Renkaiden vaihdon yhteydessä pienellä pakkasella koitin nykäistä jäätynyttä käsijarrua päälle. Jokin petti, koska ei ole enää mitään vastetta/vaikutusta kahvalla. Arvauksia, että mikähän siellä petti ja tuleekohan pettänyt kohta mukana tuossa Bilteman setissä? Aika kallis setti 9-5:ssa Bilteman muihin malleihin verrattuna. Onko tietoa missä marmorin hinnat on, tuskin paljon kalliimpi?
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Auton ... AB-666948/
Käsijarru levähti
Re: Käsijarru levähti
Siellä on palautusjousi, niin se on voinut irrota tai kiinnike revennyt. Kannattaa vilkaista, ennenkun ostaa uutta. Taitaa nähdä jopa ilman auton nostamista. Eli sinne mihin käsijarruvaijeri menee kiinni niin pitäisi löytyä myös tuo jousi.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Käsijarru levähti
Vaijerisatsissa ei ole mitään jousia mukana, se on vain vaijeri.
Olettaen, ettei se jäätynyt vaijeri vain ole välimallin tilassa nyt (hiukan liikkunut lähtöasennosta eli kahva löysä, mutta kutenkaan kengät eivät ota kiinni vielä), niin rikki voi olla (juuh, kaikkea on nähty):
- käyttövivun palautusjouset, nämä ovat jarrukilven ulkopuolella ja vetävät käyttövipua taaksepäin. Toinen pää vivussa ja toinen jarrukilvessä. Haurastuvat ja katkeilevat vanhemmiten; 1 kpl/puoli
-käsijarrukenkien palautusjouset: nämä siis siellä levyn sisällä; 2 kpl/puoli
- jarrukengistä voi murentua pinta; kun pinta lähtee, niin vaijerin veto ei oikein riitä ja jarru jää löysäksi
- kenkiä paikallaan pitävät tapit voivat hapantua ja katkeilla; kengät ei pysy paikoillaan
Itse aloittaisin noitten käyttövipujen jousista. Samalla, kun katsoo ne, niin kokeilee, onko vivussa vastetta käsin liikuteltaessa. Seuraavat tutkailut edellyttää sitten levyn irrottamista, että näkee, mitä kivaa sinne käsijarrukengille kuuluu.
E
Olettaen, ettei se jäätynyt vaijeri vain ole välimallin tilassa nyt (hiukan liikkunut lähtöasennosta eli kahva löysä, mutta kutenkaan kengät eivät ota kiinni vielä), niin rikki voi olla (juuh, kaikkea on nähty):
- käyttövivun palautusjouset, nämä ovat jarrukilven ulkopuolella ja vetävät käyttövipua taaksepäin. Toinen pää vivussa ja toinen jarrukilvessä. Haurastuvat ja katkeilevat vanhemmiten; 1 kpl/puoli
-käsijarrukenkien palautusjouset: nämä siis siellä levyn sisällä; 2 kpl/puoli
- jarrukengistä voi murentua pinta; kun pinta lähtee, niin vaijerin veto ei oikein riitä ja jarru jää löysäksi
- kenkiä paikallaan pitävät tapit voivat hapantua ja katkeilla; kengät ei pysy paikoillaan
Itse aloittaisin noitten käyttövipujen jousista. Samalla, kun katsoo ne, niin kokeilee, onko vivussa vastetta käsin liikuteltaessa. Seuraavat tutkailut edellyttää sitten levyn irrottamista, että näkee, mitä kivaa sinne käsijarrukengille kuuluu.
E