Itsellä teki myös noin, jos lähti samantien kylmällä ajoon kun käynnisti auton. Minuutinkin kun antoi olla tyhjäkäynnillä niin ei rykinyt ainakaan niin pahasti. Tuota teki ainakin ennen suutinkarttojen päivitystä JC:n toimesta, sen jälkeen en muista tehneeni havaintoja. Pitääpä koittaa tarkkailla.Wege kirjoitti: -Kylmäkynnistykset esim. nollakeleillä onnistuivat mainiosti mutta kun lähti ajamaan meno oli kengurumaista/nykivää, tuntui kuin kone ei saisi polttoainetta, ihan sama oliko E10 tai E85:sta tankissa. Alle kilometrin ajon jälkeen nykiminen loppui.
9-5 Aero isommat suuttimet
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
SAAB 9-5 Aero -05
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Mistä kaivoit tuon deadtime taulukon? Oliko käytössä jotain datasheettiä ko. suuttimista?Wege kirjoitti: Mulla oli JC:n jäljiltä muokatut bensakartat dekoille, eihän nämä uudet tietenkään niillä toimineet. Deadtimetaulukot uusiksi, testasin dekan kartoilla ja yläpäätä sai vähentää kartasta 7% dekoihin verrattuna ja alhaalta otin "lineaarisesti" hieman pois
niin täytyypä sanoa että 600 injector constantilla toiminta on sairaan hyvää.
Ja eikun hanaa!!
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Mulla oli verrokkina kahdet deadtimet/bensakartat dekoille, esim. toisella dekan taulukolla AD85 pomppasi n.500-600 lukemaan E10:llä eli ei sinne päinkään.
Tämä nykyinen taulukko on Injector Dynamics:in ID850 suuttimien taulukko joka on sama suutin joihin ID vissiin tekee jotain modauksia (suutinkärki??) eli satavarmasti ei voi luvata että on just oikea taulukko mulla mutta en usko että kauas heittää kun toimii niin hyvin.
Tässäpä taulukko:
20:0:800:~0:1:910:~0:2:1020:~0:3:1145:~0:4:1300:~0:5:1540:~0:6:1890:~0:7:2280:~0:8:2900:~0:9:3600:~0:10:4500:~
Copy/paste ->at original positionilla suiteen tuosta saa kopsattua jos haluaa kokeilla.
Oisko JC:llä kommentoitavaa?
Tämä nykyinen taulukko on Injector Dynamics:in ID850 suuttimien taulukko joka on sama suutin joihin ID vissiin tekee jotain modauksia (suutinkärki??) eli satavarmasti ei voi luvata että on just oikea taulukko mulla mutta en usko että kauas heittää kun toimii niin hyvin.
Tässäpä taulukko:
20:0:800:~0:1:910:~0:2:1020:~0:3:1145:~0:4:1300:~0:5:1540:~0:6:1890:~0:7:2280:~0:8:2900:~0:9:3600:~0:10:4500:~
Copy/paste ->at original positionilla suiteen tuosta saa kopsattua jos haluaa kokeilla.
Oisko JC:llä kommentoitavaa?
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Jep, kyllä EV14 pohjaiset suuttimet on ihan eri planeetalta laadun suhteen kuin mitkään dekat. Deka 870cc on hieman paremmat kuin vanhat 630cc:t, mutta molemmat on kyllä suhteellisen huonoja suuttimia kun verrataan nykyaikaisiin EV14. Sumu ja lineaarisuus on uudemmissa paremmat, joka parantaa nimenomaan toimintaa tilanteissa joissa höyrystyminen on haastavinta, eli kylmä moottori ja etanoli.
EV14 suutinten isoin ongelma on että niille ei ilmoiteta kunnolla speksejä (eli deadtimeä) muiden myyjien kuin Injector Dynamicsin toimesta. Joskus toimii ihan hyvin niillä ID-suutinten deadtimeillä koska suuttimen lineaarisuus antaa pienet virheet siinä anteeksi. Mutta siihen pitää varautua että joskus niitä deadtimejä pitää lähteä hieman arvailemaan joissain tapauksissa jos ei ID:n arvoilla toimikkaan.
Käytännössä noilla EV14 suuttimilla voi asettaa T7:ssa koko closed loop alueen arvoon 1.00, isommilla kuormilla ei tarvitse kuin asettaa toivottu seossuhde. Ei tarvitse useinkaan siis juurikaan mitään hienosäätöä suutinten ominaisuuksien vuoksi kuten esim. dekoilla tai vakiosuuttimilla.
