Kylmäkäynnistys ongelmia!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja 3J »

No okei, jos alkaa hiiripöllön ääntä kuulumaan niin voi jo hieman huolestuakin. :D Eipä tullut kyllä mieleenkään että se kuullostaa tuolta...
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Tero »

Onkohan joku huomannut, että lohkolämppärin käyttäminen johtaa usein huononpaan käynnistymiseen kuin kylmänä (re85 tankissa) On tullut todettua jo useamman kerran näin 0 kelin tuntumassa. Mikäs se on tälle selitys?

Tämä mysteeri ollut siitä lähtien kun viinalla ruennut ajamaan. Käynnistyy tolppalämmityksen jälkeen kuin 3 pytyllä ja ei tokene kaasulla). Seuraava startti onkin jo täysin normaali.

Osiankin vaihettu pitkä lista pelkästään tämän asian takia, suuttimet eivät ole tukossa yms.. Vikojahan ei autossa ole. :roll:
Saab 9-5 Aero -00
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No jospa sitä uskaltais kirjoittaa jo tänne. Eli se minun kolmella pytyllä starttaus on nyt selvästi parantunut (ainakin 3 päivää ilman onglemaa -1 - +1).

Mitä tein autolle: Tulpat irti, ja kun huomasin niiden olevan ihan liian löysällä, kunnon kiristys. Ennen kun laitoin tulpat takas imuroin kaikki hiekka tulppien ympäriltä.. Kaikki liittimet mitä löysin irti, ja niihin sitä KONTAKT 61 ainetta (nykyään CRC Contact protector).

Ja olen tyytyväinen ainakin toistaiseksi. Kaikki käynnistyy hyvin. Muutkin voisi kokeilla?

Ihmetyttää miksi tulpat oli löysällä (siis todella löysällä), vaikka kirin ne siihen 3/4 kierrosta tyyliin, ja pelkäsin vielä että ovat liian tiukassa.

Suosittelen kuitenkin ihan varmistamiseksi kaikille tätä Contact protector käsittelyä joka suojaa kosteudelta ja hapettumiselta.

Niin ja tarkistakaa tulppien kireys.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Kuulostaa kyllä aika loogiselta että käy ja käynnistyy vähän huonosti jos tulpat ovat "sinnepäin" :p

Enemmän ihmettelen että mikä ne tulpat noin saa irtoamaan, erikoisen kuuloista. Täytyy muistaa tarkastaa tilanne kun tulpat seuraavan kerran vaihtaa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1439
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja HEV »

--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olen samaa huomannut että kun ohjeen mukaan kiristää, niin ne on löysällä seuraavassa vaihdossa. Eli siinä missä kohtaa pysähtyy kepeä kääntyminen tiivisteen litistyessä (missä pitäisi lopettaa kiristys) pitää vielä ihan pikkasen kiristää... Momenttiavainta varmaan pitäs tarjota noihinkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Kaikki letkut tuli vaihdettua mutta ongelma ei poistunut... Nyt olen vielä huomannut tälläisen "ongelman" että etanolia tuntuu kuluvan välillä todella paljon. Tänäänkin kun menin aamulla töihin(työmatka 6km.) niin ajotietokone näytti että lopputankilla pääsisi n. 170km. kun lähdin töistä niin bensavalo paloi ja 70km. ajoa jäljellä...

Kävin katsastamassa auton ja eikä mitään huomautuksia tullut. Lambda arvot oli ok. Tarkoittaako se sitä että Lambdat ovat kunnossa? Koska olen kuitenkin kohtuu varma että nämä viat ovat alkaneet silloin kun vaihdoin autosta pakoputken kokomatkalta....
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

No tälläisenkin nyt huomasin muiden ongelmien lisäksi että öljyä kuluu normaalia enemmän. Kesällä vaihdoin öljyt, ja nyt öljyä on sen verran että hädin tuskin mittatikku kastuu... Romikselle vaan tämä :saab: !!!!
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
aero30
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 13, 2011 15:27

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja aero30 »

