ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
sedaneiwagon
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Nelipyörä suuntauksen jälkeen tuntuu vielä vähän epävakaalta ohjaus.
Vanteet 7"x16" ET 38. Onkohan liian pieni ET ? Pitäisi kai olla jotain 41-49.
Mikä olisi hyvä et 16" ja 18"x8". Ilmeisesti myös vanteen leveys vaikuttaa ET lukuun.
Kokemuksia?
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Mikä rengastus sulla on noilla 16" vanteilla? Mulla on ET 40 7"x17" vanteella 225/45/17 eikä ole kyllä yhtään hutera ajaa.. Vanteen leveys ei vaikuta siihen, millä ET:llä ovat. Se että jos rupee olemaan jotain 18" --> ja tyyli 9" --> leveitä vanteita, niin sit alkaa olemaan jo sillä ET:llä enemmänkin merkitystä että mahtuu pyörimään.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5834
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Missä nelipyöräsuuntaus tehtiin? Saabien (ainakin GM-aikakauden) 4-pyöräsuuntaus pitää ehdottomasti aloittaa taka-akselilta, säätää takapyörät ensin ja sitten vasta etupyörät. Muutoin homma menee pieleen ja lopputulos on kuvailemasi kaltainen. Veisin säädettäväksi uudestaan takuuseen tai osaavalle säätäjälle.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
sedaneiwagon
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Kyllä se on oikea oppisesti säädetty. kaikki kulmat ohjearvoissa.ohjaus tuntuu
vaan hyvin nopeasti reagoivalta, pienikin liike muuttaa suuntaa.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

sedaneiwagon kirjoitti:ohjaus tuntuu
vaan hyvin nopeasti reagoivalta, pienikin liike muuttaa suuntaa.
Mä oon jostain kuullu että auton pitäis toimii juurikin noin.. Mus saattaa olla jotain vikaa mutta mua ei ainakaan haittais se että auto kääntyy kun sitä pyytää.. :wink:
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
sedaneiwagon
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

No sanoisinko sitten , että ohjaus tuntuu silti vähän hakevalta ,vaikka kulmat on kohdallaan ja epäilen tuon et:n vaikuttavan siihen. Renkaina nokian kitkat.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

sedaneiwagon kirjoitti:No sanoisinko sitten , että ohjaus tuntuu silti vähän hakevalta ,vaikka kulmat on kohdallaan ja epäilen tuon et:n vaikuttavan siihen. Renkaina nokian kitkat.
Minkä kokoiset renkaat? Onko ns. Suomi kitkat vai saksan? Onko etupään tukivarsia/heloja käyty läpi välyksien varalta?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
sedaneiwagon
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

205/60-16 nokian R .suomi. syksyllä katsastettu ei välyksiä.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

sedaneiwagon kirjoitti: syksyllä katsastettu ei välyksiä.
Oliko kesärenkailla samaa ongelmaa?
Niin mullekkin sanottiin heinäkuussa kun autoa kävin juuri ostettuna leimaamassa että ei täällä muuta ole väljää kun toinen RT:n ulompi pää ja koiranluu samalta puolelta. Mutta kun vetelyitä ja klopinoita alettiin tutkimaan niin RT pään lisäksi joutui uusimaan kummallekkin puolelle alatukivarsien takimmaiset isot helat, etuapurungon takimmaiset helat ja vielä toissa viikolla kummatkin etuiskarit..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja TTH »

A-Vectra/NG900-kolkki on tosi tarkka ET:stä, femma/B-Vectran ei pitäis ihan niin herkkä olla. Voi olla ihan renkaissakin, mielestäni himpun liian korkea profiili. Minkäslaiset vanteet oikein on alla? Jotkut raskaat kiinatinat niin nekin vaikuttaa..

Taka-akselin puslat vaikuttaa yllättävän paljon suuntavakauteen. Näissähän ne pitkittäispuslat tuppaa menemään ja leimalla niistä ei kovin herkästi huomauteta, välyksen huomaa perstuntumalla/ohjauksessa paljon aikaisemmin kuin nosturilla kangen kanssa.
Vaikkei Saab olekaan niin tästä hyvänä esimerkkinä käy viime viikolla leimaamani mersu. Takakelkan etummaiset puslat ihan lopussa, soutaa aika raakasti kun lyö vauhdissa vedon päälle. Leimalla ei sanallakaan maininnut noista koska niissä ei kamalaa välystä näy ja päältäpäin pusla näyttää ihan hyvälle..
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Mulla oli kanssa edelliset renkaat nuo ärrä Nokiat ja olihan se melko löysä ja jotenkin sellainen vähän sinnepäin ohjaava rengas.
Paljonkos olet pitänyt rengaspaineita? Itse pidin yli 2.5 kiloa varsinkin takapäässä niin ei ollut niin veltto ajettava. Sitten kun oli reilut -20 pakkasta, alkoi rengas tuntua topakalta ja jämäkältä ajettavalta.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mulla oli edellisessä femmassa kulmien säädön jälkeen sama juttu, todella herkkä ohjaus - jopa yliohjaava. Ei ollut ollenkaan kiva. Kun sain tämän tuoreemman kulkineen alle, oli ero kuin yöllä ja päivällä. Ei TODELLAKAAN tarvitse ohjailla suoralla tiellä.
Ne taka-akselin puslat, tai mitkään puslat, ei vaikuta ohjauksen herkkyyteen tavalla jota ketjun aloittaja tarkoitti.
Kulmat uudelleen syyniin ja kehoitus yrittää saada autosta vähemmän yliohjaava
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
sedaneiwagon
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

minkälaisilla arvoilla saadaan yliohjautuvuus pois. ?(jos eivät tiedä)
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: ET:n vaikutus ajo ominaisuuksiin

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

sedaneiwagon kirjoitti:minkälaisilla arvoilla saadaan yliohjautuvuus pois. ?(jos eivät tiedä)
Ei välttämättä millään sellaisilla arvoilla joka ei vaikuttaisi pyörien vääränlaiseen kulumiseen...

Itsellä omassa yliohjautuvuus "vikaa" talvella. Mutta mielummin sitä kun aliohjautuvuutta..
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Vastaa Viestiin