9000 automaatilla kirjoitti:Oliko niin, että rattailta karannut akseli antoi vikakoodin? Katkennut varsi ainakin. Kai sen voisi varoiksi kalibroida toistamiseen. Jos edelleen vasemalla nolla ja oikealla ei mitään, niin pitäiskö varoiksi käyttää muovit irti ja kuulostella että rullat pyörii...
Mikä olikaan potilaan vuosimalli?
Nii,iiiin. Jossakin viestissä oli linkki jäähdytysletkujen 3-tie venttiiliin, sellainen tuolta moottoritilasta löytyi, mutta pimenevässä illassa en ruvennut sitä paremmin kättelemään. Onhan se päivä huomennakin.
Saab 9-5 on ilmeisesti mallisarjansa ensimäisiä vuodelta 1998.
Onhan tässä autossa, siis vanhassa, tänä vuonna ollut aika paljon uusia vikoja. Tytär on vissiin "sairas", kun hän haluaa Saabilla ajaa, vaikka kaikenmoista tässäkin on. Kotopuolessaan eräs seppä tuolla Jämsässä päin on kuulema korjannut toukokuussa tuulilasinpyyhkimen moottoria, no se toimii, mutta vain yhdessä asennossa kunnolla - eikä siinäkään palauta, se on sinällään pieni vaiva. Heinäkuussa oli sitten vuorossa isompi urakka, korjaajan kertomuksen mukaan autoon on korjattu kansi, vaihdettu kansipahvi, hiottu venttiilit, vaihdettu venttiilinvarrenkumit ja korjattu jäähdytysjärjestelmän vuodot. Tuntejakin ilmoituksensa mukaan käyttänyt melkoisesti. Laskukin oli melkoinen, "edullinen" autotallipaja, kun osien jälkeen ynnäsin, että n 50.-/h. Nyt sitten syyskuun lopussa hajosi moniurahihna ja sen pari kiristinrullaa. Tuo korjaaja ehdotti tyttärelle, että hän vaihtaa siihen koko moottorin. Estin homman, hain trailerilla auton omaan ja kaverini tarkasteluun. Moniurahihna ja kiristinrullat vaihdettiin. Auto savutti melkoisesti. Päättelimme, että turbo on tullut tiensä päähän tai sitten noita venttiilien ohjurien kumeja ei ole koskaan vaihdettukaan.
Ihmeellisen oloisesti tuo jämsän äijä oli auton moottorin heinäkuussa aukaissut, kun esim venttilikopan kannen ruuvit oli nyt niin tiukassa, että ne saatiin auki vain lyöntitalttaa apuna käyttäen. Sytytystulpat - noo, en ole koskaan nähnyt missään moottorissa noin huonoja. Siis ihmetytti sekin, että, kun tehdään kallis kansiremppa, niin ei sitten vaihdeta tulppia! Pakosarjan muttereita on nyt useampikin tarkastellut, hyvin oli niistäkin heinäkuun lopun ja syyskuun lopun välillä tullut takaisin vanha ruoste pintaan ja äkkiä näyttää aukaisusta johtuva pultin pään kiilto tummuvan.
Kun täällä foorumilla kyselin turbo ongelmista, niin tuolta Varkaudesta mulle myytiin käytetty turbo edullisella hinnalla - ja tutkitutin sen Boschin asiantuntijalla, arvosana oli 9.
Auto vielä savuttaa hieman, mutta noissa kaikenmaailman putkissa lienee vanhaa öljyä, joka pikkuhiljaa sieltä poistunee. Tänään ajaessani olikin jo huomattavasti parempaa. Joten kait ne venttiilinvarren kumitkin lienee laitettu.
Elokuussa tytär valitti, että autossa ei tule lainkaan lämpöä. Kertoi. että tuo jämsän äijä olisi sanonut laittaneensa vahingossa pari johtoa vääriin paikkoihin. Nyt kun olen pähkäillyt tätä lämmitys ongelmaa, niin soitin tuolle asentajalle, mutta hän kiisti, että ei ole koskenutkaan lämppärijuttuihin.
Mutta yritän taas huomenis ruveta tuota kolmitieventtiiliä potkimaan, jos vaikka siitä jotain tulisi.
Terveisin "sairaan" tyttären iskä!
p.s. tarkoitus olisi, jos talvikauden likka vielä tuolla selviäisi, niin ensi kesänä ehkä voisi ostaa jonkun muun ja tämä jää isäpapalle sit hukattavaksi!
Eli, pistäkääpä mieleenne, ehkä ens kesänä vois olla kaupan kaikenmaailman vikoja kokenut saappi 9-5