Taukolämmitin
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Taukolämmitin
No ompa jäänyt vähä torsoksi jo suunnittelu pöydällä koko taukolämmitin kun on tohon sitä laitettu..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Taukolämmitin
Tuossa kun testasin omalla niin prosentit tippuu nopeasti kun kiertovesipumppu ei pöyri. Eli joko sitä ei ole tai sitten siitä on hiilet loppu.
Oon kyllä ollu siinä uskossa ettei taukolämmitin olis ees aktivoitavissa jossei autossa ole kiertovesipumppua. Mutta sepä selviää tutkimalla lämmityslaitteelle meneviä letkuja näkyykö välissä sähköpumppua.
Vakionahan tuo kiertovesipumppu näyttäisi olevan ohjekirjan mukaan vain V6 bensakoneissa ja tiettyjen markkinoiden dieselmalleissa = autoissa joissa lisälämmitin).
Oon kyllä ollu siinä uskossa ettei taukolämmitin olis ees aktivoitavissa jossei autossa ole kiertovesipumppua. Mutta sepä selviää tutkimalla lämmityslaitteelle meneviä letkuja näkyykö välissä sähköpumppua.
Vakionahan tuo kiertovesipumppu näyttäisi olevan ohjekirjan mukaan vain V6 bensakoneissa ja tiettyjen markkinoiden dieselmalleissa = autoissa joissa lisälämmitin).
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Taukolämmitin
Osaisiko joku antaa ohjeet tuollaisen jälkiasenteisen taukolämpökiertovesipumpun asennukseen?
Koitin omastani (2001 mallinen) etsiä mahdollista valmista kv-pumpun sähköliitintä jarrutehostimen ympäristöstä, mutta ei sattunut silmään. Sähkökuvista löysin kuitenkin ACC:n pinnin 23, jolta ohjaus ilmeisesti tulee. Piuhojen virittely kabiinin puolelta kuitenkin nostaa asennuskynnystä jonkin verran...
Entäs vesiputkien liitäntä? Moottorin päästä lähtevä letku poikki ja pumppu väliin? ...vai tarviiko jonkun ohitus-/takaiskuventtiilin rinnalle?
Koitin omastani (2001 mallinen) etsiä mahdollista valmista kv-pumpun sähköliitintä jarrutehostimen ympäristöstä, mutta ei sattunut silmään. Sähkökuvista löysin kuitenkin ACC:n pinnin 23, jolta ohjaus ilmeisesti tulee. Piuhojen virittely kabiinin puolelta kuitenkin nostaa asennuskynnystä jonkin verran...
Entäs vesiputkien liitäntä? Moottorin päästä lähtevä letku poikki ja pumppu väliin? ...vai tarviiko jonkun ohitus-/takaiskuventtiilin rinnalle?
Re: Taukolämmitin
Niin kyllä diisseleissä Suomi-malleissa eberi pitäis löytyä ja sen yhteydessä pumppu. Voi toki olla rikki kun useassa lämmitin on päällä vaan ajon aikana niin sitä ei huomaa toimiiko vai ei. Kolkissa pumppu oli lisävaruste.mike kirjoitti:Tuossa kun testasin omalla niin prosentit tippuu nopeasti kun kiertovesipumppu ei pöyri. Eli joko sitä ei ole tai sitten siitä on hiilet loppu.
Oon kyllä ollu siinä uskossa ettei taukolämmitin olis ees aktivoitavissa jossei autossa ole kiertovesipumppua. Mutta sepä selviää tutkimalla lämmityslaitteelle meneviä letkuja näkyykö välissä sähköpumppua.
Vakionahan tuo kiertovesipumppu näyttäisi olevan ohjekirjan mukaan vain V6 bensakoneissa ja tiettyjen markkinoiden dieselmalleissa = autoissa joissa lisälämmitin).
Toimiiko lämmitys SID:n kautta eli eberillä? Tavallaan sama juttu mutta lämmitin lisänä päällä.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Taukolämmitin
Sähkökytkentä on yksinkertainen, kiertovesipumppu saa +30 jännitteen kojelaudan sulakerasian sulakkeen 20 kautta. Maadoituksen ohjaus tulee ACC:n nastasta 23.Aerokettu kirjoitti:Osaisiko joku antaa ohjeet tuollaisen jälkiasenteisen taukolämpökiertovesipumpun asennukseen?.
Vesiletkujen liitäntä tulee sylinterinkannelta lämmityslaitteen kennolle menevän letkun väliin. Ja tietysti niin että moottorilta letku pumpun imupuoleen ja pumpun ulostulo lämppärin kennolle päin. Ei tarvii ohitus/takaiskuventtiiliä.Aerokettu kirjoitti:Entäs vesiputkien liitäntä? Moottorin päästä lähtevä letku poikki ja pumppu väliin? ...vai tarviiko jonkun ohitus-/takaiskuventtiilin rinnalle?