EV14 suutinten isoin ongelma on että niille ei ilmoiteta kunnolla speksejä (eli deadtimeä) muiden myyjien kuin Injector Dynamicsin toimesta. Joskus toimii ihan hyvin niillä ID-suutinten deadtimeillä koska suuttimen lineaarisuus antaa pienet virheet siinä anteeksi. Mutta siihen pitää varautua että joskus niitä deadtimejä pitää lähteä hieman arvailemaan joissain tapauksissa jos ei ID:n arvoilla toimikkaan.
Käytännössä noilla EV14 suuttimilla voi asettaa T7:ssa koko closed loop alueen arvoon 1.00, isommilla kuormilla ei tarvitse kuin asettaa toivottu seossuhde. Ei tarvitse useinkaan siis juurikaan mitään hienosäätöä suutinten ominaisuuksien vuoksi kuten esim. dekoilla tai vakiosuuttimilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Tonnariin olen suuttimia katsellut ja foorumin perusteella kaikki tuntuu dekat laittavan kiinni. Mitä nyt eri sivuilta olen hintoja katsellut, niin ~670cc kokoluokassa T5 tai T7 sopivat EV14 ei ole kuin muutaman euron (~5-7€) dekoja kalliimmat. Jos ne kerta sopii paikalleen ja on paremmat, niin ei luulisi olevan vaikea valinta.
Vai meneekö ihan metsään jos esim. tällaista katselee tonnariin.. http://www.autotune.fi/tuote/578/suutin ... 0cc-12-ohm
Vastaava löytyy toki lyhyempänä joka sopii 9-5een, niin ei mene ihan otsikon ohi.
Edit. Hintahan pompsahti kun pitää tosiaan ostaa ne 3€ adapterit vielä joka suuttimeen..
Vai meneekö ihan metsään jos esim. tällaista katselee tonnariin.. http://www.autotune.fi/tuote/578/suutin ... 0cc-12-ohm
Vastaava löytyy toki lyhyempänä joka sopii 9-5een, niin ei mene ihan otsikon ohi.
Edit. Hintahan pompsahti kun pitää tosiaan ostaa ne 3€ adapterit vielä joka suuttimeen..
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Löytyisköhän näillä keleillä joku tilanne tyhjäkäynnillä, missä ei meinais Dekojen kanssa sammua Jarrutat valoihin niin sammuu, oot lähdössä valoista ja nostat kytkintä niin meinaa sammua, tyhjäkäynnillä kaupan parkkipaikalla meinaa sammua. Oikeastaan kaikki samat oireet kuin Wegellä tuossa edellissivulla.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Ajellu muutaman tuhannen nyt nuilla 870 dekoilla. Joku aika sitten sammuili itsestään jarrutuksissa ja amul seilaili vaikka missä. No vika poistui itsestään seuraava päivänä ja amulit taas normaalit. Sitten lohkolämmittimen kanssa käynnistymisvaikeuksia 0 kelien tuntumassa. Ilman lohkista lähti hyvin. Bensalla ei mitään vikoja tai häröjä, kaikki liittyneet RE85:n.
Pitäsköhän iteki nuo EV14 tilata? hmm
Pitäsköhän iteki nuo EV14 tilata? hmm
Saab 9-5 Aero -00
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Itsellä tosiaan myöskin samaa, että 870 dekoilla ja 0/-5c keleillä alkoi temppuilu re85:llä...
Ja kysymys kuuluukin, että saako auton vain säätämällä kuntoon, vai olisiko tosiaan fiksumpi päivittää suuttimet, noihin EV14 mallisiin?
Toista tonnia mennyt osiin, kun ajateltiin siltä kannalta, että auto olisi täysin vakio ja vakio kuntoisen vioista alettiin ruksimaan mahdollisesta mahdottomaan pois.
Eihän ne osat tieten turhaan ole, kun niitä varmasti jossain vaiheessa tarvitsee, mutta kyllä osan siitäkin summasta olisi voinut käyttää fiksumminkin...
Ja kysymys kuuluukin, että saako auton vain säätämällä kuntoon, vai olisiko tosiaan fiksumpi päivittää suuttimet, noihin EV14 mallisiin?
Toista tonnia mennyt osiin, kun ajateltiin siltä kannalta, että auto olisi täysin vakio ja vakio kuntoisen vioista alettiin ruksimaan mahdollisesta mahdottomaan pois.
Eihän ne osat tieten turhaan ole, kun niitä varmasti jossain vaiheessa tarvitsee, mutta kyllä osan siitäkin summasta olisi voinut käyttää fiksumminkin...
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Eipä taida auttaa säätäminen tässä tapauksessa.. pariakin eri suutinkalibrointia on yhteenkin tästä ongelmasta kärsivään autoon kokeiltu eikä mitään eroa. Toisessa liki samanlaisessa autossa ei mitään ongelmia.
Jotain variaatiota eri suutinyksilöiden välillä kyseessä todennäköisesti, koska samoilla parametreilla toimii ihan ongelmitta tosiaan useita autoja. Automaateissa tätä ongelmaa ei esiinny, ja niissähän on aina laatikon kuormituksen takia suurempi ruiskutuspulssin pituus. Eli sumuuntuminen ja lineaarisuus on suuttimessa tällöin parempi, kuin manuaalissa jossa se on todella lyhyt esim. jarruttaessa tai kytkin pohjaan painamalla. Bensalla tilanne paranee todennäköisesti sen takia että höyrystyy etanolia paremmin, vaikkakin pulssinleveys edelleen lyhenee.
Jatkossa lienee viisaampaa käyttää joko 15T ahtimen kanssa pa-paineen nostoa, tai sitten isommilla tehoilla EV14 suuttimia. Osoittautuivat nämäkin 870cc dekat pettymykseksi vaikka olivatkin selvästi 630cc malleja paremmat. Tai sitten alkupäässä tuotantoa tuli parempia suuttimia kuin myöhemmin, kaikki tuntemani ongelmat esiintyy autoissa joiden suuttimet on ostettu suhteellisen hiljattain. Silloin hankitut kun suutinmalli oli uusi eivät ole oireilleet.
Jotain variaatiota eri suutinyksilöiden välillä kyseessä todennäköisesti, koska samoilla parametreilla toimii ihan ongelmitta tosiaan useita autoja. Automaateissa tätä ongelmaa ei esiinny, ja niissähän on aina laatikon kuormituksen takia suurempi ruiskutuspulssin pituus. Eli sumuuntuminen ja lineaarisuus on suuttimessa tällöin parempi, kuin manuaalissa jossa se on todella lyhyt esim. jarruttaessa tai kytkin pohjaan painamalla. Bensalla tilanne paranee todennäköisesti sen takia että höyrystyy etanolia paremmin, vaikkakin pulssinleveys edelleen lyhenee.
Jatkossa lienee viisaampaa käyttää joko 15T ahtimen kanssa pa-paineen nostoa, tai sitten isommilla tehoilla EV14 suuttimia. Osoittautuivat nämäkin 870cc dekat pettymykseksi vaikka olivatkin selvästi 630cc malleja paremmat. Tai sitten alkupäässä tuotantoa tuli parempia suuttimia kuin myöhemmin, kaikki tuntemani ongelmat esiintyy autoissa joiden suuttimet on ostettu suhteellisen hiljattain. Silloin hankitut kun suutinmalli oli uusi eivät ole oireilleet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Itsellä ollut 1,5v. 870cc dekat eikä mitään ongelmia käynnistyksessä kummallakaan bensalla tai etanolilla millään kelillä, kun muu auto on nyt kunnossa. Yhdessä vaiheessa oli vastaavaa pientä kolmella pytyllä käynnistymistä, kierrosten humppaamista startissa ja röpötystä > löytyi vuoto pakosarjan ja turbon välistä. Tuon tiivisteen vaihdon jälkeen lähtenyt kuin palmun alta joka kelillä.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Ok, eli uudet suuttimet lähtee hankintaan, jossain vaiheessa kevättä.jcarlson kirjoitti:
Jatkossa lienee viisaampaa käyttää joko 15T ahtimen kanssa pa-paineen nostoa, tai sitten isommilla tehoilla EV14 suuttimia. Osoittautuivat nämäkin 870cc dekat pettymykseksi vaikka olivatkin selvästi 630cc malleja paremmat. Tai sitten alkupäässä tuotantoa tuli parempia suuttimia kuin myöhemmin, kaikki tuntemani ongelmat esiintyy autoissa joiden suuttimet on ostettu suhteellisen hiljattain. Silloin hankitut kun suutinmalli oli uusi eivät ole oireilleet.
Laitan sinulle muuten email:ia joku päivä, niin kerron päivitykset aikaisempaan kokoonpanoon ja katsotaan uutta softaa/ecua taas tuohon vankkuriin.
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Oikeastaan jos mietin noita autoja missä on sammumisongelmia, niin kaikki taitaa olla 2,3-litraisia femmoja. Mutta toisaalta on myös 2,3 femmoja ihan samoilla suuttimilla ja samoilla suutinparametreilla jotka eivät sammuile. Joten ongelman on oikeastaan pakko liittyä suutinten/suutinsarjojen yksilöllisiin eroihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Tämä suutinhan on vissiin sopiva, sigun -05 autoon?
http://www.ahtoja.com/product/217/850cc ... keskipitka
Päivittää nyt nuokin, niin saa ajella rauhassa, eikä auto sammahtele, kun kylmät pohjolan kelit alkaa taas syksyllä.
Edit: niin ja noilla voi vissiin heittää ne m8 koroke mutterit mäkeen myöskin?
http://www.ahtoja.com/product/217/850cc ... keskipitka
Päivittää nyt nuokin, niin saa ajella rauhassa, eikä auto sammahtele, kun kylmät pohjolan kelit alkaa taas syksyllä.
Edit: niin ja noilla voi vissiin heittää ne m8 koroke mutterit mäkeen myöskin?
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
Kun ei kerran speksejä noihin halvempiin geneerisiin EV14 suuttimiin virtauksen lisäksi saa (voi aina koittaa pölliä deadtimet ID:n suuttimista ja toivoa että on tontilla), niin näkisin järkeviksi vaihtoehdoiksi nämä:
400hv asti (tai likemmäs 500hv jos nostaa vaikkapa paineen 4 bar), eli kaikkiin 19T mitsuihin riittävä ja paineen nostolla voisi piisata GT3071 0.64:lle myös: http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 50795-186/
500hv ja yli projekteihin sitten nämä Wegen kehumat 870cc: http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 87500-187/
Tuosta yli menevissä tehotavoitteissa tietää kyllä jo virittäjä itse mitä suutinta laittaa.
EV14 suuttimet ovat aina tyypillisesti "USCAR" tai EV6 liittimillä joten liitinadapterit pitää laittaa koska orkkikset on EV1 liittimellä, näitähän löytyy kohtuuhintaan. Noissa 870cc EV14 näemmä yhtenä etuna jo valmiiksi EV1 liitin, eli sikäli houkutteleva vaihtoehto. Alle 400hv autoissa (eli kaikki TD04-19T variaatiot) kuitenkin varmaan vielä parempi sumu noissa 670cc suuttimissa.
Itse suosin omissa autoissani noita Injector Dynamicsin EV14-suuttimia, mutta toki niiden hinta on selvästi korkeampi.
Niin ja 14T tai 15T mitsuille voisi olla järkevin vain nostaa pa-paine 4-5 bar tienoille ja vaihtaa pumppu tehokkaampaan. Mitään dekoja en enää suosittelisi, näemmä ne 870cc osoittautuivat enemmän tai vähemmän pettymykseksi useilla, kuten vanhat vielä huonommat 630cc versiot.
400hv asti (tai likemmäs 500hv jos nostaa vaikkapa paineen 4 bar), eli kaikkiin 19T mitsuihin riittävä ja paineen nostolla voisi piisata GT3071 0.64:lle myös: http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 50795-186/
500hv ja yli projekteihin sitten nämä Wegen kehumat 870cc: http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 87500-187/
Tuosta yli menevissä tehotavoitteissa tietää kyllä jo virittäjä itse mitä suutinta laittaa.
EV14 suuttimet ovat aina tyypillisesti "USCAR" tai EV6 liittimillä joten liitinadapterit pitää laittaa koska orkkikset on EV1 liittimellä, näitähän löytyy kohtuuhintaan. Noissa 870cc EV14 näemmä yhtenä etuna jo valmiiksi EV1 liitin, eli sikäli houkutteleva vaihtoehto. Alle 400hv autoissa (eli kaikki TD04-19T variaatiot) kuitenkin varmaan vielä parempi sumu noissa 670cc suuttimissa.
Itse suosin omissa autoissani noita Injector Dynamicsin EV14-suuttimia, mutta toki niiden hinta on selvästi korkeampi.
Niin ja 14T tai 15T mitsuille voisi olla järkevin vain nostaa pa-paine 4-5 bar tienoille ja vaihtaa pumppu tehokkaampaan. Mitään dekoja en enää suosittelisi, näemmä ne 870cc osoittautuivat enemmän tai vähemmän pettymykseksi useilla, kuten vanhat vielä huonommat 630cc versiot.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aero isommat suuttimet
No omat tavoitteet ei ole lähelläkään 500hv tehoja, eli jos tuollaiset ev14 670cc suuttimet ja niille vielä nämä kaveriksi: http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 481367-39/
Vai menikö taas ihan metsään?
Vai menikö taas ihan metsään?