Öljypainevalo ongelmia aerossa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Onko tuossa kansikin sitten koneistettu ja kaikki tiivisteet kokonaiseen myllyyn ettei tule lisäosat yllätyksenä ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jyväskylässä on PCS, kannattaisko Rikulta kysyä tarjousta ehjästä koneesta?

Tai kunnostettua konetta virosta: http://saabianti.ee/fin
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tomilta ukista käytetty ehjä kone ja apulaitteet ja muut rensselit vanhasta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
anazkin
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Elo 13, 2012 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja anazkin »

Saabiantille laitettu maili menemään, missä hinnoissa tuolla Tomilla koneen hinnat pyörii onko kellään tietoa?
Saab OG900 T16 -91
Saab OG9-5 Vector -04 BiFuel
Saab OG9-3 -00 KA/PR Stage 2 EX
Saab NG900 -95 Stage 6 EX
Saab OG9-5 Aero -01 EX
Saab NG900 -95 ''Viggen/Aero look'' Stage X E85 EX
Saab NG900 -96 ''Viggen/Aero look'' Stage 2 EX
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja nugge »

Säästö vanhan kunnostetun ja tehdasuuden välillä tulee olemaan tosi pieni, puhutaan korkeintaan 500eurosta jos on kunnostettu kunnolla eikä heitetty kasaan vanhoilla osilla.

Osat siis Iso jakopää kitti 290€, yläpääntiivistesarja ~150€, Runkolinjanlaakerit 120€, Männänrenkaat ~100€, hihnapyöränstefa 25€, laatikonpuoleinenstefa 25€, pakosarjanpinnapultit 15€, kannenpultit 35€,

Jo nämä osat 760€ sitten vielä kannen koneuistus päälle ja pitäähän se omallekin työlle laskea jokin hinta kun kasaa sen padan. Eikä se ihan parissa tunnissa mene kuitenkaan. Hinnat suuntaa antavia mitä ulkoa muistan voi olla +/-.

Uusi on aina uusi, ja myytäes voi aina sanoa että on tehdasuuskone eikä jonku ranen kasaama :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
anazkin
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Elo 13, 2012 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja anazkin »

nugge kirjoitti:Säästö vanhan kunnostetun ja tehdasuuden välillä tulee olemaan tosi pieni, puhutaan korkeintaan 500eurosta jos on kunnostettu kunnolla eikä heitetty kasaan vanhoilla osilla.

Osat siis Iso jakopää kitti 290€, yläpääntiivistesarja ~150€, Runkolinjanlaakerit 120€, Männänrenkaat ~100€, hihnapyöränstefa 25€, laatikonpuoleinenstefa 25€, pakosarjanpinnapultit 15€, kannenpultit 35€,

Jo nämä osat 760€ sitten vielä kannen koneuistus päälle ja pitäähän se omallekin työlle laskea jokin hinta kun kasaa sen padan. Eikä se ihan parissa tunnissa mene kuitenkaan. Hinnat suuntaa antavia mitä ulkoa muistan voi olla +/-.

Uusi on aina uusi, ja myytäes voi aina sanoa että on tehdasuuskone eikä jonku ranen kasaama :D
Jakopää loppu ainakin kiristimen perusteella, mittaustulos 17 milliä ja risat.
Rattaat ei ollut kulunut piikille tai koukulle ollenkaan, ohjureissa millin tai kahen urat.
Ja näillä ohjeilla mitattiin!

Pelkän kiristimen ulkoneman mittaaminen sujuu niin, että ensin asetetaan mieluusti moottori ykköspytyn puristustahdin yläkuolokohtaan niin että jakopäällä on mahdollisimman vähän tahteja päällä, ts. ketjulla jännitystä, ja irrotetaan sylinterikannessa kuljettajasta katsoen oikeassa takapäädyssä sijaitsevan kiristimen rungon päässä oleva 12 tai 13mm pikku pultti ja sen mukana ulostuleva jousi ja sen muovinen kara. Sitten väännetään itse kiristimen runko 27mm avaimella irti ja vedetään kiristin varovasti ulos niin että kiristimen talla ei tarraa kannessa oleviin kierteisiin tai muihin osiin niin että talla pääsee liikkumaan ja tulos vääristyy.

Kiristimen rungon päädyn ja kiristimen tallan rungon päätyyn vastaavan pohjaosan väli on se mitä mitataan ulkonemaa selvitettäessä.

Takaisinlaitossa kiristimen räikkämekanismin vipu vapautetaan ja painetaan kiristin kokonaan kasaan ja kiristin kierretään ensiksi paikoilleen, sitten muovikara jousineen, ja sitten päätytulppansa. Moottoria pyöritellään käsin ja kuunnellaan kuinka kiristin naksuu jousivoimalla mitä naksuu, lopullinen kiristys hoituu öljynpaineella.
Saab OG900 T16 -91
Saab OG9-5 Vector -04 BiFuel
Saab OG9-3 -00 KA/PR Stage 2 EX
Saab NG900 -95 Stage 6 EX
Saab OG9-5 Aero -01 EX
Saab NG900 -95 ''Viggen/Aero look'' Stage X E85 EX
Saab NG900 -96 ''Viggen/Aero look'' Stage 2 EX
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minun mielipiteeni on ettei käytettyä konetta kannata laittaa avaamatta paikalleen. Eli vaikka olisi koekäyttäminen mahdollista, siltikin kannattaa avata konetta niinpaljon että ottaa jakopään auki, sylinterikansi, öljypohja ja männät ulos. Sen jälkeen kokoaminen uusilla renkailla, jakopääkitillä ja laakereilla jne. Jos tämä keissi olisi oma, purkaisin ensin moottorin ja katsoisin kampiakselin laakereiden kunnon. (Sama homma pitää kuitenkin tehdä mikäli käytetyn padan ostaa.) Jos ne on ok, kunnostaisin vanhan koneen.

Loppujenlopuksi jos omalle työlle laskee mitään hintaa ja jos ei ole ihan varma mitä on tekemässä moottoria kasattaessa, on viisaampaa ostaa kunnostettu tai uusi moottori valmiina pakettina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tottakai järkevintä käytetyn koneen tapauksessa on kurkata sisälle ja uusia kaikkea kuluvaa. Näin tekisin itsekin. Budjettiratkaisuna voisi olla käytetty kone, josta irrallaan putsaa öljypohjan ja katsoo missä kunnossa jakopää on.

Mikäli kuitenkin haluaa saada auton nopeasti ajoon ja säästää tuhatlappusen niin ymmärrän oikein hyvin ainakin lyhyellä tähtäimellä halvemman tien. Jos käytetyn koneen laittaa sellaisenaan paikoilleen ja se sattuukin porsimaan nopeasti niin hommassa häviää korkeintaan yhden koneen hinnan ja asennustyön mikä näyttää sujuneen suht sukkelaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
anazkin
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Elo 13, 2012 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja anazkin »

suorsa kirjoitti:Tottakai järkevintä käytetyn koneen tapauksessa on kurkata sisälle ja uusia kaikkea kuluvaa. Näin tekisin itsekin. Budjettiratkaisuna voisi olla käytetty kone, josta irrallaan putsaa öljypohjan ja katsoo missä kunnossa jakopää on.

Mikäli kuitenkin haluaa saada auton nopeasti ajoon ja säästää tuhatlappusen niin ymmärrän oikein hyvin ainakin lyhyellä tähtäimellä halvemman tien. Jos käytetyn koneen laittaa sellaisenaan paikoilleen ja se sattuukin porsimaan nopeasti niin hommassa häviää korkeintaan yhden koneen hinnan ja asennustyön mikä näyttää sujuneen suht sukkelaan.

Täytyy tässä seuraavaksi juuri nuo laakerit tarkistaa, onneks eivät ole kalliita vaikka olisivatkin hyväkuntoiset, vaihdetaan ne silti jos tästä kone rakennetaan.
Anyway, tällä kertaa valitaan halvempi tie ja laitetaan auto nopeasti ajoon( ei tällä hetkellä autoa ) jotta pääsee kulkemaan. Samalla nyt tehdään jakopää yms.. Mutta mutta mitäs mieltä tasapainoakselien käytöstä poistamisesta ootte?
Sen tiedän että niitä on poisteltu mutta mitä haittavaikutuksia tällä sit on?
Plussaa siinä on sen verran että eipähän hinkkaa enää koppaa toiste paskaks :evil:
Saab OG900 T16 -91
Saab OG9-5 Vector -04 BiFuel
Saab OG9-3 -00 KA/PR Stage 2 EX
Saab NG900 -95 Stage 6 EX
Saab OG9-5 Aero -01 EX
Saab NG900 -95 ''Viggen/Aero look'' Stage X E85 EX
Saab NG900 -96 ''Viggen/Aero look'' Stage 2 EX
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Itse jättäisen tasapainoakselit toimintaan. Ostamalla alkuperäisen jakopääsarjan siinä tulee kaikki tarvittava mukana myös tasapainoakseleille. Sarja sisältää myös öljypumpun stefan yms. tarvittavat roippeet. Jos neoveljeksiä ei huomioida niin merkkiliike on usein halvin paikka ko. sarjan ostoon. PCS:ltä en ole itse kysellyt hintoja, mutta tuskin sekään kauaksi heittää.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
anazkin
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Elo 13, 2012 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja anazkin »

suorsa kirjoitti:Itse jättäisen tasapainoakselit toimintaan. Ostamalla alkuperäisen jakopääsarjan siinä tulee kaikki tarvittava mukana myös tasapainoakseleille. Sarja sisältää myös öljypumpun stefan yms. tarvittavat roippeet. Jos neoveljeksiä ei huomioida niin merkkiliike on usein halvin paikka ko. sarjan ostoon. PCS:ltä en ole itse kysellyt hintoja, mutta tuskin sekään kauaksi heittää.

Asiasta kukkaruukkuun, mistäs sais parhaiten apua jakopään laittoon. Ajotus yms. pitäis saada kohdilleen ja sitä rataa .
Saab OG900 T16 -91
Saab OG9-5 Vector -04 BiFuel
Saab OG9-3 -00 KA/PR Stage 2 EX
Saab NG900 -95 Stage 6 EX
Saab OG9-5 Aero -01 EX
Saab NG900 -95 ''Viggen/Aero look'' Stage X E85 EX
Saab NG900 -96 ''Viggen/Aero look'' Stage 2 EX
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja nugge »

Maksatko bensat ja kaljat + yöpaikan niin voin mahdollisesti tulla käymään :D

Kovasti kyllä epäilen että runkolinja ei tule olemaan mitenkään kaunis kun kert pyöriny ilman öljypaineita, ei mene kaua ennenku öljykalvo on poissa, ja kuten aikaisemmin mainitsit niin se tais kalkattaa se kone?

Kuvia runkopukeista kertois paljon :)

Löytyy kampiakseli ja lohko jos sattuu tarvitsemaan :)
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

anazkin kirjoitti:
suorsa kirjoitti:Itse jättäisen tasapainoakselit toimintaan. Ostamalla alkuperäisen jakopääsarjan siinä tulee kaikki tarvittava mukana myös tasapainoakseleille. Sarja sisältää myös öljypumpun stefan yms. tarvittavat roippeet. Jos neoveljeksiä ei huomioida niin merkkiliike on usein halvin paikka ko. sarjan ostoon. PCS:ltä en ole itse kysellyt hintoja, mutta tuskin sekään kauaksi heittää.

Asiasta kukkaruukkuun, mistäs sais parhaiten apua jakopään laittoon. Ajotus yms. pitäis saada kohdilleen ja sitä rataa .
Paljonko muuten on autolla ajettu, automaatti vai manuaali ja onko miten tiedossa auton huoltohistoria? (miten öljyjä vaihdettu ja millon huohotinpäivitys asennettu?)

Taitaa tuo täydellinen jakopääsetti olla neolla edullisin. Neolla 170e, speedpartsilla 310e ja maptunpartsilla 222e.

Samallaha se moottori kannattaa koota T5 männillä, voi tehojakin ottaa sitten enempi ulos. :wink:
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Huh huh nyt taidan vaipua epätoivoon, uuteen ei ole varaa ja mikä tässä muutenkaan olisi halvin vaihtoehto tän korjaamiseen.[/quote]

Tarjoa http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=144731[/quote]

Varmaan ois hyvä vaihtoehto , mitä hintaa pidät kasattuna. Kiinnostus päässyt vähän kärsimään tämän auton kanssa ja haluis saada vaan nopeesti takas tielle.[/quote]

Pistin YV:tä
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
anazkin
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Elo 13, 2012 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljypainevalo ongelmia aerossa

Viesti Kirjoittaja anazkin »

Noniin elikkä tarkennuksena. on automaatti ja aukoton huoltokirja, huohotinpäivitystä ei oltu päivitetty viimeisimpään, jakopää tarkistettu tuossa reilu 200tkm kohdalla, jossa samalla turboo yms tarkastettu.
Tällä hetkellä autolla rullailtu 300tkm.
Öljyt näytti olevan vaihdettu joka leiman kohdalla, mutta jos viimeisin pitää paikkaansa siitä on jo yli 20tkm :?

Ja koneestä kuuluva ääni tuli selvästikkin kuivana käyvästä yläpäästä, mutta tiedä sitten mistä sieltä.

Ilman öljynpainetta ajettu noin. 2km, emännän toimesta jonka jälkeen hinurilla talliin ja kone pöydälle.

EDIT:
Auto kerkisi olla minulla viikon enne leviämistä
Saab OG900 T16 -91
Saab OG9-5 Vector -04 BiFuel
Saab OG9-3 -00 KA/PR Stage 2 EX
Saab NG900 -95 Stage 6 EX
Saab OG9-5 Aero -01 EX
Saab NG900 -95 ''Viggen/Aero look'' Stage X E85 EX
Saab NG900 -96 ''Viggen/Aero look'' Stage 2 EX
Vastaa Viestiin