Nykii kun painaa kaasua

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
spefi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Joulu 29, 2013 20:17

Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja spefi »

Vuosimallin -98 2,3 litranen turbo on alkanut temppuilla ikävästi. Auto nimittäin nykii kun kiihdyttää hiemankin "raskaammin". Tuntuu että heti ahtojen alkaessa loppuu veto. Kylmänä lähtiessä on toiminut välillä paremmin, mutta muutaman minuutin stopin jälkeen tuntuu nykiminen yltyvän.

Check engine -valo palaa ja vikakoodit luetettiin ja tulokseksi saatin "käy liian laihalla". Kahdella korjaamolla on nostettu kädet pystyyn asian suhteen. Toisella korjaamoista sanoivat tarkastaneen kaikki anturit ym. mutta mitään vikaa ei löydetty eikä osattu edes arvailla

Itse olemme vaihtaneet polttoainefiltterin, polttoainepumpun, by-passin, eikä suurempia ilmavuotojakaan ole havaittavissa.

Mitä siis seuraavaksi? Ei viitsisi alkaa ostamaan kalliimpia palikoita ja kokeilemaan..
Onko jollakin tehnyt samaa?

Mikäli Lahden seudulla on innokasta ja vapaa-ajanvietto-ongelmaista saabbineroa niin toki diagnosointiapukin kelpaa :D

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

-Kari
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Onkos alipaineletkuja puristeltu? Niiden vaihtamista ei kannata lykätä, oireet on moninaisia ja vaihtamisen vaiva ja kustannus pieni. Yleensä vanhat murenee käsiin vähänkin kovemmin puristellessa. Silmämääräinen tarkastelu näiden osalta on turhaa, se ei oikein kerro mitään.

Ihan hirveästi ei kannata monoa antaa, ennen kuin vika on korjattu. Mikä oli tarkkaan ottaen itse vikakoodi? Kirjoita se tänne foorumille, täällä on usein parempi tieto kuin monella korjaamolla :mrgreen:.

Miten ilmavuodot on testattu?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ilmamassamittari taas kerran. Uuden saa merkkiliikkeestä about 120e hintaan. Varmistuis opensidin avulla tai techillä testaamalla.

Immun vanhentumista ei normikorjaamot osaa analysoida ellei ole niin pahasti vialla että antaa vikakoodia. Tyypillisestihän täyskaasuseokset menee laihalle koska immu raportoi eculle ilman määrän pienemmäksi kuin se on.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
spefi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Joulu 29, 2013 20:17

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja spefi »

Ilmavuotoja olen tarkastellut ihan ottamalla käteen.. Pari alipaineletkua vaihdoin kun olivat huonon näköisiä. Mitään ylimääräistä sihinää ei kuulu. Eli ainakaan helposti käsillä olevat letkut eivät vuoda. Huomasin että näistä imusarjan päälllä olevista letkuista ainakin kuulee selvän sihinän jos vuotaa. Nämä turbon ja magneettiventtiilin letkut tosin voisin vielä paremmin tarkastaa.

Immua olenkin lukeman perusteella arvellut. Luulin että se olisi paljon kalliimpi, mutta tuohon hintaan melkein voisin kokeillakkin.
spefi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Joulu 29, 2013 20:17

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja spefi »

Niin sitä vikakoodia en nyt tarkalleen muista kun ei ole sitä korjaamon antamaa lappua tässä käsillä, mutta tarkastin jo aikaisemmin täältä että se tarkoittaa yksinkertaisesti laihaa seosta. Ei sen tarkemmin.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja oju »

Alipaineletkut ja niiden takaiskut kannattaa vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, niin paljon ne voivat aiheuttaa haittaa.

Ilmamassamittari on toki yksi pääepäillyistä, kannattaa vaihtaa koska on niin oleellinen kaiken muun kannalta.

Bensapumpun asennus kannattaa tarkistaa, ainakin jos pelkkä pumppu on vaihdettu ämpäriin. Ei olisi ensimmäinen kerta kun jokin liitos/letku falskaa.
spefi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Joulu 29, 2013 20:17

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja spefi »

Venttiilikopalta lähtevän takaiskun puhaltelin ja tuntui olevan kunnossa. Konetilan oikeassa reunassa olevan takaiskun letkut on jo ajat sitten tulpattu. Ilmeisesti se on jokin ekojuttu.

