Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva

Ylimmäisen nivelen vaihdoin kuvan ylimmäisellä sarjalla, mutta ajattelin, että toista en vaihda, oli senverran tuskaista.
Alimmaisen vaihdoin kuvan alimmaisella sarjalla ja sehän sujui kuin leikiten!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja jus »

Henrikki kirjoitti:Mitä paikasta löysit tuota m12x1.5 tankoa 10.9 kovana?
Pari vuotta sitten hain yhden kangen http://www.ruuvihankinta.fi :stä. Oli hyllytavaraa. Pätkä saattaisi olla ylimääräisenä minulla, mutta tarvitset kaveriksi kovat mutterikin, niitä minulla ei ole ylimääräisenä.

Tai lainaan joutaa koko setti holkkeja, mutterit ja kierretanko, niillä vaihdoin Vectran takapoikittaisnivelet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Jus: Sait yv:n


Pari vuotta sitten vaihdoin ylemmät puslat kotitekoisella putken pätkä kierretanko viritelmällä. Oli aikamoista nysväämistä, totesin että alempia en vaida ennen kun on kunnon työkalut.
tvi
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Kesä 19, 2009 16:53

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja tvi »

Jos jollain lainata tai myydä kyseistä puslanvaihtotyökalua niin laita yv olisin kiinnostunut. Katsastus kuukauden sisällä ja takalaakerin vaihdon yhteydessä vaihtuisi myös nuo puslat. Ylemmässä tuntui jo selvä klappi, vaihdettu 11kk sitten, motonetin tarvikkeeseen...
tvi
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Kesä 19, 2009 16:53

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja tvi »

noniin, nyt on sorvautettu "J.V.A":n kuvan mukainen työkalu mutta näyttäis että tuo puslaa työntävä osa (3) onkin sisähalkaisijaltaan liian pieni. Eli puslan kumiosan halkaisija 41mm ja tuo osa nro 3 sisähalkaisijalta 39mm. Pusla mallia PCS, made in germany.

Ei kait se auta kun purkaa puslasta tuo kumiosa pois tieltä ennen asennusta :?
JarmoR
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 12:46

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja JarmoR »

Pitäisi kanssa nuo nelospuslat/pallonivelet vaihtaa.
Kuva.
Pikaisesti kurkkain auton alle ja katsoin että tuon ylemmän mahtuu "helposti" vaihtamaan kun ottaa vain renkaan pois, mutta entä tuo alempi?

Tarviiko iskarin alapää/jousi irrottaa? Tai pyörän napa/jarrulevy, että mahtuu äheltään sen puslan kanssa? Tuo kierretanko työkalu http://www.pvrdirect.co.uk/netalogue/pdfs/VS721.pdf olisi vissiin kelvollinen, tai työkaluhyllystä löytyvä vastaavanlainen jousipuristin ja sopivat hylsyt?

Olipa paljon kysymyksiä, mutta nämä alustaremontit tallin lattialla autoihin :saab: , joita ei uskalla nostaa (siis rungottomat autot) ei ole omia suosikkeja.
Saab 9-5 Aero -04
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Ei tarvitse irroittaa iskarin alapäätä eikä pyörän napoja jne. Auto oli oman remppani aikana koko takapää ilmassa ja ainakaan tuolla tavalla tehtynä ei tarvinnut mitään irroitella.
Se alapään nelospusla on hieman hankalampi vaihtaa, koska kierretyökalun paikalleen saaminen ja työskenteleminen on vaikeampaa kiitos rakenteen. Huomaat kyllä :wink: On aika ahdas paikka tuolle työkalulle, mutta kyllä sen saa tehtyä ihan kivasti.

Omassa vaihdossani sain kierretangon poikki. Oli pikkasen ruostunut alapallo kiinni :lol:
Jouduin kesken rempan hakemaan kaupasta ruostumatonta kierreterästankoa ennenkuin antautui pusla pesästään..
Saab 9-5 Aero
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

olikos näitä puslatyökaluja jossain / jollain myynnissä??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ebäystä ostin omani, jotain 50€ luokkaa lähimpään postiin kuljetettuna.
Paikka oli joku englantilainen työkaluputka...

Hakusana oli joku saab opel bushing tool/set ...

Jostain täältä voorumin syövereistä löytyy linkkikin tommoseen ebäy settiin.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

odotellaan edelleen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Tuollaisen ostin viime keväänä ja hyvin hoitui homma:

http://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Opel ... 0987952447?
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
JarmoR
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 12:46

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja JarmoR »

Ostin ton halvimman työkalusetin, jolla nimimerkki pohojalainen tossa ylempänä kertoi puslat vaihtaneensa.

Rengas ilmaan ja ylätukivarsi ylös, ja "työkalu" tarkasti paikalleen, että se vetää puslaa oikeaan suuntaan irti... Ei irtoa; Ne hylsyt alkaa mennä kasaan mutterin alta.

No pääseepä :saab: taas oikeaan huoltoon...

Kerrankin tajusin, että lopetan hommat ajoissa. Yleensä tapana hankkia järeämpiä työkaluja tai purkaa autoa enempi, että saa hommat tehtyä itse, tosin sillä tyylillä ei se säästö usein realisoidu omalle kohdalle...

Eiköhän nuo nelospuslat prässillä pullauttais kivasti irti, kun vaan purkais "vähän" enempi...
Saab 9-5 Aero -04
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja ella »

Kyllä ne ebay:n edukkaalla setillä on itse tullut vaihdettua, painelaakeria apuna jotkut käyttäneet. Itsellä oli apuna terästangosta leikattu limppu, johon porasin reiän niin eipähän painu kasaan. 15e paineilmataltta toimii ainakin takapään isojen etupuslien kanssa, kunhan ei telo tukivarsia.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Viime viikolla vaihdoin omaani nuo neloset ja kolmosten tilalle tuli uretaanit. Yksikään pusla ei lähtenyt särkemättä irti, eli sisukset pois ja rautasahalla se puslan ulkokehä poikki, niin johan irtos. Uudet meni kyllä suht nätisti paikoilleen tuollaisella itse tehdyllä työkalulla.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

JarmoR kirjoitti:... Ei irtoa; Ne hylsyt alkaa mennä kasaan mutterin alta.
Hmm... melko tiukassa tuntuvat olevan toisilla. Kyllä minäkin sain vääntää otsasuoni pulleana, mutta lähti kumminkin pelkällä pulslatyökalulla.

En kyllä huomannut että hylsyt olisivat mitenkään antaneet periksi. Luulisi, että työkalun kierteet korkkaavat ensimmäisenä. Muistaakseni voitelin ne kaiken varalta ennen operaatiota.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Vastaa Viestiin