Tuli semmoinen ongelma 01mallin 9-5 2.3t 185hp ei kans lähe kylmä ekalla startilla käyntii mut sit kun lähtee niin käy normaalisti vetää todella hyvin ja käy kuin "kello"
Kulutus lukemia ajotietokone näyttää ihan mielettömiä..... 17-30l satasella siis mitä vit..........?. Onks kellään mitään hajua mikä vaivana? Tulpat vaihdoin jäänestoaine testi onks toi trionic 7 seonnut vai mikä ja ei tuu vikavaloa! Tulpat katsottuna ne on enemmän valkoiset kuin ruskeet tai tummat et voi käydä rikkaalla minun tietääkseni..
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Löytyykös Turun seudulta ketään osaavaa ja kohtuu hintaista Saabinkorjaajaa?
Ei viittis ainakaan heti viedä mihinkään pajalle missä ei välttämättä ole juuri saabeista tietävää autonkorjaajaa...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

aero30 kirjoitti:Tuli semmoinen ongelma 01mallin 9-5 2.3t 185hp ei kans lähe kylmä ekalla startilla käyntii mut sit kun lähtee niin käy normaalisti vetää todella hyvin ja käy kuin "kello"
Kulutus lukemia ajotietokone näyttää ihan mielettömiä..... 17-30l satasella siis mitä vit..........?. Onks kellään mitään hajua mikä vaivana? Tulpat vaihdoin jäänestoaine testi onks toi trionic 7 seonnut vai mikä ja ei tuu vikavaloa! Tulpat katsottuna ne on enemmän valkoiset kuin ruskeet tai tummat et voi käydä rikkaalla minun tietääkseni..
Jos valkoiset,niin menee juurikin LAIHALLA eikä rikkaalla. Kokeiles vaihtaa 100% ehjä/uus IMMu,omassa parani kylmäkäynnistykset ja meno muutenkin paremmaksi,tulpat normiväriset :).
#2285
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Eikö kukaan tiedä hyvää Saab korjaamoa Turun seudulta?? :?:
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja sye »

Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Mulla oli aika identtiset oireet ja jarrutehostin vuoti läpi. Aika näyttää korjaantuuko uudella tehostimella, mutta en huomannut, että olisit kertonut tarkastaneesi sen kuntoa? Muita vuotoja ei omassa ole enään, takaiskut, alipaineletkut, immu ja sytkäkassu uusia. Mun auto kyllä rupesi nyt uudella immulla ja täysin vuodot tsekatulla koneella sammuilemaan kun jarrutti kunnolla..

Mulla oli lisäksi imusarjassa (päällä) oleva o-rengas rikki ja samoiten jarrutehostimessa oleva. Kaikki alipaineletkut oli myös halki 167tkm ajetussa kopperossa :)
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Kylmäkäynnistys ongelmia!

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

itsellä olis semmosta kysyttävää että millasia arvoja toi lambda ja pinl ja Pair pitäs näytellä? oireena satunnaisesti huono käynnistyvyys, eli käy kolmella muutaman sekunnin jolloin kierrokset ja "turbo" mittari seilaa. tämän aikana kun sidiä kattoo niin lambda 0, sitten kun tasoittuu niin käy 2000:ssa ja tulee alas.

IMM vaihdettu, jonka jälkeen amul nousi alle 100:sta n.550, ad85 794 ollut ennen &jälkeen. Mreq tyhjäkäynnillä 140-150, jarrunpainaminen ei vaikuta tähän. lambda pyörii sielä 400-700, Pinl n.200 ja Pair 1017. lambda kyllä käy välillä sen -200 tienoilla kun ajelee, kuten lambdan kuuluukin toimia. Pinl elää myöskin, reippaalla kiihdytyksellä sen saa tuone Pair lukemiin mutta ei yli. pitäskö tuol imusarjassa paineen yli nollan nousta eikä olla kokoajan alipaineen puolella? mä näistä mitään tiiä..

auto siis automaatti & re85.

kiitos & anteeks
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Vastaa Viestiin