Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jäykkiä repsikanovia tulee tuon tuosta vastaan, syytä en ole keksinyt. Yhdestä sellaisesta sain ongelman lievenemään ruikkimalla saranoihin useampaan otteeseen ohutta ja paksumpaa öljyä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja 3J »

Juu sama vaivasi omaakin autoa. Suihkuttelin sinne vuoroin sitä ja vuoroin tätä kunnes luovutin, ei vaikutusta. Kunnes sitten kauan sen jälkeen huomasin että jäykkyys oli poissa. Kovasti tuntui olevan jotain jäykkää tavaraa siinä "tapissa" joka menee oven sisälle. Oisko sitten itsekseen notkistunut ajan kanssa muiden aineiden vaikutuksesta. Se tuntui just siltä kun olisi todella jäykät vaseliinit ollut välissä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Itsellä oli kuskin puolen ovi tosi kankea koko matkalta. Rasvaus ei auttanut, joten suihkutin kumpaakin saranaan crc:tä ja nitkutin ovea edestakaisin.
Vähän väliä lisää crc:tä ja jonkin ajan kuluttua alkoi tulla ulos ruostetta. Tätä jatkoin n. reilu puoli tuntia, niin alkoi ruosteen tulo vähenemään.
Kannattaa pitää jotain rättiä saranoiden alapuolella, ei sotke niin pahasti.
Ihmettelin että miksi kuskin puoli kun sitä käytetään jatkuvasti? Voisiko syy olla tuulilasin huuhtelussa/sadevedessä. Eli pyyhkijöitä käytettäessä pääsee vesi valumaan saranoihin(varsinkin yläsaranaan josta tuli paljon enemmän ruostetta).
Nyt ovi on todella kevyt käyttää. Apumiehen puolelta ei tullut juurikaan ruostetta.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Niinikään täällä on repsikan ovi kaksinkäsin käytettävää mallia. Tuntuisi tosiaan että tuulilukko olisi ennemminkin jumissa kuin itse saranat, koska ovi on kuitenkin ihan suorassa. Täytyy kuitenkin itse kokeilla tuota CRC:llä kyllästämistä, jos vaikka alkaisi toimimaan..

-Örkki-
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jami_K kirjoitti: Kaikki tehtiin perinteisesti ulkona ja tietysti kannatti odotta pikku pakkaset ja lumisateet sekä lyhyt valoinenaika kun se on niin paljon mukavampaa :roll: :oops:

Kun nyt homma on paketissa niin kyllä se toisen kerran menisi lämpöisessä talissa edestakaisin helposti viikonlopunaikana kun tietää mitenkä kaikki meenee fiksusti ja ei tulisi turhaa jumppaa tehtyä.
Femmaan moottorin vaihto ulkona! Kyllä täytyy hattua nostaa. Omaan vaihdettiin sisällä pilarinosturin avustuksella. Vaikka katselin hommaa lähinnä vain vierestä, niin on siinä niin paljon tekemistä, että respectiä kun joku tekee sen ulkona.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

yhdyn edelliseen kommenttiin, huima suoritus! :D
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Saab9-5 270hp kirjoitti:Omaan saabiini olen viritellyt tämmösen ratkasun... eikä ole soppa loppunu kesken.

Kuva
Mitä näemme tässä? Useampi pumppu rinnan? Useampi suodatin?
Jami_K
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 30, 2012 13:11
Paikkakunta: Manse

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Jami_K »

Tännäköstä touhua se oli
Kuva
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tavaramerkkeinä noista pihamaa rempoista on yleensä karhun raapiman näköiset lukkopellit ja runkoaisojen sisäpuolet konehuoneesta.. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

peukalokeskellä kirjoitti:
Saab9-5 270hp kirjoitti:Omaan saabiini olen viritellyt tämmösen ratkasun... eikä ole soppa loppunu kesken.

