...you name it.

Eli summa sum maarum...jos kaikki tuntuu olevan kohillaan, moottori vetää ja toimii hyvin sekä käy nätisti niin varmasti on hyvä ostos...siis ylipäätään käytetty 9-5:n. Ja kuten yllä jo mainittiin, käytetty on aina käytetty, ei voi tietää mitä saa.
Ja eipä nuo uudetkaan nyt aina niin hyviä ole...
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Vähän aiheesta poiketen, mutta voisin hiukan laittaa ex- volvo s40 t5 2006 vikalistaa tähän vertailukohteeksi.

46tkm Moottori 11400€
80tkm johtosarja 800€
Jouset + takacamber säädöt mahdollistava tukivarsi säädätyksineen n.1000€
120tkm Vetarit 1500€
140tkm Laturi 1500€
152tkm Palat, levyt satulat, jarrunesteet, laakeri 1200€
156tkm akku 200€
158tkm vakaajatanko oik. 150€
159tkm pissapojan pumppu 150€

+++ muuta kaikkea kivaa ja huollot. Hinnat ovat Bilian + muiden isompien korjaamoketjujen arviohintoja.
Kaikki rempat tuli jumpattua 120tkm-> itse, mutta rikkaampi olisi teettänyt jossain.

Ei niin ilmaista ajoa aina Volvollakaan näin vertailukohdaksi. 5 kertaa jätti tiellä erinäisten vikojen takia, mutta kertaalleen tarvittiin hinuria muut kerrat oli sähkövikoja, jotka sai kuitattua tien päällä.

Versus nykyinen Saab 9-5 2.3t 2003 168tkm johon on kuittien mukaan vaihdettu ilmamäärämittari ja kampiakselin asentotunnistin. Toki isompien juttujen kuitit voi olla hukassa. Jakopää toki menee nyt vaihtoon ja se maksaa hunajaa, mutta Saabilla ajaen olisin todennäköisesti normaalimpi tyyppi :lol:

Anteeksi OT
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Miten niin hunajaa? 500e + osat.
9-5 Aero - 00
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Kuten toisaalla kerroin, Laakkonen on varannut kaksi päivää mun auton ketjun vaihtoon. Jos olen oikein ymmärtänyt niin merkkihuollon ohjeistus on, että nostavat koneen pois ja vaihtavat vissiin muutakin kun ketjun? Tiedän, että tuon pystyy tekemään jotenkin fiksummin(lue halvemmin) mutta siis siksi tämä "hunaja-ilmaisu".
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Paljonkos sille on hintaa luvassa?
9-5 Aero - 00
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Julle kirjoitti:Paljonkos sille on hintaa luvassa?
Jotain 16h +osat pelkkä jakopää. Ilmoittelen kun tuo on suoritettu ja kerron mitä meni vaihtoon.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
duster
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 20:20

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja duster »

Kyllä mä olen ollut aika tyytyväinen omaan -98 femmaani, vaikka vähän "epämääräisen" yksilön ostinkin. Oli kolaroitu, rujosti pellit korjattu, tärinöitä ja rutinoita ja kolinoita ja savutusta oli kun ostin, mutta oli toki hinnassa huomioitu. Paljon on menneiltä vuosilta kuitteja korjauksista ja merkintöjä huoltokirjassa, viime ajat tosin vähän pimennossa.
Vetoakselin vaihdoin, huohotinpäivityksen laitoin, kaikki suodattimet yms perusjutut. Kaikki viat ja oireet siis hävisi noilla toimenpiteillä, ja nyt on ollut kyllä hyväntuntuinen auto. Radio on vaan mykkä kun joku kyläseppä on omia virityksiä tehnyt johtoihin ja katkonut sieltä täältä kaikkea.
Pari viikkoa sitten jätti pihaan kun ei meinannut startata, vaihdettiin kampiakselin asentotunnistin ja on pelannut sen jälkeen moitteitta.
Olen kyllä näitä kauhutarinoita täältä lukenut että milloin mikäkin turbo, jakopää bensapumppu ja mitä kaikkea näistä voi räjähtää, mutta en stressaa siitä vaikka autossa metrejä on jo tarpeeksi (269tkm), tieto lisää tuskaa ja nyt pelittää kuitenkin, kaikki autothan ne ajan myötä sitten antautuu.
Mutta on tässä silti mahdottoman paljon hyvää autoa pieneen rahaan, ja on ihan perkeleen hieno ja hyvä auto ajaa.
Mainittakoon että toisena autona on saman vuosikerran Volvo V70, on mahdottoman hyvä ja luotettava auto ollut, ei kertaakaan mitään vikaa, mutta Saab on kyllä ajomukavuudeltaan parempi selvästi. En ole kyllä ostosta katunut.
387
"Hirsch"
Viestit: 922
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja 387 »

Arto Soikkeli kirjoitti:
Julle kirjoitti:Paljonkos sille on hintaa luvassa?
Jotain 16h +osat pelkkä jakopää. Ilmoittelen kun tuo on suoritettu ja kerron mitä meni vaihtoon.
Olisiko kannattanut kysy Tallinnasta Saab Antilta on muistaaksen noi 800€ sisältää työt ja osat
Hese
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Infoa tulevalle Saabistille?

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

387 kirjoitti:
Arto Soikkeli kirjoitti:
Julle kirjoitti:Paljonkos sille on hintaa luvassa?
Jotain 16h +osat pelkkä jakopää. Ilmoittelen kun tuo on suoritettu ja kerron mitä meni vaihtoon.
Olisiko kannattanut kysy Tallinnasta Saab Antilta on muistaaksen noi 800€ sisältää työt ja osat
Sisällytin rempan kauppakirjaan. Laakkonen sopii siis hyvin :wink:
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Vastaa Viestiin