Vikakoodinlukeja
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 194
- Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 14:21
- Paikkakunta: Tallinna-Helsinki
Vikakoodinlukeja
Sopiiko tämmöinen työkalu vm 2006 1,9 TID autolle?
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikako ... tml#idTab1
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikako ... tml#idTab1
#2951
Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 194
- Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 14:21
- Paikkakunta: Tallinna-Helsinki
Re: Vikakoodinlukeja
Mutta näillähän pystyy vain katsomaan koodit, ei kuittaamaan? Ajattelin hankkia jonkun halpiksen, jolla pystyisi myös nollaamaan.
#2951
Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
Re: Vikakoodinlukeja
Riippuu ihan käyttämästäsi ohjelmasta. Tosin kaikki softat, mitä itse olen käyttänyt, osaa myös poistaakin ne koodit.
Tällä hetkellä käytössä puhelimessa Torque (Android) ja läppärissä OBDAutoDoctor (Win7). ELMin mukana tullut Easy ODB II ei ainakaan mulla halunnut toimia Bluetooth-yhteydellä.
Mutta näistä on juttuja kanssa melko paljon valmiiksi, etsillä lisää...
Tällä hetkellä käytössä puhelimessa Torque (Android) ja läppärissä OBDAutoDoctor (Win7). ELMin mukana tullut Easy ODB II ei ainakaan mulla halunnut toimia Bluetooth-yhteydellä.
Mutta näistä on juttuja kanssa melko paljon valmiiksi, etsillä lisää...
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Re: Vikakoodinlukija
Kokeilin tänään tuota omaa OBD II Scan Mini Bluetooth -vikakoodinlukijaani ja ilmaisversiota Torque sovelluksesta Android käyttöjärjestelmäisellä tabletilla.
Ohjelma näyttää ettei Vikakoodeja ole (logged faults, pending faults, historic faults).
Hyvä näin, mutta onko tuo nyt ihan oikein, siis eikö jotain Historic Faults koodeja edes pitäisi olla muistissa?
Voiko itse helposti irroittaa esimerkiksi jonkin johdon tms. autosta jolla saisi demonstroitua vikakoodinlukijan toimintaa?
Ilmaisversio Torquesta näytti vain muutamia "arvoja" All Data Widget näytöllä, kuinka paljon erilaista data-arvoa tuolta OBD lukijan kautta pitäisi saada näkyviin? Vai onko maksullisella ja maksuttomalla Torque versiolla kovinkin merkittävä ero paljonko tietoa saa näkyviin?
Mitä ne näistä nyt sitten katsastuksessa katsovat, vai onko siellä konttorilla ammattimaisemmat laitteistot jotka kaivavat enemmän tietoa esiin, esimerkiksi missä ne lambda arvot tms. päästötiedot luuraavat?
Ohjelma näyttää ettei Vikakoodeja ole (logged faults, pending faults, historic faults).
Hyvä näin, mutta onko tuo nyt ihan oikein, siis eikö jotain Historic Faults koodeja edes pitäisi olla muistissa?
Voiko itse helposti irroittaa esimerkiksi jonkin johdon tms. autosta jolla saisi demonstroitua vikakoodinlukijan toimintaa?
Ilmaisversio Torquesta näytti vain muutamia "arvoja" All Data Widget näytöllä, kuinka paljon erilaista data-arvoa tuolta OBD lukijan kautta pitäisi saada näkyviin? Vai onko maksullisella ja maksuttomalla Torque versiolla kovinkin merkittävä ero paljonko tietoa saa näkyviin?
Mitä ne näistä nyt sitten katsastuksessa katsovat, vai onko siellä konttorilla ammattimaisemmat laitteistot jotka kaivavat enemmän tietoa esiin, esimerkiksi missä ne lambda arvot tms. päästötiedot luuraavat?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Vikakoodinlukija
Niimpääh, tätä me kaikki mietimme kovasti, olisko ne hassannu rahojaan muuhun kun kympin OBD-pulikkaan ja ilmaisohjelmaan...ei kestä pää tätä jännitystä.Raser kirjoitti:onko siellä konttorilla ammattimaisemmat laitteistot?
POKS!
Re: Vikakoodinlukija
CDTA kirjoitti:Niimpääh, tätä me kaikki mietimme kovasti, olisko ne hassannu rahojaan muuhun kun kympin OBD-pulikkaan ja ilmaisohjelmaan...ei kestä pää tätä jännitystä.Raser kirjoitti:onko siellä konttorilla ammattimaisemmat laitteistot?
POKS!
OK! Tarkoittanee selkokielellä sitä, että mitä kalliimpi OBDII lukija/skanneri, sitä enemmän lähtee dataa ulos!?!
Eli "oikeiden vikakoodien" lukemiseksi kannattanee käydä korjaamolla.
Selkis!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Vikakoodinlukeja
Kyllä se näin on, ja koodien lisäksi saa...ainakin todennäköisen vikakohteen selville.
Ja jos ihan korjaamolla käyt, niin saat varmaan myös hinta-arvion mitä kuntoon laittaminen maksaa.
