1.9 tids autom. vaihdekepin juuresta kuuluva "naksahtelu?"

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
tuomas81
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 17:53

1.9 tids autom. vaihdekepin juuresta kuuluva "naksahtelu?"

Viesti Kirjoittaja tuomas81 »

Terve!

Otsikon mukainen vika ilmaantui..

Toisin sanoen; Kun virrat on päällä ja vaihde P -asennossa, kuuluu sähköinen napasahtelu vaihdekepin juuresta (rele?) aina, kun jarrupoljinta painaa/ vapauttaa. Liittynee jotenkin vaihdekepin lukitukseen..? (lukitus kyllä toimii, eli vaihdekeppi ei liiku, ellei jarrupoljinta pidä pohjassa)

Kyseessä vm 08 9-5 1.9tids automaatti.

Tietoa ja valistuneita arvauksia kaivataan :wink:
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: 1.9 tids autom. vaihdekepin juuresta kuuluva "naksahtelu?"

Viesti Kirjoittaja tosu »

Varsinaisesta viasta ei voi puhua koska liittyy tosiaan tuohon vaihdekepin lukitukseen. Tästä on aiemminkin ollut puhetta koska toisissa autoissa kuuluu selvästi tuo naksahdus (kuten omassani on ainakin viimeiset 10 vuotta mitä auto minulla ollut), toisissa taas ei sitä juurikaan kuule. Siellä ilmeisesti kuuluisi olla joku pehmike/kumi tai vastaava jonka tulisi hiljentää tuo lukon avautumisen aiheuttama kolahdus.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
tuomas81
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 17:53

Re: 1.9 tids autom. vaihdekepin juuresta kuuluva "naksahtelu?"

Viesti Kirjoittaja tuomas81 »

tosu kirjoitti:Varsinaisesta viasta ei voi puhua koska liittyy tosiaan tuohon vaihdekepin lukitukseen. Tästä on aiemminkin ollut puhetta koska toisissa autoissa kuuluu selvästi tuo naksahdus (kuten omassani on ainakin viimeiset 10 vuotta mitä auto minulla ollut), toisissa taas ei sitä juurikaan kuule. Siellä ilmeisesti kuuluisi olla joku pehmike/kumi tai vastaava jonka tulisi hiljentää tuo lukon avautumisen aiheuttama kolahdus.

Kun tuota naksahtelua olen nyt tarkemmin kuunnellut, on ääni tosiaan ihan mekaanisen kuuloista. Liekö sitten tuo pehmike/kumi tipahtanut pois paikaltaan, kun alkoi kuulumaan niin yllättäen. Mukava kuulla, että mistään vakavasta ei ole kyse..!
Vastaa Viestiin