Polttoaine pumpun vaihdoin eilen, eikä nykimiseen tullut muutosta. Harmittaa vain kun en tarkastanut Walbrolta lähtevää letkua tarkemmin. Letku on punosvahvistettua ja vaihdettu n. 3 vuotta sitten edellisen pumpun vaihdon yhteydessä. Toki katsoin letkua silmämääräisesti ja kokeilin klemmarien olevan kunnolla, mutten irroittanut kokonaan, pelkästään pumpun puoleisen pään. Letku kyllä näytti uudenveroiselta ja tuskin punosvahvistettu antaisi keskeltä letkua helposti periksi?

Noh täytyy se ilmamassamittari vaihtoo..
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja Tommile »

spefi kirjoitti:Vuosimallin -98 2,3 litranen turbo on alkanut temppuilla ikävästi. Auto nimittäin nykii kun kiihdyttää hiemankin "raskaammin". Tuntuu että heti ahtojen alkaessa loppuu veto. Kylmänä lähtiessä on toiminut välillä paremmin, mutta muutaman minuutin stopin jälkeen tuntuu nykiminen yltyvän.

Check engine -valo palaa ja vikakoodit luetettiin ja tulokseksi saatin "käy liian laihalla". Kahdella korjaamolla on nostettu kädet pystyyn asian suhteen. Toisella korjaamoista sanoivat tarkastaneen kaikki anturit ym. mutta mitään vikaa ei löydetty eikä osattu edes arvailla

Itse olemme vaihtaneet polttoainefiltterin, polttoainepumpun, by-passin, eikä suurempia ilmavuotojakaan ole havaittavissa.

Mitä siis seuraavaksi? Ei viitsisi alkaa ostamaan kalliimpia palikoita ja kokeilemaan..
Onko jollakin tehnyt samaa?

Mikäli Lahden seudulla on innokasta ja vapaa-ajanvietto-ongelmaista saabbineroa niin toki diagnosointiapukin kelpaa :D

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

-Kari
Moro,

omassa autossa epämääräistä nykimistä aiheutti imukobran ja turbon välinen huono liitos, josta ilmaa pääsi immun ohi. Pitäisi olla helppo tsekata, jos klemmarissa on reikä josta näkee ovatko liitospinnat vastakkain vaiko eikö. Näitä kuulemma tulee yllättävän paljon vastaan mikäli turbo joskus uusittu.

terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja oju »

spefi kirjoitti:Letku kyllä näytti uudenveroiselta ja tuskin punosvahvistettu antaisi keskeltä letkua helposti periksi?
Omassa oli letku haljennut klemmareiden kohdalta, huomasi kun taivutti letkua. Outoa haurastumista voi tapahtua nopeastikin jos klemmari on liian tiukalla.

Omassani oli kobran O-rengas mennyt lyttyyn jonkun aiemman turbo-asennuksen yhteydessä. Vuotoa en itse onnistunut löytämään vaan sen teki eräs korjaamo kun irrottivan kobran vesipumpun vaihtoa varten.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Omassani nykimistä aiheutti haprastuneet pienet alipaineletkut, eli bypassi <> imusarja <> rintapellin venttiili, ja pientä vaikutusta oli tietenkin myös yliajettujen tulppien vaihdolla uusiin. Mulla ei kyllä vielä mitkään häiriövalot kauheesti vilkutellu, mutta nykimistä tuli täyskaasukiihdytyksesä. Kaikki pikkuletkut ja makkuvenan letkut vaihtoon ja evappi tulpaten niin rupes pelittään...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Fakiiri kirjoitti:Omassani nykimistä aiheutti haprastuneet pienet alipaineletkut, eli bypassi <> imusarja <> rintapellin venttiili, ja pientä vaikutusta oli tietenkin myös yliajettujen tulppien vaihdolla uusiin. Mulla ei kyllä vielä mitkään häiriövalot kauheesti vilkutellu, mutta nykimistä tuli täyskaasukiihdytyksesä. Kaikki pikkuletkut ja makkuvenan letkut vaihtoon ja evappi tulpaten niin rupes pelittään...
Minkä koon letkut menee mankkuvenalle?
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

sisähalkaisija max 6mm. Eivät mee tolla 6mm mitalla kovin tiukkaan.

Veikkaisin että 5,5mm saa vielä äherrettyä ainakin joustavaa silikooniletkua paikalleen.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

vaihdoin itekin tänään noi pienimmät letkut silikonisiin. Vaihdon jälkeen huomasin että kappas, mullahan on ahdin tässä autossa :p Enää ei pitäs anopin 2.0t:lle jäädä jalkoihin ;)
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Nykii kun painaa kaasua

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo, aika vaikutus oli auton ominaisuuksiin noilla letkuilla.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin