Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Millä kilometreillä bensapumpun kunnosta pitäisi alkaa olla huolestunut? Edellisessä OG9-3:ssa bensapumppu "vihelsi" vienosti koko sen ajan mitä se minulla oli (reilu 3 vuotta) ja ei ollut pumpun suhteen kuitenkaan ongelmia. Nykyisestä 9-5:sta ei kuulu vastaavaa bensapumpun vihellystä lainkaan.

Saatoin ymmärtää väärin, mutta miksi Trionic-moottorinohjaus ei korjaa ohjaustaan tilanteessa, jossa polttoainetta ei virtaa suuressa kuormituksessa tarpeeksi pumpun ikääntymisen vuoksi ja moottori uhkaa käydä laihalla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Trionic ei tiedä täyskaasulla paljonko polttoainetta moottoriin menee todellisuudessa, koska siinä ei ole laajakaista-lambdaa eikä pakolämpöanturia. Nakutukseen kyllä reagoi, mutta jos ei nakuta niin eipä se mitään sitten asialle mahda. Kuumana käymiseen saattaa sulaa nakuttamattakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja 3J »

peukalokeskellä kirjoitti:Millä kilometreillä bensapumpun kunnosta pitäisi alkaa olla huolestunut?
Eipä siihen taida olla mitään kilometrimäärää. Toiset toimii viheltäen vuosikausia. Itse kuuntelin 9-5 viheltävää bensapumppua myös useamman vuoden. Lopulta vaihdoin kun kyllästyin ääneen, muuten se toimi ihan normaalisti.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kyllä ne vakiopumput 200tkm kohdalla on jo lisä ajalla ja kannattaa vaihtaa uuteen johonkin hyväksihavaittuun, jos ei halua tielle jäädä pumpun loppumisen takia. Useimmiten hajoaa siinä 190-250 välillä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

mikatl73 kirjoitti:No, ei mulla ole kuin 2 irto-osaa. Toinen taitaa olla moottorin seinämästä. Toinen osa taitaa olla noin 1/4 laakeripukista. Siinä on muuten merkintä "4". Pitää siirtää auto lähipäivinä pukin päälle, niin pääsee ottamaan kuvaa alhaalta koneen takaa. Yläpuolelta ei näy muuta kuin märän katalysaattorin.

Mittatikussa on jonkin verran "smetanaa". Öljyä näytti olevan vielä riittävästi, merkkien puolivälissä. Edellisen kerran kun katsoin mittatikkua, öljy näytti normaalilta.

Huom. Aiemmin koneesta meni ensin turbo öljyjen takia ja siinä sitten vähän muutakin oli kärsinyt ;)

Ps. Mää ainakin vaihtaisin seuraavalla kerralla toisen etanolitankkauksen jälkeen uudestaaan moottoriöljyt. Josko vaikka auttais. :)
Tällaista näkyy Mikan vanhan koneen öljypohjassa:

Kuva
Sihti puhdas ja reilusti silikonia laipassa :)

Kuva
Nelospukki lähtenyt käveleen ja tehnyt mennessään reiän lohkoon ja öljypohjaan, Huomatkaa täysin kiiltävä laakeripinta ! Napannut kolmosen veivistä vauhtia.

Kuva

Eli päivän arvausleikki; mitä täällä on tapahtunut. Muiden pukkien pultit oli ainakin tiukasti kiinni
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Asennusvirhettä veikkaisin. Oikealla tavalla momentti + astekiristetty pukit..? Aukihan nuo runkopukin pultit on pyörineet jonka jälkeen pukki on lähtenyt lentoon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse samoilla linjoilla Carlsonin kanssa, eli veikkaan unohtunutta kulmakiristystä, jonka seurrauksena pukki irronnut ko. seurauksin.

Toinen vääntynyt pultti on ollut vielä aika hyvin kiinni lohkossa (Kumminkin irronnut jo ohjainholkeistaan/tapistaan), kun toinen pultti on pudonnut irti ja kiertokanki/kampura murjonut runkopukkia päin seiniä/pohjaa, kunnes ei ole ollut enää murjottavaa.

Onko tuo pultin taitoskohta kuinka paljon ylempänä, kuin pukin reijän syvyys?
Onko 4. pukin laakeriliuskat virheettömät? (ei palamista siis, ylemmän voi nähdä, jos luikauttaa irti..) Alempi on öljypohjassa romujen seassa tallessa..

Nuo muiden runkopukkien kireyden voisi mielenkiinnosta testata, eli merkata (puhistettuun kantaan) nykyisen kulman esim. hihnapyörää kohti. avata pulttia puoli kierrosta, kiristää 20nm + 75 astetta ja katsoa, että onko suunnilleen sama kireys. Onko siis muut oikeassa momentissa (vielä..)? Onko siis kasattu pukit mutulla, vai ohjearvoihin..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

jcarlson kirjoitti:Trionic ei tiedä täyskaasulla paljonko polttoainetta moottoriin menee todellisuudessa, koska siinä ei ole laajakaista-lambdaa eikä pakolämpöanturia. Nakutukseen kyllä reagoi, mutta jos ei nakuta niin eipä se mitään sitten asialle mahda. Kuumana käymiseen saattaa sulaa nakuttamattakin.
Palataanpa laajakaista-lambdaan. Onko asiasta keskustelua foorumilla? Joitain mainintoja oli E85-ketjussa.
Olisiko miten järkevää/helppoa asentaa sellainen OG 9-5:een? Ykköslambdan tilalle? Laajakaistoissahan tuntuu olevan ominaisuutena kapeakaista-lambdan simulointi, jolloin ainakin teoriassa moottorinohjauksen pitäisi toimia oikein.