Tässä kohtaa kannattaa vertailla hintaa. Ja esim. täällä kysellä muiden kokemuksia korjaamon työnlaadusta
E: Niin ja siis kyllähän se sinun OBD pulikkasi siinä varmaan ihan oikeassa on jos sanoo, ettei vikakoodeja ole...jos niitä ei vaan ole.
Ei ne ammattilaisvehkeetkään niitä koodeja itse keksi
Ja jos ihan korjaamolla käyt, niin saat varmaan myös hinta-arvion mitä kuntoon laittaminen maksaa.
Tässä kohtaa kannattaa vertailla hintaa. Ja esim. täällä kysellä muiden kokemuksia korjaamon työnlaadusta
E: Niin ja siis kyllähän se sinun OBD pulikkasi siinä varmaan ihan oikeassa on jos sanoo, ettei vikakoodeja ole...jos niitä ei vaan ole.
Ei ne ammattilaisvehkeetkään niitä koodeja itse keksi
Re: Vikakoodinlukeja
Onhan se totta että rahalla saa laatua (ja aina vähän enemmän niin kuin siinä DNA:n mainoksessakin )CDTA kirjoitti:Kyllä se näin on, ja koodien lisäksi saa...ainakin todennäköisen vikakohteen selville.
Ja jos ihan korjaamolla käyt, niin saat varmaan myös hinta-arvion mitä kuntoon laittaminen maksaa.
Tässä kohtaa kannattaa vertailla hintaa. Ja esim. täällä kysellä muiden kokemuksia korjaamon työnlaadusta
Merkkihuollossa/-korjaamossa saa tietenkin auton tip-top kuntoon kerralla ja jossain näennäisesti edullisemmassa ns. Pärnäsen korjaaamolla-molla, työnlaatu on mitä on, puhumattakaan että alkaa itse tekemään. Tuskin jossain "ei-merkkihuollossa" on varaa hankkia samanlaisia OBD-lukijalaitteita mistä vikakohteen selvittäisi kerralla.
Googlailin vähän ja kympin palikalla saa tällaista dataa ulos:
1.Engine RPM
2.Calculated Load Value
3.Coolant Temperature
4.Fuel System Status
5.Vehicle Speed
6.Short Term Fuel Trim
7.Long Term Fuel Trim
8.Intake Manifold Pressure
9.Timing Advance
10.Intake Air Temperature
11.Air Flow Rate
12.Absolute Throttle Position
13.Oxygen sensor voltages/associated short term fuel trims
14.Fuel System status
15.Fuel Pressure
Sadan euron palikalla lähtisi tietysti jo varmaan vaikka mitä infoa!?! Ehkä joku kimppatilaus kunnon vikakoodinlukijalaitteeseen olisi paikallaan. Missähän hinnoissa pyörivät, sadoissa vai tuhansissa euroissa??? Katsastuskonttoreiden laitteisiin tuskin kellään on varaa, mutta jotain vähän huokeampaa vaihtoehtoa jos löytyisi...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Vikakoodinlukija
Maksullisella Torquella saa paljon kaikennäköistä esiin. Hyödyllisyydestä en osaa sanoa, mutta 3,55€ hinta ei pitäisi olla hankinnan este, jos on varaa Saabiin.Raser kirjoitti:Ilmaisversio Torquesta näytti vain muutamia "arvoja" All Data Widget näytöllä, kuinka paljon erilaista data-arvoa tuolta OBD lukijan kautta pitäisi saada näkyviin? Vai onko maksullisella ja maksuttomalla Torque versiolla kovinkin merkittävä ero paljonko tietoa saa näkyviin?
Mitä ne näistä nyt sitten katsastuksessa katsovat, vai onko siellä konttorilla ammattimaisemmat laitteistot jotka kaivavat enemmän tietoa esiin, esimerkiksi missä ne lambda arvot tms. päästötiedot luuraavat?
Torqueen saa kaikenlaista kivaa mittaria näyttöön. Voit ajaa jonkun pätkän ja videoida sen. Videon katselussa näet valitut mittarit. Kerran kokeilin mutta en tarvitse, kuten en muutenkaan. HUD-näytönkin siitä muistaakseni saa heijastettua tuulilasiin pimeällä.
Mulla on Aerossa piristetty softa (Re85 ja Deka 875cc). Erään parametrin testi jää OBD2 mukaan incomplete-tilaan, mutta eipä se ole katsastajaakaan haitannut.
Ei ollut myyntipuhe, mutta rohkaisu uhraamaan se 3,5€.
edit: mulla siis tuo kiinalainen ELM327 pulikkana ja Samsung Galaxy S2.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Vikakoodinlukeja
Tässäpä se viisaus piileekin Merkkihuollossa monesti niin viisaat nörtit ei tiedä itse autoista oikeastaan mitään, vaan arpovat tietokoneen näytön mukaan mitä pitäisi seuraavaksi vaihtaa...a'200€/arvausRaser kirjoitti:Tuskin jossain "ei-merkkihuollossa" on varaa hankkia samanlaisia OBD-lukijalaitteita mistä vikakohteen selvittäisi kerralla.
