Terve.
Viime yönä taskuparkkeerasin Saabia (sigun 9-5 Hirsch) Helsingissä. Kun käänsin renkaat linkkuun, niin heti löi vähän sormille ja ohjaus muuttui jäykäksi. Yritin hetken vielä kääntää autoa ruutuun. Piti kuitenkin niin ikävää ääntä, ja renkaat eivät oikein kääntyneet, että oli pakko sammuttaa moottori. Tehostimen öljyä on nyt reilusti pitkin katua ja auto huonosti ruudussa. Tottakai tämä sattui sunnuntaina. Lisäksi pitäisi päästä takaisin Jyväskylään.
Oletan, että tuosta meni joku letku/putki tai tiiviste. Ennen rikkoa ei nestettä ole tippunut yhtään alle ja ohjaus on toiminut muutenkin moitteetta. Ehkä linkkuun käännettäessä tuli sopiva paineisku, joka teki selvää vajaa 250 000 km kestäneistä osista.
Autolla ei taida päästä nyt mihinkään, joten pitäisi hinauttaa se korjaamolle. Osaako joku suositella korjaamoa pääkaupunkiseudulta tai innokasta klubilaista, joka osaisi ja ehtisi Saabini korjaamaan ennen joulua? Vai pystyisikö tuolle tekemään jotain väliaikaista korjausta?
Ohjaustehostimen öljyt valuivat kadulle - tilannne ohi
Ohjaustehostimen öljyt valuivat kadulle - tilannne ohi
Viimeksi muokannut Juspu, Su Joulu 15, 2013 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Re: Ohjaustehostimen öljyt valuivat kadulle - TILANNE PÄÄLLÄ
Kannattaa nyt ensimmäisenä tarkistaa ettei ole säiliölle tuleva tai lähtevä letku irronnut jommasta kummasta päästä. noissa paikoissa letku ei ole paineletkua, niin tilalle voi laittaa mitä vaan.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Ohjaustehostimen öljyt valuivat kadulle - TILANNE PÄÄLLÄ
Todennäköisimmin nimenomaan paineletku tai -putki on pettänyt. Osa painelinjasta on metalliputkea, joka ajan mittaan saattaa ruostua puhki. Menee kyllä varmaan kymmenen vuotta. Yksi mahdollisuus on myös liitoksissa olevat O-rengastiivisteet.
Sinun pitäisi saada jostain tehostimen oljyä ja täyttää sailiö. Sitten kaverin kanssa kokeilemalla hakea se vuotokohta. Vika selviää sillä. Peääneen O-renkaan saattaa voida vaihtaa siinä parkkipaikallakin. Muutoin tarvitaa ilmeisesti hinuri joka nostaa etupään ylös ja korjaamo.
Sinun pitäisi saada jostain tehostimen oljyä ja täyttää sailiö. Sitten kaverin kanssa kokeilemalla hakea se vuotokohta. Vika selviää sillä. Peääneen O-renkaan saattaa voida vaihtaa siinä parkkipaikallakin. Muutoin tarvitaa ilmeisesti hinuri joka nostaa etupään ylös ja korjaamo.
Saabisti vuodesta-76
Re: Ohjaustehostimen öljyt valuivat kadulle - TILANNE PÄÄLLÄ
Pääsin katsomaan potilasta. Tehostimen öljysäiliö oli nyt käytännössä tyhjä. Säiliöstä lähtevät letkut olivat ainakin säiliön päästä kiinni. Tosin hammastangolta tuleva letku oli hieman tihkuttanut säiliön liitoksestaan. Tämä ei kuitenkaan ollut vuotokohta, koska paikat ympärillä olivat kuivat. Tehostimelle lähtevä paksu letku oli kuiva kuin myös liitos tehostimelle. Hammastangolle en nähnyt, mutta vuoto oli lammikosta päätellen selvästi moottorin etupuolelta.
Otin imuputken irti, jotta näin paremmin tehostimen. Tehostimelta lähti alaspäin normaalin hydrauliikkaletkun näköinen letku. Tämä kulki jäähdyttimen päätyä vasten ja näytti siltä, että oli hangannut itsensä rikki jäähdytintä vasten. Ympärystä oli tuosta kohtaa kauttaaltaan öljyssä.
Laitoin moottorin käymään. Ei kuulunut ylimääräisiä ääniä. Puolisoni käänsi rattia, jolloin ääni oli kamala, mutta öljyä ei valunut. Oletan silti vuodon olevan tuossa. Öljyä ei vuoda, kun säiliö on tyhjä ja tehostinhan taitaa pitää tyhjänä aika ikävää ääntä, vai kuinka?
Voiko tuohon hankkia ihan perushydrauliikkaletkua? Onko tarkempaa tietoa pituudesta ja liittimistä? Mikä on letkun osanumero? Tehostimen öljyt menevät nyt sitten samalla vaihtoon. Ymmärsin, että sinne kuuluu nykyään jotain "vihreää öljyä". Onko tästä tarkempaa tuotetietoa?
Otin imuputken irti, jotta näin paremmin tehostimen. Tehostimelta lähti alaspäin normaalin hydrauliikkaletkun näköinen letku. Tämä kulki jäähdyttimen päätyä vasten ja näytti siltä, että oli hangannut itsensä rikki jäähdytintä vasten. Ympärystä oli tuosta kohtaa kauttaaltaan öljyssä.
Laitoin moottorin käymään. Ei kuulunut ylimääräisiä ääniä. Puolisoni käänsi rattia, jolloin ääni oli kamala, mutta öljyä ei valunut. Oletan silti vuodon olevan tuossa. Öljyä ei vuoda, kun säiliö on tyhjä ja tehostinhan taitaa pitää tyhjänä aika ikävää ääntä, vai kuinka?
Voiko tuohon hankkia ihan perushydrauliikkaletkua? Onko tarkempaa tietoa pituudesta ja liittimistä? Mikä on letkun osanumero? Tehostimen öljyt menevät nyt sitten samalla vaihtoon. Ymmärsin, että sinne kuuluu nykyään jotain "vihreää öljyä". Onko tästä tarkempaa tuotetietoa?
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Re: Ohjaustehostimen öljyt valuivat kadulle - TILANNE PÄÄLLÄ
Pistin yv:n
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Ohjaustehostimen öljyt valuivat kadulle - TILANNE PÄÄLLÄ
CHF202 tai CHF11S. Jälkimmäistä löytyy vaikkapa biltsusta.Juspu kirjoitti:Ymmärsin, että sinne kuuluu nykyään jotain "vihreää öljyä". Onko tästä tarkempaa tuotetietoa?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Ohjaustehostimen öljyt valuivat kadulle - tilanne ohi
Nyt on hinuri tulossa ja auto lähtee Holmbergin korjaamolle Vantaalle. Foorumi näytti taas kyntensä ja sain tämänkin ongelman ratkaistua. Toivotaan, että korjauskin sujuu ensi viikolla ilman ongelmia.
Kiitos vastanneille ja erityiskiitos KAJa:lle (Inter-Hinaus) sekä T. Holmbergille.
Kiitos vastanneille ja erityiskiitos KAJa:lle (Inter-Hinaus) sekä T. Holmbergille.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Re: Ohjaustehostimen öljyt valuivat kadulle - tilannne ohi
Sain haettua autoni tänään. Korjaus oli sujunut ilman suurempia ongelmia. Todellinen juurisyy oli tehostimen lauhdutinkierrukan kiinnikkeen pettäminen. Tämän seurauksena koko putki-letkuhässäkkä oli liikahtanut ja letku hankasi jäähdyttimeen. Ajan kanssa letku kului sitten puhki.
Korjaukseen käytettiin tavallista hydrauliikkaletkua. Saabin oma osa on kuulemma kallis ja heikompaa tavaraa kuin perusletku. Perusletkun hinta oli vajaa 80 euroa, kun Saabin osa olisi ollut yli 400 euroa.
Kiitos vielä kerran kaikille avustaneille.
Korjaukseen käytettiin tavallista hydrauliikkaletkua. Saabin oma osa on kuulemma kallis ja heikompaa tavaraa kuin perusletku. Perusletkun hinta oli vajaa 80 euroa, kun Saabin osa olisi ollut yli 400 euroa.
Kiitos vielä kerran kaikille avustaneille.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90