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Re: Taukolämmitin
Innostuinpa tuosta taukolämmöstä niin paljon, että nyt odottelee pöydän reunalla asennusta Boschin edullinen 0392020034 kiertovesipumppu Mihinkähän asentoon tuo kannattaisi asentaa? Itse tuumailin, että saattaisi olla paras asento pystyssä moottori ylöspäin (tai alaspäin), jos vain saa sen niin mahtumaan. Noinkin painavaa möykkyä ei kannattane ihan letkujen varaan jättää?
Pitääkö ne virtapiuhat vetää ihan ACC:n liittimelle asti? Vai löytyykö oikeat piuhat jo konetilan puolelta?
Entäs ne asetusten muutokset techillä? Mitä sieltä pitää konffata taukolämmön aktivoimiseksi? Kävin paikallisessa saabin huoltoliikkeessä kyselemässä, mutta ainakin tiskillä pudisteltiin päätä ja hoettiin "ei tietoa" ...ja "tilaa aika, niin katsotaan". Asiantuntemus ei oikein vakuuttanut.
Pitääkö ne virtapiuhat vetää ihan ACC:n liittimelle asti? Vai löytyykö oikeat piuhat jo konetilan puolelta?
Entäs ne asetusten muutokset techillä? Mitä sieltä pitää konffata taukolämmön aktivoimiseksi? Kävin paikallisessa saabin huoltoliikkeessä kyselemässä, mutta ainakin tiskillä pudisteltiin päätä ja hoettiin "ei tietoa" ...ja "tilaa aika, niin katsotaan". Asiantuntemus ei oikein vakuuttanut.
Re: Taukolämmitin
Kerroppa toki aerokettu miten asennus meni, kiinnostais itelläkin kovasti tuo taukolämmitin.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: Taukolämmitin
Asenna pumppu moottori ylöspäin ja jarrutehostimen vieressä on tehtaalla asennettujen paikka, joten sieltä varmaan löytyy paikka pumpulle. Pumppu kunnolla kiinniAerokettu kirjoitti:Mihinkähän asentoon tuo kannattaisi asentaa? Itse tuumailin, että saattaisi olla paras asento pystyssä moottori ylöspäin (tai alaspäin), jos vain saa sen niin mahtumaan. Noinkin painavaa möykkyä ei kannattane ihan letkujen varaan jättää?
Itse tekisin ihan alkuperäisen kytkentäkaavion mukaan, eli maadoitus pumpulle tulee suoraan sieltä ACC:n nastalta 23. Se jännite tulee kojelaudan päässä olevalta sulakerasialta sulakkeen 20 kautta. Siihen on helppo päästä käsiksi ottaisin jännitteen suoraan sieltä.Aerokettu kirjoitti:Pitääkö ne virtapiuhat vetää ihan ACC:n liittimelle asti? Vai löytyykö oikeat piuhat jo konetilan puolelta?
Techin omistavat harrastajat voinevat muuttaa Techillä asetuksia, muistaakseni muutoksia tehdään vain ACC-ohjainyksikön ohjelmointiin.Aerokettu kirjoitti:Entäs ne asetusten muutokset techillä?
Lopuksi vielä kehuja taukolämmön toiminnasta Itsellä omassa sellainen on kun Webaston vesipumppu hoitaa myös taukolämmön vesipumpun virkaa (erikoiskytkentä). Eilen kauppareissulla tiputteli lunta taivaalta, auto ulkona parkissa 15min. Autolle takaisin tullessa SID:n näytöllä jäljellä 60%, ja auton lasit avoinna ja sisällä sama mukava lämpötila kuin kauppaan lähtiessä
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Re: Taukolämmitin
Miten tämä projekti on edistynyt?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taukolämmitin
Testailin kauppareissulla tuota taukolämmitintä. Ainakin tuossa femma vanhuksessa on valmius, mutta kiertovesipumppu taitaa puuttua. Puhaltelua kesti semmosen pari minuuttia. Onkos nyt niin, että kaikissa acc femmoissa on valmius moiseen? Jos joku on pumpun asentanut, niin minkalaisen kustannuksen toi tullessaan...
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Taukolämmitin
Omaan vaihdettiin syyskokouksen aikana sidin ja acc:n paneelit,ei toimi taukolämmitin nytte,ilmeisesti pitääkö techillä ohjelmoida että acc älyää semmoisen autossa olevan?
Joku kipotin.
Re: Taukolämmitin
Pitää ohjelmoida ACC uudelleen niin että taukolämmitin toiminto on aktivoitu, ei muuten osaa hoitaa hommaansa.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Re: Taukolämmitin
Onko tuota taukolämmitintoimintoa viirusilmäisissä, joissa on Kenraalin konserni-ACC?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Taukolämmitin
Taika sana on V6 ...
Eli joissakin versioissa joissa on bensa Vkutvosella oleva auto, on tässä yhteydessä mainittu/tarkoitettu taukolämmitin eli ylimääräinen kiertovesipumppu.
Eli joissakin versioissa joissa on bensa Vkutvosella oleva auto, on tässä yhteydessä mainittu/tarkoitettu taukolämmitin eli ylimääräinen kiertovesipumppu.
Saab 9-5 2.0t 1998