Siellä jossain takapihalla saattaa olla sellainen asiantuntija joka ei arvaile, vaan laittaa Saabin kulkemaan ihan vaan kuuntelemalla/mutulla ja tunteella. Voi se jäärä tosin osata käyttää tietotekniikkaakin...mistä näistä tietää.
Hinta on aina neuvoteltavissa...mutta et enää ilkeä tinkiä
Re: Vikakoodinlukeja
Syksyllä tilasin tommosen, en muista mistä, mutta 16 eke posteineen maksoi.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=103065
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=103065
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Vikakoodinlukeja
Vitosen palikalla ja muutaman euron ohjelmalla (mm. Torque) saa pihalle tuon listan mukaisesti -> http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
Toki kaikkia antureita ei Saabista(kaan) löydy, mutta ne mitkä löytyy, niin niistä saadaan data ulos. Paljon myös laskennallisia arvoja mukana. Torquella voi myös luoda omia kaavoja ja tehdä niistä mittareita, ottaa logeja yms..
Autocom on myös monimerkkikorjaamoilla käytössä melko yleisesti. Ei hirvittävän kallis laitos, mutta ei sekään saabistia autuaaksi tee. Lukee aika hyvin dataa, mutta ohjelmointihommia sillä ei juuri tehdä. Eli ohjelmointihommiin saabisti tarvitsee joka tapauksessa Tech2:n (tai MDI:n), kuten mersumiehet Starin ja muille taas sitten omansa... :)
-Sami
Toki kaikkia antureita ei Saabista(kaan) löydy, mutta ne mitkä löytyy, niin niistä saadaan data ulos. Paljon myös laskennallisia arvoja mukana. Torquella voi myös luoda omia kaavoja ja tehdä niistä mittareita, ottaa logeja yms..
Katsastuskonttoreillakin on vaihtelevasti laitteistoja käytössä. Osalla Boschin pakokaasu-/obd-laitteisto, osalla Autocomia, osalla jotain muuta. Tärkeintä noissa lie se, että niistä irtoaa raportti selkeässä muodossa.Raser kirjoitti:Sadan euron palikalla lähtisi tietysti jo varmaan vaikka mitä infoa!?! Ehkä joku kimppatilaus kunnon vikakoodinlukijalaitteeseen olisi paikallaan. Missähän hinnoissa pyörivät, sadoissa vai tuhansissa euroissa??? Katsastuskonttoreiden laitteisiin tuskin kellään on varaa, mutta jotain vähän huokeampaa vaihtoehtoa jos löytyisi...
Autocom on myös monimerkkikorjaamoilla käytössä melko yleisesti. Ei hirvittävän kallis laitos, mutta ei sekään saabistia autuaaksi tee. Lukee aika hyvin dataa, mutta ohjelmointihommia sillä ei juuri tehdä. Eli ohjelmointihommiin saabisti tarvitsee joka tapauksessa Tech2:n (tai MDI:n), kuten mersumiehet Starin ja muille taas sitten omansa... :)
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Vikakoodinlukeja
Katsastuskonttorin laitteita miettiessä pitää myös muistaa, että niitä ei yksinkertasesti kiinnosta kaikki ja tuskin panostavat turhaan. Ei katsastajaa kiinnosta avoauton katon moottorien yksitellen testailu tai eberin vikakoodit, puhumattakaan viihdelaitteista tai logituksesta. Käytännössä sitä kiinnostaa että laite antaa hyväksytyn raportin säädetyistä asioista (eli lähinnä päästöistä), muut ominaisuudet lukijassa on turhaa huttua, josta yksinkertaisesti ei kannata maksaa jos niistä voi säästää.
Jos haluat simuloida vikatilannetta, nyppää vaikka kampuran asentoanturilta piuha irti ja pyöräytä konetta startilla. Siitä pitäisi tulla Torquellakin näkyvä koodi, mutta älä syytä mua jos ilmaisversiolla ei onnistu sitä nollaamaan (en ole ihan varma, onnistuuko nykyään - joskus ei onnistunut).
Jos haluat simuloida vikatilannetta, nyppää vaikka kampuran asentoanturilta piuha irti ja pyöräytä konetta startilla. Siitä pitäisi tulla Torquellakin näkyvä koodi, mutta älä syytä mua jos ilmaisversiolla ei onnistu sitä nollaamaan (en ole ihan varma, onnistuuko nykyään - joskus ei onnistunut).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Vikakoodinlukeja
Mihin vuosimalleihin tämä pätee?Tobbana kirjoitti:Vitosen palikalla ja muutaman euron ohjelmalla (mm. Torque) saa pihalle tuon listan mukaisesti -> http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
Toki kaikkia antureita ei Saabista(kaan) löydy, mutta ne mitkä löytyy, niin niistä saadaan data ulos.
Pitäiskö saada dataa antureilta Torquella, jos auto vuodelta 1998?
Ainakaan itse en ole saanut noilla halpis laitteilla kuin vikakoodit luettua ja nollattua.
Saab 9-5 2.0t 1998