9-5 ei oikein kulje

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
suappi95
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 15:14

9-5 ei oikein kulje

Viesti Kirjoittaja suappi95 »

Apua tarvitsisin.

Auto on vm. 2000 9-5 pisnes malli 2,0 koneella. Vuosien aikana olen laittanut auton koneeseen Mitsun turbon, 2,5" RST-putken katista taakseppäin, sekä Aero mallista isomman "Kobra"-imuputken turbolle. Suuttimet ovat ovat alumperin olleet punaiset, koska tässä mallissa otteessakin on 147 kW:n tehot. Lisäksi ahtimen vaihdon yhteydessä autoon on laitettu maptunin ohjelma, tosin ahdin vaihdettiin tämän jälkeen vielä kertaalleen koska "kiinan" mitsu ei vastannut alkuperäistä.

Autolla on ajettu n.237 tkm ja ihan normaalissa liikenteessä kaikki on ok. En itse aja autolla päivittäin ja nyt on alkanut tuntumaan ettei kaikki ole ok. Tuntuu kuin ainakin 70 hp olisi kadonnut laitumelle. Autossa pitäisi olla 220-230 hp ja 320-350 nm.

Missä vika? Merkkihuolto ei löydä mitään vikaa. Vikakoodeja ei kuulemma ole. Öljyt olen vaihtanut aina 10 tkm välein, tulpatkin 20 tkm välillä. Tulpat on maptunin suosittelemaa mallia (arvoja en tarkemmin muista). Öljyä on viime aikoina alkanut kulumaan 1-3 litraa 10 tkm mitä ei ole aiemmin ilmennyt. Ahdin on vaihdettu noin 200 tkm ajettuna.

Di-kasetti, Evap-letkut ja bypass ovat alkuperäiset. Huohotinpäivitys on tehty 150 tkm tienoilla. Open sidiä ei ole.

Mikäli etelä-suomessa on joku, joka pystyisi tutkimaan mitä tulisi tehdä olisin kiitollinen. En tahtoisi uusia osia toisensa jälkeen syyn selvittämiseksi. Toki korvaan vaivan jos vaan joku voisi auttaa asiassa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 ei oikein kulje

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ota imukobran yläpäässä olevalta magneettiventiililtä ylin eli R-letku irti ja tulppaa letku ja kokeile uudestaan. Evapin takaiskut saa testattua nopeiten näin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mikko-83-lpr
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 ei oikein kulje

Viesti Kirjoittaja mikko-83-lpr »

mulla oli bensahöyryjen takaisku rikki ja muutama kuukaus sen jälkee alko magneettiventtiili temppuilla sillee et joku päivä veti hyvin ja joku päivä puuttu just varmaan joku 50 heppaa.. takaiskua veikkaan jos se sun auto tuntuu kokoajan tehottomalta..
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 ei oikein kulje

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että vaihdat ensin kaikki 4mm alipaineletkut uusiin , mankkuvenalta kaikki 6mm letkut uusiin , ja poistat samalla r letkusta evapille lähtevän t-haaran. sitten purat evappi letkut pois ja tulppaat yhteen kaasuläppäkotelon takaa. Oma femma nuoreni näillä toimenpiteillä vuosia ja nuo hommat kannattaa tehdä enemmin tai myöhemmin joka tapauksessa. Itse tein myöhemmin, ja harmittaa :mrgreen:

Edittiä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... p+tulppaus

Tuolla hyviä kuviä ja muuta asiaa evapin tiimoilta.

Itse tilasin riittävästi silicooniletkua docpowerilta(toimitus pari päivää), mutta muualtakin sitä löytyy...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Aero 9-5 2000
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 16:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 ei oikein kulje

Viesti Kirjoittaja Aero 9-5 2000 »

mikko-83-lpr kirjoitti:mulla oli bensahöyryjen takaisku rikki ja muutama kuukaus sen jälkee alko magneettiventtiili temppuilla sillee et joku päivä veti hyvin ja joku päivä puuttu just varmaan joku 50 heppaa.. takaiskua veikkaan jos se sun auto tuntuu kokoajan tehottomalta..
Mulla oli sama ongelma pari vuotta sitten 2000 9-5 aerossa.
Lopulta se vika löytyi juuri tuosta bensahöyryjen takaiskusta. Matkaa oli kertynyt mittariin tuolloin n. 280tkm. Kun kyseinen "letku" vaihdettiin löytyi tehot saman tien. Osan / letkun hinta oli muistaakseni taas kerran ikävä yllätys varsinkin juuri vaihdetun orkkis mitsun turbon lisäksi.

Myös ohessa mainitut 4mm silikonletkut aiheuttivat oman ongelmansa varsinkin kun kovettunut letku oli kokonaan irronut.
Vaihtamalla alkuperäisen ilmamassamittarin uuteen auto sai loputkin ajan kanssa jo huomaamatta hävinneet tehonsa takaisin 300tkm:n jälkeen.
Vastaa Viestiin