Tutkailin asiaa googlella ja opin, että T7 Open SID tukee laajakaista-lambdan arvon näyttöä. AFR-suhde tai lambda-arvo pitäisi näkyä "Disp" kohdassa. Lisäksi symbolitaulukoiden alussa tai niitä ennen löytyy alkeellinen graafinen näyttö AFR-suhteelle. Toteutettu heiluvana ************ merkkijonona. Laajakaista-lambda signaalilähtö (0-5V) tulisi kytkeä ECU:n pinniin 16.

Saab-tuners.com
Disp
DisplProt.AD_Scanner
If you feed a 0-5 volt signal from a wideband lambda to the ECU's pin 16 you can display the signal in AFR or lambda
Video Open SID:n **** -palkista.
http://www.youtube.com/watch?v=Q9Zsu-Ggqy8

Ilmeisesti "Bosch Motorsport LSU 4.9 Wideband Oxygen Sensor" on hyvä tuote. Olisihan noita erillisinäkin mittaripaketteina esim.
http://shop.speedparts.se/en/prod/acces ... nd-lambda/
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja oju »

Entä kahden rinnakkaisen bensapumpun asentaminen? Paluuputken kapasiteetti taisi olla ongelma, vai oliko sittenkään Hajoamisen ennakoiminen tuntuu vaikealta.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Omaan saabiini olen viritellyt tämmösen ratkasun... eikä ole soppa loppunu kesken.

Kuva
Jami_K
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 30, 2012 13:11
Paikkakunta: Manse

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Jami_K »

Pikku hiljaa rupee oleen "uusi" moottori paikallaan mutta nytten pitäisi keksiä tälle piuhalle paikka johon se kuuluu? Sitten olisi enään nesteitä sisään ja bensapumpun vaihto niin vois yrittää vaikka tulille.

Kuva
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Termarikotelon kanteen maadoitus. Eikä moottorin nostokorvan alle kiilattuna kuten eräässä kohteessa oltiin luovasti asia ratkaistu. Seurauksena omituisia käytöshäiriöitä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jami_K
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 30, 2012 13:11
Paikkakunta: Manse

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Jami_K »

Päivitellääs tänne vähän tietoa mitenkä homma meni kun tänään sai takaisin ajoon :saab: in.

Kesällä tuli hommattua moottori käyttettynä täältä foorumin kautta ja nytten syksystä/talvesta purettiin vanha pois. Muuta remppaa ei tullut tehtyä kuin vaihdettua laatikkoon vetareiden- ja vaihteensiirtäjän stefat sekä moottorista laatikonpään stefa. Tämän jälkeen jumpattiin kone paikalleen ja niputeltiin pakettia kasaan ja ensisavut saatiin itsenäisyyspäivänä jolloin meni hankinta/vaihtolistalle vesipumppu sekä jakopään kampuran stefa kun vuosivat sekä vaihdoin vanhasta koneesta sytkäkasetin kun oli alle 2tkm ajettu.

Kaikki tehtiin perinteisesti ulkona ja tietysti kannatti odotta pikku pakkaset ja lumisateet sekä lyhyt valoinenaika kun se on niin paljon mukavampaa :roll: :oops:

Kun nyt homma on paketissa niin kyllä se toisen kerran menisi lämpöisessä talissa edestakaisin helposti viikonlopunaikana kun tietää mitenkä kaikki meenee fiksusti ja ei tulisi turhaa jumppaa tehtyä.

Eli kiitoksia täältä saaduista avuista ja kevereille jokka jeesaili homman kanssa :!:

Pistetääs vielä yksi kysymys eli onko vinkkiä mikä vikana kun repsikan ovi on kuin kassakaapinovi eli raskaskäyttää ja vaatii kohtuu paljon voimaa avaaminen/sulkeminen :?:
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Repsikan oven raskaasta avautumisesta en tiedä mutta mullakin vaatii sulkeutuakseen enemmän voimaa kuin kuskin ovi, epäilin että olisi kolaroitu, mutta kaverilla femmassa sama homma... 8O Olisko se vaan niin paljon vähemmällä käytöllä että on tiivisteet kovemmassa kunnossa mene ja tiedä. Saranan rasvailuahan voisi kokeilla...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Jami_K
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 30, 2012 13:11
Paikkakunta: Manse

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Jami_K »

Juu siis se on kokoliike alueella törkeen raskas ja kokeillut rasvailla saranoita.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Vastaa Viestiin