Nykii kun painaa kaasua
Nykii kun painaa kaasua
Vuosimallin -98 2,3 litranen turbo on alkanut temppuilla ikävästi. Auto nimittäin nykii kun kiihdyttää hiemankin "raskaammin". Tuntuu että heti ahtojen alkaessa loppuu veto. Kylmänä lähtiessä on toiminut välillä paremmin, mutta muutaman minuutin stopin jälkeen tuntuu nykiminen yltyvän.
Check engine -valo palaa ja vikakoodit luetettiin ja tulokseksi saatin "käy liian laihalla". Kahdella korjaamolla on nostettu kädet pystyyn asian suhteen. Toisella korjaamoista sanoivat tarkastaneen kaikki anturit ym. mutta mitään vikaa ei löydetty eikä osattu edes arvailla
Itse olemme vaihtaneet polttoainefiltterin, polttoainepumpun, by-passin, eikä suurempia ilmavuotojakaan ole havaittavissa.
Mitä siis seuraavaksi? Ei viitsisi alkaa ostamaan kalliimpia palikoita ja kokeilemaan..
Onko jollakin tehnyt samaa?
Mikäli Lahden seudulla on innokasta ja vapaa-ajanvietto-ongelmaista saabbineroa niin toki diagnosointiapukin kelpaa
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
-Kari
Check engine -valo palaa ja vikakoodit luetettiin ja tulokseksi saatin "käy liian laihalla". Kahdella korjaamolla on nostettu kädet pystyyn asian suhteen. Toisella korjaamoista sanoivat tarkastaneen kaikki anturit ym. mutta mitään vikaa ei löydetty eikä osattu edes arvailla
Itse olemme vaihtaneet polttoainefiltterin, polttoainepumpun, by-passin, eikä suurempia ilmavuotojakaan ole havaittavissa.
Mitä siis seuraavaksi? Ei viitsisi alkaa ostamaan kalliimpia palikoita ja kokeilemaan..
Onko jollakin tehnyt samaa?
Mikäli Lahden seudulla on innokasta ja vapaa-ajanvietto-ongelmaista saabbineroa niin toki diagnosointiapukin kelpaa
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
-Kari
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Nykii kun painaa kaasua
Onkos alipaineletkuja puristeltu? Niiden vaihtamista ei kannata lykätä, oireet on moninaisia ja vaihtamisen vaiva ja kustannus pieni. Yleensä vanhat murenee käsiin vähänkin kovemmin puristellessa. Silmämääräinen tarkastelu näiden osalta on turhaa, se ei oikein kerro mitään.
Ihan hirveästi ei kannata monoa antaa, ennen kuin vika on korjattu. Mikä oli tarkkaan ottaen itse vikakoodi? Kirjoita se tänne foorumille, täällä on usein parempi tieto kuin monella korjaamolla .
Miten ilmavuodot on testattu?
Ihan hirveästi ei kannata monoa antaa, ennen kuin vika on korjattu. Mikä oli tarkkaan ottaen itse vikakoodi? Kirjoita se tänne foorumille, täällä on usein parempi tieto kuin monella korjaamolla .
Miten ilmavuodot on testattu?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Nykii kun painaa kaasua
Ilmamassamittari taas kerran. Uuden saa merkkiliikkeestä about 120e hintaan. Varmistuis opensidin avulla tai techillä testaamalla.
Immun vanhentumista ei normikorjaamot osaa analysoida ellei ole niin pahasti vialla että antaa vikakoodia. Tyypillisestihän täyskaasuseokset menee laihalle koska immu raportoi eculle ilman määrän pienemmäksi kuin se on.
Immun vanhentumista ei normikorjaamot osaa analysoida ellei ole niin pahasti vialla että antaa vikakoodia. Tyypillisestihän täyskaasuseokset menee laihalle koska immu raportoi eculle ilman määrän pienemmäksi kuin se on.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Nykii kun painaa kaasua
Ilmavuotoja olen tarkastellut ihan ottamalla käteen.. Pari alipaineletkua vaihdoin kun olivat huonon näköisiä. Mitään ylimääräistä sihinää ei kuulu. Eli ainakaan helposti käsillä olevat letkut eivät vuoda. Huomasin että näistä imusarjan päälllä olevista letkuista ainakin kuulee selvän sihinän jos vuotaa. Nämä turbon ja magneettiventtiilin letkut tosin voisin vielä paremmin tarkastaa.
Immua olenkin lukeman perusteella arvellut. Luulin että se olisi paljon kalliimpi, mutta tuohon hintaan melkein voisin kokeillakkin.
Immua olenkin lukeman perusteella arvellut. Luulin että se olisi paljon kalliimpi, mutta tuohon hintaan melkein voisin kokeillakkin.
Re: Nykii kun painaa kaasua
Niin sitä vikakoodia en nyt tarkalleen muista kun ei ole sitä korjaamon antamaa lappua tässä käsillä, mutta tarkastin jo aikaisemmin täältä että se tarkoittaa yksinkertaisesti laihaa seosta. Ei sen tarkemmin.
Re: Nykii kun painaa kaasua
Alipaineletkut ja niiden takaiskut kannattaa vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, niin paljon ne voivat aiheuttaa haittaa.
Ilmamassamittari on toki yksi pääepäillyistä, kannattaa vaihtaa koska on niin oleellinen kaiken muun kannalta.
Bensapumpun asennus kannattaa tarkistaa, ainakin jos pelkkä pumppu on vaihdettu ämpäriin. Ei olisi ensimmäinen kerta kun jokin liitos/letku falskaa.
Ilmamassamittari on toki yksi pääepäillyistä, kannattaa vaihtaa koska on niin oleellinen kaiken muun kannalta.
Bensapumpun asennus kannattaa tarkistaa, ainakin jos pelkkä pumppu on vaihdettu ämpäriin. Ei olisi ensimmäinen kerta kun jokin liitos/letku falskaa.
Re: Nykii kun painaa kaasua
Venttiilikopalta lähtevän takaiskun puhaltelin ja tuntui olevan kunnossa. Konetilan oikeassa reunassa olevan takaiskun letkut on jo ajat sitten tulpattu. Ilmeisesti se on jokin ekojuttu.
Polttoaine pumpun vaihdoin eilen, eikä nykimiseen tullut muutosta. Harmittaa vain kun en tarkastanut Walbrolta lähtevää letkua tarkemmin. Letku on punosvahvistettua ja vaihdettu n. 3 vuotta sitten edellisen pumpun vaihdon yhteydessä. Toki katsoin letkua silmämääräisesti ja kokeilin klemmarien olevan kunnolla, mutten irroittanut kokonaan, pelkästään pumpun puoleisen pään. Letku kyllä näytti uudenveroiselta ja tuskin punosvahvistettu antaisi keskeltä letkua helposti periksi?
Noh täytyy se ilmamassamittari vaihtoo..
Polttoaine pumpun vaihdoin eilen, eikä nykimiseen tullut muutosta. Harmittaa vain kun en tarkastanut Walbrolta lähtevää letkua tarkemmin. Letku on punosvahvistettua ja vaihdettu n. 3 vuotta sitten edellisen pumpun vaihdon yhteydessä. Toki katsoin letkua silmämääräisesti ja kokeilin klemmarien olevan kunnolla, mutten irroittanut kokonaan, pelkästään pumpun puoleisen pään. Letku kyllä näytti uudenveroiselta ja tuskin punosvahvistettu antaisi keskeltä letkua helposti periksi?
Noh täytyy se ilmamassamittari vaihtoo..
Re: Nykii kun painaa kaasua
Moro,spefi kirjoitti:Vuosimallin -98 2,3 litranen turbo on alkanut temppuilla ikävästi. Auto nimittäin nykii kun kiihdyttää hiemankin "raskaammin". Tuntuu että heti ahtojen alkaessa loppuu veto. Kylmänä lähtiessä on toiminut välillä paremmin, mutta muutaman minuutin stopin jälkeen tuntuu nykiminen yltyvän.
Check engine -valo palaa ja vikakoodit luetettiin ja tulokseksi saatin "käy liian laihalla". Kahdella korjaamolla on nostettu kädet pystyyn asian suhteen. Toisella korjaamoista sanoivat tarkastaneen kaikki anturit ym. mutta mitään vikaa ei löydetty eikä osattu edes arvailla
Itse olemme vaihtaneet polttoainefiltterin, polttoainepumpun, by-passin, eikä suurempia ilmavuotojakaan ole havaittavissa.
Mitä siis seuraavaksi? Ei viitsisi alkaa ostamaan kalliimpia palikoita ja kokeilemaan..
Onko jollakin tehnyt samaa?
Mikäli Lahden seudulla on innokasta ja vapaa-ajanvietto-ongelmaista saabbineroa niin toki diagnosointiapukin kelpaa
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
-Kari
omassa autossa epämääräistä nykimistä aiheutti imukobran ja turbon välinen huono liitos, josta ilmaa pääsi immun ohi. Pitäisi olla helppo tsekata, jos klemmarissa on reikä josta näkee ovatko liitospinnat vastakkain vaiko eikö. Näitä kuulemma tulee yllättävän paljon vastaan mikäli turbo joskus uusittu.
terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Re: Nykii kun painaa kaasua
Omassa oli letku haljennut klemmareiden kohdalta, huomasi kun taivutti letkua. Outoa haurastumista voi tapahtua nopeastikin jos klemmari on liian tiukalla.spefi kirjoitti:Letku kyllä näytti uudenveroiselta ja tuskin punosvahvistettu antaisi keskeltä letkua helposti periksi?
Omassani oli kobran O-rengas mennyt lyttyyn jonkun aiemman turbo-asennuksen yhteydessä. Vuotoa en itse onnistunut löytämään vaan sen teki eräs korjaamo kun irrottivan kobran vesipumpun vaihtoa varten.
Re: Nykii kun painaa kaasua
Omassani nykimistä aiheutti haprastuneet pienet alipaineletkut, eli bypassi <> imusarja <> rintapellin venttiili, ja pientä vaikutusta oli tietenkin myös yliajettujen tulppien vaihdolla uusiin. Mulla ei kyllä vielä mitkään häiriövalot kauheesti vilkutellu, mutta nykimistä tuli täyskaasukiihdytyksesä. Kaikki pikkuletkut ja makkuvenan letkut vaihtoon ja evappi tulpaten niin rupes pelittään...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Nykii kun painaa kaasua
Minkä koon letkut menee mankkuvenalle?Fakiiri kirjoitti:Omassani nykimistä aiheutti haprastuneet pienet alipaineletkut, eli bypassi <> imusarja <> rintapellin venttiili, ja pientä vaikutusta oli tietenkin myös yliajettujen tulppien vaihdolla uusiin. Mulla ei kyllä vielä mitkään häiriövalot kauheesti vilkutellu, mutta nykimistä tuli täyskaasukiihdytyksesä. Kaikki pikkuletkut ja makkuvenan letkut vaihtoon ja evappi tulpaten niin rupes pelittään...
Re: Nykii kun painaa kaasua
sisähalkaisija max 6mm. Eivät mee tolla 6mm mitalla kovin tiukkaan.
Veikkaisin että 5,5mm saa vielä äherrettyä ainakin joustavaa silikooniletkua paikalleen.
Veikkaisin että 5,5mm saa vielä äherrettyä ainakin joustavaa silikooniletkua paikalleen.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Nykii kun painaa kaasua
vaihdoin itekin tänään noi pienimmät letkut silikonisiin. Vaihdon jälkeen huomasin että kappas, mullahan on ahdin tässä autossa :p Enää ei pitäs anopin 2.0t:lle jäädä jalkoihin
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Nykii kun painaa kaasua
Joo, aika vaikutus oli auton ominaisuuksiin noilla letkuilla.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC