9-5 2001 2.0 oli paikallisessa pajassa kansipahvirempassa. Ajossa tuntuu nyt siltä että moottori kiertää kun vaihtaa pykälää ... eli kiihdytyksessä tätyy hellittää kaasua ENNEN kuin vaihtaa, muuten kierrokset nousevat omia aikojaan kun kytkin on alhaalla. Ei valtavasti, mutta riittävästi että vähän ärsyttää...
Pintakaasu/tyhjäkäynti on mielestäni myös vähän epärauhallinen. Joku letku irti tai halki?
Onko tästä ajatuksia ?
kierrokset nousee vaihdettaessa ...
Re: kierrokset nousee vaihdettaessa ...
Ilmavuoto imusarjalla, alipaineletkut nyt eni syyniin..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: kierrokset nousee vaihdettaessa ...
Jep.. mulla loppu kun tulppasin EVAPin läppäkoteloon menevän letkun. Oli takaisku porsinu.. vois ehkä vaihtaa ehjän tilalle tai tulpata loputki kun ei oo enää ku kobralle menevä auki.
* 9-5 Aero MY03 *
Re: kierrokset nousee vaihdettaessa ...
ok,
voitko tarkemmin kuvailla missä ko letku sijaitsee? - ja miksi sen voisi tulpata?
Paitsi tämä rpm-riesa, tasakäynti on epärauhallinen pahvirempan jlk. Jos tosiaan on niin että imussa on jossain vuoto - voiko tämä jollain lailla vaurioittaa konetta moottoritievauhdissa??
voitko tarkemmin kuvailla missä ko letku sijaitsee? - ja miksi sen voisi tulpata?

Paitsi tämä rpm-riesa, tasakäynti on epärauhallinen pahvirempan jlk. Jos tosiaan on niin että imussa on jossain vuoto - voiko tämä jollain lailla vaurioittaa konetta moottoritievauhdissa??
Re: kierrokset nousee vaihdettaessa ...
noh.
ei se nyt hyvääkään tee, jos koneeseen menee enemmän happea, kuin mitä ilmamäärämittari antaa ohjauksen ymmärtää, eli laihallehan se menee.
Tosin, tuskinpa tuosta mitään katastrofia sen puoleen tulee, sillä lambda säätö taas korjaa tuota virhettä melkosen tehokkaasti.
ei se nyt hyvääkään tee, jos koneeseen menee enemmän happea, kuin mitä ilmamäärämittari antaa ohjauksen ymmärtää, eli laihallehan se menee.
Tosin, tuskinpa tuosta mitään katastrofia sen puoleen tulee, sillä lambda säätö taas korjaa tuota virhettä melkosen tehokkaasti.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: kierrokset nousee vaihdettaessa ...
Moottorin epätasainen käynti johtui siitä että oli kasattu väärin pakopuolen ketju - yhden rattaan heitto
nyt kone käy tasaisesti taas!
Tuo kierrosjuttu kyllä edelleen vaivaa... mutta sen kanssa oppii elämään ...en ole testannut vihjeiden mukaan vielä

Tuo kierrosjuttu kyllä edelleen vaivaa... mutta sen kanssa oppii elämään ...en ole testannut vihjeiden mukaan vielä
Re: kierrokset nousee vaihdettaessa ...
Juu eipä se tosiaan kokonaan loppunu vaikka tulpattu onki. Nyt on kyllä koko evap poistettu ja hönkii lokasuojan sisään siitä magneettiventiilin mutkaletkusta, joka jäi kun otti t-haaran ja kaikki evap letkut pois. R-nipasta letku menee suoraan kobraan. Uus takaiskuki jo ois, että jos palauttas letkun läppäkoteloon kun jaksaa.
Ulkomaan sivuilta löysin, että tuo kierrosten nousu ois ominaisuus, joka polttaa polttoaineet pois mitä jäi kiihytyksessä löysättäessä.
Mulla tuo käyttäytyy siis niin, että jos turbo mittaria ei polkase tappiin niin silloin kierrokset pomppaa löysättäessä. Enemmän kylmällä koneella, silloin ei poleta mittaria tappiinsa niin en tiedä mitä silloin tapahtuu.
Ennen kaikkien pikku letkujen läpikäyntiä kiekat pomppasi myös täyskaasu kiihytyksessä ja reilusti, se oli ärsyttävää..
Edit: EVPA:ista löydät haulla miljuuna ketjua, mulla oli tulpattu ensin puutteellisesti niin, että porsinu takaisku päästi evap letkujen kautta ahtopainetta turbon imuun takasi, mutta r-liittimen tulppa salli ahtojen nousta normiksi. Tein siis ekan modin jonka löysin kun ahdot ei enää noussutkaan.
Ulkomaan sivuilta löysin, että tuo kierrosten nousu ois ominaisuus, joka polttaa polttoaineet pois mitä jäi kiihytyksessä löysättäessä.
Mulla tuo käyttäytyy siis niin, että jos turbo mittaria ei polkase tappiin niin silloin kierrokset pomppaa löysättäessä. Enemmän kylmällä koneella, silloin ei poleta mittaria tappiinsa niin en tiedä mitä silloin tapahtuu.
Ennen kaikkien pikku letkujen läpikäyntiä kiekat pomppasi myös täyskaasu kiihytyksessä ja reilusti, se oli ärsyttävää..
Edit: EVPA:ista löydät haulla miljuuna ketjua, mulla oli tulpattu ensin puutteellisesti niin, että porsinu takaisku päästi evap letkujen kautta ahtopainetta turbon imuun takasi, mutta r-liittimen tulppa salli ahtojen nousta normiksi. Tein siis ekan modin jonka löysin kun ahdot ei enää noussutkaan.
* 9-5 Aero MY03 *