P1662 ym...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
saapiska
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 12, 2012 18:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

P1662 ym...

Viesti Kirjoittaja saapiska »

Mikähän saappia vaivaa? Eli kyseessä 9-5 vm 2004 2,0t. Ongelmat aikoi syksyllä, kun bensavalo syttyi ja mittari väitti tankin olevan tyhjä. Tankkii siis puolillaan. Ongelma poistui ajamalla sivuun ja käynnistämällä auton uudelleen.

Tämän jälkeen vilautteli satunnaisesti kesken ajoa TCS, ABS ja vaihteiston vikavaloja. Nämä myös sytyttivät CE-valon. Auto kävi tutulla ”nyrkkipajalla” öljynvaihtohuollossa. Kaveri luki vikakoodin ja kertoi sen liittyneen tiedonsiirto-ongelmiin. Nollasi koodit ja ajo jatkui. Auto siis toimi muuten normaalisti.

Jonkin ajan kuluttua jatkoi samojen vikavalojen vilauttelua PIMPELIPOM! äänenkera. Vakionopeudensäädin kieltäytyi myös kerran toimimasta, mutta pelasi hyvin paluumatkalla. Kerran myös mittaristo meni pimeäksi – auto sivuun, kone seis ja uudelleen käyntiin. Ja taas mentiin. Tämä tosin jätti CE-valon palamaan ja Fcod 5669 (p1625). Otin akun irti. CE-valo katosi kuten errorit ja Fcodit.

Yhtenä pakkasaamuna auto ei suostunut käynnstymään. SID herjasi vain että KEY NOT ACCEPTED. Aikani ihmeteltyä sain auton käyntiin laittamalla virran päälle ja painalla takaluukun avausnappia. SIDiin oli ilmestyny 3 erroria ja Fcod 5667. Ajoin kauppaan ja kun yritin käynnistää autoa uudelleen, niin avainta kääntäessä mittaristo pysyi pimeenä, radio ja ajovalot syttyi, mutta mitään muuta ei tapahtunut. Välillä vain vilkutti kaikkia vikavaloja. Varmaan parinkymmenen yrityksen jälkeen mittaristoon syttyi valot ja konekin käynnistyi täysin normaalisti.

Ajoin Länsiautoon, jossa antoivat autolle valohoitoa ja lukivat vikakoodit (65e):
p1662 – magneettivanttiili ahtoilmansäätö. Katkos/oikosulku maahan
p1460 – Toim.esto aktiivinen käynnistyksen yhteydessä. VIHJE. Uuden T7/MIU/TWICE ohjausyksikön yhteydessä, ohjelmoi estokoodi TWICEEN.
P1623 – Ei väyläkommunikaatiota TCM:n (vaihteiston ohj.laite) kanssa.

Sanoivat Länsiautossa (ei virallista Saappihuoltoa), että eivät voi tehdä asialle mitään. Ja että autossa olisi kaksi vikaa; ahtopaineen säätöventtiili ja varkaudenestovika. Suosittelivat jotain paikkaa Tampereelta tai Hki-Vantaa kentän läheltä.. (auto on myös aina herjannut käynnistyksen yhteydessä Theft protection failure, contact service). Kiitin näistä tiedoista mietin mihin kaikkeen muuhun olisin voinu tuon 65 euroa käyttää.

Epäilin aluksi ABS/TCS:n sisäistä ongelma (p1625), mutta nopeusmittari toimii kuitenkin normaalisti. Ja viimeisessä koodilistassa ei kyseistä koodia ollut. Lisäksi tuntuu heittelevän koodeja sinne ja tänne.

Ideoita, ajatuksia... Koko tämän ajan auto muuten toimii täysin "normaalisti".
9-5 2,0t 2004 Stage 1
saapiska
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 12, 2012 18:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: P1662 ym...

Viesti Kirjoittaja saapiska »

Tarkistutin tänään akun, joka on noin vuoden vanha. Akku ok, mutta tyhjäkäynnillä navoista mitattu jännite oli 13,8v. Tämän akkumiehen mukaan se olisi liian alhainen ja suositteli laturin vaihtamista.

No sovin ajan yhelle autosähköpajalle, jolloin tutkivat autoa vähän tarkemmin ennen laturinvaihtojumppaa. Tämä kaveri oli sitä mieltä, että tuo 13,8v voisi vielä olla normaaleissa rajoissa (0,5v liian alhainen) riippuen säätimistä. Ja että tuo puoli volttia voisi kadota mihin tahansa.

Vaihdoin tosiaan akun viime syksynä, kun se simahti. Tutkin tässä taannoin auton papereita ja niiden mukaan tuo akku olisi ollut vaihdettaessa alle vuoden vanha. Tuona aikana auto oli tosin seissyt myös liikkeessä x määrän kuukausia.
9-5 2,0t 2004 Stage 1
saapiska
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 12, 2012 18:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: P1662 ym...

Viesti Kirjoittaja saapiska »

Ongelmat jatkuvat. Käynnistymättömyys alkanut yleistymään.

Avainta kääntäessä mittaristo (sekä SID) pysyy pimeänä, mutta ajovalot syttyy. Auto ei käynnisty. Painamalla kaukosäätimen nappia saa startin pyörimään, mutta moottori ei käynnisty. Kun lopulta käynnistyy, niin tätä edeltää mittariston syttyminen normaalisti. Tätä voi jatkua minuutista puoleen tuntiin...

Nyt myös mittariston sammuminen kesken ajon on yleistynyt. Koneen sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen auttaa.

Eikö kenelläkään ole ideoita? Auto menossa 10. päivä autosähkärille syyniin, sähkäri oli kylläkin epäileväinen ratkaisun löytymisen suhteen. Onko kyseessä "vain" kosketushäiriö/maadoitusongelma, vai onko joku tietty elektroninen osa porsimassa?
9-5 2,0t 2004 Stage 1
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: P1662 ym...

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Itse en osaa asiassa auttaa, mutta uskoisin tuolta löytyvän apua. http://www.ugsaabistit.net
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: P1662 ym...

Viesti Kirjoittaja JKen »

saapiska kirjoitti:Painamalla kaukosäätimen nappia saa startin pyörimään
Todennäköisesti virtalukon ympärillä olevasta tunnistinrenkaasta juotos murtunut piirilevyltä eli kolvaamalla kuntoon. Itse olen pari tuollaista korjannut. Alle yhden oluen homma.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
saapiska
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 12, 2012 18:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: P1662 ym...

Viesti Kirjoittaja saapiska »

JKen kirjoitti:
saapiska kirjoitti:Painamalla kaukosäätimen nappia saa startin pyörimään
Todennäköisesti virtalukon ympärillä olevasta tunnistinrenkaasta juotos murtunut piirilevyltä eli kolvaamalla kuntoon. Itse olen pari tuollaista korjannut. Alle yhden oluen homma.
Tätä olen myös itse epäillyt. Vielä tosin en ole vielä tunnistinta irroittanut (pitääkö muuten akku irroittaa ennen kuin nyppäsee tuon renkaan irti). Mutta voiko tuo kojetaulun pimeneminen/pimeänä pysyminen liittyä tuohon tunnistinrenkaaseen?
9-5 2,0t 2004 Stage 1
saapiska
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 12, 2012 18:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: P1662 ym...

Viesti Kirjoittaja saapiska »

Noniin, vika saatiin lopultakin paikallistettua virtalukon pohjaan. Tätä edelsi auton totaalinen hyytyminen ja hinurin apuun turvautuminen. Pohjan vaihdon jälkeen auto toiminut jo noin viikon moitteetta ja ilman yhtäkään vikakoodia :D
9-5 2,0t 2004 Stage 1
Vastaa Viestiin