Kuva
Mitä näemme tässä? Useampi pumppu rinnan? Useampi suodatin?
Keruusäiliö, kaks pumppua rinnan ja molemmilla omat sutarit. Sutarien jälkeen Y-haara josta yksi letku suutintukille.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Eli tästä opimme ainakin sen, että etanolillakin voi saada aikaan vaarallisen laihan seoksen, joka vielä syttyy ja nostaa palolämpöä reilusti?
M97CSB234EFM57001 RE85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Etanolin riski on pre-ignition, jep. Mutta sitä varten pitää olla todellinen polttoainepula (pumppu rikki tai suutin tukossa) ja pidempää polkemista. Pitää älytä nostaa kaasu jos alkaa nyhtämään tai puutumaan vedossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

ysikoo kirjoitti:Eli tästä opimme ainakin sen, että etanolillakin voi saada aikaan vaarallisen laihan seoksen, joka vielä syttyy ja nostaa palolämpöä reilusti?
Eikös etanolilla juuri koneen saa rikottua helpommin laihalla seoksella koska sitä pitää syöttää koneeseen enemmän joten pumpun on jaksettava pumpata sitä enemmän sekä nakutusta ei esiinny laihallakaan seoksella joten nakutuksen tunnistus ei puutu peliin?
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

vesa67 kirjoitti: Tällaista näkyy Mikan vanhan koneen öljypohjassa:

Nelospukki lähtenyt käveleen ja tehnyt mennessään reiän lohkoon ja öljypohjaan, Huomatkaa täysin kiiltävä laakeripinta ! Napannut kolmosen veivistä vauhtia.

Eli päivän arvausleikki; mitä täällä on tapahtunut. Muiden pukkien pultit oli ainakin tiukasti kiinni
Hommasin kone jumissa olevan '00 aeron johon vaihdoin joulun vapaapäivinä koneen. Nelosen pukki oli lähtenyt tässäkin tapauksessa irti. Kaksi reikää lohkossa ja yksi öljypohjassa. Kanki kampiakselin ja lohkon välissä estämässä koneen pyörimisen. Ainakin toinen pultti löytyi öljypohjasta ehjänä.

Sihtikään ei ollut aivan tukossa, joten en usko että öljynpaineet olisi sen takia hävinneet. Öljypohja ja kone muuten kyllä näytti ihan kompostille, huohotuspäivitystäkään ei ollut laitettu. Kone vaikutti kyllä siltä, ettei sitä ole koskaan avattu edes öljypohjasta. En ole sitä vielä muuten avannut enkä tutkinut kuin öljypohjan irrottamalla.

Mutta mikähän sen nelosen pukin oikein irrottaa kun vaikuttaa niin samankaltaiselta tapaukselta :?
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Onko ihan hullu ajatus se, että hommaisi jostain käytetyn täydellisen bensapumppuämpärin ja vaihtaisi siihen jonkun "hyväksi todetun" enemmän tuottavan ja etanoliyhteensopivan pumpun. Eli kokoaisi ja modaisi ämpärin pöydällä uudella pumpulla ja vakiokokoisilla etanolin kestävillä letkuosilla ja sähköliittimillä valmiiksi bolt on paketiksi. Sitten hyvän tilaisuuden tullen veisi vaihtoämpärin ja auton pajalle.

Tämmöisiä hullutuksia suunnittelen, kun itsellä ei ole mahdollisuutta eikä rutiiniakaan vaihtohommiin ja toisaalta olisi mukava, kun saisi sitten viimeistään käyttöauton nykyisen pumpun hajottua uuden minimityöllä ja -ajalla paikoilleen. Saabin huollossahan vaihdetaan ilmeisesti myös aina koko ämpäri ja ei pelkkää pumppua.

Orkkispumpulla on ajettu nyt 195 tkm ja foorumipuheiden mukaan ollaan pikku hiljaa jatkoajalla. Siihen päälle RE85 käyttö, joka ei varmasti ainakaan paranna pumpun jäljellä olevaa elinikää.

Uuden pumpun suhteen kannattaisi olla proaktiivinen ainakin siinä mielessä, ettei käy niin kuin ketjun otsikossa.
Vastaa Viestiin